söndag 6 mars 2016

Hur blev det så här?



Vårt stora problem idag när det gäller ekonomin sägs vara att vi ligger långt efter våra närmaste konkurrentländer när det gäller konkurrenskraften. Det är helt enkelt för dyrt att tillverka produkter i Finland. De priser vi behöver ta för våra exportprodukter för att få lönsamhet i produktionen blir således för höga. Lönerna är bara en del av problemet. En annan del är de många lediga dagarna med lön. Semesterersättning, arbetstidsförkortning (de s.k. "Pekkasdagarna"), många "röda dagar" osv. Men detta är givetvis inte heller hela problemet. Lönebikostnaderna - som arbetsgivaren till största delen ska betala - är också en bov i dramat. Liksom också givetvis de säkert många gånger höga avkastningskraven på investerat kapital. Vad som är värst är förstås svårt att säga. Arbetsgivarsidan säger en sak och arbetstagarsidan en annan.

Jag hittade en mycket intressant kommentar på ÖT:s nätversion som jag tar mig friheten att kopiera in hit i sin helhet. Jag hoppas att "Skattebetalande ortsbo", som hade satt upp kommentaren, inte misstycker! Denna kommentar ser på saken ur samma synvinkel som jag gör, och jag tror nog att det finns mycket sanning i det som sägs:

"Orsaken till vårt höga kostnadsläge och dåliga konkurrenskraft är känd. När Finland anslöt sig till Euron 2002, kom alla parter överens om att nu måste det införas totalt prisstopp. Exakt samma sak gjorde Tyskarna. Alla var fullt medvetna om att det gamla systemet med ständigt stigande löner och därmed även en kontinuerlig stegring av övriga kostnader, framledes är en omöjlighet. Detta på grund av att den i vårt land flitigt använda devalveringsmöjligheten försvann. Det dröjde drygt 6 månader, då orkade facken inte hålla sig längre. Strejkrumban, med för landets framtid helt katastrofala följder, var i gång med full fart. Facken visade helt klart vem som bestämmer i landet. 2004 – 2005 hade våra kostnader stigit till en sådan nivå att exportindustrin till stora delar avvecklades eller flyttades utomlands, på grund av dålig lönsamhet i Finland. Den helt logiska följden av detta var att investerarna miste förtroendet för Finländska arbetsmarknaden, m.a.o. industrins investeringar i Finland har varit minimala efter detta. När AKT dessutom visade sin makt genom att upprepade gånger stänga de Finländska exporthamnarna, lyckades man på otroligt kort tid förstöra det goda rykte Finland hade som en leveranssäker leverantör. Ett sådant rykte tar årtionden att återuppbygga. I Tyskland var det den valda förbundsdagen som hade makten. Där lyckades man hålla priser och kostnadsökningar på en mycket låg nivå, tysk industri har blomstrat därefter. M.a.o. Fackens agerande under andra delen av senaste högkonjunktur 2002 – 2006 satte definitivt punkt på det Finländska välståndets framtid."

Det finns säkert mycket man kan säga om detta, men faktum är att vi borde ha klarat av att hålla kostnadsstegringen under kontroll efter Eurons införande, men det lyckades inte. Det som hände år 2005 berättar långt varför, vågar jag påstå. Grafiken nedan visar också hur vår situation skiljer sig från situationen i Sverige. Observera dock att grafiken inte säger något om orsakerna till varför vi har så oerhört många fler olagliga strejker i Finland.


Nu behöver vi emellertid vara på det klara med att vi inte kommer ur detta genom att stå i skyttegravarna och skylla på varandra. (Något som vi finländare också, har det visat sig, är väldigt bra på!) I stället borde vi, tillsammans, söka en lösning på den smällknut som vi tycks ha hamnat i. I den senaste texten gav jag ett lösningsförslag. Sägas kan, och bör, att det inte heller är någon lätt väg, men frågan är om det inte är den enda möjliga idag?

1 kommentar:

  1. Vi skall fortsätta stå i skyttegravarna. Precis som du skrev i förra inlägget så var de tidigare devalveringarna rättvisa. De drabbade alla. Den inre devalveringen drabbar bara arbetare och låntagare. Kapitalägare blir vinnare. Det är inte för intet högermänskor alltid velat ha inre devalveringar.

    Jag vill också citera en kommentar, under följande artikel.
    http://svenska.yle.fi/artikel/2016/03/05/ekonom-atstramningar-katastrofala-finland

    "Ms Coppolas analys är verkligen slående och nedslående: "Finland maskerar sig som ett land med en välmående kärna. Men sanningen är att landet är mycket mer likt de svaga sydeuropeiska länderna", i klass med Portugal och Italien med kraschade samhällsekonomier. Finland har spelat rollen av ett nordiskt välfärdsland men Nokia-kraschen avslöjade ett djupt problem. Franska o.a. analyser har visat att Nokias problem var sälvförvållade p.g.a. den självgoda och auktoritära ledningen, "Management by Perkele". Ledningen var så förblindad av framgången att den inte lyssnade på ingenjörernas varningar om den nya mobilteknologin från Apple som alla andra såg som en utmaning. Nokia hamnade därför in i sin återvändsgränd redan 2005-2006, långt före finanskraschen på Wall Street.
    "Perkele" präglar ju alldeles uppenbart också den sittande finska SSS-regeringen med alla dess ultimatum och krav på kadaverdisciplin. Kraven har alla gått i stöpet. Oförmågan att lyssna och se förbi sin egen prestige är ödesdigert finsk."


    Jag är medveten om att medellönerna stigit rejält under 2000-talet. Problemet är att de stigit mest för höginkomsttagare. Andelen låginkomsttagare har ökat under hela 2000-talet. Vi har alltså grupper som dragit ifrån, och nu hänvisas det till deras löneförhöjningar när nedskärningar skall göras för mindre bemedlade.

    Om min lön skulle ha ökat 60% de senaste 15 åren (som medellönen gjort) så skulle jag utan tvekan vara redo att avstå en del. Jag höjde min egen lön en del genom ett jobbbyte.Totalt 40% har det blivit. Jag kan medge att jag var överbetald i någon mån i ett skede men det har jämnat ut sig. Jag kan genom fortsatt låga krav låta det bli mer balanserat också men några eftergifter med med lönesänkningar, med hänvisning till medellönsökningen, är jag inte redo att göra. Jag är för totalkonfrontation. Regeringen bör avgå.

    SvaraRadera