torsdag 31 mars 2022

Reaktioner på den friande domen

Det blev som väntat en hel del debatt (och smutskastning) här på bloggen under texten om den frikännande domen mot Päivi Räsänen. Jag tänker inte delta desto mer i denna debatt eftersom jag långt redan sagt vad jag har att säga om den saken. Emellertid kan jag inte låta bli att reagera på en del anonyma kommentatorer som påstår att Räsänen "betett sig illa" när hon uttalat sig om homosexualitet och de homosexuella.

Detta är förstås inget annat än en ren och skär lögn. Räsänen har INTE betett sig illa. Tvärtom har hon uttalat sig av omsorg om såväl kyrkan som de homosexuella och dessutom gjort det kärleksfullt. Vi skulle ha ett mycket bättre samhälle om det fanns fler som Päivi Räsänen, och hon förtjänar tack för det hon gjort och sagt. Om det fanns flera som vågade tala sanning i kärlek kanske också de som nu upplever sig vara kränkta skulle ha möjlighet att bli vana med att öppet konfronteras av sanningen och därmed inte känna sig så kränkta de få gånger de tvingas göra det.

Mer allvarligt än vad några anonyma kommentatorer skriver här på bloggen är dock det att BG Åstrand är på samma linje som dessa kommentatorer. I den intervju som ÖT/Vbl gjorde med honom efter utslaget fokuserar han enbart på en liten, liten del av motiveringarna till domen och inte alls på själva utslaget. Om man bara skulle läsa vad Åstrand säger skulle man nästan tro att domstolen faktiskt kom med en fällande dom. Men det är väl så i detta läge – den som målat in sig i det bibelordsförnekande hörnet i denna fråga måste göra på detta sätt för att inte framstå som helt fel ute.

Åstrand säger bl.a. "Jag kan inte på något sätt tänka mig att understöda det här sättet att tala om den här sexuella minoriteten så som Päivi gör." Detta är oerhört avslöjande. Åstrand tar dels avstånd från vad Guds ord säger klart och tydligt (och bryter därmed sitt prästlöfte), dels säger han att han inte ens skulle, som Räsänen gjort, uttala sanningen i omsorg och kärlek om denna utsatta minoritet som han säger sig värna om. Jag måste säga att jag mår nästan fysiskt dåligt när jag läser det Åstrand säger.

Det är annars ett intressant fenomen detta med kränktheten. Dels är det fråga om en fullständigt subjektiv sak som givetvis inte kan ligga till grund för någon dom – vilket också tingsrätten på sitt sätt konstaterade. Dels är det helt tydligt att viljan att tysta sanningssägare som Päivi Räsänen bottnar i det faktum att de som blir kränkta innerst inne vet att utlevd homosexualitet är fel och att de genom att försöka tysta de yttre rösterna som talar om detta för dem egentligen försöker tysta den inre rösten som säger samma sak. För vi ska komma ihåg detta: Samvetet har getts oss alla av honom som skapade oss, och därför är samvetet programmerat i samma anda och på samma grund som Guds särskilda uppenbarelse, alltså Bibeln.

Det kan mycket väl komma en dag när det faktiskt blir olagligt att, som Räsänen, säga sanningen i kärlek och av omsorg om människan. Då står alla vi kristna inför ett svårt val. Men om vi tvingas tiga med sanningen kommer samvetets röst ändå att ljuda och understödas av Guds klara och tydliga ord. Det går nämligen inte att tysta samvetets röst. Det går kanske att undertrycka den och bortse från den, men förr eller senare tar den sig ändå igenom våra egenhändigt uppställda barriärer. Och vem ska hbt-lobbyn då skylla det av oss människor och vår gudsfrånvändhet frammanade illamåendet på? Jag menar, när det inte längre går att skylla det på Päivi Räsänen?

75 kommentarer:

  1. Man kan bara konstatera att Kristians förvirring är gränslös.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 09:52. Ja, om man har en fullständit förvrängd världsbild kan man kanske se det så.

