Låt mig börja med att säga att jag väldigt långt gillar Dick Harrisons åsikter såväl som hans frispråkighet och hans förmåga att uttrycka sig klart och redigt. Hans krönikor/kolumner i ÖT är bland det bästa som finns att läsa i denna tidning idag. Likväl menar jag att han, liksom alla vi andra, har sina blinda punkter.
I den senaste krönikan behandlar han, under rubriken
"Vi måste läsa oss av historien", immigrationen och jämför dagens situation med
situationen i efterkrigstidens Europa när t.ex. nästan en miljon finländare i
något skede migrerade till Sverige för att få jobb.
"Om förflyttning av människor diskuteras i dagens
massmedia är det nästan uteslutande flyktingvågor från länder som Syrien. Men
flyktingvågor är temporära fenomen som upphör när det blir fred. Det förhåller
sig annorlunda med den migration som framdrivs av sociala och ekonomiska skäl.
Inom de närmaste 50–60 åren kommer vi att få bevittna en allt stridare ström
av sådana migranter, detta eftersom folkökningen i Afrika och de fattigaste
sydasiatiska länderna inte håller jämna steg med utvecklingen av infrastruktur
och näringsliv. Miljoner människor kommer att söka sig norrut och västerut för
att inte svälta ihjäl."
Det som Harrison bortser ifrån är att dagens situation inte är
jämförbar med de exempel han lyfter fram från historien. Låt mig nämna
speciellt tre saker som gör att situationerna inte är kompatibla. För det
första handlar det om kultur och om, ja, religion. De finländare som reste över
till Sverige under efterkrigstiden hade långt samma kulturella bakgrund som de
svenskar de skulle bo och leva bland. Detta samma gäller inte för dagens
migranter. Det här behöver givetvis inte vara något oöverstigligt hinder för en
lyckad integration, men jag vill hävda att om integrationen ska kunna lyckas så
måste vi vara medveten om och också våga prata om de problem som detta för med
sig. Detta både när det gäller de som kommer och de "infödda". Den
senare gruppen inte heller att förglömma!
För det andra handlar det om pengarna och synen på arbetet.
När 700 000 finländare åkte över till Sverige på 50- och 60-talen låg väldigt
få av dem samhället till last. De åkte över för att arbeta. För det fanns
arbete, och det var detta som lockade. Det samma gäller också de andra exemplen
Harrison lyfter fram i sin krönika; de nordbor som sökte sig till Nordamerika
på 1800-talet, de centraleuropéer som kom hit till Norden för att bygga upp
vårt samhälle på 16- och 1700-talen och de kineser och indier som åkte från
Kina och Indien uttryckligen för att arbeta och så kunna ge sig själva och sina
familjer ett bättre liv. Idag är situationen tyvärr en helt annan. Det som
lockar idag är inte i första hand lediga arbetsplatser och möjligheten att få
ett jobb, utan nu handlar det om vår välfärd - och då kommer vi in på den
tredje, och kanske viktigaste, saken som skiljer situationerna från varandra.
Idag har vi ett synnerligen välutvecklat stöd- och
välfärdssystem i våra länder. Detta system har åtminstone som mål att ingen ska
"falla igenom" och bli lämnad ensam om och när de egna förmågorna
eller den egna hälsan gör att han eller hon inte klarar av att försörja sig själv.
Denna ansats är förstås god, men verkligheten har visat att systemet är oerhört
sårbart. Samt att det går att utnyttja det. Detta system fanns inte - eller
åtminstone inte alls på samma sätt - på 50-och 60-talen. För att inte tala om
på 1800-talet. Då var människorna tvungna att i mycket större utsträckning se
till att sörja för sig själva och sina närmaste.
Harrison beskriver i sin krönika mycket väl de
"push"-effekter som gör att människorna i t.ex. Afrika tvingas
emigrera. Dagens "pull"-effekter går han däremot inte in på. Givetvis
kan man hävda att det skulle ha fört för långt i en kort krönika, men jag vill
nog hävda att bilden blir mycket skev om vi inte ens nämner vårt välfärdssystem
som en viktig faktor i detta sammanhang.
Jag har tidigare varit inne på detta och sagt att det finns två möjligheter för
oss om vi vill klara av att hantera dagens immigrationstryck. Antingen måste vi
stänga gränserna eller så måste vi på sätt eller annat montera ner vårt
välfärdssystem. Eller begränsa det. Detta sista var inget jag hade med i mitt
resonemang tidigare, men jag har insett att det behöver vara med också. Det
görs idag experiment med bådadera dessa lösningar på olika håll i Europa.
Gränserna har stängts, eller åtminstone så har invandringen begränsats, på
många håll, och Storbritannien har gått in för att begränsa välfärdstjänsterna
och -förmånerna för immigranter.
Alla dessa åtgärder är sådana att många gärna uttrycker sitt
missnöje med dem, men alla som har ögon att se med och en hjärna att tänka med
inser nog att något behöver göras. Inget av alternativen är trevligt, och idag vet
jag själv uppriktigt sagt inte vilket jag föredrar. Båda alternativen har nämligen
oerhörda negativa följder. Men vi kan helt enkelt inte ta in halva Afrika till
EU och tro att allt kan fortsätta som förr. Det går bara inte. Systemet kommer
att kollapsa om vi försöker.
Harrison har en helt bra rubrik men sen går det helt snett, förmodligen. För Harrisons budskap visar att han just inte alls lärt av historien. Att kunna återge historiska fenomen helt ytligt är något annat än att kunna historia och dra lärdom av historian. Men det är tydlgen ett ämne där äkta analys och reflektion inte är så viktigt.
SvaraRaderaArtikeln är dessvärre endast för betalande prenumeranter så jag har inte läst den, men av denna blogg att döma så innehöll den ungefär vad jag förväntade, ohederlig hanteringa av sanningen. Märkligt också att det inte verkar finnas en enda kommentar till artikel. Det torde finnas massor av synpunkter. Men man får anta att endast ”konstruktiva” synpunkter publiceras.
Man måste fråga sig vad nyttan med artikeln är. Det finns knappast någon som besitter minst normalbegåvning som inte ser bristerna. Detta är en artikel som inte skapar annat än irritation. Det är många artiklar vars innehåll i kombination med hårt styrd modereringen (i officiell media) som favoriserar vissa attityder, ja rent av förgriper sig på folk av fel uppfattning. Man blir negligerad, skuldbelagd och i vissa fall förnedrad av det som skrivs och kommenteras. Den sortens journalism spär därför på motsättningarna i stället för att minska dem. Förstår de månne det själva? Som grädde på moset så ongör de sig sen och går samman för att motarbeta alternativ media, som har den ofina smaken att tillåta andra synpunkter komma till tals.
Jag har inget att tillföra i sakfrågan eftersom jag inget har att tillägga till bloggtexten. Men det är en lämplig artikel att referera till när man vill uppmärksamma hur media uppenbart pissar på sanningen och därigenom skapar klyftor och motsttningar i samhället.
Patrik. Tyvärr misstänker jag att det du säger om att "Det finns knappast någon som besitter minst normalbegåvning som inte ser bristerna" inte stämmer. Jag önskar att det vore så, men verkligheten har ofta visat på motsatsen. När något står i tidningen tenderar folk att tro på det, oberoende av kvaliteten i argumentationen. Därför menar jag att det är viktigt att man lyfter fram dylika artiklar och bemöter dem. Speciellt i detta fall när skribenten i andra fall har visat sig vara vederhäftig.
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRadera