tisdag 28 mars 2017

Festlig reklam och mindre festligt hat

När man läser nyheter på nätet tvingas man samtidigt ta del av en massa reklam. Reklam som, i bästa fall, bara är dålig och som gör att det tar längre tid att ladda den sida man vill läsa. I andra fall kan den vara ännu sämre. Behöver jag tillägga att jag ALDRIG klickar på dessa reklamrutor för att "ta reda på mera", som det brukar heta. Idag gjorde jag dock ett undantag. Helt enkelt för att den här gången var reklamen bara var så otroligt bra att jag inte kunde låta bli. "Kohumalli vilautti rohkeasti. Muttei taatusti täällä! Katso vaikka." ("Skandalmodellen blottade sig modigt. Men garanterat inte här. Se själv.")

Reklamen ledde till tidningen Maaseudun tulevaisuus (eller "Maaseudun tulevaivaisuus", som en bekant brukar kalla den), och här hittade jag en intressant artikel. En riksdagsman (C) hade satt upp ett försök till en rolig Meme på sin facebook-sida - angående vargjakt - och detta hade renderat honom diverse dödshot och andra "mildare" hot. Av så kallade "djurvänner". Det är intressant hur en viss typ av hat tycks vara godtagbart. Kanske det är fråga om någon form av "gott" hat? Jag vet inte, och jag begriper inte hur dessa människor tänker. Om de tänker. Vissa gånger tvivlar jag på det.


Texten ändrad 31/3 kl 06:41.

4 kommentarer:

  1. Man får ha vilken åsikt som helst bara man har samma åsikt som dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Det var ingen dålig analys... :)

      Radera
  2. Det är helt rätt att fördöma hot och personliga påhopp. Sådant är aldrig ok.

    Sen måste jag nog tyvärr säga att bilden inte är så himla rolig. Fast jag förstår vargproblemet helt bra, kan jag inte tycka att det är humoristiskt med en vuxen man bakom ett maskingevär som ser glad ut över att få meja ner vargar. Det är bara osmakligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 15:13. Jag får hålla med dig i sak. Jag skulle inte heller göra en sådan här Meme och sätta upp den för allmän beskådan.

      Radera