      Radera
  2. Tingsrätten och Räsänens advokat samt Päivi själv formligen krossade, nedmonterade, "destroyed" metodiskt alla åklagarens osanningar, lögner och ondska.
    Man har således -tillsvidare- yttrandefrihet och ingen censur, man får "såra". Vad gjorde Jesus, Paulus och apostlarna? Jo, de sårade folk när de sade den moraliska sanningen.
    Nu fick de krypa till korset, lipa och oja och voja sig alla gay-
    aktivister och deras sympatisörer: vår liberalteolog B-G Å., ökände aktivisten O. Ohlis (emanerad från rågbältet i Vörå). Andra som säkert även rasar är Christoffer Strandberg, Kaj från Esse, stackars troende Simon från Nyykaabi som ej hittar någon äkta man, Vbl/ÖT-redaktörerna... Det tar på dem, de är galjonsfigurer för LGBT-lobbyn. Nu gråta de i kör!

    Broder B-G. fruktar flykt från kyrkan. Än sen, behöver stats-/folkkyrkan ens sånt andligt "dödkött"??

    Tror jag tar ännu någon 'sluck' av Cuba-cigarren ikväll fast det smakar s*it - bara för att fira. (Borde ej vara synd. Indianerna hade ju även sina fredspipor till hands vid köpslag och när man skulle fira en vunnen seger över de vita inkräktarna eller en annan fiendestam).

    SvaraRadera
    Svar
    1. är BG din broder ?
      Det visste jag inte, så olika som ni är. B-G är sympatisk men vad du är frågan?

      Radera
    2. Huhtamäki

      Alla dessa personer som du nedvärderad - känner du dem? Vad har de gjort åt dig för att förtjäna denna ilska? När blev du bekant med Strandberg, Simon, Kaj - känner du dem?

      Svar: NEJ

      Men du som troende, allvetande - skrivande en massa felaktigheter sitter på din tron och dömer - vem tror du att du är? Gudfruktig? Jag tycker att du skulle skämmas - med vilken rätt behöver du smutskasta människor - vad har du att göra med andra människors liv. Håll du dig till din bibel - din tro ger jag inte mycket för.

      Radera
  3. Huhtamäki

    Igen visar du hur elak du är. Rök du din cigarr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är på tiden att du börjar röka Allan.
      Vi har en superb biskop. Tänk om du skulle se längre än din näsa är lång.
      Det enda som genomsyrar ditt huvud är PÄIVI - har du ngt. förhållande med henne?

      Hon om ngn. borde skämmas - när hon studerade - fick hon nog minsann reda på ett och annat, men hon håller fast i föråldrade åsikter.
      Lever du själv Allan enligt bibeln?

      Knappast, men snabb är du att förlöjliga och såra andra människor. Jag tycker att sådana som du borde skaffa en större spegel och verkligen betrakta vilka skitstövlar ni är. Låtsas vara troende men är allt annat. Fulla av hat och elakheter.
      Lev nu en dag i ditt liv Allan som en ödmjuk och empatisk människa - men icke sa Nicke - Päivi - o Päivi. Kanske ni är ett par? Päivi hon borde skämmas - hon är u t s k ä m d i hela landet!

      Radera
    2. Anonym 12:48. Står du huvudet när du skriver dina kommentarer? Jag undrar bara eftersom du får allt helt upp och ner. Åstrand borde avgå, han är en av de sämsta biskopar denna kyrka har skådat. Räsänen däremot är allt annat än utskämd. Hon är friad och rentvådd och, precis som Kristian skriver, ska ha tack för att hon i kärlek säger sanningen. Det är modigt i en tid som denna!

      Radera
    3. Står du huvudet när du skriver dina kommentarer? så skriver du...

