Nu har alltså en domstol i Pakistan bestämt att hon ska
sättas på fri fot, men frisläppandet har än så länge inte kunnat verkställas.
Detta eftersom en brådskande överklagan av den frikännande domen har lämnats in
och stora skaror som protesterat mot domen har dragit ut på gatorna. Asia Bibis
advokat och hans familj har också tvingats lämna landet eftersom han, liksom de
domare som bestämde att Bibi skulle släppas fri, har mottagit dödshot. Dylika
dödshot är inga tomma hot i Pakistan, utan de bör absolut tas på största
allvar. Guvernören som, då det begav sig, försvarade Asia Bibi mördades, liksom
den kristne ministern och människorättskämpen Shahbas Bhatti. Också han på grund
av den uppståndelse som rådde kring just detta fall.
Hädelseparagrafen är allmänt ökänd i Pakistan, och den
används ofta för att komma åt den kristna minoriteten i landet. Straffet för
hädelse är döden. Dessutom anser en stor majoritet av helt vanliga pakistanier
att apostasi (= att överge islam) ska straffas med döden. Detta enligt vad
Muhammed påstås ha sagt och vad som finns återgivet i en hadith hos al-Bukhari
(6922).
Vår media har, sin vana trogen, inte brytt sig i fallet Asia
Bibi, men de senaste dagarna har ändå några tidningar valt att skriva om henne
och hennes fall. T.ex. Hufvudstadsbladet. När man läser artikeln ser man ändå
ordval som gör att förståelsen av artikeln blir förvrängd. Bland annat talas om
att protesterna, som "förlamade Pakistan fram till i fredags", utfördes
av "ultrareaktionära islamister". Med detta låter tidningen oss
förstå att de som protesterar mot frigivningen är allt annat än vanliga
pakistanier. Och att de inte kan vara så många. Sanningen är dock en annan. Det
krävs nog mera än en handfull protestanter för att lamslå ett helt land.
Dagsläget är att Asia Bibi är frikänd. Men en överklagan har
lämnats in, och kravet från landets muslimska majoritet är att den frikännande
domen upphävs. Det skulle i så fall kunna innebära att domen kan komma att
verkställas. Ännu vet förstås ingen hur utfallet blir, men Pakistans högsta
domstol kommer troligtvis att ta upp ärendet i brådskande ordning. Om den
frikännande domen vidmakthålls kommer protesterna säkerligen att öka i både
omfattning och våldsamhet, och då är landets kristna minoritet förstås i fara.
För att inte tala om Asia Bibi och hennes familj. Som en följd av protesterna
har myndigheterna bestämt att hon inte, trots att hon alltså är frikänd, får
lämna landet.
Fortsätt gärna att be för Asia Bibi, hennes familj och hela
situationen i Pakistan. Och för det pakistanska folket. Det allra viktigaste
skulle förstås vara att pakistanierna skulle få bli befriade från det ytterst
hatiska och våldsamma ideologiska monster som har dem i sitt våld.
Ännu en gång gör jag mig skyldig att framföra ngt som inte alls har med inlägget att göra men som jag gärna vill dela med mig... Såg ikväll https://www.youtube.com/watch?v=rtayJReyAvU och dessförinnan läst nyheter där Jordan jämförs med Alexander Bard eller vice versa, Bard som enligt Yle orsakat uppståndelse på ÅA... Såg en stund på video om Bard också, han hade definitivt endel goda "pointer" han med ! Vad har du Kristian funderat om ÅA's agerande ?
SvaraRaderaLänkade tydligen fel...Kom att tänka på endel kommentarer jag läste som var om inte "guld värda" så åtminstone läsvärda ! Under https://www.youtube.com/watch?v=_iudkPi4_sY hittar man signaturen "PowerRedBull" vars kommentar jag uppskattade ! han fick svar på sitt inlägg från Ordspråksboken 31:10 -> "Hyllning till en driftig hustru[e]
Radera10 Vem kan finna
en driftig[f] hustru?
Långt mer än pärlor är hon värd.
11 Hennes mans hjärta litar på henne
och han saknar ingenting.
12 Hon gör honom gott, aldrig ont,
i alla sina livsdagar.
13 Omsorg har hon om ull och lin[g],
och hennes händer
arbetar med lust.
14 Hon är som köpmannens skepp,
hon hämtar sin mat fjärran ifrån.
15 När det ännu är natt går hon upp
och sätter fram mat åt familjen,
portioner[h] åt tjänarinnorna.
16 Hon har planer på en åker
och köper den,
hon planterar en vingård
med vad hennes händer tjänat.
17 Hon fäster ivrigt upp sina kläder[i]
och går till verket
med starka armar.
18 Hon märker
att hennes arbete går bra,
hennes lampa släcks inte
om natten.
19 Hon sträcker händerna
mot spinnrocken,
och fingrarna fattar om sländan.
20 För den betryckte
öppnar hon sin hand,
hon räcker ut sina armar
mot den fattige.
21 Hon oroar sig inte för sin familj
när vintern kommer,
för alla i huset är klädda
i scharlakansröd[j] ull.
22 Täcken gör hon åt sig,
hon är klädd i finaste linne
och purpur[k].
23 Hennes man är känd
i stadens portar
där han sitter bland landets äldste.
24 Linneskjortor gör hon och säljer,
köpmännen förser hon
med bälten.
25 Kraft och värdighet
är hennes klädnad,
och hon ler mot dagen som kommer.
26 Hon öppnar sin mun med vishet
och har vänlig förmaning[l]
på sin tunga.
27 Hon vakar över ordningen i sitt hem
och äter inte lättjans bröd.
28 Hennes barn står upp
och lovordar henne,
och hennes man berömmer henne:
29 ”Många kvinnor har gjort storverk,
men du överträffar dem alla.”
30 Charm är bedräglig
och skönhet förgänglig,
men prisas ska den kvinna
som vördar Herren.
31 Låt henne få njuta frukten
av sitt arbete,
och må hennes gärningar
prisa henne i portarna."
Anonym 00:08. Du ställde frågan vad jag anser om ÅA:s agerande. Nu känner jag så dåligt till Alexander Bard, men att förbjuda en debatt luktar nog väldigt illa, tycker jag. Om Bard har fel borde han konfronteras och sättas på plats, och finns det något bättre tillfälle att göra det än i en debatt? Om han har rätt och debatten stoppas av hänsyn till det politiskt korrekta är det mycket illa. Så oberoende av hur det ligger till med Bard menar jag att ÅA gjorde bort sig.
Radera