fredag 22 mars 2013

Om synen på människan



I en kommentar till Första April-texten skrev Markus Nylund att vi lever i skilda världar, han och jag. Det är säkert sant, till många delar. Men med hänseende till den fråga som vi diskuterade tror jag att detta med skilda världar ändå har mindre betydelse än det faktum att vi ser på människan på helt olika sätt. Nu är detta förstås inget försök att analysera Markus Nylund och hans åsikter, utan det ska snarare ses som ett försök att analysera synen på människan i stort.  

Den moderna, sekulariserade människan anser att människan är god innerst inne, men att hon kan hemfalla åt att göra onda saker. Den kristna människobilden är att människan innerst inne är ond – som ett resultat av syndafallet – men att hon i vissa fall och nu som då är kapabel att göra vissa goda saker. Men detta då antingen som ett resultat av myndighetssvärdets tvingande eller av det sinnets förnyelse som ett liv med Herren ger.

Vidare tenderar den sekulariserade människan att se människan som något relativt statiskt. Man föds till vad man är, och sedan förblir man detta – förstås med möjligheten att lära sig saker och på det sättet utvecklas. I den kristna världsbilden, där livet ses med bakgrund av skapelse, syndafall och återlösning, är ordet ”förändring” centralt. Om vi ser på detta utifrån den nu aktuella frågan innebär detta att oavsett om en människa föds som homosexuell eller inte så är detta något som kan förändras. Både i positiv och negativ riktning. Därför ber vi för homosexuella som vill bli fri från sin läggning, och vi tror att med Skaparens hjälp – även om en människa skulle råka vara född som homosexuell så är ingen SKAPAD som homosexuell, det är en följd av synden och syndafallet – kan även en på detta område trasig läggning bli hel igen.

Men eftersom förändringen kan gå i båda riktningarna ser vi också faran av att homosexualiteten exponeras i dagens samhälle. När det gäller äktenskapsfrågan godkänner åtminstone en del av tillskyndarna att detta främst handlar om en symbolfråga – alltså så att detta främst handlar om samhällets godkännande av homosexualiteten. Med en ”jämlik” äktenskapslag erkänner samhället att homosexualitet är jämställd med heterosexualitet. Utifrån den kristna människosynen är detta ytterst farligt. Människan är som mest känslig i sin utveckling i de yngre tonåren, och i ett samhälle som tutar ut att homosexualitet är helt ok och att man ”ska ta reda på vad man är” kommer många stackars ungdomar att förledas.

För den sekulariserade människan, som alltså ser människan som något statiskt, är detta inget problem. Man kan förstås inte bli vad man inte är. Men för den kristna människosynen är, eller borde åtminstone, detta vara ett stort problem. Vi människor påverkas av vad vi ser, hör och läser. Vi formas av vad vi tar in, och om vi hela tiden blir utsatta för åsiktsbombning angående homosexualitet - och detta speciellt i den åldern då vi är mest formbara och mest funderar på frågor kring vem och vad vi är – kommer detta att påverka oss.

Ett av de främsta argumenten för en ”jämlik” äktenskapslagstiftning är detta med att ”på vilket sätt skulle du som heterosexuell lida av det?” Den som ställer frågan på det sättet visar klart och tydligt att han/hon inte har förstått den kristna synen på människan. För min del handlar detta långt om vilken värld mina barn och barnbarn ska växa upp i. Och ja, det innebär att detta också för mig är en symbolfråga

12 kommentarer:

  1. Det är ju en självklarhet att kristendomen ser människan som en ond varelse, däri hela grejen med tron, "tro på oss så blir du befriad, annars är du en dålig människa", dessa skrämseltaktiker funkade ju bra ända tills människan kom till että sådant stadie att man kunde börja tänka mer självständigt, och tron började tappa sin makt över människan, det är en för mig helt naturlig övergång på samma sätt som att man åt ett barn berättar på julen att tomten bor i Lappland men sedan när man blir tillräckligt mogen så förstår man att tomten bara är en fiktiv figur.

    "relativt statiskt?" Varifrån har du fått detta, jag påstår nog mera att det är händelser som man går igenom och omgivningen man är i som påverkar en mer är något annat men att vissa saker är "förprogrammerade".

