tisdag 17 december 2013

Genusröjning



Det började uppenbarligen med ett skämt i kafferummet om att snöröjningen, om något, inte kan vara ojämnställd, sedan ledde det ena till det andra och så införde Karlskoga ”genusplogningen”. Nu försöker de gröna och V införa samma sak i flera städer i Sverige, bl.a. i Stockholm och Söderköping. När min hustru berättade om detta trodde jag först att detta måste vara någon form av skämt, men uppenbarligen är det inte så. Man menar alltså, uppenbarligen på fullt allvar, att snöröjningen som vi känner den är könsdiskriminerande. Motiveringen? Jo, kvinnor tar bussen, går och cyklar mera än män, och män kör mera bil än kvinnor, och när stora vägar plogas före trottoarer, busshållplatser och t.ex. dagisgårdsplaner innebär detta därför könsdiskriminering. Dessutom: Varför ploga en ringväg som bara (en del) stora långtradare använder mitt i natten, medan trottoarerna lämnas oplogade tills dessa glest trafikerade vägar är plogade? Dessutom har man tagit hjälp av statistiken som visar att halkolyckor på osandade trottoarer leder till så och så mycket sjukfrånvaro. (Mera än trafikolyckor på vägarna.)

Det finns mycket man kunde säga om detta. Först kan man konstatera att statistik kan missbrukas – vilket helt tydligt sker här. Om man skjuter fram plogningen av de stora vägarna kommer allvarliga olyckor med t.o.m. dödlig utgång att öka ordentligt. Bilar och lastbilar håller högre fart än fotgängare och barnvagnar, om någon har missat detta faktum. Sådana olyckor blir bra mycket dyrare än halkolyckor på en dåligt snöröjd trottoar. Med detta givetvis inte sagt att detta får försummas, men det är, som alltid, en fråga om prioriteringar. Min poäng här är att man inte kan utgå från statistik för hur många olyckor det sker på de stora vägarna (när dessa blir ordentligt skötta) och jämföra detta med halkolyckornas kostnader. När man skjuter fram plogandet av de stora vägarna kommer nämligen statistiken snabbt att ändra.

Sedan kan ett samhälle aldrig bortse från den ekonomiska nyttan. För att ha råd att ha igång dagisar, subventionera bussrutter och även för att hålla igång plogbilarna behöver samhällets hjul hållas i rörelse – och här är (gods)trafiken långt i en nyckelställning. Om denna äventyras, eller i värsta fall omöjliggörs, blir så småningom inte frågan vad som ska plogas först, utan om vi alls har råd att ploga överhuvudtaget. Men detta är givetvis ett val man gör. Ett val med konsekvenser. Men tyvärr tycks inte detta med orsaker och verkan alltid vara så alldeles enkelt för de röd-gröna.

Jag har länge funderat över hur ett land som Sverige överhuvudtaget kan fungera och hållas igång med alla de konstigheter där finns. (Detta är ju inte det enda, bara det nyaste.) Hittills har det tydligen ändå gått, men med dylika funderingar, och annat i samma stil, kommer nog väggen att komma emot förr eller senare. Om inte någon tar sitt förnuft till fånga, vill säga.

8 kommentarer:

  1. Lagen,profeterna och Kristus gör att vi tar vårt förnuft tillfånga. Har det stora monstret av kol och stål tagits tillfånga eller älskar vi att plåtrusa fram frågar fd landsvägscyklist. Vad ser du Kristian för gott i den ganska korta tekonologiska eran annat än att Lagen profeterna och Kristus och apostlarna hade rätt.... h Torrsten Nils Ulrik

    SvaraRadera
  2. "Lilla jätten" presenterade människans vinningar. "Nettijätten" WWW kräver övervakning dygnet runt. Vad ni än säger hedningar judar och luthernaner och katholskaner og ortodoxa och frikyrksfriskisar- ert försvar blir för tunt. rasande ulrik snart krossad

