Den kristna tron går idag framåt som aldrig tidigare.
Mäktiga väckelser sveper över världen och hundratusentals människor kommer till
tro på Herren Jesus.
Detta är faktiskt inget aprilskämt, utan helt sant. Det är
bara det att vi som lever i västvärlden (den ”gamla världen”, som den också
kallas) inte ser eller hör till detta. Dessa väckelser sker nämligen i
Sydamerika, Afrika och i Asien – och detta är något som media i väst inte alls
är intresserad att rapportera om. I samband med valet av den nye påven var det
i några tidningar tal om att Franciscus kommer från Sydamerika, ”där den
kristna tron idag går framåt”, men annars har det varit fullständigt tyst om
denna utveckling.
Det som är intressant med dessa väckelser, förutom det att
människor verkligen alltså kommer till tro och att den kristna tron sprids som
en löpeld, är frågan VARFÖR. Varför där och inte här? Svaret är egentligen
mycket enkelt och fullständigt uppenbart – om vi vågar se det. Det handlar
nämligen om Gud och om Guds ord. I de områden där man tar Gud och hans ord på
allvar, där går den kristna tron framåt, och i de områden där så inte sker, där
går kristendomen tillbaka. Det handlar om TRO. Tro att Gud har talat. Tro att
Gud griper in. Tro att Evangeliet bär. Och framför allt tro på att Jesus
Kristus lever idag och att han har relevans för människornas nutid och framtid.
Där var detta finns, där har kyrkan och den kristna tron en
framtid. Där detta saknas kommer den kristna tron att minska i betydelse och
till sist dö ut.
Kristenheten i väst står idag vid ett vägskäl. Ja, den har
egentligen gjort det ganska länge redan. Valet står mellan att leva vidare och
att dö ut. I Finland har detta val blivit tydligt de senaste dagarna genom
Missionsstiftets grundande och de reaktioner detta har fått i ledande kyrkliga
kretsar. Nu ska jag säga detta så tydligt jag bara kan: Kristendomens väg i
Finland idag är Missionsstiftets. (Inte nödvändigtvis organisatoriskt, men väl
läromässigt!) Det är den vägen vår kyrka måste välja – eller så kommer hon att
dö. Detta att det finns en grupp människor inom kyrkan som vill gå på Herrens
viljas väg och låta Guds ord vara kyrkans norm (vilket vår kyrka också gör, men
endast på papperet) kommer att bli kyrkan och dess ledning till dom.
Den väg vår kyrka och dess ledning idag har valt är en
domens och dödens väg. Kyrkans död, nämligen. Men det är tacksamt att det finns
en möjlighet att omvända sig från denna dödens väg. Men det ska vi nog ha klart
för oss, att klockan går! En dag kan, och kommer det!, att vara för sent att
vända om.
Det handlar om att låta Guds ord vara Guds ord. Det handlar
om att predika tro på Guds löften och att uppmana människorna att se på och i
tro ta till sig dessa löftens fullbordan i Jesu golgataverk. Det handlar om att
INTE kämpa mot Gud själv - som vår kyrka och dess ledning idag gör när man
förnekar Guds ord och vänder sig mot och vill kasta ut dem som väljer att gå på
Guds viljas väg. För det är faktiskt det man gör nu. Detta blir väldigt tydligt om vi ser på vad som sker: I stället för att sätta all kraft och energi på att predika evangeliet människor till frälsning och upprättelse SÄTTER VÅR KYRKAS LEDNING SIN TID OCH SIN ENERGI PÅ ATT BEKÄMPA DEM SOM GÖR DETTA. Kan detta bli tydligare än så här?
Kristendomens väg i Finland idag är Missionsstiftets. Där
denna väg förvägras människorna och budbärarna visas på dörren kommer Herren
själv att gå ut med dem. Eller kanske har han redan gjort det?
Jag vill tro att det ännu finns hopp för den kyrka jag
tillhör. Att det ännu finns tid. Att Herren ännu ville förbarma sig över oss.
Men det är vårt val som avgör vilket resultatet blir. Och tiden är som sagt
knapp. Herren verkar idag i världen, och han vill göra det också här hos oss.
Men vi är styvnackade och stolta och väljer att revoltera mot honom och hans
ord. Då är det, som sagt, inte konstigt att vi hamnar i bakvattnet så som vi
idag har gjort. För så går det när man tar sig för att kämpa mot Gud själv.
http://www.huffingtonpost.com/nigel-barber/atheism-to-defeat-religion-by-2038_b_1565108.html
SvaraRaderaIntressant:
Is the loss of religious belief something fear? Contrary to the claims of religious leaders, Godless countries are highly moral nations with an unusual level of social trust, economic equality, low crime and a high level of civic engagement (5). We could do with some of that.
Detta argument håller inte. De "gudlösa nationerna" är i de allra flesta falla sådana som har varit kristna nationer. Även om tron, och värderingarna som följer med den, inte längre sitter i hjärta och hjärna så finns de i ryggmärgen hos de allra flesta.
RaderaKristian, ibland skulle det vara bra för dig att tänka till tio innan du börjar hamra på tangentbordet.
