söndag 10 april 2016

Mera Panama


Det finns som sagt mycket man skulle kunna säga om den här Panama-härvan. Jag har reagerat på mycket av det som har sagts och skrivits i media den senaste veckan. Dels på de förhastade slutsatser - och domar - som så gott som alla politiker med någon form av självbevarelsedrift och/eller behov att framhäva sig själv har levererat. Förhastade slutsatser och för tidiga domar är inte bra. Alla tillgångar som finns i utlandet är inte placerade där olagligt, och innan vi vet vilka som är olagligt utförda och vilka som inte är det ska inga domar fällas. Kan detta vara så svårt att begripa? Men tydligen är det svårt. Att begripa.

Sedan alla dessa undanflykter och bortförklaringar. De är närmast komiska, tycker jag. Jag väntar, med spänning, på den förste som ställer sig framför en TV-kamera eller som träder fram i en tidning utan dessa bortförklaringar och undanflykter och säger att "Jag har gjort fel. Ursäkta! Jag kommer att betala den skatt jag har undanhållit." Den människan kommer att få min respekt. Trots allt.

Så har vi alla dessa kommentatorer i media och i medias kommentarfält som - tydligen på allvar - tror att vår samhällsekonomi skulle räddas ifall alla dessa pengar som har utförts olagligt (hur mycket dessa sedan visar sig vara) skulle återbördas och taxeras för. På allvar? Dessutom tenderar den uppskattade summan av undanhållna skattemedel växa nästan exponentiellt ju längre vänsterut man kommer på den politiska kartan. Vår samhällsekonomi skulle säkert må bra av dessa skattepengar, men om benet är brutet hjälper det inte med plåster. Det finns ett stort strukturellt fel i vår ekonomi, och detta fel korrigeras inte med att vi får in en del extra skattepengar. Efter en tid - kortare eller längre - är vi tillbaka i samma grop igen.

Många har hävdat att denna Panama-läcka skulle kunna vara en diskussionsöppning rörande ekonomisk moral, och att vi skulle må bra av att ta en sådan diskussion. Det stämmer säkert. Men ännu bättre, och ännu viktigare, skulle det vara - menar jag - att ta en diskussion om skatterna överlag och den socialism som vårt samhälle är präglat av och byggt på idag. Denna Panama-läcka kunde gärna få fungera som diskussionsöppnare när det gäller detta. De frågor vi kunde ställa och försöka hitta ett svar på är bland annat om det är rätt att staten/det allmänna överhuvudtaget bär upp skatt. Är skatteuppbörden, som vissa hävdar, i själva verket legaliserad stöld? För, handen på hjärtat, vad är skillnaden om staten tar pengar av mig för att stöda en konstnär i Helsingfors vars verk jag aldrig kommer att ta del av (även om jag skulle vilja) eller om en maskerad man i en mörk gränd stjäl min plånbok och köper sprit för pengarna? Och om svaret på frågan huruvida det är rätt att staten bär upp skatt är ja, hur mycket skatt är det i så fall är rimligt att staten bär upp? Och till vilka ändamål. För det är ju självklart så att ju högre skattetrycket är, desto större upplevs behovet vara att "skatteplanera".  

Det här är svåra frågor, men jag tror att vi borde diskutera dem. Om inte annat så för att bli lite klokare. För varför ska vi inte kunna diskutera grunderna för det samhällsfördrag vi idag håller som helt och hållet självklart och anser vara fullständigt berättigat - och detta utan att vara överens om hur detta fördrag ska se ut? Ja, utan att ens vara överens om hur det ser ut idag? Jag hävdar att det samhällsfördrag vi har i Norden idag långt är socialistiskt. Behöver jag säga det? Nå, jag säger det ändå: Jag gillar inte socialism.

