fredag 6 december 2013

Tolkning vs. förståelse



Idag får man ofta höra att Bibeln alltid måste tolkas. Med detta menas då ofta (kanske alltid?) att man inte får/kan låsa sig vid någon bestämd betydelse, utan att ett bibelord för en människa kan betyda en sak och för en annan något annat. Bibeln säger, enligt detta sätt att se på den, aldrig något entydigt och slutgiltigt. Vi behöver alltid vara öppna för att någon annan kan tolka det som sägs på ett annat sätt. Mot detta sätt att se på Bibeln (tolkningsläsning) skulle jag vilja ställa vad man kunde kalla för ”förståelseläsning”. Denna syn på bibelordet utgår ifrån att Bibeln/ett enskilt bibelord (oftast) har EN fix och färdig mening/avsikt, och för oss gäller inte att tolka det som sägs, utan att förstå vad som sägs.

Tolkningsläsningen harmonierar med dagens populära sätt att se på litteratur i allmänhet – alltså att det viktiga inte är vad författaren avsåg med det han/hon skrev, utan det viktiga är hur jag uppfattar det skrivna. Det viktiga blir alltså min tolkning av det jag läser. Enligt denna syn är texten, sedan författaren lämnat den, ”passiv” och underställd läsarens aktiva tolkning. Jag gillar inte detta sätt att se på litteratur överhuvudtaget eftersom jag menar att man alltid bör försöka förstå vad författaren avsåg med det som är skrivet, men när det gäller litteratur i allmänhet så är detta kanske ändå inte den största av frågor.

MEN. När man börjar tillämpa detta synsätt på Bibeln, då blir det fullständigt galet. Detta framför allt för att Bibeln INTE är en passiv text som är utelämnad åt våra subjektiva tolkningar, utan den säger om sig själv att ”Guds ord är levande och verksamt”. När vi dessutom vet att Guds helige Ande arbetar (med oss) genom bibelordet gör detta Bibeln till en helt annan typ av text än något annat som finns. Gud själv talar till oss genom det skrivna ordet, och när det är så kan vi inte mena att vi får/kan tolka det vi läser hur som helst.

Ändå är Bibeln skriven FÖR oss människor, med mänskliga ord och på ett sätt så att det är tänkt att vi ska kunna förstå det vi läser. Därför gäller för också Bibeln de ”grundregler” som gäller för all annan skriven text. Framför allt då det att vi inte ska rycka ut ett ord från sitt sammanhang och låta det betyda annat än vad det i sitt rätta sammanhang betyder. Dessutom får och bör vi räkna med att Bibeln är en helhet, och detta ger oss den regeln som säger att vi ska låta ”skrift tolka skrift”, alltså att vi, när vi hittar ett ord vi inte riktigt begriper oss på, får gå till ett annat (klarare) ord som talar om samma sak och låta detta tydligare ord förklara det dunklare ordet. Dessutom får vi, när vi läser Bibeln, alltid be om Andens hjälp och ledning så att han upplyser oss och förklarar för oss vad det vi läser betyder.

Jag fick en utmaning i en kommentar av Markus Nylund under den senaste texten här på bloggen. Det ovan skrivna är närmast att betrakta som en inledning, och nu kommer jag in på det som jag egentligen tänkte skriva om. ”Kan du ge ett exempel på en eller två bibel verser som enligt dig "alltid" tolkas fel så skall jag slå upp dem, läsa och begrunda och skriva åt dig vad jag har kommit fram till så kan vi se om sanningen är objektiv eller inte.” Nå, nu kommer detta vårt lilla experiment knappast att visa huruvida ”sanningen är objektiv eller inte”, men eftersom jag anser att detta är intressant (och värt att offra en stund av min tid på) ska jag svara på utmaningen.

Gal. 3:28. ”Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.” Detta ord har ofta, och helt felaktigt, använts som argument för att kvinnan kan vara präst. Man menar att eftersom aposteln skriver på detta sätt - att alla är ett i Kristus och att det där, i Kristus, inte är någon skillnad på könen – det inte längre finns några hinder för kvinnan att fungera som präst. Problemet med denna tolkning (när man anför detta bibelord som argument i denna diskussion lämnar man förståelsens område och går in på tolkningens område!) är att man då helt bortser från det sammanhang detta ord står i. Paulus talar här om frälsningen i Kristus, inte om tjänsterna/uppgifterna i församlingen. Om vi vill FÖRSTÅ vad som menas med detta ord behöver vi se till den kontext i vilket detta ord står. Alltså: När det gäller frälsningen spelar det ingen roll huruvida det är en man eller en kvinna, en jude eller en grek eller slav eller fri. I Kristus är vi alla lika, alla är ett. Men om vi vill se vad som gäller tjänsterna/uppgifterna i församlingen ska vi läsa andra ord som talar om just detta, t.ex. 1 Kor. 14.

