lördag 21 november 2020

Domsöndag 2020

När jag börjar skriva den här texten är klockan exakt 19:00. Vore det inte för Corona-pandemin och de restriktioner som föreligger skulle vi just nu inleda våra domsöndagsmöten i Kållby bönehus. Dessa har hållits oavbrutet varje domsöndagshelg sedan 1932, men i år blev det alltså inga möten. Bönehusets hundraårsjubiléum, som infaller i år, blir inte heller firat p.g.a. pandemin. Det här är givetvis väldigt tråkigt, men oberoende av om vi kan samlas eller inte sitter Jesus på tronen och han kommer snart att komma tillbaka för att hålla dom och ta sin församling till himlen.

Jag tänkte att det kunde vara på sin plats med en liten betraktelse här på bloggen, dagen till ära, och i denna betraktelse vill jag stanna inför en del av andra årgångens episteltext från det härliga uppståndelsekapitlet, 1 Kor. 15. (Verserna 24-27)

Därefter kommer slutet, då han överlämnar riket åt Gud, Fadern, sedan han gjort slut på varje välde, varje makt och kraft. Ty han måste regera tills han har lagt alla fiender under sina fötter. Som den siste fienden berövas döden all makt, ty allt har han (Fadern) lagt under hans fötter.

Vi lever just nu i den tid som föregår den situation när Jesus överlämnar riket åt Fadern. I den här texten framgår det att Jesus också i denna tid regerar, men det blir också klart att detta är en tid av kamp mellan Jesus och fördärvsmakterna. Men, kanske någon undrar, vann inte Jesus över dessa makter i sin död och uppståndelse? Ja, det gjorde han, så i den meningen är kampen slut. Men kampen pågår likväl så länge döden har kvar sin makt. Efter Golgata har döden ingen makt över Jesus, men dess makt över oss människor står kvar. Men om Jesus har besegrat fördärvsmakterna, kan vi ännu fråga, hur kan kampen då ännu pågå? Svaret på den frågan är att den kamp som pågår är en kamp om oss människor. I våra liv är döden ännu en mäktig fiende, en fiende som ständigt står på lur och som en dag kommer att drabba oss var och en.

Domsöndagens budskap är att Jesus har segrat, och att han en dag kommer att stå där som segrare när strecket dras för tiden. Fram till dess pågår kampen om oss människor, också om dig och mig. Jesus erbjuder oss alla sin seger över synd, död och djävul, men tyvärr vill inte alla ta emot denna härliga gåva. Frågan om varför vissa väljer att stå ensamma i den hopplösa och ensidiga kampen mot döden är en gåta som endast Gud vet svaret på. Jesus är den ende som har besegrat döden, och den ende som någonsin kommer att klara av att segra i denna kamp. De av oss som försöker ta kampen på egen hand kommer oundvikligen att förlora. Men det oerhört glada budskapet är att Jesus vill skänka oss, dig och mig, sin seger. Vår synd blir hans synd, och hans seger över döden blir vår seger i det saliga byte han erbjuder oss.

Jesus kallar dig att komma till honom för att få del av hans seger över synden, döden och djävulen. Det är vår enda chans att vara på den segrande sidan i den strid som pågår. En dag, kanske ganska snart, kommer din kamp att ta slut. Antingen genom att Tiden tar slut eller genom att din tid tar slut. Och ja, det finns faktiskt två yttersta dagar: Den allmänna och din privata. Endast Gud vet vilken av dessa som kommer först. Men vi vet att en av dem kommer först, och om du inte har låtit Jesus ta, och vinna, din strid före den dagen är inne kommer du att stå på den förlorande sidan. Oundvikligen och oåterkalleligt.

Så varför kämpa mot hans kallelse? Det är dumt, ja rent av självdestruktivt, att göra det. Det är nämligen bara dig själv som du skadar genom att inte svara JA! på Jesu kallelse. Allt är färdigt! Alla dina synder, hur stora och svarta du än tycker att de är, ÄR förlåtna. Så varför envisas med att bära dem själv? Du klarar inte av att göra det. De kommer att dra ner dig och förgöra dig. De kommer att innebära att den kroppsliga döden blir en dörr till den eviga döden. Men låt Jesus ta dina synder på sig! Han har redan sonat dem på korset, så varför envisas du då med att gå och bära på dem? Låt honom ta dem av dig! Då blir den kroppsliga döden, när du en dag möter den, att bli en dörr, inte till den eviga döden utan till en härlig evighet och en evig härlighet!

Domsöndagens budskap är att Jesus har segrat, och att han en dag kommer att stå där som segrare när strecket dras för tiden och döden till sist berövas sin makt också över oss människor. Var kommer du att stå då? Tillsammans med Jesus på  den vinande sidan, eller på den andra sidan? Valet är ditt, för när Jesus kallar dig har du möjlighet att välja. Du har nåtts av hans kallelse förut. Nu kanske du nås av den igen. Du har inga garantier för att det blir flera gånger. Amen!

 

Om hjärtat mig fördömer och köttet gör besvär, den trösten jag ej glömmer, att Gud dock större är, att nåden väger mera än all min uselhet – och pris vare Lammet för det!

Så må då Satan rasa och världen hjälpa till. Jag skall för dem ej fasa, det går som Herren vill. Guds ord behåller segern, och alla segrar med som står uti Frälsarens led!

