söndag 8 november 2015

Robert Gustavsson och Pk-fascismen


Jag tittar inte på "Skavlan". För bara ett par månader sedan visste jag inte ens vad "Skavlan" var för någonting. Nu vet jag att det är någon form av talkshow i SVT, och för en tid sedan sändes ett avsnitt som jag gärna skulle ha tittat på. Har jag förstått nu i efterhand. Robert Gustavsson, komikern alltså, gästade programmet och sade något som har skakat om det vänsterliberala mediaetablissemanget ganska ordentligt - av reaktionerna att döma. Gustavsson, som har setts som en rolig figur men som knappast har haft så mycket seriöst att säga, tog bladet från munnen och kritiserade åsiktsklimatet i Sverige ganska ordentligt när han talade om den "Pk-fascism" som råder i landet idag.

"Snart vågar inte en journalist, eller en programledare, en konstnär, en skådespelare eller en vanlig person som skriver en insändare... Om det inte tydligt framgår att du bakar ditt eget bröd på morgonen, att du sorterar sop­orna, att du är med i Greenpeace, att du är feminist, att du älskar barn, springer Stockholm Marathon och går i Pride­festivalen – då är du en dålig människa. Om du inte uppfyller de här kraven blir du uthängd på sociala medier. Du måste be om ursäkt och krypa till korset. Det börjar tendera till att bli ungefär som när man jagade kommunister i USA på 50-talet. Det är därför jag menar fascism. Pk-fascism."

Robert Gustavsson är ingen dumbom. Verkligen inte. Han ser vad som håller på att ske, och han vågade säga som det är. Kritiken har givetvis inte låtit vänta på sig. Nå, det kunde man givets räkna med. Jag, för min del, tycker det är oerhört befriande att någon som den vanlige svensken lyssnar på vågar ta till orda på detta sätt. Dessutom tycker jag att Gustavssons ordval är synnerligen intressant. Jag var nämligen inne på samma saker - och använde samma terminologi - i våras. För den som vill rekapitulera det jag skrev då finns texterna här, här och här.  

10 kommentarer:

  1. Har också sett bitar av detta tidigare, borde finnas mera som vågar säga som det är ! Här en annan, Juha Ahvio, lyssnade 15min men av tidsbrist måste jag fortsätta senare. https://www.youtube.com/watch?v=WBWjcQq09-Y 1tim 13min , Juha hade också i samband med Aitoavioliitto goda tal !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man ger sig tid att lyssna på Ahvio borde man även lyssna till fortsättningen "Tuonelan portit eivät voita Kristuksen seurakuntaa -miten reagoida kristittynä?", ytterligare 1h 14min... Har nu lyssnat till båda, ger man sig bara tid så är det nog värt att lyssna till !

      Radera
  2. http://www.svtplay.se/video/4386345/skavlan/skavlan-sasong-14-avsnitt-6

    Där är en länk till avsnittet.

    När man surffar runt på nätet så tycks det nog inte finnas några som helst hinder på vad man kan skriva, men då man läser tidningar och tittar på tv så stämmer det nog.

    SvaraRadera
  3. "som har skakat om det vänsterliberala mediaetablissemanget ganska ordentligt - av reaktionerna att döma. "

    Vilka och var är dom ordentliga reaktionerna, jag hittar inte mycket annat än några artiklar från Aftonbladet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Ordvalet var kanske inte alldeles lyckat. Det var kanske snarare graden av indignation i de reaktioner som kan hittas som jag avsåg, snarare än mängden reaktioner...

      Radera
  4. Här är också några länkar, dock till Expressen men läsvärda, behandlar lite samma ämne.

    http://www.expressen.se/kultur/antirasisterna-verkar-lida-av-minnesforlust/
    http://www.expressen.se/kultur/judehatet-i-sverige/

    Ökar antisemitismen nu när antalen muslimer ökar? Är det föraktfullt att vara islamofob men accepterat att vara antisemit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Ställer du frågan till mig, eller är den (som jag antar) retorisk?

      Radera
  5. Den är nog retorisk, bollar lite tankar så du kan nog svara också. Det är ju ingen hemlighet att det finns konflikter mellan muslimer och judar och när antalet muslimer ökar så ökar möjligtvis också antisemitismen, speciellt då människorna kommer från sådana områden var det finns rent ut sagt ett stort hat mot Israel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Jag tror att det kanske finns skäl att lite modifiera din utsaga att "det finns konflikter mellan muslimer och judar". I Islam finns inbyggt ett hat mot judarna, men vad jag vet finns inget sådant i andra riktningen inom judendomen. (Resten av din kommentar är sådan att man kan läsa in att du nog insett detta, men för tydlighetens skull...) Men ja, antisemitismen har ökat i Sverige. Det finns vittnesbörd som berättar att skolbarn i judiska skolor måste stanna inne på rasterna eftersom det finns risk för överfall. I Malmö vågar judar inte gå ut på gatan klädda i traditionella judiska kläder eftersom det så gott som alltid leder till någon form av attack. (Verbal eller annan.)

      Radera
  6. Den Heliga Skrift; Guds Ord Är Evig Sanning hälsar Torsten Nils Ulrik.

    SvaraRadera