måndag 6 mars 2017

Könsdysfori


Jag fick för en tid sedan en länk per e-post av en av bloggens läsare. (Tack ännu en gång!) Länken gick till en artikel i den svenska läkartidningen som säger att det sker en kraftig ökning av fallen av könsdysfori bland barn och unga. Könsdysfori innebär, översatt till vardagssvenska, att en (ung) människa lever i förvirring visavi sitt eget kön. Alltså, som det brukar heta, att man är "född i fel kropp". Nå, denna ökning kommer förstås inte som någon överraskning. Den massiva hbtq-propaganda vi i väst idag utsätts för kommer att leda till, och har redan lett till, denna ökning av könsdysforin. Jag har sagt detta många gånger tidigare och kommer säkert att ha orsak att säga det många gånger ännu: En ung människa som växer upp och kämpar med alla de saker som en ung människa har att kämpa med när det gäller sin personlighetsutveckling och alla frågor kring yrkesval, framtida parbildning o.s.v. har nu ännu fått en sak att fundera på, nämligen frågan om vad han/hon är för kön. Denna fråga som tidigare fick sitt svar genom en snabb blick i spegeln.

Igår fick vi som läser ÖT/Vbl ännu en dos hbtq-propaganda. ÖT skriver om en Daniel som nu blivit en Jessica. Inget problematiserande, inga knepiga frågor utan bara propaganda. Ja, och så reklam för en webbsida som sådana som funderar på sin könstillhörighet (och andra hbtq-relaterade frågor) kan söka sig till för att bli ytterligare hjärntvättade. Det här är nu bara det allra senaste exemplet på hur media jobbar på för att förvirra det uppväxande släktet och hjärntvätta oss alla. Sanna mina ord: Det kommer inte att ta länge innan det jag kommer att skriva nedan kommer att betraktas som olagligt att framföra! Vi har oerhört mycket elände, mycket lidande och väldigt mycket förvirring framför oss om vi fortsätter på denna väg som media nu leder oss på. Värst kommer givetvis de som växer upp nu och i framtiden att drabbas.

Nu ska jag säga detta så tydligt jag bara kan, och märk väl att det jag nu säger är helt på ett principiellt plan. Jag kommenterar inte det fall som ÖT/Vbl lyfte fram. En människa som är född som man och som har blivit far till ett barn är en man. Oavsett hur förvirrad denna person än kan ha blivit visavi sin könsidentitet. I alla andra fall när huvudet kommer i konflikt med kroppen är det huvudet som behandlas. Genom terapi och eventuellt med medicinering. Men när det gäller detta frågekomplex har vi bringats att tro att det, här och endast här, är kroppen det är fel på. Att det är kroppen som ska behandlas. Givetvis på skattebetalarnas bekostnad, men låt mig vara klar på denna punkt också: De direkta kostnaderna som samhället utsätts för är ett litet problem vid sidan av det lidande som den enskilda människan utsätts för. Och observera nu detta mycket noga: Lidandet uppkommer inte p.g.a. att det finns sådana som säger att detta är galet utan p.g.a. den propaganda som helt ogenerat sprids och som gör att människorna blir så ytterligt förvirrade att de börjar tvivla på det de ser i spegeln.

Nå, nu vet jag givetvis vad kritikerna kommer att säga. "Det har alltid funnits könsdysfori." Givetvis är det så. På samma sätt som det alltid har funnits andra neuroser och neurosliknade tillstånd. Ja, vem vet, kanske det till och med finns och har funnits några enstaka sådana människor som faktiskt har "fötts i fel kropp". Men propagandasamhället har gjort att fallen har ökat och kommer att åstadkomma en ännu brantare ökning. Förvirringen kommer att öka på detta område, helt enkelt. Dramatiskt. (Ökningen är de facto redan nu dramatisk om man ser på diagrammet i artikeln i läkartidningen.) 

Ja, och så ännu en liten sak. Jag länkar, efter moget övervägande, till artiklarna på ÖT. Om du kommenterar här på bloggen så vänligen låt bli att kommentera detta specifika fall. Dels för att en sådan kommentar kan skapa obehag hos dem som det berör, dels för att jag till och med kan bli tvungen att radera en sådan kommentar för att inte utsätta mig själv och min blogg för några risker.

20 kommentarer:

  1. Det är otaliga gubbar och gummor som genom tiderna gått i graven med denna hemlighet. Skönt att det inte behöver vara så för alla längre utan att folk vågar komma ut nu. Det är naturligtvis därför detta "ökar". Det är inte fallen i sig som blir fler. Men vi känner till fler av dem nuförtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 09.23. Det kan man ju inbilla sig om man vill. Men det blir ju förstås inte sant för det. Men jag kan tänka mig att det blir lättare att försvara en synnerligen skruvad människo- och världsbild om man lyckas tro det du hävdar.

