måndag 2 november 2015

Det är allvar!

Jag har läst runt på nätet de senaste dagarna om förföljdelse av kristna, och det finns, tyvärr, mycket att hitta. IS och Boko Haram främst, men också helt "vanliga" muslimska länder, mobbar och människor som hotar, förföljer, misshandlar, våldtar och dödar kristna. Bara för att de är kristna. Jag hade tänkt sätta in ett par länkar, men det är för hemska saker för att dela. Så det får vara. Den som vill och som klarar av att köra Google hittar dessa saker själv.

Nu tänker jag inte klaga på Islam. Inte denna gång. Nej, utan det som har slagit mig när jag läst om alla dessa fruktansvärda saker som händer runt om i världen just nu är dels detta med JUST NU, dels att detta är ALLVAR. Kristna människor - våra bröder och systrar i Herren, som delar samma tro som vi har - utsätts just nu för dessa hemska förföljelser. En del till och med dödas eftersom de inte vill avsäga sig sin tro på Jesus. Och hur skulle de kunna göra det? Den som har sett och smakat att Herren är god, den som har fått del av den fullständiga friheten i Kristus - hur skulle den människan kunna gå tillbaka till fångenskapen och slaveriet hos avgudarna? Det går ju inte. Det inser vi alla. Eller hur?

Det börjar vara en tid sedan jag studerade i Åbo, och mycket av det jag läste, hörde och såg i teologutbildningen har jag saligen glömt bort. Inte allt, dock. En av de saker jag säkert kommer att komma ihåg så länge minnet spelar åtminstone lite är en diskussion jag och några andra studerande hade med en av lärarna i dogmatik. Hon hade talat om Richard Wurmbrand, och hon förundrade sig över hur han var så dum att han iddes sitta i fängelse för sin tros skull och bli misshandlad och torterad när han enkelt - bara genom att avsäga sig tron - kunde ha blivit frigiven. Vi kunde inte få den stackars föreläsaren att förstå varför Wurmbrand gjorde som han gjorde - och varför vi menade att alla kristna skulle göra likadant ställda i samma situation.

Här i Norden är vi idag i den oerhört tacksamma situationen att vi inte tvingas riskera livet för vår tros skull. Men allt för många kristna i vår värld idag har det inte lika bra ställt. Många kristna ställs idag inför valet att avsäga sig sin tro - eller att lida för den. En del av dessa riskerar till och med att dödas när de inte avsäger sig sin tro. Många går också - i den dag som nu är - i döden eftersom det att avsäga sig sin tro helt enkelt inte är något alternativ.

Det är allvar. Och detta gäller också oss. För vi är alla delar i samma kropp, och när en lem lider så lider alla. Det här får - och kan - vi inte glömma bort.

1 kommentar:

  1. Ja, "vilddjuren på jorden" är drivna av Djävulen och Antikrist och han är obotligt hatisk och blodtörstig... Laestadius sade redan på en tiden han var här ett och annat om detta. Ja misshandel och död gör ont; jag har sett den olyckliga blicken på endel kristna flyende eller martyrer.
    Det värsta är när man själv nån gång råkat ut för misshandel och hot så blir man överdrivet försiktig. Jo, djävulen mål är att Tystna Vittnesbördet om Kristus och Lagen och Guds Ordningar så vi må hålla Ut och be att få Vara med hjärta Själ ande och Kropp I Skriftens Anda.
    Du kan ju meddela dem som inte är insatta genom vilka kanaler man kan stöda. Jag håller låg profil här och överlåter oss Kristna i Jesu Ande. AmenJaAmen säger Ulrik...

    SvaraRadera