    Jag ser den kristna världsbilden igen som väldigt statiskt, där är allt redan skrivet och det finns inget utrymme för tolkning, du har ingen möjlighet att välja eftersom det redan är definierat vad som är gott vad som är ont och gör du si och så så är du en god människa men gör du sådär så är du sjuk, gör bättring.

    Ännu på temat om att vara statiskt kontra förändring så jag kan ta mig själv som exempel, i mina yngre år så hade jag stora problem med spriten, hela min ungdom for till spriten mer eller mindre, detta fast jag fick en väldigt god uppväxt, kan faktiskt kategoriserad som "frikyrklig uppväxt", såg aldrig sprit hemma mm.

    Det intressanta här är det statiska, alltså beteendet och begäret, beteendet är något jag har väldigt svårt att ändra eftersom jag är den jag är men begäret är det jag kan ändra på. Sedan januari 2006 har jag inte fått i mig en droppe sprit men jag har fortfarande samma beteende, jag har väldigt lätt för att bli beroende för saker, gäller det sedan pengaspel, sprit eller något annat och det är något jag inte kan ändra på, begäret får ändra karaktär, istället för att fylla begäret med sprit så får det fyllas av kärlek till mina barn, till min fru, till min far och till min mor.

    Men hur mycket du ändå ber för mig så kommer jag ändå att vara en alkoholist ända tills den dag jag dör, dock en nykter en.

    Och jag är ganska säker på att samma sak gäller den sexuella läggningen, det är något man är, inte något man blir eller kan bli botad från.

    SvaraRadera
  2. Jag vill inte ha en framtid som är styrd av Fanatism och uppdikterade väsen. Detta är ett steg i rätt riktning.

    lite nyfiken..
    Är homosexualiteten en skild synd eller är den bara en Synd bland andra syndar?



    SvaraRadera
    Svar
    1. Mattias Granroth22 mars 2013 kl. 22:57

      Du kan vara lugn Anonym. Kristian Nyman och hans bisarra världsbild kommer aldrig mer att härska. Den har tuggats sönder bit för bit de senaste 2000 åren och idag 2013 tycker vi mest synd om dessa typer som snöat in och blivit så hjärntvättad av Bibeln att vi har svårt att ta dem på allvar. Det är beklämmande att läsa Nymans åsikter men som tur var kommer de aldrig mera att dominera och härska eftersom människan och samhället kommit till insikt om det sanna fria. Nyman må ha rätt att säga vad han tycker men aldrig kan han väl vara så naiv att han tror att hans världsbild kan vara förhärskande. Nej, Nyman skulle göra kristendomen en stor tjänst bara han höll käften och idkade sina läror till sin fru och sina barn. Så kan vi resten av världen leva våra liv precis som vi vill. Det är ju det bästa, att fastän Nyman skriver sina fantasier så har vi ju en verklighet som är helt annorlunda och som på riktigt ser till människans bästa. Nu tar jag en öl. //Mattias Granroth

      Radera
    2. Mattias! Du borde kanske byta perspektiv, du också! Klicka gärna på rubriken "Nära mitt hjärta" ovan så får du se vad jag menar!

      Allt gott till dig, och så kan jag meddela att spikplattorna har fungerat utmärkt och att jag ändå kanske kommer att behöva några lådor till. Men det blir en senare fråga! :)

      Radera
    3. Mattias Granroth23 mars 2013 kl. 08:35

      Jag ska erkänna en sak. Jag är öppen för religion och jag anser att Jesus är en idol som står för all världens kärlek. Han var en sann utbrytare som umgicks även med dem som det övriga samhället övergivit. Det betyder att Jesus älskar alla oavsett kön, sexuell läggning osv. Därför har jag så svårt med dina texter när jag bara ser det kärlekslösa innehållet och hatet och föraktet. //Mattias Granroth

      Radera
    4. Mattias, måste bara få kommentera ditt inlägg med ett exempel som torde beskriva felaktigheten i ditt resonemang.

      Jag älskar mina barn oberoende av vad de gör, men det betyder inte att jag skulle acceptera då de gör fel, och inte heller hindrar det mig från att tilrättavisa dem. Detta handlande visar ju på kärlek. Det är ju just om man INTE älskar sina barn, som man kan tillåta dem att göra precis som de vill, fast man själv vet vart det kan leda.