SvaraRaderaDu tycks använda statistisk och kvantitativ metod för aandliga och teologiska bedömningar. Ursäkta nu, men här anmäler sig en tvivlande tomas, för det fall att det skulle intressera.
De främsta orsakerna till kristendomens tillbakagång i västvärlden är den tilltagande individualismen och sekulariseringen, inte kyrkans lära.
Man kan visserligen peka på ett samband mellan ELKF:s lära och det sjunkande medlemstalet. Men skall man dra slutsatser av det här, så blir man tvungen att verifiera det hela med motsatsen: att rätt lära leder till statistiskt påvisbar tillväxt.
Missionsstiftet duger inte som jämförelsepunkt, för här kan man tala om intern rörelse, förorsakad av viss agitation.
En rätt jämförelsepunkt finner du i församlingar av LBK-typ, men dessa kan då verkligen inte lyftas fram som stöd för ditt resonemang i det här sammanhanget. För att uttrycka det försiktigt.
Esa
Esa. jag hinner inte räkna till tio just nu - i så fall blir texterna oskrivna... (Jag har 70-80 timmars arbetsveckor, så bloggandet får stå tillbaka lite just nu...) Men tidspressen gör förvisso att vissa saker blir oskrivna som borde skrivas ner för att möjliggöra en rätt förståelse.
RaderaJag menar att folkkyrkans tid ohjälpligt är förbi, oberoende. Säkert långt p.g.a. de orsaker du nämner. Men om kyrkan skulle ha valt den väg som är föreskriven skulle hon ändå ha kunnat vara ett redskap och en faktor i dagens värld. Den väg hon nu har valt kommer att leda till att hon utplånas fullständigt.
Vad gäller statistiken och den rätta läran (bibeltroheten) så var detta vad jag försökte visa på i det första stycket jag skrev. Utan direkta siffror, dock.
Jaså, utplånas fullständigt? Alltså på ett annat sätt än de kotterier jag försiktigtvis hänvisade till? Och det här vet du alltså med säkerhet?
RaderaOch antydningsvis skulle kyrkans Herre eventuellt redan ha lämnat ELKF i sällskap med dem som känner sig utfrusna i sammanhanget?
Med all respekt, men för närvarande tillåter jag mig att betvivla den profetiska dimensionen i formuleringarna och föredrar att tolka dem som politisk retorik.
Hur var det nu som den katolske kardinalen Raniero Cantalamessa formulerade sig en gång (ja, åtminstone jag lyssna gärna på kloka katoliker)? Jo, ungefär så här: i ekumeniska gräl säger kristna ofta till Gud att "Du får välja mellan oss och kristna i andra kyrkor", men Gud älskar alla sina barn!
Esa
Esa. Vem kan veta något om framtiden med säkerhet? Och så vill jag påpeka att jag också, liksom du, fortfarande är medlem i den kyrka vi nu diskuterar. Här och ingen annanstans. Detta bara som förtydligande.
RaderaCantalamessa-citatet, hur riktigt det säkert än är, för sedan in på ett intressant "sidospår". Vad bekänner Gud sig till, och vad välsignar han? Även om man ska vara försiktig att citera Bo Brander i ett sammanhang som uttalar stöd för ett missionsstift så kan jag inte riktigt låta bli. "Gud kan bevisligen välsigna ofullkomlighet. [Han välsignar också sammanhang där det finns uppenbara brister i kunskapen om den kristna trons t.o.m. grunder.] Men det öppna trotset kan han inte välsigna." (Citatet ur minnet, därav klammern kring det mittersta ledet...)
Jag kan inte se annat än att bl.a. beslutet 1986 var ett beslut gjort i öppet trots mot Gud och hans uppenbarade vilja. När vi ser på följderna kan åtminstone inte jag se några följder som kunde beskrivas som välsignade. En massa strider och splittring, dock. Sedan dess, och säkert också redan före det, har samma trots gett sig uttryck, och ger sig uttryck, i beslut och handlingar som inte heller de kommer att leda till någon välsignelse. Och nu påstår jag förstås inte att beslutet av år 1986 skulle vara det allt avgörande - det beslutet är närmast bara ett symptom på den riktigt stora sjukan.
Aha, du har alltså sen heller inte säker information om att ELKF kommer att utplånas, mer än någon annan kyrka. Det är bra, men välj då orden efter den insikten i så fall.
RaderaDet är en sak att förutspå drastiska förändringar i verksamhetsförutsättningarna på sikt, men den förutsägelsen kan man komma med på basen av sociologisk och ekonomisk analys. Snacket om utplåning får mig att associera till Jehovas Vittnen: håll med oss eller möt Harmageddon!
Det finns en hel massa kritik man med fog kan rikta mot ELKF, inget snack om den saken. Mycket hade gärna fått vara annorlunda idag. Och var lugn för att det finns ett och annat problem hos Missionsstiftet och alla andra kyrkor med. Varje speciell inriktning inom kristenheten har vuxit fram pga mänskliga överväganden och omständigheter och hänsyn som går utöver det som Skriften säger. De lutherska bekännelseskrifterna kom till i ett historiskt och samhälleligt skeende med omfattande icke-bibliska och icke-teologiska dimensioner. Och det kommer säkert en och annan förändring ännu, vad tiden lider. I de flesta kyrkor finns det en uppriktig tro och vilja att arbeta för Guds rike. Vi trampar på i olika terräng och med olika utrustning, men målet är förhoppningsvis det samma.
