Jag tog del av en nyhet (med tillhörande diskussion) på svenska yle som talade om bordsbönen på dagis. Enligt artikeln är det inte längre tillåtet att be bordsbön på dagis, men praxis varierar. Motiveringarna till varför det inte är tillåtet är synnerligen klena, och så som saken läggs fram framstår det som att vi, åtminstone när det gäller denna fråga, lever i en minoritetens diktatur. När i stora drag 80% av finländarna hör till en kristen kyrka kan det helt enkelt inte fungera så att den lilla minoritet som är samfundslösa kan få bestämma hur vi ska ha det. I vissa dagis kan det ju t.o.m. vara så att alla barn hör till kyrkan, men likväl ska denna lilla minoritet få bestämma att det inte ska förekomma någon bordsbön. Det här är helt sjukt.
I kommentarfältet blir det sedan ännu värre.
Kristendomshatet kan sannerligen ta sig märkliga uttryck! Bland det märkligaste
är det att det faktiskt tycks finnas sådana som hör till den lutherska kyrkan
som enar att barnen bör "förskonas" från bordsbön och annan
"religiös påverkan". Hur tänker dessa människor? Har de alls tänkt
igenom sin situation och vad kyrkomedlemskapet förpliktar till? Jag får
intrycket att dessa inte ens har läst vår kyrkas kyrkoordning och dess femte
paragraf. Denna paragraf lyder: "En medlem av kyrkan skall delta i
gudstjänsterna, begagna sig också i övrigt av kyrkans nådemedel och främja
förverkligandet av församlingens uppgift. En medlem av kyrkan bör iaktta en
kristlig livsföring, ingå sitt äktenskap på föreskrivet sätt, låta döpa sina
barn och sörja för deras kristna fostran." Med bakgrund i detta är det
fullständigt obegripligt att en medlem av den lutherska kyrkan propagerar för
att bordsbönen i dagis bör avskaffas.
Sedan är det många som är förvirrade när det kommer till
religionsfriheten. Av kommentarerna att döma tycks dessa tro att vår
religionsfrihet enbart är en negativ religionsfrihet, alltså att den handlar om
frihet FRÅN religion. Detta är emellertid en missuppfattning. Vår
religionsfrihet är definierad också som en positiv religionsfrihet, alltså att
individerna har rätt TILL religion. Sedan finns det också sådana som inte alls
har förstått detta med föräldrarätten i förhållande till barnens religiösa
fostran. En kommentator föreslog, uppenbarligen på fullt allvar, att barndop
borde förbjudas och att barnen sedan själva skulle få välja när de uppnår
tillräcklig ålder. Sedan förekommer förstås också de helt huvudlösa påståendena
om att den kristna tron skulle vara sagor, men sådant behöver man ju inte ta på
allvar.
Men som sagt: Kristendomshatet kan ta sig synnerligen
märkliga uttryck.
Det är inget kristendomshat, det är sunt förnuft som säger stopp för alla religiösa fantasier. Inte skall vi tuta i våra barn en massa lögner om talande ormar, jungfrufödslar och vandrande vålnader.
SvaraRaderaDet gäller alla religioner, inte bara det vi har blivit indoktrinerade i. Samma gäller mormoner, jehovas, scientologer och katoliker samt lutheraner och muslimer.
På ta om Luther, hur i all sin dar kan vi ens nämna hans namn? han var ju en judehatare av högsta rang och inspirerade Hitler att mörda miljontals människor.
Samma sak tänkte jag på när jag lästa "doktorsavhandlingen" Sions döttrar var författaren hänvisar till den perversa och sinnesrubbade fritidspredikanten från Skutnäs som var en sjuk pedofil. Han som våldtog och gjorde övergrepp på egna och andras barn. Ska vi verkligen se upp till en så sjuk och pervers människa. Det säger allt om religion. Må han brinna i evighet, Amen!
Eflop
Eflop. Läs din kommentar en gång till. Först kommer du med ett påstående som du sedan ägnar resten av kommentaren åt att motbevisa...
RaderaSedan skulle jag vilja att du ger mig ETT exempel på någon som idag ser upp till Skutnäspredikanten. Något sådant finns nog bara i din fantasi.
Läs avhandlingen och sök där på hans namn. Även i Risöhälls bönehus historia nämns pedofilen vid namn...äckligt
SvaraRaderaEflop
Eflop. Fortsättningsvis: Sedan skulle jag vilja att du ger mig ETT exempel på någon som idag ser upp till Skutnäspredikanten. Något sådant finns nog bara i din fantasi.
RaderaDe centrala orden är "ser upp till". Att han nämns i en avhandling är något helt annat.
Undervisningen får inte vara konfessionell, men jag har goda nyheter: om ett barn uppmanas hemifrån att be bordsbön för sig själv, kan hen inte förbjudas.
SvaraRaderaPersonligen skulle jag önska att religionsundervisningen i skolan skulle minska i omfattning rejält och ansvaret kunde läggas på kyrkan.