fredag 20 mars 2015

Bordsbönen II

Debatten om bordsbönens vara eller inte vara fortsätter att gå het. Viktor Kock klistrade in sin motion på ÖT:s webbplats, och när jag bekantade mig närmare med texten var det speciellt en sak som slog mig. I motionen finns denna skrivelse: "Även om bordsbön inte enligt lag förbjuds i skolorna så kan det ses som problematiskt att genomföra undervisningen på ett jämlikt sätt när det inte inom kommunen finns någon gemensam linje i skolorna."

Nu undrar jag: På vilket sätt kan någon mena, speciellt om man inte anser att bordsbönen är viktig, att detta skulle inverka negativt på jämlikheten skolorna emellan? Jag menar, om bönen inte upplevs som viktig kan det ju inte spela någon roll ifall den blir borta, för då kan man ju inte mena att de elever som går miste om den bli förfördelade. Eller menar motionärerna, på fullt allvar, att det på något sätt skulle vara skadligt att be bordsbön? Alltså att de elever som gör det på något sätt skulle bli förfördelade och hamna i ett sämre läge jämfört med de elever som inte ber? Låt mig ännu poängtera: De som inte vill delta behöver inte göra det.

Det här förblir ett mysterium för mig. Förutsatt att avsikten med motionen inte är att anfalla offentlig religionsutövning i allmänhet. Då skulle det hela bli på något sätt begripligt. Det finns förstås också ett ytterligare alternativ, och det är att motionärerna inte riktigt har tänkt färdigt och helt enkelt har skrivit en massa ord efter varandra som de inte förstår innebörden av. Men det skulle kanske vara elakt att hävda att det är så det ligger till?

Emellertid finns det nog ytterligare en aspekt på detta som kunde tänkas visa på det sista alternativet. Om målet är att ha en gemensam linje i skolorna i Pedersöre (varför detta upplevs som viktigt har jag alltså inte fått klart för mig) kan detta komma att leda till att lärare som inte vill leda bordsbönen ändå kan bli tvungna till det. Tänk dig en sådan situation: I alla skolor, förutom en liten tvålärarskola, finns det lärare som är villiga att leda denna bön. (Givetvis utan extra ersättning, som en kommentator påpekade!) Om kommunen med tvång ska ha en gemensam linje betyder detta en av två saker. Antingen tvingas en lärare i den lilla tvålärarskolan att leda bönen, mot sin vilja, eller så kommer alla de andra skolorna att tvingas avskaffa bordsbönen för att det inte ska bli fråga om något sådant tvång. Båda alternativen är ju fullständigt oacceptabla. Ingen kan tvinga någon lärare som inte vill leda bordsbönen att göra det, och ifall situationen ovan skulle realiseras skulle det ge orden "minoritetens diktatur" en helt ny innebörd. Så igen: Varför ska det behöva vara så att man har en gemensam linje i alla skolor i denna fråga? Varför inte låta detta vara och fortsätta som förr? Utan tvång i någondera riktningen.

För jag måste nog säga att argumentet att eleverna försätts i en ojämlik situation på grund av detta med bordsbönen är ihåligt så det ekar om det!   

5 kommentarer:

  1. Hela denhär bordsbönsgrejen är väl mer en principsak, jag skulle dock hellre svänga på steken och säga såhär, man ber inte bordsbön från skolans sida, men dom som vill be bordsbön får göra det, istället för att man ber bordsbön från skolans sida och dom som inte vill be bordsbön behöver inte be bordsbön, du förstår antagligen skillnaden och förstår också vilken part är den "gynnande" parten i respektive alternativen och värför.

    Sen kan man fundera på vilket alternativ är det mest "rättvisa".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Jag undraar om det inte är precis så det går till idag. Eller åtminstone så det borde gå till. Övertramp har säkert, tyvärr, skett. Jag kan knappast tänka mig att någon lärare tvingas leda bordsbönen, utan det sker nog på frivillig basis.

      Radera
    2. Kristian, jag förstår dina tankar kommer dock att tänka på hur man sa till barnmorskor som inte vill medverka vid abort - sök ett annat jobb - . i motsats till det verkar bordsbönen var mycket enkel att läsa. Det här kan du läsa som att jag tycker att frågan om bordsbönen är en löjlig icke problem fråga.

      Radera
    3. menar dock inte att du inte ska svara på V K:s funderingar.... (vil förtydliga så du inte missförstår) Sista meningen i mitt inlägg var bara min syn på V K:s onödigheter.

      Radera
    4. Marita. Tack för dina kommentarer! Jag förstod nog vad du menade, och jag håller med. Problemet är kristofobin som ligger bakom hela detta initiativ och som, om den tillåts dominera, kommer att fördriva alla synliga yttringar av kristen tro till den privata sfären.

      Radera