      Jag kan inte sympatisera med människor som du anonym 13.32. Det är min åsikt. Vem som skall avgå - det är en fråga för domkapitlet och inte för dig. Du kan ha dina åsikter - precis som jag har mina åsikter.

      Jag är glad att vi har en sådan biskop som BG Åstrand - han är biskop för hela folket.

      Räsänen hon är språkrör för en del konservativa, inskränkta personer - typ du - varför behöver du bry dig om hur människor lever. Tror du att du är ngn. domare som sitter och dömer?

      Om det är så troende människor skall leva, då kan man verkligen undra över vad de har mellan öronen.

      Päivi Räsänen är inte ngt. exempel på hur man skall bemöta sina medmänniskor. Vad är det som ger henne rätten till att predika?
      Hon har en sådan ställning i samhället - att hon borde förstå att vara tyst. Varför skall hon få kränka andra människor?

      Radera
    4. Anonym 13:47. "han är biskop för hela folket."

      Nej, det är han inte. Han är t.ex. inte min biskop.

      Radera
    5. Borgå-"biskopen" tillhör "dödspatrullen" som jag beskrivit här: https://sanktjohannes.info/2022/04/01/dodspatrullen-mot-livsfursten/ . Han underminerar Guds ord och hugger det i stycken, i stället för att bevara Ordet som det krävs av en biskop.

      Radera
    6. Ola. Tack för en god betraktelse! De är ofta en ljuspunkt i min fredag när jag får läsa dem.

      Radera
    7. 20.19

      nej han är inte min biskop.

      Hör du till kyrkan? Troligtvis gör du inte det, så då har du förstås rätt i att han inte är din biskop. Men för övriga är han det - då kan man ha olika åsikter om biskopen, men åtminstone gör han inte skillnad på människor.

      Radera
    8. Anonym 10:37. Ja, jag hör fortfarande till kyrkan. Men Åstrand är INTE min biskop eftersom han inte är någon rätt biskop. en rätt biskop ska samla Guds folk runt Guds ord. Åstrand gör vad han kan för att splittra.

      Radera
    9. Visst har du en egen biskop i Flynängens bönehus, trots att du uppger dig höra till kyrkan.

      Varför skulle du vara utan biskop - jo enligt ditt huvud är han inte biskop.

      Du kunde ju ansöka själv om att bli biskop.

      Radera
    10. Anonym 22:50 Varför i hela friden skulle jag ha en biskop i Flynängens bönehus? Jag har varit inne i det huset en (1) gång, och då såg jag inte till någon biskop där.

      Radera
  4. Päivi Räsänen är en hjältinna!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. varför är hon en hjältinna?

      Radera
    2. Den kvinnan är ett troll.

      Radera
    3. Ja, PÄIVI är en sann troshjältinna i vår tid, som är nersmutsad av lgbt-lobbyn och gett sig på avvägar från bibelspåret/-stigen.
      Se nu på "broder" B-G! När har han det minsta lilla grand försvarat Räsänen? Aldrig att han skulle bry sig i gudsordet och vad där står om homosexualiteten. Vill han bara vara gillad av de ogudaktiga? Han är 'hjärntvättad' och tror att homosexen är "medfödd"?
      "Ghey" marriage är sjukt liksom alla andra företeelser i LGBTÅÄÖ-alfabetet.
      "medfödd"

      Radera
    4. Kalsonghjältar har jag hört om, men att Päivi skulle vara troshjältinna? Nog brukar hon väl vara anständigt klädd ändå? Usch, Allan, nu förstörde du min dag. Måste du hela tiden vara och gräva där under bältet?

      Radera
  5. Päivi vann entydigt klart: 3-0. Oskyldig till alla tre åtal!
    Rättens beslut förtjänar 'applause'. Finns tydligen ännu rättskaffens domare inom rättskipningen.

    Nu gråter och pular hbt-lobbyn, men faktum är att "homotus" är en osund och pervers företeelse, en styggelse i Guds ögon. Men t.ex. Anonymen vår här på bloggen suktar tydligen efter ett visst '-rör', ett visst '-avlopp'. Han är fräck mot alla. (Märk väl min ironi, mitt sarkastiska kryddande på lätt oborstat men rakt och ärligt menat munsaliensiskt mål)

    Men inget fel med det; som salig Voltaire (eller var det ändå Evelyn Hall?) sa: " Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Päivi vann 3-0.

      Var det någon fotbollsmatch du relaterar till?
      Vad heter hennes fotbollslag Päivis? Motståndaren åklagarnas lag?
      Än är inte sista ordet sagt i denna match. Verkar som ärendet går vidare, trots att du festat och rökt mobbos cigarr från kommunist Kuba. Återstår att se när Päivi höjs till skyarna.

      Radera
  6. En liten släng av sleven till Anonym-vännen:

    Det verkar starkt vara som så att den av internet givna anonymiteten lockar fram primitiva känslor från förlängda märgen hos en viss typ av människor (se många inlägg på Kristians blogg, flertalet "verkar" under anonymitetens flagg!!

    SvaraRadera
  7. Juridiskt blev det inte (ännu) någon fällande dom, men eftersom domaren nog kunde se det avskyvärda i hennes beteende, så valde hen att teckna ned att hon betedde sig nedlåtande och kränkande. Domaren kunde ha låtit bli, men gjorde det inte. Domaren kunde ha nämnt det privat, men valde att uttala det offentligt. Päivi Kränka-Räsänen blev hon till.

    Den som inte förstår det, har antingen grav dyslexi eller andra kognitiva problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lobbyisten. Som sagt förstår jag varför du och dina gelikar hänger upp er på en bisats. Men vad annars kan ni just göra?

      Radera
    2. "Vi och våra gelikar", en mycket stor majoritet av befolkningen, hänger inte upp oss på en bisats, utan tar del av domslutet. "Vi och våra gelikar" anser också att Kränka-Räsänen uppträder allt annat än värdigt mot en sexuell minoritet, samma gäller din blogg.

      Men nu är det iallafall svart på vitt, vi kan när som helst i framtiden hänvisa till Kränka-Räsänen om hur domen löd. Så fortsätt du Kristian att kränka, det är ditt enda andrum du har.

      Radera
    3. Lobbyisten. Vi har ältat det här så många gånger att jag vet att du skulle ha förstått det om du bara skulle vilja. Men när man inte vill förstå något blir det svårt. Räsänen har inte kränkt någon. Någon har säkert blivit kränkt av att hon skrivit/sagt sanningen, men det felet i ett sådant fall ligger hos den som blir kränkt. Inte hos Räsänen.

      Radera
    4. Med detta försöker du säga att domaren har fel i det hen sa. Med det skulle du ju frikänna dig själv, vilket vore praktiskt.

      Vi har varit inne på denna fråga tidigare, och du har inte lyckats förklara varför det inte fungerar så, att brottsoffret inte kan höras, utan att det är förbrytaren som samtidigt borde fungera som åklagare.

      Är det våldtäktsmannen som bestämmer hur offret uppfattar väldtäkten?
      Är det mobbaren som bestämmer om mobbningsoffret får känna sig mobbad?
      Är det tjuven som bestämmer om det var ett ömsesidigt lån, mitt i natten efter uppbrutna dörrar?

      Skulle din modell gälla, Kristian, skulle hela rättssystemet kollapsa, alla skulle få göra precis som de vill, och alltid hävda att brottsoffren tänkte fel.

      Putin tänker ju också att han har rätt, och att ukrainarna har fel.

      Radera
    5. Lobbyiosten. Det går inte att så som du gör här jämföra riktiga brott och tankebrott/imaginära brott.

      "Med detta försöker du säga att domaren har fel i det hen sa."

      Ingalunda! Det jag säger är att du och dina gelikar övertolkar och överbetonar en bisats i domen med målet att helt svänga på utslaget. Det lyckas inte.

      "Med det skulle du ju frikänna dig själv, vilket vore praktiskt."

      Det är sådana som du som medvetet misstolkar och övertolkar som dömer, och sådana domar är ingenting värda. Så varför skulle jag behöva frikänna mig själv?

      Radera
    6. "jämföra riktiga brott och tankebrott/imaginära brott. "

      Oj, nu har du uppfunnit nya termer igen, kunde du förklara närmare eftersom juridiken inte känner till dessa?

      Just det, ingalunda har domaren fel, utan det som sagts, det gäller. Däremot verkar det som om du försöker bortförklara och tillintetgöra det som sagts i domen.

      Dina hundratals inlägg är definitivt i klass med Kränka-Räsänens, det vet du nog själv.

      Radera
    7. Lobbyisten. Att du inte ger dig när det är så tydligt att du är helt ute och seglar. Men nej. Nå, du får fortsätta diskutera detta utan mig, jag har sagt vad jag har att säga och det du har försökt föra fram har inte ändrat på läget ens det minsta.

      Radera
    8. Det enda som är tydligt här är att du hittar på en massa smörja.

      Berätta nu vad du menar med att våldtäkt skulle vara ett imaginärt brott. Eller ett tankebrott. Det har ju inget huvud eller fötter nu, men det är ju alltid så här då du trängt upp dig i ett hörn med dina påhitt. :D

      Radera
    9. Nyman

      Du skriver en massa som inte stämmer. Kanske du kunde kontrollera sanningshalten i dina inlägg. Varför tror du att domaren skulle ha fel?

      Radera
    10. Anonym 22:14. Och vad exakt id et jag skriver menar du inte stämmer? Det går ju an att komma med svepande påståenden, men ge gärna exempel så jag vet vad du syftar på! Och var får du det att jag menar att domaren skulle ha fel? Något sådant har jag väl aldrig påstått?

      Radera
  8. Anonymen 1.4.22 08:10: Ursäkta mig om jag förstörde din arbets(?)dag.

    Men Päivi gav dem nog en rejäl 'snyting' på sätt och vis. En "tukkapölly", "luunappi", "korvatillikka" som mobbo skulle säga. Rätten fann ingen orsak att fälla henne PÅ NÅGON PUNKT. Åklagaren försökte fälla henne för sånt hon ikke sagt. Mantila kom fram med osanning och borde bli "locked up", som president Trump ansåg om Killary Clinton.-
    Sanningen skall segra till slut - Venceremos - som Castro,Che Guevara ropade innan deras gerilla störtade diktatorn Batista!!

    Päivi är vår tids Jeanne d'Arc !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan du väl inte mena - att Päivi skall avrättas liksom Jeanne d'Arc och bli ett helgon.

      Radera
  9. Åklagaren lyckades inte få Bibeln förbjuden eller ens censurerad!!
    I TV-nyheterna efter utslaget flackade hon med ögonen (skamfyllt) och tappade koncepten.
    Men som sagt folk (gaylobbyn) 'has gone crazy', dvs. helt tokiga nuförtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allan. Riksåklagaren är en skamfläck. Men det var bra att rätten konstaterade att hon ljugit. Inte konstigt att hon var skamfylld!

      Radera
  10. Förlåt om jag var lite dum, men "he smaka så dårans braa" som Håkan Streng sjöng i dialektala sången om "griisa po Fäboodaa" (etablissemanget är väl inte "ipi na meir"?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "griisa po Fäboodaa (etablissemanget är väl inte "ipi na meir"?)

      Håkan Strengs stycke är från Sommarland 1984 Fäboda grisan. Det är inte som du skriver.

      F.ö. såldes grisar vid Lönngrens cafe, men det är stängt sedan länge. Kaffestugan håller öppet.

      Kanske du som Korsholmsbo skulle lyssna på Vasas flora och fauna: Om jag nånsin far till Jakobstad. Dit far du ju inte, du har inte ngt. ärende till den staden.

      Radera
    2. Jag har nog sökt, efterlyst dig bland J:stadsbooa rätt så länge. Börjar kanske ha dig snart inringad, men bränslepriserna är höga och man ids nog inte just nu köra dit och aktivt söka/efterlysa dig.

      Ja, Lönngrens café hette det. Grisarna var verkligen varma och goda. Nästan så man hörde Håkan ropa "ja noo smaka he braa"..

      Radera
    3. Huhtamäki

      Då lär du få söka länge, jag är inte ngn. jakobstadsbo.

      Radera
    4. Varifrån skulle du då vara? Pedäsi (Pormo, Essi eller nån annan "förstad" till Jeppis? Knappast Nkby, fast du tycks ha känt till nånting ang. fd. Nkby samskola (rektor Åman och hans vurm för tyska språket, han var ju en germanofil).

      Radera
    5. lilla Allan

      jag är allmänbildad

      Radera
    6. Huhtamäki

      Kanske du minns att i samskolorna i nejden bl.a Nykarleby samskola och Jakobstads samlyceum fanns det klasser som läste tyska som 1 främmande språk. I huvudsak i Nkby, i J.stad kunde eleverna välja ty/eng.

      Radera
  11. Varför får Allan skriva elakheter när jag blir blockerad här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 12:44. Ingen blir blockerad här. Men jag har förstått att Blogspot nu som då har problem när det gäller kommentarerna.

      Radera
  12. Vanligen har dina elakheter nog gått genom Kristians 'sil', men kanske du nu gått över gränsen, vad vet jag?

    SvaraRadera
  13. Han tillåter nog för det mesta även ateister och hbt-propagandister att yttra sig, få sin röst hörd.

    SvaraRadera
  14. Anonymen!

    Jag skulle inte direkt säga att jag är elak med flit.
    Tvärtom försöker jag lätta upp stämningarna med glimten i ögat, krydda med litet humor och mina anekdoter med inströdda 'guldkorn', vilket ej torde vara till förfång/skada - baserande sig på erfarenhet, kunskap och livslång högkvalitativ utbildning/skolning.
    Provokativ? Ja, men då försvarande sanningen (mot -lobbyn, aap, eutanasi, radikal islam, ateismen, liberalteologin och samhällssekulariseringen/avkristningen i allmänhet).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tror att du inte är elak med flit

      Här på Nymans blogg har vi kunnat läsa många av dina inlägg, som många uppfattat som elaka. Bl.a. när du beskriver människor - typ: de är otäcka, dumma, rättipäät osv. Kränkande formuleringar om människor.
      Du uppger dig att vara troende - men varför måste människor beskrivas som -- de kan inte läsa, de är dumma, ateister ....
      hur formuleringar som helst som är negativa.

      Tycker du att det är humoristiskt?

      Radera
  15. 3.4.22 19:20:

    Du är kanske inte lika "ilak", men undertecknad kommer i alla fall fram med sanningen - på ett ibland litet burdust sätt. Du känner tydligen inte alls, inte det minsta lilla grand vad Munsal står för, känner säkerligen ingen genuin M:salabo med sin genuina ironi, sarkasm och humor.

    Men det som -lobbyn (t.ex. -ankan!) står för är perverst och sjukt och måste sopas till historiens skräphög Genom pridepropagandan får sig vuxna homogubbar en godkändbar väg till minderåriga (pedofili!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner inga Munsalabor, tur är ju det - om det är sådana personer som mest häver ur sig vad som helst och hänvisar till sanningen och livslång högkvalitativ skolning = vet allt.
      Jag tror nog mera på modellen - ödmjuk inför livet - visa empati åt min medmänniska - men det beror kanske på att jag inte kan läsa.
      Högutbildade kanske borde tänka efter före..

      Radera
  16. Anonym ska veta:

    "Ja e från Monsäl å ja e grömt bigåva!
    Monsäl e bäst (=värst) o he e it na ti schömmas över
    att mang adär å sku vila vara tärifrån.
    Hede bigåvninjin märker it an alltili å sjölv - men
    HE E NÅO TÄR. He e som in lichlan naturlag."

    Z som i Zocor


    SvaraRadera
  17. Ja e från Monsäl osv.

    Aha - nu kom det fram varför du skriver som du gör Ryska militärsymbolen + avregistrerat läkemedel. Kom du över stort parti?

    SvaraRadera
  18. Anonymen morrar, bjäfsar och skäller Känner sig kanske hotad av munsalaborna pga. sin ateism och homoagenda?
    Kallas för "bullshitting"!

    Men, är man så lågutbildad att man just och just klarat små- och folkskolan är det ju förståeligt
    Torr bakom örona, tror jeg ikke.

    Zapad!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonymen morrar, bjäfsar och skäller. Känner sig hotad av munsalaborna..

      Du är Högutbildad? och skriver skit om dina medmänniskor - känner du ngn. på NYmans blogg?? Vad vet du om de personernas skolning?
      Småskolan fanns när du inte var torr bakom öronen - ngn. sådan skola finns inte mera, liksom folkskolan - det är länge sedan de båda försvann - då går vi 40 år tillbaka i tiden - kanske du gick i Svedbergs skola - vem vet. Sedan byggde du på med Söndagsskolan - vad lärde du dig där? Troligtvis att hacka på folk och nedvärdera dina medmänniskor.
      Jag tror ikke det, att du är frisk - skriv nu ut ngn. medicin som bromsar ditt illamående.

      Elak dag ut och dag in - hur orkar du?

      Du har ju din kyrka, sedan får du skälla på det mesta - men lovprisa Ryssland, du är krigstokig - när hela världen tar avstånd till ett sådant land - finns det 2 personer som höjer Ryssland till skyarna Nyman och Huhtamäki. Slå er ihop och flytta till landet där man gör mest aborter. Det passar er.

      Ni har troligen förfäder som smet undan kriget i Finland - och nu sitter ni båda och gläfser och höjer Ryssland och nu senast Ungern till skyarna, för att de länderna motarbetar homosexuella.

      Packa era väskor och res dit.

      2 personer i Finland sympatiserar med Putin och Orban?

      Skrattretande - icke prästvigd pälsdjursfarmare och pensionerad
      uppviglare - nightstalker. Vart vill NI komma med era underliga kommentarer.

      Radera
    2. Anonym 17:43. "Elak dag ut och dag in - hur orkar du?"

      Ja, hur orkar du?

      Radera
    3. Nyman

      Jag är inte ngn. Rysslandsvän - som du är.

      Jag har inget mot kvinnliga präster

      Jag sympatiserar inte med sådana som du

      Jag är inte ngn pälsfarmare

      Jag har inget emot människor

      Jag avskyr inte biskopen

      Jag sympatiserar inte med den person som du och övriga "lessare" önskade som kyrkoherde i Pedersöre


      Jag avskyr sådana personer som Päivi Räsänen och hennes formuleringar. Tänk att de kärringen har flera barn - syndigt.

      Personer som typ Huhtamäki - som skäller på varenda en - tror sig vara ngt. men är platt fall.

      Det är lätt att orka om man inte är Nyman eller Huhtamäki.

      Jag är inte Nyman eller Huhtamäki, paret som är på väg till Ryssland, där de två passar bäst. Kanske pälsfarmningen skulle blomstra - där finns ju Putinkvinnor som behöver päls.

      Radera
    4. Anonym 19:22. Jag frågade nu inte efter dina felaktiga uppfattningar om Päivi Räsänen, mig eller om livet i allmänhet. Jag frågade hur du orkar när du är så elak hela tiden. Men jag förstår att du inte vill svara på det.