    SvaraRadera
  3. Några gånger har redan dovt omutligt avgrundsbarbariskt väsen hotat stiga upp, jag är trygg ändå. Då satana inte fick mig att sluta tro.. så visa han slutstriden. L.B:s ord tröstar mig. Livet skal kvitteras med döden. Men jag tror på Jesus så allt är gott.
    P.S. Int vill jag ngt nytt calvinproject så vi jobbar på och väntar Herren Åter. Torsten Nils Ulrik

    SvaraRadera
  4. By the way, de fordon som plogar cyckelvägar är av ett annat slag än de som plogar stora vägar!!!+ De här med vinstmaximering är en synd som är fullt jämförbar med vänsterns och grönas Öppna förakt för Guds Ord++++ Vad jag nu menar är att inte skall vi beskärma oss över arbetslösheten om vi samtidigt vill ha så få gubbar som möjligt på jobb. Håll avstånden enligt Andan i Lagen och Trafiklagen också sommartid. Vi har alla hybris eller känsla av Hybris på grund av Guds överflödande Godhet som kan bli en snara om vi fastnar i det timliga omsorgsbekymret för meycket och ganska lite ekonomiskt förnuft har de som stöder "maximal effektivering och vinst" också. Vilddjur i öst hade ständig höst, vilddjur i väst perverterade "kristendomen" mest... Ulrik hälsar, han som var präst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrik. Du börjar rimma, så här inför jul... :) Jo, detta med vinstmaximering är utan vidare av ondo. Där lider alla som är inblandade - de som får slutlikvid blir utan jobb, de som får vara kvar drunknar i arbete och de som erbjuder foten dövar (dödar) sitt samvete. Aktieägarna vinner (ekonomiskt) på det - de får dividender och deras aktier stiger. Men det kommer ju inte att fungera i längden, för ett företag som sliter ut sina arbetare och drar ner på utvecklingsarbetet (för att detta, på kort sikt, bara kostar och inte ger inkomster) har nog en svag framtid. Likaså deras aktiers kurs...

      Radera
  5. Jag håller dock med om att den "globala" (läs,teknobabels machtybernahme) utvecklingen och allas fasthållande vid egna "principer" gjort det svårt att verka både i grundnäringar(jordbruk skog fiske trädgård bygg och hantverk=sådana som jag anar attGud älskar)som arbetstagare och som arbetsgivare.
    Världshandeln är en sådan rutten styggelse att förvåna er inte att Gud lät fienden skaka Västs självgodhet. Mitt personliga fasthållande vid lagstadgade rättigheter för arbetstagare i en ekonomi där nästan alla behöver pengar gjorde att jag hamnade "på ngn lista". Mitt engagemang i privata sektorns, trädgårdsbransch efter prästjobbet skulle följande säsong ha krävt att "du lovar att inte vara sjuk", och då jag inte är gud är så kunde jag ju inte annat än hålla fast vid sjukpensionen som jag fått efter två månader av arbetslöshet. Jag blir faktisk galen av att vara utan sysselsättning och under tio år har jag nu igen åtnjutit statens version av Ordspråksboken 31. 6 genom att under åtta år regelbundet få ett rumpstick som gör trött och kåt och lata av douli arbeitskarl. Nå, som invalidledsagare fick jag lite kommunal biinkomst och gick i princip en Santiagomarsch i året uppdelat på i medeltal 4 ggr i veckan. Som jag skrivit både på Perrets och Poluhas blogg så skall vi kristna inte glömma Andemeningen i Ordspråksbokens hela kapitel 31 detta skriver jag vid full sans och vett... torsten nils ulrik

    SvaraRadera
  6. Att ekonomin i näringsliv och stat är så dålig kan också bero på att ingen tackade Gud när det "gick bra". Jag tackade nog men ändå fastna ja i första laman på nittiotalet... Hmmm.tnu

    SvaraRadera
  7. Det pågår nog konstigheter i Sverige. Men som allt annat kommer det hit också. Ge det tio år...

    SvaraRadera