Det finns drag i diskussionen kring skattesmitningen som jag därför ogillar. Dessa drag är inte alltid - eller egentligen väldigt sällan - artikulerade, och det är därför inte heller så alldeles lätt att sätt fingret på dem. Men det handlar om detta med statens rätt till medborgarnas - och framför allt de rika medborgarnas - tillgångar. Speciellt på vänsterkanten finns det en uppfattning (som kommer nära en kommunistisk grundtanke) som handlar om att "det som är ditt egentligen inte alls är ditt, utan vårt". Alla som talar sig varma för olika former av förmögenhetsskatter och (förhöjda) arvsskatter hör till denna grupp. (Dessa skatter är ju de facto en skatt på redan beskattade pengar!) I vissa mörka stunder räknar jag hit också alla de som förespråkar en basinkomst/medborgarlön också. För faktum är att denna egentligen handlar om samma saker också.

Visst. Samhället behöver ta hand om de som inte klarar av att ta hand om sig själva. Det är fullständigt självklart. Men jag har svårt att se att den extrema fördelningspolitik vi har idag skulle vara något annat än en form av socialism. Eller kommunism. Och jag ogillar som sagt socialism.

11 kommentarer:

  1. Märkligt att du vill försvara dessa, som skulle ha råd att deltaga i samhällsbygget men skjuter över ansvaret på oss övriga. Nog är det ju långsökt att få detta till att vara socialisternas fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 15:25. Vilken text har du läst? Sedan tror jag att du (också) missförstod det jag skrev om socialismen.

      Radera
  2. Precis som Sipilä och övriga högerhökar så skyller du allt på socialism. Hela samhället borde vridas tillbaka till senaste fungerande konfiguration, ca 1995(?). Men då hamnar man och riva upp en massa politiska beslut, till stor del fattade av borgare, och underkänna allt som gjorts sen dess. I stället så skyller man på facket och socialism och försöker gå åt lågavlönade.
    Jag ser inga konstruktiva förslag i ditt inlägg. Du bara utnyttjar situationen till att kasta skit på ideologiska motståndare.
    Vår regering har heller inte gjort en enda ansats till något beslut som inte främst drabbar mindre bemedlade. Det är anmärkningsvärt. Laestadianen Sipilä får en del att förklara för Sankte Pär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Patrik. Faktum är att jag egentligen inte skyller allt på socialism, men det jag gör är att jag kallar vårt ekonomiska system för socialistiskt. (Vilket ju nog torde vara en ännu grövre beskyllning...) Om så är fallet är våra "borgerliga" partier inte heller de borgerliga, varför inga beslut fattade efter 1995 (om vi nu tar det året som referenspunkt) överhuvudtaget är fattade av några borgare. Och faktum är ju att de flesta av våra, till namnet, borgerliga partier kallar sig själva socialliberala.

      JAg kan säkert hålla med om att denna text inte innehåller så mycket konstruktivt. Jag skrev den främst för att beskriva mina reaktioner på de senaste dagarnas mediahändelser, och dessa mina raktioner har varken varit särskilt positiva eller konstruktiva, nej. En konstruktiv sak finns ändå här, vill jag hävda, och det är tanken på denna Panama-läcka som en orsak att föra en grundläggande diskussion om sktterna överlag, skattetrycket och samhällsfördraget. Denna diskussion tänker jag mig att inte ska föras här på bloggen, utan den borde föras i media. Brett och initierat. Men det är väl nog att hoppas för mycket.

      Vad sedan gäller regeringens beslut så är det väl nog tyvärr långt som du säger. Vi har, mellan EU, den fria rörelsen av kapital (och tjänster) och en överstatlighet som de rika klarar av att utnyttja försatt oss i en rävsax där det inte går att hitta någon bra lösning. Eller så ser åtminstone jag på saken.

