tisdag 28 december 2021

Vederläggning av populära sekulära myter III

Jag har i två texter tidigare i december lyft fram populära sekulära myter och vederlagt dessa, och när jag läser i kommentarfältet på Svenska Yle, under artikeln om skolornas julfester i kyrkan, hittade jag ännu en sak som det kan löna sig att ta upp i denna serie. Signaturen "faker" skriver:

Där [i kyrkan] predikas en massa sagor och myter som det inte finns några belägg för att tro på. Jag vill inte att mina barn ska växa upp och tro saker som inte är sanna, eftersom det har en tendens att vara mycket mera destruktivt än det de tar del av via internet och spel.

Här måste jag givetvis hålla med om en sak. Knappast någon av oss vill att våra barn ska växa upp och tro saker som inte är sanna. Men åstadkoms detta genom att byta ut sanningen mot lögnen och låtsas som att lögnen är sann så som signaturen "faker" gör här? Huruvida detta sedan är mer eller mindre destruktivt än det vi kan få del av "via internet och spel" beror förstås på vilka lögner det handlar om och vilka sidor på nätet man besöker. Men den bedömningen kanske vi kan lämna därhän.

Det "faker" hävdar är alltså att det i kyrkan predikas "en massa sagor och myter som det inte finns några belägg att tro på". Vad han avser förblir outsagt, men om vi tar honom på orden och antar att han faktiskt menar det som normalt predikas i kyrkan handlar det givetvis om Jesus, hans liv, hans under och framför allt hans uppståndelse från de döda. Kanske t.o.m. Jesu existens överhuvudtaget.

Här möter vi genast ett par stora problem i hur ateister och agnostiker bemöter kristendomens anspråk. Dels (1) det att de flesta inte ens bryr sig om att kontrollera källäget och vad som kan beläggas rent historiskt utan går på knock direkt utan att veta vad de talar om. Och så hävdar de att det i kyrkan predikas "en massa sagor och myter som det inte finns några belägg att tro på". Dels (2) det att det tycks som om de, om de verkligen tar sig tid att ens lite bekanta sig med källäget, kräver helt andra nivåer av historiska belägg för allt som har med den kristna trons historia att göra jämfört med för andra historiska händelser. Dels (3), och det lyckligtvis ändå i ganska sällsynta fall, det att man så oerhört lätt accepterar alternativa förklaringar till de bibliska händelserna än de som kristendomen erbjuder, ja t.o.m. så att man söker efter dessa alternativa förklaringar med ljus och lykta och vissa gånger t.o.m. fabricerar dessa mer eller mindre ur tomma intet.  

Vi börjar med det första. Sådana utsagor som den som "faker" presenterar kan den som ens vet lite om dessa saker givetvis avfärda utan vidare. Det är helt enkelt fråga om ateistiskt önsketänkande och som sådant av noll och intet värde. Problemet är ändå att sådana som så oerhört hett vill att det ska vara på detta sätt – och inte har några fakta på hand – ändå gärna lyssnar till dylikt dravel och så slår fast sin hållning på basen av detta ingenting och sedan menar sig ha avgjort frågan om kristendomen för sin egen del och för all framtid. Och så lurar de sig bort från både sanningen och Livet.

Vad gäller det andra problemet är det givetvis förståeligt – åtminstone på något plan – att man kräver starkare och bättre bevis för att acceptera att Jesus uppstod från de döda än för att t.ex. acceptera att Nero försökte mörda sin mor Agrippina och när detta misslyckades lät avrätta henne och försöka få detta att se ut som ett självmord. Men – och här har vi ett mycket stort MEN – när alla källor som finns pekar i en och samma riktning och uppståndelsen är den enda möjliga förklaringen på den tomma graven, varför går det ändå inte att acceptera detta som ett historiskt faktum? Det duger givetvis inte att hävda att vår erfarenhet är att döda människor inte börjar leva på nytt. Om Jesus uppstod, vilket som sagt alla källor tyder på, är ju detta i själva verket ingen heltäckande erfarenhet. Att hävda vår erfarenhet att döda människor inte börjar leva på nytt som argument för att Jesus inte uppstod är dessutom oerhört arrogant. Den som använder detta argument hävdar nämligen samtidigt att han känner till allt om hur universum fungerar. Det gör nämligen ingen.