1 Joh. 3:19b-20a. ”och vi kan inför honom övertyga vårt hjärta, vad det än anklagar oss för, att Gud är större än vårt hjärta och vet allt.” Detta är ett synnerligen aktuellt ord emedan Sveriges ärkebiskop electus har tagit tre ord härifrån som sitt ”valspråk”, nämligen orden ”Gud är större”. Med detta avser hon säga att Gud är större än alla våra tolkningar och vår förståelse, våra bilder, av vem han är. Underförstått: Vi får aldrig säga att vi vet vem Gud är och vad han anser om det ena eller det andra – för han är alltid större än våra tankar. Alltså kan vi heller inte säga att något är absolut rätt eller absolut fel. För Gud är alltid större.

Igen kan vi konstatera att det här sker ett lösgörande av ett bibelord ur dess rätta sammanhang, och att man (i detta fall SvK:s äb electus) låter det innebära något annat än vad som var avsikten. När vi läser detta ord i sitt sammanhang förstår vi att denna text ska förstås som ett evangelium, ett glatt budskap, och inte som någon vägvisare i t.ex. etiska frågor. Det aposteln säger här är att vi, när vårt hjärta/samvete anklagar oss och lyfter fram gamla synder för att plåga oss, får vi se upp till Herren och förstå att Han är större än vårt hjärta, och när han säger ”Mitt barn, dina synder är förlåtna”, så gäller hans ord över vårt eget hjärtas/samvetes anklagelser. Gud är större, och hans nåd räcker till. Oavsett vad vårt hjärta på egen hand försöker fabulera och koka ihop för att anklaga oss och få oss att känna oss fördömda.

Detta var nu två bibelord som vanligen, och gärna!, genom ”tolkning” fås att säga något annat än vad de insatta i sitt rätta sammanhang betyder. Vi kan, när vi läser dessa ord, förstå vad Gud vill säga genom dem, men de tolkas som sagt gärna annorlunda för att få fram vad man själv vill säga och inte vad Gud vill säga.

21 kommentarer:

  1. Faktiskt riktigt bra poäng. Bibeln har (om man tror på Gud) en tolkning som är den rätta, till skillnad från många andra litterära verk där det mer är upp till var och en att ta till sig det man känner för.
    Problemet är ju att vi inte kan göra en "författarintervju" med Gud för att få veta den riktiga avsikten (även om man kanske kan ta Gud till hjälp?). Då blir det upp till människan att försöka förstå rätt, t.ex. (som du nämner) genom att inte dra citat ur sitt sammanhang och försöka se Guds (och inte ens egna) värderingar i det man läser.

    SvaraRadera
  2. Om jag skall vara riktigt ärlig så säger dom där två exemplen ingenting alls åt mig. Ganska svårt att som icke troende diskutera bibeltexter eftersom texten i sig inte har nåt mervärde. Men jag skall slå upp dem i något skede och återkomma.

    SvaraRadera
  3. De olika texterna i bibeln som kan tolkas på olika sätt är det minsta problemet. Det är det som inte kan tolkas som är mest besvärande... de om syndafloden, solen och månen som stannar, platt jord, pratande ormar, kvinnan som skapas av mannens revben och en massa annat trams.

    Nedan ett utdrag ur 1 Kor 15. Där finns en mening med texten "Ty om inga döda uppstår har heller inte Kristus uppstått" som inte ger mycket utrymme för tolkningar. När har ni senaste tiden hört om nån som uppstått från de döda?

    "Men om det nu förkunnas att Kristus har uppstått från de döda, hur kan då några bland er säga att det inte finns någon uppståndelse från de döda?

    Om det inte finns någon uppståndelse från de döda har inte heller Kristus uppstått. Men om Kristus inte har uppstått, ja, då är vår förkunnelse tom, och tom är också er tro. Och då visar det sig att vi har vittnat falskt om Gud, eftersom vi har vittnat om Gud att han har uppväckt Kristus, som han ju inte kan ha uppväckt om det är sant att de döda inte uppstår.

