tisdag 17 oktober 2017

Järtecken?

Idag har bland annat södra Finland sett en röd sol, och Sverige har ljuset varit mörkt - eller åtminstone mörkare än vanligt. Förr betraktades fenomen likt dessa som järtecken eller omen som talade om att något ovanligt skulle hända. Gott eller, med större sannolikhet, ont. Idag vet vi bättre, och när svenska Yle ville ta reda på vad dess saker beror på tog de kontakt med en meteorolog. För tvåhundra år sedan skulle man ha kontaktat en präst. Nåväl, idag skulle det väl gå på ett ut.

Ändå finns det faktiskt oro i luften, och då inte främst beroende på den röda solen eller den mörka dagern. "Den lille raketmannen" i Nordkorea kommer sannolikt att testa en ny raket inom något dygn, och med det allt högre tonläget mellan USA och Nordkorea vet man inte vad en sådan uppskjutning kan leda till. Kanske den röda solen ändå är ett järtecken?

3 kommentarer:

  1. Järtecknet har varat under hela väckelsenas tider. Det fasligaste förutom krigens fasor är likgiltigheten och den yttre egenrättfärdigheten som måttstock på ett rätt liv... Som ångrande ser man att världen själv tar sig rätten att kräva ut till sista slanten medan Jesu allomfattande budskap om bättrinen troligen klingar oförstått i deras ögon. Därför grattar jag den onde att han ändå lurat sig själv med att sätta min tobaksrökande lekamen i arbetslöshet och skadligt medicintvång. Jag kunde svara nödtorftigt på en gammal mans vredgade klagan över supnoch rök och härjande med att jag fått nåd till att ångra och tro och att jag inte gillar de som grundlagstridligen satt så många utom arbetsansvar. Namnet Jesus verkade inte intresseera men vad vet jag hur vi människor missförstår varann i en värld och kyrka som sedan länge legaliserat mycken synd och laglöshet. Själv knackar förgängelsen i mig nu med begynnande medicinskador igen därför gick jag ut och stressrökte och den gamle på sin apoteksvandring blev arg över förmodad lätting säger torsten nils ulrik i livets sorg och glädje...

    SvaraRadera
  2. "Det gör ont när blåsor bildas"; "men Vägen är mödan värd" sade en kristen tänkare. T N U

    SvaraRadera
  3. År 1994 stod midsomardagsolen dubbel. Bekräftat av en sjöbevakare kring senaste sekelskifte. Vi må ångra och tro idag vända oss till Guds predikan och bättring. Det är kokta grodans tatik som gjort att gamla avfälligheter fått gå bortglömda. O land.O land har du väl mera tid och förstånd att lyda Bibelns ord? Du som är så barmhärtig mot allt och alla. Nu tag mig tusan och liite till skall skökoländerna nederfalla.till Herrens lydnad och skarpa ris om ni ej bättrar er reformationens bortslösare av Bibliska Sanningens budskap och Nåd och Tro i enbart Herrens uppebarade ords Ljus säger ulrik torsten nils

    SvaraRadera