      Radera
    2. Ett litet tillägg: Om det ändå skulle vara så som du, anonym 09.23, påstår (och säkert gäller det till en viss del) så skulle det nu finnas stora möjligheter att verkligen HJÄLPA dessa människor till ett helande. Men i stället börjar vi skära i dem och pumpa dem fulla med hormoner... Man kunde ju tro att vår tid styrs av verkliga människohatare. Vi kommer att få se mycket elände som detta ännu: https://www.svd.se/dodshjalp-efter-misslyckat-konsbyte-2avH

      Radera
  2. Vad anonyms första rad säger är och sant och väldigt sorgligt. Fint om det ändras nu!

    /Jen

    SvaraRadera
  3. Jag har nog svårt att tro att man genomgår social stigmatisering och hormonella behandlingar om man verkligen inte tror att man lever i "fel kropp". Denna diskussion om transsexualism är mycket komplicerad. Man bör nog först djupdyka i den psykologiska och biologiska litteraturen innan man gör förhastade slutsatser inom detta ämne. Kristian Nyman verkar då redan veta vad som är det rätta – bara genom att läsa en antik bok, d.v.s. Bibeln! Här ser vi den kristna arrogansen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns statistik som visar att en stor procent ångrar könsbytet.
      Så din svårighet att tro är kanske inte relevant .

      /b

      Radera
    2. Jag är intresserad av statistiken, kan du länka?

      d

      Radera
    3. Tänkte väl det, lätt att påstå saker och sedan gömma sig i busken. Samma taktik som Trump kör med.

      d

      Radera
    4. Snälla d
      Du kan googla om du har sån panik
      Jag har annat i livet än att dagligen surfa på nätet. Du ska få dina länkar men om du behärskar tyska och engelska hittar du dem annars får du ha lite tålamod eller kanske du inte ens var intresserad.

      /b

      Radera
    5. Har ingen panik, råkar bara vara så att jag känner till en del om ämnet. Men det kan ju hända att du kan överraska mig ändå... :-D

      d

      Radera
  4. @Anonym 6 mars 2017 09:23 Det är precis så det skall vara ! Inget som vi skattebetalare skall stå för, lite annan sak om det är popstjärnor eller andra välbeställda individer som går privat och betalar med egna pengar. @Anonym6 mars 2017 15:24 Det räcker som sagt med att titta i spegeln, behövs ingen djupdykning i psykologisk eller biologisk litteratur !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 15:37. Värst vad empatisk och omtänksam du verkar vara då! Men om du behöver dyra cancerbehandlingar eller sitter i rullstol vilket kräver handikappsanpassade byggnader överallt i samhället - då kan jag tänka mig att vi skattebetalare ska betala?! Det är en ytterst låg procent som verkligen väljer könskorrigerande operation. Inget att tjafsa om.

      Radera
    2. Anonym 18:17. "Inget att tjafsa om". Nähä. Såg du kurvan i läkartidningens artikel? Läs gärna detta också: https://www.svd.se/dodshjalp-efter-misslyckat-konsbyte-2avH

      Radera
    3. Kurvan blir naturligtvis kraftig då man börjar från enstaka fall som nu blivit runt 150. Du läste säkert vidare där det stod att endast ca 20% av dessa unga väljer att i vuxen ålder genomgå operation, vilket gör att det utslaget på hela befolkningen är, precis som jag skrev, en väldigt låg procent/promille vi talar om.

      Men läste du vidare vad dessa forskare tror om möjligheten att dessa påverkats av yttre faktorer? "Det mesta talar för att upplevelsen av köns­identitet är medfödd, men den kognitiva utvecklingen under uppväxtåren innebär att individen själv kan bli medveten om det först senare under livet. Det finns inget stöd för att omgivningsfaktorer, såsom föräldrars bemötande, bidrar." Det är det väsentliga här!

      Radera
    4. Anonym 19:19. Kurvan är, vad jag kan bedöma, mer än exponentiell. Om den fortsätter på samma sätt kommer utslaget att bli mycket stort. Vad sedan forskarna tror tillmäter jag inte så stort värde. Deras tro är starkt påverkad av den propaganda också de har tagit in de senaste åren. De får komma igen när de vet.

      Radera
    5. Du får nog välja om du vill använda forskarnas rapporter eller inte. Du kan inte tro på de russin i kakan som passar dig och sen ignorera resten.

      Radera
    6. Anonym 01:23. Varför det? Artikeln i fråga innehåller i huvudsak två olika saker. Dels empiri (kalla siffror) och dels antaganden om vad denna ökning som empirin visar beror på. Det är inget problem att ta till sig den empiriska biten medan man förkastar antagandena.

      Radera
    7. Nåja, det kan jag hålla med om. Påminner lite om mitt förhållande till bibeln. Jag kan uppskatta en del allmänmänskliga principer men köper inte kristendomens tolkning och upplägg.

      Radera
  5. Att tro på en Gud är väl också ett neurosliknande tillstånd som borde behandlas...

    SvaraRadera
  6. I det gamla och fria Sovjetstaten fanns en psykiatrisk diagnos för en sjukdom. Dess främsta symtom var att den sjuke tvivlade på samhällssystemets förträfflighet. Och då togs man kärleksfullt in för tvångsvård. Marko Sjöblom

    SvaraRadera