    Ty om inga döda uppstår har heller inte Kristus uppstått. Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös, och ni är ännu kvar i era synder. Då är också de som har avlidit i tron på Kristus förlorade"

    Eflop


    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Du öppnar med din kommentar helt nya vidder när det gäller detta med att tolka en text. Jag skrev, avsiktligt, inget i bloggen ovan om MISSTOLKNING, för jag utgick ifrån att alla har åtminstone någon form av ärligt uppsåt när de närmar sig en bibeltext. Men tänk så fel jag hade...

      I texten i 1 Kor. 15 bemöter Paulus de som säger att Kristus inte har uppstått eftersom döden är absolut och en död människa helt enkelt inte kan börja leva på nytt. Helt riktigt konstaterar han att om det är så, ja då har Kristus inte heller kunnat uppstå. Du svänger på det hela på ett sätt som texten inte ger rum för - om man läser HELA texten, vill säga. Det du nämligen (avsiktligt) missar är ordet i vers 20. "Men nu har Kristus uppstått från de döda som förstlingen av de insomnade." Det Paulus alltså säger är att Kristus har besegrat döden, som den förste, sedan kommer vi, när tiden är inne (vers 23), att få gå samma väg. Inte för att de döda uppstår nu som då (som du vill få det till att Paulus hävdar), utan för att Kristus har uppstått, som den förste, och genom sin död och uppståndelse öppnat vägen för oss.

      Det du försöker göra här är egentligen ganska lågt, måste jag säga, men du avslöjas om/när man ids läsa hela sammanhanget.

      Radera
  4. Markus 16:17-18

    17 Omkring dem som tror på mig ska det ske under. I mitt namn ska de driva ut onda andar, och de ska tala nya språk.

    18 De ska till och med utan risk kunna handskas med ormar, och om de dricker något gift, så ska det inte skada dem, och de ska lägga händerna på de sjuka och bota dem.


    Jadu Kristian ska vi tro på bibeln får vi anta att det som står skrivet stämmer (som resten av bibeln)

    Pastor Mark Wolford testade det här med ett gäng giftormar och han dog på fläcken. 1978 predikade även en annan pastor för sin församling dessa ord och bjöd sin sekt på gift och det resulterade i att alla 900 människorna dog..

    Så att hur ska vi tolka dessa bibel ord? innehåller dom nån sorts osynlig tolkning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym. Som kristna människor är vi underställda normala naturlagar. Vår Herre KAN emellertid upphäva dessa naturlagar om och när han vill, och så sker nog också stundtals (exempel finns nog på detta), men regeln är nog att vi ska avhålla oss från både att vänslas med giftormar och att dricka gift. Det sunda förnuftet gäller för både troende och icke-troende!

      Wolford känner jag inte till, men jag har läst en hel del om Jim Jones (han som gav giftsaften åt de 900 på 1978). Han var dock inte kristen (även om han utgått från någon form av kristen tro), och hans giftblandning var avsedd att döda, inte att "testa" Mk. 16:18.

      Radera
    2. Jag blev väldigt nyfiken gällande exempel på när Herren upphävt naturlagar. Som en icke-troende, lite torr men ändå mottaglig, vill jag ju se bevis. Gärna annat än hänvisning till bibeltext./Nicke Nyfiken

      Radera
  5. "Nicke Nyfiken". Under en längre tid har jag haft en bok på mitt skrivbord, "Broder Yun. Den himmelske mannen. (Med undertiteln "Bibelns mirakler i vår tid".) Jag har inte hunnit läsa den ännu, men den är på min "must"-lista. Boken berättar om de mirakler som denne broder Yun sett och själv varit med om. Det sker mycket bland de förföljda kristna i Kina idag som vi, sekulariserade västerlänningar, inte klarar av att begripa. Men det sorterar definitivt under detta att Gud kan upphäva sin egna naturlagar - och också gör det! Jag ska läsa boken så snart jag hinner till det, gör gärna du det samma!

    SvaraRadera
  6. Förnuftet segrar till slut, och vi människor måste ju sluta tro på mirakel och sagoväsen.

    Då bibels skrevs var regnbågar, solförmörkelser, jordbävningar och naturkatastrofer mirakel, som vi i dag tack vare vetenskapen kan förklara.

    Det finns åtskilliga fonder med miljoner euro för de personer som kan bevisa ett mirakel eller annat paranormalt fenomen.

    I år har vi flera smarttelefoner, laptops, tabbar och olika internetkopplade enheter än antalet människor på jorden. Ändå har vi inte registrerat ett enda mirakel eller paranormalt fenomen med kamera eller annan enhet.

