tisdag 18 augusti 2020

Om hur propagandan fungerar samt några exempel

Jag har många gånger förklarat att jag inte agerar här på bloggen, utan att jag REagerar när det handlar om saker och fenomen som far galet i samhälle och kyrka. Det här fungerar så att när jag läser någon nyhet som tydligt är ute efter att påverka den allmänna opinionen i galen riktning så lyfter jag fram denna och påtalar detta och försöker också visa var det far fel. Ofta är dessa nyheter/artiklar ren och skär propaganda, andra gånger är de kanske mera försiktiga, men de går alltid ut på att försöka påverka opinionen, lite åt gången. Det övergripande målet är givetvis att normalisera det onormala och förvränga människornas verklighetsuppfattning. Detta är för övrigt en sak som inte görs över en natt, utan det behöver göras över tid. Lite åt gången – vilket vi alltså ser ske just nu, speciellt i frågor som rör sexualitet och äktenskapet.  

 I kommentarfältet här på bloggen har signaturen "hbqt-lobby" avkrävt mig länkar till dylika propaganda-artiklar en tid redan, och det har inte hjälpt att jag visat att jag i de allra flesta fall har länkat till de artiklar/nyheter som har fått mig att REagera. Inget duger. Nu är jag givetvis medveten om att detta inte heller kommer att duga för denne lobbyist, men jag menar att det är viktigt att lyfta fram dessa försök till hjärntvätt som vi utsätts för i princip alltid när vi öppnar en tidning eller går in på en nyhetssida på nätet. Saken är nämligen den att vi idag är i den situationen att vi är utsatta för en i det närmaste regelrätt hjärntvätt. I en sådan situation är det förstås sedan inte konstigt att sådana som gärna ser att alla blir hjärntvättade försöker tysta ner sådana som påtalar detta. Det är i den kontexten lobbyistens skriverier ska ses och förstås. 

 Sedan kan jag givetvis sätta med några exempel på hur denna, som sagt många gånger lågintensiva, propaganda bedrivs idag. Som sagt, kom ihåg att det handlar om små steg för att så småningom normalisera det onormala! Här finns ett exempel och här ett annat.  

 

83 kommentarer:

  1. Galet enligt Kristians sätt att tänka alltså. Men, Kristian har inte patent på sanningen och bara för att Kristian har en åsikt betyder det inte att han har rätt.

    Förövrigt är det lite svårt att ta människor på allvar som tror på gudar, andar och magiska fenomen. När sådana människor pratar om sanningen, så kan man anta att dom hittat den i sagornas fantasiverklighet.

    Q

    SvaraRadera
    Svar
    1. Q. "Men, Kristian har inte patent på sanningen och bara för att Kristian har en åsikt betyder det inte att han har rätt."

      Sant, i sig. Men nu är det inte bara jag som säger detta.

      Radera
    2. Kristian. Nu handlar ju bland annat hbt rörelsen inte om att provocera dig, allt handlar inte om dig, det handlar om att många lever i den för dom normala verkligheten.

      Det som du kallar galenskap, är vardag för andra. Du försöker alltså censurera deras rätt att existera, att höras och synas.

      Q

      Radera
    3. Q. Nej. Läs om, och läs rätt.

      Radera
  2. Kan du definiera vad du menar med ”normalt”?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jan. Det är inte så svårt. Du klarar det säkert själv utan att jag måste göra det.

      Radera
    2. Kristian menar, att han är normal och alla andra onormala?

      Q

      Radera
    3. Jag vet vad SAOL säger:

      ” regel­rätt; vanlig, genom­snittlig, ordinär; om person: vid sina sinnens fulla bruk, fullt klok”.

      Så normalt betyder vanligt förekommande. Det är vanligare med hbqt än diabetes. Eller epilepsi. Alltså är det inte onormalt att vara hbqt.

      Radera
    4. Det finns mångdubbelt fler hbqt-människor än vad det finns kyrkobesökare i vårt land. Men ingen hbqt kallar er för onormala ändå, de vet hur man beter sig.