      Radera
    5. Mattias. Jag känner nog inte igen mig i det du skriver om hat och förakt. Om det är så det ser ut så är det ju förvisso illa och något jag får jobba på...

      Men angående det du skriver om kärlek så dristar jag mig till att påstå att det möjligen kan hända att du eventuellt inte riktigt har klart för dig vad riktig kärlek är och hur den yttrar sig. Läs gärna Jonas kommentar en gång till!

      Radera
    6. Mattias Granroth23 mars 2013 kl. 22:52

      Jag är bara intresserad av dina motiv att skriva. Är det för att provocera? För om det är det så lyckas du riktigt bra. Men om det är att uppmuntra till tro så misslyckas du riktigt kapitalt. Det är nämligen så skrämmande att man inte riktigt själv fattar det. Om du är religiös så förblir jag helst det helt motsattta. Du inspirerar inte riktigt om du förstår vad jag menar. Men du har rätt att skriva vad du vill hur du vill. //Mattias Granroth

      Radera
    7. Mattias. När man skriver korta texter som det med nödvändighet måste vara på en blogg kan man inte säga allt. Jag försökte en gång, och resultatet blev lååångt... Men om du är intresserad av mina motiv så kommer de kanske tydligast till uttryck just i den texten.

      http://kristiannyman.blogspot.fi/2012/12/ett-mycket-annorlunda-svar-pa-fragan.html

      Radera
    8. Anonym. Jag hade missat din fråga i hastigheten. UTLEVD homosexualitet är en synd bland andra. Men det som gör att den diskuteras så mycket idag är att det finns krafter som försöker göra synden till norm. Jag brukar säga att jag skriver inte för att agera, utan det är fråga om att jag reagerar.

      Radera
  3. Här sägs väldigt tydligt vad som pågår just nu med all kraft: (tyvärr på finska, hoppas flertalet ändå förstår. Intressant att benämningen "homofobi" nämns, har själv reagerat på den benämningen eftersom det inte alls är fråga om någon fobi i ordets rätta bemärkelse!)
    Homolehdessä v. 1987 julkaistu ohjelma
    Tästä käy ilmi homoseksuaalisuuden kannattajien oma agenda sen suhteen, miten homopropagandaa tulisi parhaiten levittää. Tämä ohjelma on Gaid-homolehden marraskuun numerosta v. 1987. Kaikki ohjelman kohdat ovat toteutuneet.

    -

    1. Homoudesta puhuttava kovaa ja usein mediassa eli tehotoisto (perinteinen manipulaation keino.)
    2. Konservatiivisten kirkkojen katsannot muutettava ja tuettava homomyönteistä teologiaa.
    3. Kirkkojen moraalinen arvovalta murennettava.
    4. On vedottava tieteeseen ja julkiseen mielipiteeseen vaikka ilman perusteita.
    5. Homojen on tietoisesti otettava uhrin asema vaikka ovat haastajia.
    6. On vedottava kaikessa syrjintään samoin kuin metodisesti maahanmuuttajat rasismiin.
    7. Homot on kuvattava positiivisesti.
    8. Vastustajat on leimattava : Asiallisilla perusteilla ei väliä.
    9. Homouden arvostelijat on saatettava huonoon valoon.
    10. Homofobia ( sairaalloinen pelkotila= fobia ) propagandatermin käyttö. Sillä saadaan vastustaja leimattua erittäin syrjivällä tavalla Vastustaja ei enää vakavasti otettava.
    11. Perinteiset instituutiot on vallattava sisältäpäin: koulu, kirkko, media.

    Lähde: GAID-niminen homolehti 11/1987 USA Artikkeli: The Overholingt The Straight America by Marshall Chirck.

    SvaraRadera
  4. Kristian, vill kommentera/ställa en fråga gällande följande utdrag ur din text:

    "För min del handlar detta långt om vilken värld mina barn och barnbarn ska växa upp i. Och ja, det innebär att detta också för mig är en symbolfråga"

    Och om något dina barn eller barnbarn visade sig vara av homosexuell läggning, skulle det ändra på något i dina resonemang? Hur skulle du agera då?

    SvaraRadera