onsdag 9 november 2016

Jag firar ikväll!

Jag har, mot bättre vetande, lyssnat på Yle Vegas rapportering från presidentvalet i USA. Mest har det, vilket jag skrev i den senaste texten, handlat om sura uppstötningar och besvikna kommentarer och (nästan åtminstone) gråt över valets utgång. En av kommentatorerna hävdade också att alla finländare nu är i chock och ytterst besvikna över valresultatet. Behöver jag säga att hon hade fel?

Jag kommer att fira ikväll. Inte för att Trump vann, men för att Clinton förlorade. Det skulle ha varit en katastrof för USA och resten av världen om hon hade vunnit valet. Det kan givetvis också visa sig bli en katastrof med Trump som president, men det vet vi ännu inte. Så jag fokuserar på det positiva nu (alltså att Clinton inte blev president) och sörjer senare över att Trump blev president - om det skulle visa sig finnas orsak till att göra det. Jag menar att vi behöver ge honom lite tid att visa vad han går för innan vi skjuter ner honom och hans presidentskap helt och hållet. Vår vänstervridna och ytterst värdeliberala media* är givetvis full av olyckskorpar som kraxar i högan sky idag, men jag kan påminna om att det fanns det också när Reagan vann valet 1980. Vi vet hur det gick. Reagan gick till historien som en av de främsta (den främste?) president USA någonsin har haft.

Nu får Trump styra USA med en republikansk Senat och ett republikanskt Representanthus. Det är inte alls illa. Trump är dessutom en smart människa, och han förstår nog att han måste samarbeta med Kongressen (och Senaten) om han vill få något gjort. Så jag räknar med att han inser att han kommer att tvingas göra en hel del kompromisser. Dessutom hoppas och tror jag att han kommer att välja åt sig goda (och framför allt erfarna) rådgivare och medarbetare. En sak jag kommer att hålla koll på, och som jag kan rekommendera också andra att hålla koll på, är huruvida Trump väljer in i sin administration någon av de republikaner som före valet gick ut och varnade allmänheten för honom som president. T.ex. som säkerhetspolitiska rådgivare eller t.o.m. som utrikesminister. Detta skulle vara ett ytterst smart - och politiskt både modigt och moget drag - av Trump. Ett drag som, åtminstone för mig, skulle undanröja en del av de farhågor jag har inför hans presidentskap.



* Om någon ännu inte har förstått vad jag menar med att vår media är vänstervriden och extremt värdeliberal behöver denne bara se på kommentatorsvalet i Yle Vegas valvaka. Det skulle knappast har gått att få ihop en panel som varit mera partisk. 

11 kommentarer:

  1. Rasism, sexsism, hat och lögn, förnedrande av minoriteter, kvinnor och mindre bemedlade människor är alltså vad som belönas med presidentskap som du firar ikväll. Det säger allt om dig och dina gelikars "kristna värderingar". Fy vad äckligt, man kan inte annat än spy..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 22:10. Nej. Läs om, och läs rätt. Jag firar inte att Trump blev vald, jag firar att Clinton INTE blev vald. Jag har många gånger sagt att detta val var ett val mellan pest och kolera, och man firar inte att man fick pesten. Men man kan gott fira att man undgick koleran...

      Radera
    2. Det är med exakt sådan logik som Trump blev vald. Tänk på det i firandet. Och på vilket sätt en kristen hittar något alls att glädjas över att det blev han och inte hon övergår helt mitt förstånd. Påven själv sa att om man vill bygga murar istället för broar kan man inte vara kristen.

      Radera
    3. Broar för att dölja allt och göra allt lovligt som hos endel lutherska kyrkor???+!¤¤

      Radera
  2. Trollblogg...

    "Nej. Läs om, och läs rätt. Jag firar inte att Trump blev vald, jag firar att Clinton INTE blev vald. "

    SvaraRadera
  3. Svenska Yle har tenderar ibland upplysa ett folk som annars inte förstår att tänka rätt. Det är bara det kraftiga avståndstaganden utan nämnvärd respekt för oliktänkande inte riktigt övertygar alla - det har tvärtom en motsatt effekt.

    SvaraRadera
  4. Du firar att en religiös fåne med kristna värderingar blivit valt till president. Är det ett samhälle med effekter nedan i länken vi vill eftersträva? vill du att dina barn skall "Trumpa" eller bli "Trumpade" i skolan och håna utlänningar och funktionsnedsatta människor, bara för att en korkad religiös president tycker det är normalt?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23888038.ab

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Bemödade du dig alls om att läsa vad jag skrev ovan?

      Radera
  5. Vet inte mycket om Clinton eller Trump men när man ser nyheter eller läser kommentarer så inser man att det har uppstått en ny fanatisk religion som vi kan kalla Clintonism.

    SvaraRadera
  6. Kristian, ring upp din bror, FD Henrik Nyman, så kan han förklara följande för dig:

    Sluten utsaga A: "Hillary Clinton vann ej presidentvalet"
    Sluten utsaga B: "Donald Trump vann presidentvalet"

    Jag är säker på att Henrik med hjälp av en sanningstabell kan få dig att förstå att utsaga A är logiskt ekvivalent med utsaga B. Så fortsätt du att fira att Hillary Clinton ej vann... Denna milstolpe i mänsklighetens utveckling kräver att man firar med champagne. Jag rekommenderar Jacquart Mosaïque Champagne Brut. En flaska kostar förvisso 39,90 € på det statliga monopolbolaget (dessutom måste man beställa en förpackning med 6 flaskor), men jag kan intyga att det är gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 11:39. Jag tror nog att jag förstår detta av mig själv, faktiskt. :) Men saken är den att jag inte litar på denne Trump, så jag räknar ännu med möjligheten att vi kan få sörja att han blev vald. Dessutom har han sagt (och gjort) saker som jag på inga villkor skulle vilja att innehavaren av världens mäktigaste ämbete skulle ha sagt och gjort. Men jag väljer ändå att vänta och se och ge honom en chans att visa vad han går för innan jag börjar sörja. Olyckskorparna kraxade som sagt också efter presidentvalet 1980...

      Radera