Esa
Esa. Visst är allt mänskligt mer eller mindre behäftat med ofullkomlighet. Därför är det så gott att det är så som Brander konstaterade. Gud välsignar också det ofullkomliga. Gud välsignar t.o.m. sådana sammanhang där det brister i kunskapen. MEN. Så var det detta med trotset...
RaderaSociologisk och ekonomisk analys är nog bra, men här har vi ju nog ännu en faktor att räkna med - en inte alltför ovidkommande faktor dessutom. Och dessutom: Vilken organisations om helst, kyrklig eller världslig, som jagar de medlemmar med blåslampa som mest troget håller fast vid organisationens mål, medan man samtidigt gör allt för att fria till sådana medlemmar som struntar fullkomligt i de samma målen - en sådan organisation HAR ingen ljus framtid. Det tror jag nog att vi båda två kan hålla med om, eller hur?
I alla konstruktioner finns det spänningar - ju större och mera komplicerad konstruktion, desto större är risken. Spänningarna kan, om inte motåtgärder sätts in, under påfrestning leda till sprickor, som när de utvidgas och djupnar kan leda till splittring. Flera sådana processer kan på sikt leda till sammanbrott.
RaderaInom ELKF har det funnits en del sådana processer, och ofta nog har blåslamporna varit i flitig användning på ömse sidor om sprickbildningarna, en iakttagelse som stör mig en hel del. Nu råder tyvärr vad man kunde kalla oförsonlighetens tid, men det är möjligt att läget stabiliserar sig så småningom.
Esa
Kristian och Esa, förlåt, Jesus sade: ... av mitt skall Han(Herren,den Helige Ande) taga och förkunna för eder. Vår viktigaste uppgift som Kristna är alltså att höra Guds Röst och låta oss försonas i Ordet(KristI Jesu Namn) och ta emot Honom i Sakramenten och därvid vara lydiga Skriften(lära liv och lidande) såsom Herren Jesus var lydig för Faderns eviga Sanning och förkunnade "inte en prick av Lagen skall förgås intill det allt är fullbordat."
SvaraRaderaJesu Ord på Korset om att att "det är fullbordat" är direkt gällande om försoningens möjlighet(Genom Guds rikes mottagande i bättring tro och lydnad och lärande )och alla synders borttagande på "en enda dag" och samtidigt en profetia om att Herrens ord genom profeterna gång efter gång skall gå i fullbordan under "hedningarns tider" och slutligen vid Israels omvändelse (Rom)och som Herren skriver genom Paulus vi gör "Lagen gällande" så att den därvid driver alla till Kristus, den enda Helige och fullkomlige som skänker nådehungriga tröst, förlåtelse och vila men samtidigt uppmanar oss till Kärlek (inte en som ändrar på Lagar och tider och seder som höves dem i vars hjärtan Gud gett sina Lagar.) utan till en skriftenlig kärlek och nyatestamnetliga goda gärningar men vi får därvid var och en efter vår skriftlärdhet i evangelieljus bära fram nytt och gammalt enligt de tre gammalkyrkliga bekännelserna såsom Lärjungen Martin Luther gjorde. P.S. Esa must tuntuu att du har en point i det där om sammanhang, Luther var ju en Kyrkans man och Kyrkan var efter förbundet med staten och staterna aldrig så apostolisk som Jakob Petrus och Judas och aposteln Johannes som vi skall läsa noggrant i ljuset av all övrig framförallt NT:s Heliga Skrifter vars Kanon i Helig Ande antagen gör att Gud uppenbarat vad vi behöver för vår frälsning och som jag tror på fast jag därvid finner mig vara helt syndig men ock benådad när jag i Helig Ande får Jesu Kärlek uppenbarad för mig... av Jesus tog Han och gav åt oss och Jesus gav genom den Helige Ande i det Nya Testamentet ledsagelse till Sanningens (hela)kunskap.
P.P.S våra känslor, nya ting och seder och "erfarenheter" ger oss inte rätt till nytolkningar : MÄRK VÄL att Luther gick bakåt för att söka vad som försvunnit i skenheligheten och antikristlig kyrklighet och hans bekännelseskrifter är vittnesbördet om lärans renade.
Vad människorna än inbillar sig så var Luther en helig Andes lärjunge och Han ändrade inte på Skriften utan Han bad Gud om Nåd och Hans Läras mål är frälsning, inte nya läror på basen av var det kliar i människors "gamal-adam" och "gamal-eva" som vanligen alltid har slagits med skedar, skedarna blev krokiga och människorna blev tokiga(=syndiga) ((= upproriska)),
med hälsning om Guds Frid till Guds Ords älskare var nu sådana finns. Ulrik Fagerholm
Tack, Kristian, för ett återigen viktigt inlägg! Välsignad påsk!
SvaraRadera