Sedan till det tredje problemet. Jag har många gånger skakat på huvudet i förtvivlan över hur oerhört lätt t.o.m. historiker (men framför allt teologer) har att acceptera t.ex. ett Tomasevangelium eller ett Marias evangelium och de mycket märkliga påståenden som kan förekomma i dessa (i jämförelse med de fyra nytestamentliga evangelierna betydligt yngre) skrifter bara för att komma bort från de anspråk de nytestamentliga texterna och kristendomen ställer oss människor inför. Detta som sagt trots att det är fullständigt tydligt att dessa texter är betydligt yngre och t.o.m. uppenbara förfalskningar.

By the way: Har du hört att Jesus inte alls dog på korset utan att han flydde och undgick att bli tillfångatagen och sedan tillbringade några år i landsflykt och sedan kom tillbaka som, just det, aposteln Paulus? Eller att han inte alls dog på korset utan flydde och gifte sig med Maria från Magdala, fick barn och levde ett lugnt och stilla familjeliv?

Detta är givetvis inget annat än fantasier utan något som helst stöd i några historiskt tillförlitliga källor, men likväl har de framförts som om de vore historiskt tillförlitliga konkurrenter till det narrativ som hittas i nya testamentets skrifter. Lena Einhorn ligger bakom detta med Jesus som Paulus och Simcha Jacobovici och Barrie Wilson (intressant nog en professor i religionskunskap) är fäder till samma historia som även Dan Brown presenterade i sin bok DaVinci-koden. Och vad värre är, dessa böcker har rönt stor uppmärksamhet och har hittat sin målgrupp. I huvudsak sådana som alltså vill att det kristendomen lär om Jesus inte ska vara sant och som är beredda att blunda för all historisk kunskap vi har och för allt som har med historisk metod att göra för att kunna gå på dessa lögner.

18 kommentarer:

  1. Ett inte helt obetydligt dilemma med under och mirakler är vad man ska tro om andras under och mirakler. Varför under och mirakler sker bland andra folk och religioner. Och att nån uppstigit till himlen är inte ett helt ovanligt påstående ens i judendomens historia och inte i andra traditioner och religioner runt medelhavet heller. Och vart for Jesus mfl egentligen? Jo på den tiden så föreställde man sig ofta (inte alltid) att guds/gudarnas boning var strax ovanför jorden, lite högre än bergstopparna ovan molnen. Men där vet vi med stor säkerhet att det inte finns nån sådan himmel. Är det bakom månen, mars eller i en annan galax?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 17:33. När det gäller under och mirakler i andra religioner gäller givetvis samma regler som inom kristendomen/Bibeln. Vad säger källorna? Håller detta för en kritisk granskning? Ta t.ex. Muhammeds påstådda himmelsfärd (för att ta in en sak som tangerar det du avslutar med). 1. När påstås detta ha skett? 2. Finns det vittnen? 3. Hur ser traderingshistorien ut? Svaren är nedslående för någon som vill tro att detta verkligen har skett. 1. Det sägs inget om någon tidpunkt, varför det inte går att göra någon form av kontroll med andra källor. 2. Nej, inga vittnen, bara Muhammeds eget (eventuellt, också det är ifrågasatt) vittnesbörd. 3. Uppgifterna om detta finns i texter som är skrivna långt (speciellt jämfört med NT:s händelser och nedtecknandet av dessa) efter Muhammeds livstid.