    Det finns tonvis med Ying och Yangs som säger sig varit med om en mirakel, men aldrig några bevis. Samma gäller för alla mirakel i bibeln och koranen också. Massa snack men inga bevis.

    Och kom igen nu, på riktigt Kristian, ingen (ens gudar) upphäver naturlagar!

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Eflop". Du och jag har faktiskt en sak gemensamt, tro det eller ej! Vi är båda skeptiker. Skillnaden är den att ja har fått lära känna honom som skapade naturlagarna - och som då också kan upphäva dem. Om och när det passar honom. Men jag är faktiskt också väldigt skeptiskt alltid när jag hör om påstådda mirakel och oförklarliga händelser. Tro det som sagt om du vill.

      Vad gäller bevis så finns det, som jag tidigare nämnde i diskussionen om gudsbevisen, alltid möjligheten att komma runt dessa. Alltid möjligheten att tvivla. För om det skulle finnas vattentäta bevis skulle vi i princip vara tvungna att tro. Lite som robotar. MEN. För den som vill, och ids lyssna och framför allt se, så finns det tillräckligt för att förstå att det sker under ännu idag. Men säkert inte tillräckligt för en sådan som du som lever i en självvald blindhet och som har bestämt sig för att det inte sker sådant.

      Radera
    2. Människan "ser" vad den vill se.

      Radera
    3. Markus och eflop, om någon troende eller annan person skulle berätta om något så skulle var och en som hör det ändå ha "sin egen uppfattning". Jag har ofta fått höra att allt har en "naturlig förklaring" och då menar sådana människor att det inte finns någon Gud som verkar i Skapelsen och i vardagslivet. Jag säger också att allt har en naturlig förklaring , den naturliga förklaringen för mig Är att som Bibeln säger; Allting är till genom Ordet-Kristus, det är för Honom Och Till Honom som är alltings ursprung som allting och alla lever och fungerar OCH allting samverkar till det bästa för dem som är kallade och utvalda till Tro på Frälsningen i Jesu Namn och som förblivit vid att Ge Herren Gud Rätt i Hans Eviga förutskrivna Ord vare sig de "ser" eller inte.
      Jesus säger; saliga är de som inte ser men ändå Tror. Och till Petrus säger Han, "kött och blod" (varken någon människa eller ditt förnuft) har inte uppenbarat detta för dig utan MIN Fader som Är i Himmelen.
      Det är olika Guds Speciella gärningar som Bibeln och de kristtroende berättar om Ja, Guds väldiga Gärningar full av Nåd och barmhärtighet bland oss syndiga och många gånger envist olydiga människor. Bibeln sägs vara en mycket realistiskt Bok: den berättar utan att dölja om människornas synder men också om Guds Förlåtelse och hur Guds Män och kvinnor i den Helige Andes Tro och kraft bevisar att Gud Är den Han Är. Jag som "sett" så mycket, det är förstått och trorr mig förstå ngt Lite av Gud säger när jag ser min syndighet och hur så många lockats bort från Tron på Gud och Jesus., Herre Jesus Messias, förbarma dig ännu en tid så att så många som som möjligt för Evigt kan säga. Ära Vare Fadern och Sonen och den Helige Ande såsom det var av begynnelsen Nu Är och Skall förbliva. Pris ske Gud, you have helped us to sort it out. Tack Jesus,Gud och Fader för Nåd och Förlåtelse som ännu tillräknas alla som är Kallade. Det är vi och ni och Alla det, men endag frågas: Hur ställlde du dig till Kallelsen och det glada budskapet om Gud och Hans Försoning. Ja till Vägen, Sanningen och Livet+++!¤

      Radera
  7. Vad anser du att bära örhängen,halsband etc. Som kristen? Jes: 3: 18-26 , 1petr. 3:1-5 .?

    SvaraRadera
  8. Varför syns inte kommentaren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym. Dina kommentarer hade av någon outgrundlig anledning hamnat i skräpkorgen. Jag flyttade dem därifrån, och nu syns de.