      Radera
    5. Lobbyisten, källor på det ? "Vet hur man beter sig", kallar du det att bete sig som normalt då man strittar runt i prideparader med bara bröst och pissar varandra i munnen och suger av varandra inför öppen ridå ?

      Radera
    6. Ni är så lustiga då ni kräver källor av andra, men själva har ni aldrig (förutom "gud skapade man och kvinna" som ni använder till precis allt) men visst. Kyrkan har en statistiksida https://www.kirkontilastot.fi/viz?id=124

      Innan covid gick ca 2500 personer på gudstjänst per månad, i hela landet. Det är drygt 500 i veckan och då det finns 33 församlingar i Finland går det i snitt 19 personer per gudstjänst.

      Eftersom hbtq inte registreras så får man lov att ta till procentsatser som forskning kommit fram till, dessa varierar men om vi tar den lägsta, 3,5%, så har vi över 200 000 hbtq-personer i vårt land.

      Jag har gått i några parader, men vet inte vilka ställen Anonym har besökt, låter mera som gayklubbar i Berlin enligt vad Kaj Korkea-aho nämnt i podcasten. Är det där du varit? P

      Radera
    7. Lobbyisten. Dina siffror är lika uppåt väggarna som allt annat du skriver. Men det är fint att du avslöjar dig!

      Radera
    8. Ok, korrigera dem då eftersom du verkar ha bättre siffror än kyrkans egen statistik. Men du kan aldrig, för du tar ju aldrig reda på nånting själv. Du kan inte heller argumentera med nånting annat än med att säga att "du har fel".

      Tills du har motbevisat mig, är din kommentar ovan bara lögn.

      Radera
    9. Lobbyisten. Varför ska jag städa upp efter dig och ditt oerhörda slarv med att läsa siffror? Nej, det får du nog göra själv.

      Radera
    10. Ahaa, en gång ska Kristian ha rätt, missade med att det var antalet samlingar.

      I Jakobstad sv har det varit 74 personer på gudstjänst v1, v2 ungefär det dubbla, och som mest v5 med 312 personer. Enligt den lägsta estimationen finns det 670 hbqt-personer i Jakobstad.

      I Helsingfors är det i undantagsfall över 100 personer på gudstjänst, däremot finns det enligt samma estimation 23000 hbqt-personer.



      Då jag går igenom mina fb-vänner så stämmer 3,5% väldigt bra.

      Radera
    11. Lobbyisten. 670 hbtq personer i Jakobstad? Det skulle innebära att hela 3,5% av befolkningen skulle vara hbtq... Det har jag synnerligen svårt att tro. Men ok, om vi säger det då. Tror du att alla av dessa håller med hbtq-agendan? Om du tror det tror du nog galet.

      Radera
  3. Jag har svårt att förstå varför du medvetet väljer att missbruka ordet propaganda.
    Du verkar ju anse att medierna inte får skriva om hbtq över huvudtaget. Varför måste medierna tiga? För att du skall kunna beskylla medier för propaganda så måste du ge exempel på att de faktiskt tar ställning för/emot. Det är inte propaganda att beskriva samhällsfenomen.
    Skulle du tycka det var ok om medierna tog ställning mot hbtq i ur och skur (och därmed skulle syssla med propaganda)???

    R

    SvaraRadera
    Svar
    1. R. Propaganda kan bedrivas på olika sätt. Att på det sätt som nu sker lyfta fram denna lilla minoritet tjänar sitt syfte, helt klart. Och givetvis alltid i positiva ordalag, trots att det finns mycket negativa saker med hbtq.

      Radera
    2. Kristian. "Att på det sätt som nu sker lyfta fram denna lilla minoritet tjänar sitt syfte, helt klart. Och givetvis alltid i positiva ordalag".

      Så bra då! Eller, vad är ditt problem med det då? Avundsjuka?

      Q

      Radera
    3. Q. Har du alls läst texten du kommenterar?

      Radera
    4. Kristian. Jag ställde en enkel fråga. Du klarar inte av att ge ett ärligt svar, eller hur?


      Q

      Radera
    5. Q. Frågan är fel ställd. Varför svara på sånt?

      Radera
    6. Kristian. På vilket sätt är frågan fel ställd?

      Är den ställd på ett sådant sätt, att du inte kan ge ett ärligt svar utan att avslöja dig själv och det mörker du bär?

      Q

      Radera
    7. Q. Att du frågar visar att du inte alls har förstått vad texten ovan handlar om. Räcker det?

      Radera
    8. Kristian. Ställer frågan igen, eftersom du som vanligt försöker förvilla och förvrida ämnet.

      "Att på det sätt som nu sker lyfta fram denna lilla minoritet tjänar sitt syfte, helt klart. Och givetvis alltid i positiva ordalag".

      Så bra då! Eller, vad är ditt problem med det då? Avundsjuka?


      Q

      Radera
    9. Q. Och mitt svar är fortsättnings det samma: Att du frågar visar att du inte alls har förstått vad texten ovan handlar om. Räcker det?

      Radera
  4. Du har hävdat att hbqt-propaganda finns i vilken tidning som helst, jag tog vilken tidning som helst, tre gånger, men kunde inte finna nånting som påminner om hbqt-propaganda. Propaganda definineras som nånting man vill påverka åsikter med i främsta hand, och innehållet är vinklat-inte så att olika synvinklar finns representerade.

    Då du skriver "...försök till hjärntvätt som vi utsätts för i princip alltid när vi öppnar en tidning eller går in på en nyhetssida på nätet.", kan du nu då öppna en nyhetssida, vilken som helst, och visa vilken artikel som du upplever är ett försök till hjärntvätt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lobbyister. Det finns ett par exempel ovan. Men du läste kanske inte texten?

      Radera
    2. Klart jag läser din text, och länken som din vapendragare nämnde här tidigare. Fortsättningsvis efterlyser jag de länkar som inspirerat dig ett par hundra gånger att skriva din anti-hbqt-propaganda. Du har gett två exempel, men du har skrivit ett par hundra inlägg. Du har dessutom hävdat att hbqt-propaganda finns i vilken tidning som helst, men så är ju inte fallet eftersom det är bara dessa två utvalda du kan ge som exempel.

      För att vara tydlig: din anti-hbqt-propaganda är inte på något sätt i paritet med vad du hävdar att mainstream sköljer över hbqt-propaganda. Bland annat därför är du bara elak och sårar andra människor med lögner.

      I din hbqt-fanatism får du inte ens rubriken skriven rätt.

      Radera
    3. Dagsfärsk propaganda 18/8 ! https://www.sydin.fi/Artikel/Visa/391231

      Radera
    4. Kanhända det är fel, men pga. ovannämda person skrev jag ut mig från kyrkan... Hårda ord ? Kanske det, men hon är en häxa utan att veta om det själv....

      Radera
    5. Eller så är hon en så kallad "nyttig idiot" som utför de gärningar som vår Herre trots allt haft i sinnet angående denna planets fortsatta bestånd... !

      Radera
    6. Lobbyisten. Som jag har sagt säkert tio gånger vid det här laget: Det finns länkar i så gott som varje text jag skrivit. Hur du lyckas missa det är för mig obegripligt.

      Radera
  5. Ifall de länkar ni kopierat till detta inlägg är propaganda, så kan varje artikel som handlar om kyrkan klassas som propaganda. Synlighet i media är inte samma som propaganda.

    Oberoende vad ni tycker, så är sexuella minoriteter en del av verkligheten och samhället. Har de inte rätt att existera? Har de inte rätt att anses som normala? Att sexuella minoriteter har extra synlighet i dagens läge kan nog stämma, men är detta fel efter att samhället (kyrkan) i tusentals år försökt gömma och radera deras existens?

    Utan trångsynthet i samhället skulle det inte ens vara en nyhet att Disney har en bisexuell huvudkaraktär. Utan fördomar skulle det inte vara ett koncept att "komma ut ur skåpet", utan man skulle "bara vara". Utan ojämlikhet skulle samkönat äktenskap inte ens vara en fråga som behöver tas upp. Utan hundratals år av intoleranta traditioner och normer skulle detta inte ens behöva diskuteras.