      Radera
  2. Och, vem har utnämnt Kristian till expert?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Anonym 10:50. Jag är teolog och historiker. Det gör mig inte till expert, kanske, men det jag skriver om har jag ändå ett visst hum om. Eller? Om du är av annan åsikt får du gärna argumentera i sak. Svepande omdömen utan konkretion är ju faktiskt inget att komma med.

      Radera
    3. Svepande omdömen utan konkretion är ju faktiskt inget att komma med. Håller jag helt med!

      Det var en enkel fråga som jag ställde och du har ännu inte gett något svar.

      Det finns många teologer och historiker som du plattar till här på bloggen, så vem har utnämnt dig till expert? Klarar du av att svara på en enkel fråga?

      Radera
    4. Behöver man utnämnas till expert? Du anonym kanske kan svara på vem som i så fall gör det. Finns det något register man ska vara upptagen i för att få uttala sig?

      Radera
    5. Anonym29 december 2021 15:49

      Om man tillrättavisar alla andra som om man själv var expert i ämnet, så borde man väl ändå kunna svara enkelt på frågan, vem har utnämnt dig till expert. Har du doktorerat i något ämne, eller vad?

      Radera
    6. Anonym. Man behöver inte ha doktorerat för att behärska ett ämne. Har du läst Kristians böcker?

      Radera
    7. Anonym 13:42. De jag "plattar till" är alla personer som uttalat sig offentligt. De som gör det får lov att räkna med mothugg. Sedan måste jag ju bekänna att av det jag skriver är VÄLDIGT lite mitt eget, så att säga. Det mesta är lånat. Av professorer och doktorer, faktiskt. Mycket av det jag skriver, i frågor som rör kyrka och kristendom, är dessutom sådant som Kyrkan i alla tider har trott och bekänt. De som jag "plattar till" har gått mot och bort ifrån detta och försöker få andra att falla av från det samma, och därvidlag förtjänar de nog precis allt "tillplattande" de får ta emot här och på andra ställen.

      Radera
  3. Kyrkan tror inget, inget alls faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 19.16. Kyrkan är alla som lever i trosgemenskap med Herren Jesus. Så ja. Kyrkan tror absolut. Att du inte har koll på terminologin förändrar givetvis ingenting. Men det går ju att lära sig!

      Radera
  4. Att sas få medlemmar att "skriva under" på saker ändrar inget. Nej, underskrifter tillämpas vanligen inte just map kyrkan/församlingen men däremot kan ledare inom vissa evangelikala rörelser och utbildningar i tex USA behöva skriva under mångsidiga declaration of beliefs. Men även om man går på en "låg" linje som din, att kyrkan/församlingen gemensamt tror något så är det en oerhört bräcklig och tom destruktiv tillvaro. Exakt hur mycket måste man tro på något och i vilken detalj? Tex evangelierna skiljer sig åt (många exempel men detaljer om tex påsken. Och vad ska vinläglarna såga egentligen. Jo du lägg berättelserna sida vid sida). Så ska man tro på allt eller välja ut en del? Eller hoppa över de detaljerna som skiljer sig? Och vad händer om ens tro ändras? Detta är det sorgliga dilemmat med en trosgemenskap. Jämför detta med judendomen där man inte har en liknande trosgemenskap. Där är det helt ok att vara av olika uppfattningar med mindre risk för nån utestängning pga att man sas tappat tron. Debatt är en naturlig del och ingen riskerar fördömas till helvetet. En trosgemenskap är initialt en varm men ack så skör tillvaro. Fundera nån gång över de medlemmar som simmat bort. Eller de som under årens gång "tystnat". Dessa tror troligen inte "som man ska" men de vill inte riskera dålig stämning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 21:32. Nu blandar du in annat i denna diskussion. Här talar jag inte om några underskrifter utan om vad som tros och bekänns. Kyrkan, alltså de troende, har en (eller rättare sagt tre) bekännelser som säger vad som tros. Var du hittar något "destruktivt" i detta är för mig en stor gåta.

