fredag 1 april 2016

Om att Trumpa i klaveret


Igår var det många som fick morgonkaffet i vrångstrupen, får man förmoda. Donald Trump, före detta abortförespråkare, kom ut som hård abortmotståndare och menade att kvinnor som gör abort bör straffas om och när aborter igen blir olagliga i USA. Männen skulle däremot, enligt Trump, gå fria. Detta ledde till kraftiga protester från både abortförespråkare och abortmotståndare, och efter några timmar pudlade Trump och meddelade att det är de läkare som utför aborterna som ska straffas, inte kvinnorna.

Jag har tidigare konstaterat att det är oerhört intressant hur infekterad denna fråga är. Här i vår del av världen har man löst problemet genom att sätta på locket. Här diskuteras i princip aborterna inte överhuvudtaget, men i USA - och speciellt inför olika val - lyfts abortfrågan alltid fram. Säkert för att de i USA har en friare press än vi har, men också för att (som ett resultat av denna friare press) det ännu finns en kraftig opposition mot gällande abortlagstiftning. För det är ju så, om man förtiger en fråga och tystar en diskussion tillräckligt länge kommer frågan att dö ut. Så har det, tyvärr, gått med abortfrågan här i vår del av världen. Men det betyder givetvis inte att problemet skulle vara löst och infektionen hävd. Det att man döljer en sjukdom gör ju inte att den försvinner.

Nå, nu har alltså Trump ändrat sig. Han har blivit abortmotståndare, och detta kom ju väldigt lägligt emedan det bland väljarna på den politiska högerkanten (som Trump har haft svårt att attrahera) finns ett starkt abortmotstånd. Sedan hade han uppenbarligen inte tänkt igenom det hela ordentligt innan han valde att gå ut och fria till högerväljarna. Men det är ju inget nytt precis när det gäller Donald Trump. Eller så hade han tänkt ordentligt och agerade utifrån insikten om att all publicitet är god publicitet. Vem vet? Men det att han senare gjorde en pudel visar, menar jag, på det förra. Om han skulle tänka lite till kanske han skulle komma fram till samma slutsats som jag att om någon ska ställas till svars för en abort så är det mannen man först ska fokusera på. Men kanske Trump kommer så långt i tankeprocessen ännu om han hinner fundera mera på denna fråga.

Sedan måste jag bara få säga att denne Donald Trump är en stor gåta för mig. Först var jag helt övertygad om att han inte hade någon som helst chans att bli republikansk presidentkandidat. Jag menade att Trumps stöd hade ett klart tak, och vartefter kandidaterna blev färre skulle de andra kvarvarande kandidaterna samla upp det stöd som de avhoppade kandidaterna hade och Trump bli passerad. Så gick det inte, och nu ser bara en stor skandal ut att kunna hindra honom att få nomineringen. Media i Sverige och Finland har försökt göra denna abortblunder till en sådan, men min gissning är att detta bara stärker Trumps stöd bland republikanerna i USA. Sedan har jag menat att Trump, om han ställs mot Clinton, kommer att förlora stort. Men väljarna i USA är inte lika omedvetna som vi är här (igen tack vara den ideologiskt styrda och därmed ofria press vi har här) om att Hillary Clinton är, hur skulle jag säga detta på ett snällt sätt, oduglig. (Var det snällt sagt? Inte? Nå ursäkta i så fall, men så är det.) Så ett presidentrace mellan Trump och Clinton är inte alls avgjort på förhand. Tvärtom. Det skulle idag inte alls förvåna mig om Trump skulle gå segrande också ur den kampen.

Men Trump är som sagt en gåta för mig. Är han så dum som han ser ut och framställs speciellt i vår press? Jag tror inte det. Snarare då så att han är oerhört skicklig på att få media (i USA) att dansa efter sin pipa. Det att inget tycks rubba honom och hans stöd bland väljarna - inte ens de värsta grodor som kommer ur hans mun - tyder på att han vet precis hur långt han kan gå. Han vet vad som fungerar, och framför allt vet han att all publicitet är god publicitet. Och så agerar han utifrån detta.

Men likväl är han en gåta. Om jag inte skulle veta bättre (gör jag det?) skulle jag säga att hela detta presidentval bara är en kul grej för honom. Att han inte alls är intresserad av jobbet (presidentskapet), men att han bara testar hur långt han kan komma. Som en kul grej, bara. För vi ska komma ihåg att Donald Trump framför allt är showman. Han vet hur man tar sin publik, och han vet hur man sätter upp en hejdundrande show. Och det här valet har varit en stor show hittills, har det inte? Kan det vara så att han spelar en roll och gör showbiz av detta presidentval, och sedan när hans resa tar slut (kanske först i Vita Huset) ställer han sig framför kamerorna och säger att det han gjorde bara var en kul grej? Att han bara ville se hur långt det gick att ta en bra show?

Men jag vet ju bättre. Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar