onsdag 24 juli 2024

Om OS, rättsstaten och spionage

 Idag inleds de första tävlingarna i de olympiska sommarspelen i Paris, Frankrike. Jag läste en mycket intressant och insiktsfull insändartext i ÖT igår, i vilken Stefan Wallin berättade om sina erfarenheter från OS i Peking 2008. Rubriken för texten var "Lampan hade öron", och rubriken syftar på en taxiresa där det visade sig att lampan i taxins tak hade en inbyggd mikrofon som spionerade på de utländska dignitärerna. Så gick det till i Kina, och knappast är någon förvånad över det. 

Som sagt är texten både insiktsfull och intressant, men frågan är om inte Wallin ändå ger uttryck för en ganska naiv blåögdhet. Han skriver att i Paris "är en lampa bara en lampa" och att OS denna gång hålls i ett land där "synen på rättsstaten håller måttet".

Det må vara så att en lampa i Paris alltid bara är en lampa och att den franska staten (kanske) inte spionerar på OS-besökarna. Men i ett land (Finland) där rättsväsendet idkar regelrätt förföljelse mot oliktänkare (fallet Päivi Räsänen) bör nog en f.d. minister vara aningen försiktig med att tala om rättsstater som håller måttet. Dessutom finns det definitivt andra aktörer som idkar spionage, om än kanske staten inte gör det. Och som sagt: Där kan det löna sig att ha med det lilla ordet "kanske". Den i och för sig berättigade kampen mot terrorism har, efter 2001, gjort att diverse statliga aktörer har tagit sig allt större friheter just gällande övervakning. 

Men som sagt finns det andra aktörer. En lampa må som sagt vara en lampa, men en smarttelefon är aldrig bara en smarttelefon. Här hos oss fick vi igår (igen) detta bekräftat på ett obestridligt sätt. Jag har fantiserat om att skapa ett utekök på terrassen och därför har jag letat på nätet efter en rostfri stekplatta till grillen. Att detta leder till att jag, när jag surfar på mina ofta besökta nyhetssajter, nu får upp reklam för dylika grilltillbehör är förstås inget konstigt. Google vet vad jag har letat efter och jag antar att jag, när jag godkänner användandet av kakor, också godkänner att Google använder sig av mina sökningar för att rikta reklam till mig. Så långt inget konstigt. MEN. Jag och frun satt i soffan och diskuterade detta möjliga utekök och stekplattan jag letar efter. Observera att hon INTE gjorde någon sökning på sin telefon, vi bara satt och pratade. Med våra telefoner i närheten. Döm om både min och hennes förvåning när också hon fick liknade reklam i sitt flöde! 

Detta har hänt tidigare vid flera tillfällen, och flera vänner har berättat om liknande händelser. 

En lampa må som sagt vara bara en lampa, men en smarttelefon är definitivt inte bara en smarttelefon och det lönar sig definitivt inte att vara naivt blåögd. Jag hörde för en tid sedan ett citat (som går tillbaka på en utvecklare hos ett it-företag) som jag undrar om det inte skulle vara skäl att ta på allvar: "Keep your head smart and your phone dumb."  

24 kommentarer:

  1. Gnääh gnääh säger gräsanden. U

    SvaraRadera
    Svar
    1. Praktiska tips för att hålla huvudet ' smart'( se där! det smarta snillet= den antikristiska tidens övertro och fastasteri med snillet eller intellektet) och telefonen dum efterlyses!!!+.
      När det gäller att förbli och komma in och vara i Guds rike behövs ingen särskild intelligens, det gäller att tro ordetlagen och evangeliet och följa Anden enligt Jesu och apostlarnas anvisningar. Det är de smarta som förvänder Ordet och gör synd till dygd och dygd till synd. .

      Radera
  2. Inte undra på att smarttelefonerna är relativt sett billiga.Nästan så de också kunde vara gratis.Gällande wallin;en gång hycklare körande med dubbelmoral alltid sådan fast bort ur makts-sfären.

    SvaraRadera
  3. Det fanns en tid då VM,OS var arenor där världens bästa kunde mötas.Tack vare,pga. rasism med rätt värdegrund är inte detta mera fallet.

    SvaraRadera
  4. Om telefonen tjuvlyssnar eller inte görs det tester på (googla för resultat på såna tester). Att en telefon får reklam i ett närområde kan (kanske, jag vet inte) få reklam pga geografisk allokering. Dvs du är på en liten ort och har sökt på nåt och då sänds reklam ut i det geografiska närområdet. Dvs inte alls sagt att telefonen avlyssnat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörde även jag om att fall där man diskuterat arbetskläder med telefon eller "övervakningsapparaten", som jag brukar kalla det, i närheten och kort därefter kom reklam från en lokal "tillbehörsaffär" i närområdet !

      Radera
    2. Anonym 11:30. Det där med geografisk allokering är säkert en sak. Men det förklarar tyvärr inte alla fall av riktad reklam. Så det kan nog ändå alltid vara skäl att vara medveten om att en smarttelefon är mer än en telefon.

