tisdag 23 juli 2024

Wokebashing

Ibland kan man hitta guldkorn på nätet. Det gjorde jag igår när jag snubblade över en kort video med den brittiske komikern Ricky Gervais. Alltså han som ligger bakom den ursprungliga versionen av "The Office". Han talar om hur vissa blir kränkta av diverse skämt, men hans visdomsord är (t.o.m. mycket mer) tillämpbara på andra fenomen idag. Därav rubriken. För den som inte behärskar engelskan har jag gjort en översättning som jag infogar nedan. 

Gervais säger: "Hur arrogant är du inte om du tror dig förtjäna att kunna gå igenom livet utan att stöta på någon som säger något som du inte håller med om eller ogillar? Jag vill att människor slutar säga att "Det där skämtet är kränkande" och i stället börja säga "Jag anser att det där skämtet var kränkande". För det är allt det är. Det enda du berättar är hur du uppfattar det. Det är inget kränkande i sig med skämtet. Idag försöker man få utsagan "Jag är kränkt" att låta betydelsefull. Men det skiljer sig inte från utsagan "Jag har sjukt ben". Jag tror dig när du säger det, men det har inget med mig att göra. Det sägs att vi inte ska såra människornas känslor, men vad göra när människornas känslor är felaktiga? Om du inte gillar fakta, försök inte förändra dem! Korrigera i stället dina känslor! ..."


5 kommentarer:

  1. "Det är inget kränkande i sig med skämtet." är det verkligen så ? I övrigt håller jag långt med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 21:36. Det beror förstås på skämtet. Om skämtet t.ex. går ut på att alla färgade har lägre IQ så är det förstås både generaliserande och kränkande. Jag vet inte vilket skämt han refererade till här.

      Radera
  2. Jo, jag håller helt med, hans visdomsord kan tillämpas på andra fenomen. Som t.ex. när Päivi Räsänen säger att Homosexualitet är fel/sjukdom/synd så ses det som kränkande, till och med ett uttalande som hon kan bli stämd av. Om hon däremot, som alla bokstavstrogna kunde göra, lägger till "enligt bibeln", då är det ett uttalande normala vettiga människor inte ens bryr sig om. Bibeln ses inte som fakta eller sanning i dagens värld, kommer aldrig att bli, bara att inse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 11:46. Jag tror nog att alla inser att Räsänen bygger på det som Bibeln säger. Skulle du fråga henne skulle hon säga: "Vad Räsänen anser har ingen betydelse, det är vad Guds ord säger som har betydelse."

      "Bibeln ses inte som fakta eller sanning i dagens värld, kommer aldrig att bli, bara att inse."

      I beg to differ! Vi är många som insett att Bibeln är sanning. En majoritet av befolkningen anser/kommer kanske inte att anse det, men det finns många (i dagens samhälle) som anser den vara just det.

      Radera
  3. Han den där basharen verkar inte vara speciellt sensibel eller empatisk om vi skall märka ord.
    Förstår du inte Kristian att många repentancepeople också är och blir ett Guds wokepeople som du själv i Finland ?så skit i din kritik och glädje över vad du hittar i litteraturen och på internet och i mediespelet som du ändå aldrig hinner överblicka tillfullo förrän du inför Herren Herren skall stå och " göra" räkenskap. Du borde i sådana här bloggar göra och skriva så. ' världen är så stor så stor Gud förlåt mig,liten,, Men jag kan inte låta bli att skriva när jag tycker mig finna stöd för ditt? Ord i en smutsig underhållningartistisk ekvlibration. Ulrik

    SvaraRadera