      Vad sedan gäller dina off topic-remarks kan jag kosntarera att visst. Evangelierna skiljer sig från varandra. Men det är inget dåligt, det är bra! Det visar att de bygger på olika källor/ögonvittnen. Skillnaderna är, vilket vi bör notera noggrant, sådana att de inte motsäger varandra utan de bekräftar varandra.

      Sedan är det förstås alltid tragiskt när någon faller av från tron på Herren Jesus. Men orsaken till detta är inte bekännelsen utan synden som lockar oss alla. Lösningen här är inte att pruta på bekännelsen utan att läsa vad Jakob skriver i 4:7.

      Radera
    2. Hmm... Kristian skriver

      "Skillnaderna är, vilket vi bör notera noggrant, sådana att de inte motsäger varandra utan de bekräftar varandra."

      Nedan en länk som du noggrant kan studera hur bibeln är full av motsägelser och därför ett hopkok av lögner och dåliga sago författare.

      https://sciencebasedlife.files.wordpress.com/2011/02/biblecontradictions-reasonproject.png

      Radera
  5. Att få medlemmar att skriva under. Vi har ett utmärkt exempel på det. De nedvärderande titlar utmärkelser Sofie Stara presenterade mot alla som anser bibelns ord klart och tydligt säger vad som är fel och rätt med utlevd homosexualitet. Om jag nu inte minns helt fel så var det ca 200 personer som tog parti för Staras nrdvärderande skriverier.

    SvaraRadera
  6. Det är inte synden som lockar utan att verklighetsuppfattning och bibelsyn krockar så fundamentalt att man tvingas omvärdera sin hållning. Det tråkiga är inte att människors tro ändras (det gör allas) utan att man lever i en så inskränkt tillvaro att inget svängrum finns. De fyra evangelierna visar inte på fyra ögonvittnesskildringar utan på att man anpassat berättelserna och källorna till de sammanhang och församlingar man levt i. Tack vare denna flexibilitet kunde kristendomen spridas men ledde även till splittring i en mängd rörelser. Tex synen på kristologin varierar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 21:00. Om ens verklighetsuppfattning och det Bibeln säger krockar finns det all orsak att korrigera den felaktiga verklighetsuppfattningen. Och ja, om verklighetsuppfattningen är snedvriden så är det just synden som ligger bakom. Synden i dess ursprungliga form. "Skulle då Gud ha sagt..." (1Mos. 3:1)

      "utan att man lever i en så inskränkt tillvaro att inget svängrum finns"

      Det är en populär missuppfattning bland sådana som vill tala illa om den kristna tron att den är inskränkt och trångsynt. Men sanningen är att där, och endast där, finns frihet och öppna vidder. Utan Herren Jesus är vi nämligen bundna av synden (ofta utan att vi vet om det), och när vi är i den belägenheten blir allt inskränkt och inkrökt i sig själv.

      "De fyra evangelierna visar inte på fyra ögonvittnesskildringar utan på att man anpassat berättelserna och källorna till de sammanhang och församlingar man levt i."

      Detta är också en populär missuppfattning hos sådana som vill riva ner människors tro och binda dem i syndens garn. Men faktum är att detta du påstår är en omöjlighet. Evangelierna är skrivna så tidigt att någon sådan process som du beskriver helt enkelt inte har kunnat äga rum. Om man vill få in en sådan process måste man våldföra sig på traderingshistorien och med våld förlägga evangelierna så sent att ögonvittnesgenerationen har hunnit dö bort. Och gärna den följande generationen också. Det är många, t.o.m. lärda teologer, som försökt och försöker göra detta, men det är lyckligtvis dömt att misslyckas.

      "Tex synen på kristologin varierar."

      Inte i Bibeln. Sedan har det gått så, men det beror - igen en gång - på synden som snärjer villiga och makthungriga människor.

      Radera