      Radera
  9. Jes:3:18-26 1petrusbrev 3:1-5. Vad anser du att bära örhängen halsband. Etc. Som kristen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrik Torsten Nils som tror på Bibeln som Jesu Ande Lär skriver nu igen något lite här. "När ni märkte att de Bibeltroende kunde svara på så gott som alla frågor och behålla sin tro så ville ni lägga en liten snara -men det är ingen fara". Levande kristna skall sin Tro och Själs prydnad(=Kristi Frihet och Andens tolkning enligt Skriften) bevara.
      Du frågar igen en detaljfråga om yttre ting, du som inte vågar komma med eget Namn. Också här har vi Andans man Luther som inte ville stöka till sig speciellt mycket med yttre ting men när han skulle möta "höga katoliker" eller var det rent av påven så klädde han sig i den präktigaste biskopsutstyrsel han kunde. Katolska kyrkan var ju mycket intresserad av prakt och ståt då. Och Luther ville visa som Paulus och Ester ja Hon från Bibeln att om man av Fruktan för Gud och för att människor så lätt tror på det yttre skenet av makt och härlighet så svarar de i sin kristna uppgift med samma mynt så att "världens represen"tanter" inte skall med "sin läppglans" tala hala och lögnaktiga ord som visar att de själva, också invärtes, är helt och hållet så högmodiga att de föraktar Guds Ord och vill sätta enkla människor att kivas om sådant som faller under beteckningen "adiafora" =yttre ting som inte är direkta bud eller förbud eller absoluta frälsningstecken(Läs salig Bo Gierts och Salig Peter Fjellstedts förklaringar) men som är och kan vara viktiga speciellt vid Gudstjänster, bön och fasta då när Livet och Tron är Hotad (läs Första Mosebok Kapitel 35 verserna 2-4).
      Du anonym, jag tror att du vill sätta någon på det hala, så jag har svarat dig med den hävdvunna Kristna Frihetstolkningen där Bokstaven binder alla men Anden gör Guds Nådebarn Fria glada och strävar till att Skapa rena Gudsbarnshjärtan, och jag ulrik som int är tillfrågad här vill nu på morgonen med Tuppen gala::: Har du själv en Tro som Håller så kan du väl läsa själv och inte anonymt "pressa" Kristian. Kuckeli-kuu, klockan är om ett par timmar sju+++!¤ hälsar tnu

      Radera
    2. Anonym. Jag får skriva under Ulriks kommentar, men tillägga lite för egen del. Jes. 3 är en uttalad straffdom över Juda, och i denna ingår detta att Herren ska ta bort smycken och prydnader av landets kvinnor. Detta är inget Herrens bud, utan helt enkelt en situationsbeskrivning. (Uttalad på förhand.) Orsaken till straffdomen finns att läsa i 3:8. Uppfyllelsen av profetian kom i.o.m. Nebukadnessars erövring av Juda och Jerusalem. När man läser sammanhanget klarnar detaljerna.

      1 Petr. 3:1-5 är inte heller något bud, utan ett konstaterande. Detta har visserligen i historien förståtts så att kvinnorna inte ska ha smycken och annan utsmyckning, men när man läser vad där står inser man att det aposteln är ute efter är inte ett förbud mot utsmyckningar utan han drar en lans för den inre skönheten - som han anser vara mycket viktigare än den yttre. Något som kanske inte är så svårt att hålla med om, eller hur?

      Radera
  10. Ulrik, inte för någon annan än mig själv som jag funderade över detta. Och int försöker jag "pressa" heller, utan fråga något jag undrar över.. !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym. Dina kommentarer far vilse. Jag vet inte varför, men de hamnar i skräppostavdelningen. Jag lyfter givetvis dem därifrån så snart jag hittar dem, men det dröjer en stund innan de syns på detta sätt. Jag ska se vad jag kan göra åt saken - om felet är i inställningarna här på bloggen.

      Jag hoppas du fick svar på dina frågor! Man kan, som sagt, genom att läsa sammanhanget se vad som avses. Dessa saker sorterar, precis som Ulrik konstaterade, under "adiafora", alltså sådana saker som Guds ord inte säger något klart ja eller nej till och som därför är lämnade åt oss att avgöra själva vad som är rätt eller fel.

      Radera
    2. Ja, kära anonym min personliga tolkning som Kristen är "ju enklare, ju renare, ju mera naturliga enligt sedlighet och klädstil vi är, desto mindre åstadkommer vi förargelse för Guds änglar (den som tror, gör som Anden uppmanar dem). Att jag svarade så brutalt beror på att jag har blivit misstänksam och rasande av Livets Strid min egen synd och människors ondska. Jag bad ikväll min Herre att jag sku få återvända till "att hålla fast vid Din Godhet..-. Endel Krigsmän har så brutal strid att kärleken vill slockna och man ser faror också där de inte finns. Alla vet vi ju att många inte ens Bryr sig i Guds Ord. Förlåt och Gud Jul, bättringstårar gör ingen ful...torsten nils Ulrik hälsar

      Radera