      Radera
    5. Nyman
      Dina uppfattningar är givetvis korrekta.

      Andras åsikter är fel. Är det ngt. du inte vet - så vet du ändå.

      Du är icke prästvigd teolog, pälsfarmare, expert på energifrågor, etc. expert på det mesta.

      Det är fint - men du är inte trovärdig.

      Radera
    6. Anonym 19:01. Nu var det inte mina uppfattningar det handlade om. Utan om dina missuppfattningar om vad jag jag anser. Ser du, det är lätt att påstå att någon har fel när man inte begriper vad denne anser.

      Radera
  19. Visst Huhtamäki är alla lågutbildade, men nu stötte du din ömma tå, när har du deltagit i en rysk militärmanöver? Det har du ju gjort eftersom då gång på gång hänvisar till ZAPAD.

    Det passar nog bäst för dig att vara en ateist - gudfruktig är du inte - munsalaborna kan hållas i ett eget fack - kanske de köra till ngt. ställe i sina dollargrin och supa och slåss. Kanske de hittar ngn. som de kan morra och skälla åt.

    SvaraRadera
  20. Simvastatin (firmanamn:Zocor) är effektivt mot förhöjt total- och LDL-kolesterol och minskar frekvensen av hjärnblödning och -infarkt.

    Har faktiskt en t-skjorta med stort Z på som jag fick gratis av en läkemedelsrepresentant (korruption?) Hahaahaaaa Förlåt, nu tog Anonym illa upp igen och blev sårad pga. en uppkäftig munsalabo!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huhtamäki

      Klä dig i din Z skjorta när du går till din kyrka.

      Radera
    2. <Huhtamäki

      Vem bryr sig om vad du fått av ngn kaupparatsu som sålde piller åt dig.
      Du behöver väl inte betala skatt för någon sketen t-paita.
      Men den skall du använda , trots att den är gammal - det är väl en tid sedan den paitan var ny.
      Idag finns det inte ngt. läkemdelsbolag som skulle stoltsera med ett Z, förutom att du tycker att det är fint att sympatisera med Ryssland.

      FLytta nu dit och ha på dig din Z tröja.

      Radera
  21. Zapad = mot väst - i motsats till jul-Kalle Ankas "mot Sherwoodskogen!"
    (Robin Hood och Marion jämte broder Tuck). Hahahaaaa
    Var jag "iilak", lite 'dumb' no igen?

    SvaraRadera
  22. Lille Anonymen klarade knappast att gå ut ens söndagsskolan?
    Som läromästare har han tydligen Herr Google!
    F'låt nu var jag väl lite elak och sårande igen ? God only knows.

    Z som i som i Zanidip och Zalasta

    Huhtamäki, mister

    SvaraRadera
  23. Nej, du har rätt jag gick inte i söndagsskolan. Nej, du är inte elak och sårande utan du visar ditt rätta ansikte - förr sade man om sådana personer som du att "de håller på att bli barn på nytt".

    På vilket sätt har personer som följer Nymans blogg intresse att veta vilka mediciner du använder.
    1.Zanidip
    2. Zalasta
    3. Zocor

    Troligtvis behöver du Zalasta i stor dos.

    SvaraRadera
  24. Anonymen, gayaktivist.
    Klarade han av förskolan/"bantis"?
    Visade han med darr på ribban tillräcklig mognad för ettan i grundskolan? Jeg tvivler.

    Dubbel-Z som i

    SvaraRadera
  25. Menade ZZ som i Zaditen och Zavesca !!

    SvaraRadera
  26. Anonymen var säkerligen ej heller med i GK eller junior med sina läger; för att inte tala om Humlerock (nuvarande Humlefestivalen på Hummelholmen i Monäs).

    Zanipress, Zantac och Zarzio !!

    SvaraRadera
  27. Skulle uppmana Anonymen att 'halt die Schnauze/Gosche', dvs. "halt's Maul!"

    SvaraRadera