      Radera
    3. Anonym 20:32. Jag har hört om många liknade exempel. Som sagt kan detta med geografisk allokering förklara en del, men inte allt.

      Radera
  5. Kristian, orsak att du tillåter/godkänner användandet av kakor ? Själv skulle jag aldrig komma på tanken ! Neka alla är min "filosofi" eller om det inte är möjligt så bara "nödvändiga", inte heller godkänner jag "visa min plats" då den frågan kommer upp, för att inte tala om "kom ihåg mig" eller "spara lösenord"... Tänka sig, fick just en påminnelse från CCleaner att min dator är långsammare pga 6 appar, vad jag vet har jag inga appar installerade.
    Försökte ta reda på varifrån detta kommer, har bara tre ikoner på startsidan, Firefox och CCleaner + en till.
    CCleaner berättar att -Du använder mycket batterieffekt, det blir svårt att resa med din bärbara dator :D -Min dator är väldigt stationär, rör sig inte ur fläcken och använder vanlig ström ur vägguttaget !
    -Spel körs sämre, andra appar stjäl processorkraft. ! :D :D Jag spelar inga som helst spel online !!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Forts. loggade just in på min e-mail, först av allt, kolla skräpposten, ingen "maskin" i världen kan avgöra vad som är skräppost eller inte ! Folk brukar ursäkta sig med att det & det har hamnat i skräppostmappen och från vissa får man aldrig några svar... Senaste tiden har jag fått massor av meddelanden om att mitt "Membership has expired" eller " your subscription has expired" från sidor jag ALDRIG har prenumererat på, än mindre besökt !

      Radera
    2. Forts 2, trots mina försök att vara "anonym" vet nog Google/Youtube genast att jag söker mina favoritkanaler, "Motornörd" , "Motorblog of Sweden", "Mackans garage" , "Itchy boots" eller "Agneta & Markku" , allt detta trots "
      Din YouTube-historik har inaktiverats
      Du kan aktivera visnings- och sökhistoriken när som helst för att få de senaste videorna anpassade helt efter dig.

      Om du vill uppdatera ditt val kan du aktivera YouTube-historiken och bekräfta dina inställningar för att godkänna att cookies och data används."

      Radera
    3. Forts. 3, två kanaler till, "BBQ Pit Boys" och "Kent Rollins", kanske ngt för dig med tanke på utekök & stekplatta ?

      Radera
    4. Forts. 4, inget slut på tips denna kväll ;) , Adlibris har alla tre kokböcker på engelska av Kent Rollins ! Viktigt, neka alla cookies !

      Radera
    5. Forts. 5, https://recipes.net/articles/stick-of-butter/ , Viktigt, "!disagree cookies" !

      Radera
    6. Anonym 21:02. Varför jag godkänner kakor? Jag vet faktiskt inte. Kanske för att jag inbillar mig att jag inte gör något som inte tål granskning på nätet? Eller för att jag trott att man måste göra det för att få tillgång till den sidan man sökt sig till? Det är alltså inte så? (Som sagt, jag är en total teknikanalfabet...)

      Radera
    7. Även om man kan tänka sig att man inget har att dölja vet man aldrig när det kommer någon som svänger på saken och menar att gott är ont, sant är falskt osv. ! Sällan händer det att man inte skulle få tillgång till någon sida och när så sker ska den sidan helt enkelt inte besökas. Vi borde nog alla och envar tänka på vår integritet mera än vi gör, själv använder jag inte bankkortet till något annat än att tanka bilen och ta ut kontanter. Undviker i det längsta att "öppet" visa banken var jag rört mig om det inte är absolut nödvändigt att tanka på främmande ort långt hemifrån. Det som är farligt är då man börjar samköra all registrering som sker, detta varnade en lärare i yrkesskolan i Jeppis redan för över trettio år sedan ! ( inte till mig personligen men i alla fall ) Sedan vet man ju inte om uppgifter ändå lagras mot ens vilja trots att man försökt vad man kan...

      Radera
    8. Anonym kl.20:16:Bra där!Agerar likadant med bankkort och kontanter.Lika lite som någon behöver lära mig vad jag ska ha för åsikter om olika saker lika lite behöver "triangelögat" veta allt jag gör så länge det är inom de lagars ramar som gäller som rättesnöre för oss vanliga trampare som inte tillhör "eliten".

      Radera
    9. Anonym 20:16. Du har poänger där. Efter detta har jag faktiskt börjat kryssa i den andra rutan. Man lär så länge man lever!