      Radera
  3. Nå, Kristian???
    Man stöder ju också motorsport och sportbanor och contrymusikscener. Dina argument är nog inte initierade. Countryscen me aaros pengar???:-( Din kritiske vn Ulrik. Bää bää vita lamm svärjer argt åt den naivistiska högersinnade politik som skymfar Kristus och Kristi lära. JO, du jag är inte bara rädd för vissa kristna jag är ledsen för deras skull som nog plockar russin åt sig och de sina och sedan drar grunden för samhällsrättvisa undan med svepande flummiga formuleringar om rödgrönhet. Det kapitalistiska monstret har minst lika många förtrampade. Det enda som gör dina åsikter befogade är att om du enar det kapitalistiska och rödgröna monstret ja då har du Antikristernas lösaktige förtappelses son vid världsrodret.
    Dock, makten den är Herrens Guds Och Jesu säger Ulrik. Förstått???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrik.Kan du ge exempel på dessa countryscener du talar om?

      Radera
    2. Var inte barnslig. Om du inte kan se det sagda i större sammanhang så låter vi det vara så är.
      Just med sådana taktikfrågor som du säger arrbetar dina motståndare med dig för att få våra blickar bort från helheten.... Ulrik

      Radera
    3. Ulrik. Ursäkta! Frågan var fel ställd. Det jag borde ha sgt var att vi har det system vi har. I detta system betalar countrymusikälskare skatt liksom alla andra. varför ska då inte också vi få del av den gemensamma kakan? Detta opponerar jag mig givetvis inte mot. Men detta förändrar inte det faktum att man har full frihet att arbeta mot och tala fölr ett bättre system som skulle vara mera rättvist och framför allt innehålla mycket mera frihet. Men, och där är vi eniga har jag för mig, är detta ändå en bisak i slutändan. Så inte vet jag nu hur hårt jag sist och slutligen ids arbeta och tala för detta systemskifte...

      Radera
    4. Ja, allt detta är en bisak jämfört med Frälsningen i Jesus. Jag vore (också?) mera för en decentraliserad sammanslutning av små kommuner i en fast nationalstat med t ex andelslag och små manufakturer och grundnäringar med frivillighet och ett lokalt styre enligt Bibliska principer.
      Men frågan är om dina och mina visioner får någon tid under solen då Bibeln talar om att människorna på jorden inte skall omvända sig ens fast tredjedelen dör (i tredje världskriget?) men man får hoppas att vilddjurets globala välde skulle efter det visas bort från vårt land och de länder som vill Tjäna Jesus. Jag fruktar dock at den tanken kan vara utopisk. Profeterna och Aposteln Johannes skriften är jordskt sätt mera dystopiska än jag över all orättvisa och ondska som fått rot bland människors barn.
      Ursäkta mig du också. Jag ville bara visa hur lobbyn får bort folks blickar från fokus i sens moralen av apologeternas budskap:-)
      P:S Det smärtade mig att skoja om musiken med dig men du såg ju nu hur taktiken deras är säger en motvillig "jesuit":-) Ulrik

      Radera
  4. Kristian, i historiens och Israels och Juda folks historias ljus skall du litet noggrannare studera Guds Rättvisa lagar och Bud och de förmaningar som Profeterna i Helig Ande meddelade folket och de överbesuttna och som nedskrevs i Bibeln.
    Samtidigt må jag säga att vi nog kan öppna för den diskussion som du och Poluha och många andra driver...
    MEN, kom då ihåg att "människan av naturen är ond och självisk". så skriver du ofta+
    Hur skall de rika då se till den fattiges rätt om inte Staten enligt Guds Ord och fridsordning skapar korrektiv och uppehåller det++++!!!¤ hälsningar Torsten Nils Ulrik Fagerholm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrik. Här är du nog inne på en sak som jag ofta har funderat på. Den politiska liberalismen - som jag börjat gilla mera och mera - har en stor svaghet. Den utgår ifrån att människan är god. Huruvida detta sedan kullkastar hela tankesystemet eller inte har jag ännu inte kunnat bestämma mig för. Men just i den sak du tar upp får detta nog följder.

      Radera