torsdag 10 december 2015

Säkert tecken på att vi närmar oss julen!


Det finns två säkra tecken på att det närmar sig jul som vi vanligen kan se i media. För det första ska varje tidning/nyhetssajt med självaktning ha en eller ett par artiklar där någon förnekelseteolog får dundra på om att t.ex. "Jesus föddes inte på julen" (eller något annat liknande - och gärna värre) och med detta utså tvivel och otro bland läsarna. För det andra denna ständigt återkommande genusdebatt angående julklapparna. Det förra brukar komma närmare julen, den senare har redan inletts.

Igår hade ÖT sin sedvanliga diskussionsöppnare i detta ämne, och debatten lät inte vänta på sig. Jag deltog också, kanhända mot bättre vetande. Det som stör mig mest här är att det tycks vara så oerhört svårt att inse att det bakom denna diskussion finns en framvältrande ideologi som vill få oss att se könet som enbart en social konstruktion. För - sett ur tillskyndarnas synvinkel - om man skulle lyckas åstadkomma detta skulle sedan vägen vara jämnad för mycket annat destruktivt tankegods som man bara väntar på att få oss att ta emot och acceptera. Och ja, bakom detta finns hbt-tänkandet. (Eller rättare sagt: Här finns gemensamma ideologiska rötter.)

Så det är därför som det är så viktigt att varje år se till att denna diskussion förs. Gärna så synligt som möjligt, och gärna på så bred front som möjligt. Tack och lov - sett ur tillskyndarnas synvinkel - finns det sedan en mängd nyttiga idioter som på bloggar och dylikt agerar mistlurar så snart någon affärskedja kommer ut med sin leksakskatalog i vilka det finns ens ett litet spår av reklam som baserar sig på de naturliga könsrollerna. Som alltså speglar det faktum att pojkar helst leker med bilar och flickor helst leker med dockor.

Jag ids inte gå in på själva sakdiskussionen, den är nämligen avgjord och paketerad. Oberoende av om media, som nu också ÖT, gärna går ut med att könsrollerna bara är klichéer. Alla föräldrar som har småbarn, och som ännu klarar av att se någorlunda klart (läs: Som inte har duperats av den framvällande genusidologin) VET nämligen hur detta ligger till. Men eftersom tanken är att vi med alla medel ska bringas till att inte se och förstå detta får givetvis inte reklamen säga det självklara. Om den skulle göra det finns alltid risken att vi inte blir duperade - eller att det tar så mycket längre.

När det närmar sig jul blossar alltså denna diskussion upp. Varje år. Inse gärna att detta är en del i en ideologiskt motiverad krigsföring mot traditionella värden och mot sunda könsroller. Om vi skulle klara av att göra det skulle mycket vara vunnet.

4 kommentarer:

  1. Två saker. Om artiklar om att Jesus inte föddes på julen, vilket han ju inte gjorde, sår tvivel och otro, då är det nog något konstigt med själva tron. Om tron måste få ha sina lögner ifred var det inte mycket bevänt med den tron.

    Sen. Vi har en mycket flickig flicka och en väldigt pojkig pojke. Men vi har alltid påpekat det löjliga i flick- och pojk-indelningen på färger, frisyrer, leksaker och kläder. Och det gläder mitt stolta genustänk-hjärta när sonen hemma vågar strutta omkring i högklackat eller förtretat säger att det är hans tur att ha en rosa tandborste nu. Eller flickans favorittröja är blå. Utan uppmuntran hade de nog formats efter vår bys snäva normer. Själv lekte jag som flicka mycket hellre med bilar och vapen än med löjliga dockor. Så när du skriver att du inte ids diskutera och att alla "VET nämligen hur detta ligger till", så låter det som argument av en som redan förlorat debatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 08:05. Nej, Jesus föddes med största sannolikhet inte på julen. Men jag tog ett mycket försiktigt exempel - om du har följt med så har du säkert sett att dessa förnekelseteologer nog vanligen tar till betydligt grövre saker.

      Sedan må du uppfatta mina ord hur du vill - det är fritt fram - men faktum är nog att det är precis som jag skriver. De som inte har förblindats av genuspropagandan vet nog hur det här fungerar.

      Radera
    2. Så finns jag inte då?? Eller alla de som liksom jag inte passar in på "hur det här fungerar"? När jag var liten visste varken jag eller mina föräldrar något om någon "genuspropaganda". Jag ville ändå ha slips och skjorta då jag skulle vara fin och lekte hellre med motorer än med dockor. Finns vi alls då? För i så fall är det inte så onyanserat som du skriver.

      Radera
    3. Anonym 11:14. Orden "i allmänhet" var liksom underförstådda...

      Radera