      Radera
    10. Anonym 29 juli 2024 kl. 22:18 och Kristian 30 juli 2024 kl. 07:23, Rätt så ! Ännu ett varningens ord för sk. bonuskort som S-gruppens S-bonus och K-kedjans "Plussa" och Lidl's "äp äp äp".... Alla vet att det säljs ohälsosamma produkter, vad händer när registren börjar "samköras" ? Kanske blir någon berövad sitt körkort, en annan sin diabetesmedicin, någon förvägras vård pga. sitt leverne osv. Genom att använda dessa kort registreras ALLT vad man handlar, givetvis även detta på gott och ont, de kan nå den specifika kund som köpt en produkt som ibland befunnits innehålla felaktigheter och därför "återkallas". Det sägs att S-gruppens kort ger "mest tillbaka" men jag månar nog mer om min integritet än så ! Då gillar jag mera idén med 30% varor som efter klockan 19:00 säljs för -60% för att minska matsvinnet !

      Radera
  6. Våra "smarttelefoner" är verkligen smarta men med sunt förnuft kan man bemästra den ganska bra. Nedan lite inställningar ni ska kolla för att inte google ska höra och spåra er så lätt.

    Justera Google-kontoinställningar
    1. Stäng av röst- och ljudaktivitet:
    - Öppna [Google Kontoinställningar](https://myaccount.google.com/).
    - Gå till "Data och anpassning."
    - Välj "Röst- och ljudaktivitet."
    - Stäng av växlingsknappen för att inaktivera funktionen.

    2. Hantera annonsanpassning:
    - I ditt Google-konto, gå till "Data och anpassning."
    - Välj "Annonspersonalisering."
    - Stäng av växlingsknappen för "Annonspersonalisering."

    Ändra enhetsinställningar
    1. Begränsa mikrofonåtkomst:
    - På Android:
    - Gå till "Inställningar."
    - Välj "Appar och aviseringar" eller "Appar."
    - Välj Google-appen.
    - Tryck på "Behörigheter."
    - Stäng av mikrofonåtkomst.
    - På iPhone:
    - Gå till "Inställningar."
    - Välj "Integritet."
    - Tryck på "Mikrofon."
    - Hitta Google-appen och stäng av mikrofonåtkomsten.

    2. Inaktivera "Ok Google"-detektion:
    - Öppna Google-appen.
    - Tryck på profilbilden eller initialen uppe till höger.
    - Välj "Inställningar."
    - Gå till "Röst" > "Voice Match."
    - Stäng av "Hej Google" eller "Ok Google"-detektion.

    Allmänna integritetstips
    1. Granska appbehörigheter:
    - Granska och justera regelbundet de behörigheter som ges till appar på din enhet.
    - Ta bort behörigheter som inte är nödvändiga för appens funktionalitet.

    2. Använd inkognitoläge/privat läge:
    - När du surfar, använd inkognitoläge eller privat läge för att minska spårning.

    3. Installera integritetsfokuserade appar:
    - Överväg att använda integritetsfokuserade appar och webbläsare som prioriterar din datasäkerhet.

    4. Uppdatera programvara regelbundet:
    - Håll enhetens operativsystem och appar uppdaterade till de senaste versionerna för att dra nytta av förbättrade säkerhetsfunktioner.

    Genom att följa dessa steg kan man bättre kontrollera vilken data som samlas in av Google och begränsa hur samtal som mikrofonen "hör" påverkar de annonser du ser.

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Tack för de tipsen! De kommer väl till pass för en teknikanalfabet som jag.

      Radera
  7. Tack till eflop och de andra för tipsen!
    Ulrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte gör jag ändå så grundligt som eflop eftersom jag på mitt modersmål inte har att dölja annat än att Bibeln Rätt förstådd och internaliserad är bättre än att ' googla ' efter falsk och försvinnande kunskap eller vetenskapens berusande föränderlighet medan det skall göras pengar på allt. Vem får royalties när man mixar till en musik av amerikanska hymner till den träning jag gjort som reservist i vårt tidigare så inkrökta lilla finlandsvärld. Kanske AI spöket vill göra mig sådan att jag tror mig tjäna bara finland och natousa när jag som troskyldig kristen stött på en och anna amerikansk hymn bland de ' KRISTLIGARE' MELODIERNA PÅ INTERNET. MEN DIT KOM OCKSÅ ALFRED BACKA OCH KANSKE AI KOMMER MED EFTERRÄKNINGAR NÅGON DAG OCH SÄGER SOM FINLANDS LAG: DU BORDE HA VETAT VAD LAGEN OM EKONOMISK VINNING SÄGER DU SKALL BETALA SNÄLLT VAD VI ANSER ATT VÅR STYGGELSE ÄR VÄRD. DÅ FRÅGAR JAG FRÄCKT. VEMS KRIG VEMS VÄLFÄRD!!!++**&ABBA FADER FÖRBARMA DIG FÖR JESU SKULL OM MÖJLIGT.

      Radera
  8. "Spionerande" telefoner har man känt till redan länge. För något år sedan hade man i SVT en sketch, där programvärden skulle "testa" det här, och ropade ett valfritt ord framför telefonen, i det här fallet röt han "GÖS", varvid en enorm gös landade på bordet framför kameran...

    Erfarenheter av tjuvlyssnande telefoner finns det säkert gott om IRL.

    SvaraRadera