Nu glad jag hemåt ilar i Jesu dyra namn, och snart jag salig vilar i fridens sälla hamn. Men under pilgrimsfärden så här på barnavis jag sjunger min Frälsares pris!

(SH 351, 3-5. Text av Nils Frykman)

   

 

17 kommentarer:

  1. TACK Kristian ! Kan vara det viktigaste du skrivit här på bloggen !

    SvaraRadera
  2. https://www.youtube.com/watch?v=fFYUjyNQlPg

    SvaraRadera
  3. https://www.youtube.com/watch?v=sDVVbjkVtKE

    SvaraRadera
  4. 3 x anonym (22:11, 22:48 och 23:35). Tack för er respons! Det är härliga sånger, fint att de finns på Youtube.

    SvaraRadera
  5. Alla synder är väl inte förlåtna, utan bara de som man bekänt, ångrat och tagit avstånd ifrån, eller hur?

    Det finns olika typer av synder: förflugna tankar, ord och gärningar, momentana handlingar. Sedan finns det synder som på olika sätt går djupt ner i ens livsstil. Ytterligare finns det sådana som är djupt förknippade med ens personlighet.

    De momentana synderna kan man lämna bakom sig, ibland med god vilja. De övriga är sedan svårare att komma till rätta med.

    Det blir ett evigt kretslopp: man ångrar sig det onda, bekänner dem och flyr till Jesus, möter synden som man ändå inte blivit kvitt, ångrar sig det onda, bekänner dem och flyr till Jesus osv i all oändlighet...

    Förenklat och tröstlöst. Fokus ligger på synd och skuld. Det enda som man kan hoppas på är gonggongen.

    Hur skulle det vara med ett lite positivare grepp om livet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 13:00. Faktiskt ÄR alla synder sonade. Jesus bar alla människors synder upp till korset och sonade dem. Så ja, förlåtelsen finns där fix och färdig. Vi har att ta emot den för att den ska gälla, men det är en annan sak.

      "Hur skulle det vara med ett lite positivare grepp om livet?"

      Jag skulle snarare säga som så att hur skulle det vara med en mera biblisk syn på nåd och förlåtelse? Den bild du målar upp låter fruktansvärt tröstlös, och jag vet att många kristna lever med denna i grunden falska syn på förlåtelsen. Verkligheten är den att om vi lever i nåden så är vi alltid rena och rättfärdiga. Trots att vi fortfarande har synden med oss. Vi åker inte in och ut ur nåden vartefter vi syndar och bekänner vår synd och ber om förlåtelse. Vi står i nåden hela tiden, och när vi faller faller vi i nåden. Det är den kristna läran om nåd och förlåtelse. Vi lever redan här i Guds rike. Gongongen innebär bara att vi går in i en annan tillvaro. Vi går från att höra till den kämpande (men i Jesu namn och blod friköpta) kyrkan till att tillhöra den segrande kyrkan.

      Radera
  6. Det är en sak vad Gud förlåter. En helt annan sak är sedan vad andra kristna tror att Gud förlåter. Skillnaden är inte oviktig, för en person som inte väljer att isolera sig i nån form av privatreligiositet ingår förmodligen i en församling bestående av andra troende och de praktiska konsekvenserna av förlåtelsen får sitt uttryck i den barmhärtighet församlingen visar. Guds ögon är i praktiken församlingens ögon, och som bekant uppvisar olika församlingar stora variationer på temat barmhärtighet medan de kritiserar varandras hållning i frågan om en rätt tolkning av den bibliska synen på förlåtelse. Här råder det en viss spänning mellan väckelserörelse och kulturkristendom som inte är riktigt lätt att lösa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 21:58. "Det är en sak vad Gud förlåter. En helt annan sak är sedan vad andra kristna tror att Gud förlåter."

      Vi har en källa till kunskap om dess saker. Bibeln. Om kristna tror annat än vad Bibeln säger skulle det finnas orsak att revidera sin uppfattning i enlighet med vad Bibeln säger.

      "Här råder det en viss spänning mellan väckelserörelse och kulturkristendom som inte är riktigt lätt att lösa."

      Varför behöver denna spänning lösas? Kulturkristendomen brukar i vanliga fall inte vara så noga med vad Bibeln säger, och om den då kommer till något annat än vad väckelserörelserna gör (när de läser Bibeln) finns det orsak att uppmana till omvändelse. Inte till att försöka lösa spänningen (på annat sätt).

      Radera
  7. Amen! Kristus är Kung.

    SvaraRadera
  8. "Om ni förundras över mina andliga insikter så beror de inte på mitt heliga och fläckfria liv utan på min rika erfarenhet av synd."

    (Sören Kierkegaard, dansk teolog, filosof och skriftställare)

    SvaraRadera
  9. Domen kom och idioten fick sparken! Vi går mot bättre tider igen i världen. Vetenskapen och sunt förnuft segrar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du med "idioten" menar Donald Trump så går vi tyvärr mot sämre tider !

      Radera
    2. Anonym 23:19. Så sant, så sant.

      Radera
  10. Över alla moderna ateister svävar Kierkegaards ande, den existentiella ångesten!

    SvaraRadera
  11. https://butik.detfriasverige.se/collections/frontpage/products/den-offrade-magnus-soderman

    SvaraRadera