    Ifall du anser att det är "propaganda", så kan jag konstatera att det är trångsynta människor som Kristian som är orsaken att dessa artiklar behövs överhuvudtaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 09:00. "Synlighet i media är inte samma som propaganda."

      Nej, inte i sig. Men om media konstant lyfter fram bara en sida av en sak och vägrar att låta sådana som talar om baksidan komma till tals - och konsekvent förtiger sådana som kan berätta om att de blivit fria från sin homosexualitet - då talar vi de facto om just propaganda. När detta dessutom sker hela tiden, i utnötningssyfte, då är det definitivt fråga om propaganda.

      Radera
    2. Kristian vet som vanligt inte vad han pratar om. Det kallas för bisexualitet om man har en valmöjlighet. Slå upp ordet bisexuell i ordboken Kristian, så behöver jag inte göra det för dig!

      Q

      Radera
    3. Q. Det enda du visar med din kommentar är att du har gått på propagandan.

      Radera
    4. Kristian, hur menar du då att medierna borde lyfta upp liknande artiklar från andra viklar? Till exempel "Nya Disneykaraktären är heterosexuell"? "Hur du berättar åt dina föräldrar att du älskar personer av andra könet"?

      Dessa påhittade rubriker ser otroligt löjliga ut. Förstår du poängen? Orsaken att det överhuvudtaget finns liknande artiklar är för att samhället än idag är intolerant och ojämlikt.

      Vad är denna baksida du talar om? Vad är felet med att människor får älska de de vill älska?

      Och vad är "blivit fria från sin homosexualitet" för skitsnack? Som om det vore något man vill bli av med, likt en sjukdom.

      Radera
    5. Kristian Nyman19 augusti 2020 10:33

      Eftersom bisexualitet är bevisbar fakta, så spelar din åsikt ingen roll. Annat än att det visa att du inget vet om saken.

      Q

      Radera
    6. Anonym 14:18. "Dessa påhittade rubriker ser otroligt löjliga ut. Förstår du poängen?"

      Ja, det gör de. Och det är för att de inte behövs. Det naturliga behöver inte försvaras och framhållas. Det onaturliga däremot behöver detta.

      Radera
    7. Kristian, det måste försvaras och framföras för att man i århundraden tänkt som du. Iaf förstår du poängen.

      Vad är den egentliga orsaken att du är så emot sexuella minoriteter?

      Radera
    8. Anonym 16:39. Varifrån har du fått att jag skulle vara emot sexuella minoriteter? Inget av det jag har skrivit har varit riktat mot dem. Orsaken att jag skriver är, tvärtom, att jag bryr mig om människorna och dels vill att inga fler ska dras in i ett galet tankesätt, dels vill att de som är fast i en destruktiv sexualitet ska veta om att det finns ett alternativ. Något som inte alls kommer fram id en propaganda som sprids i media idag.

      Radera
    9. Mina hbqt-vänner kommenterar din "omtanke" med ett gapflabb och mittfinger, underligt nog finner inte en enda av dem att deras sexualitet skulle vara destruktiv. Du har Kristian inga hbqt-vänner, så varifrån kommer din så säkra "kunskap"? Hur är den så destruktiv för dig?

      Radera
    10. Lobbyisten. Det går bra att blunda för verkligheten. Men förr eller senare drabbar den nog den som blundar ändå.

      Radera
    11. --> Anonym 19 augusti 2020 14:18 -"Och vad är "blivit fria från sin homosexualitet" för skitsnack? Som om det vore något man vill bli av med, likt en sjukdom." Om du skulle förstå att det är en synd liksom det är synd att stjäla, ljuga, mörda, baktala sin nästa m.m ! Möjligen är det lite fel att kalla det sjukdom men Jesus kom för att frälsa och hela det sargade, Han kallas också "Den store läkaren" i ngn sång. Tyvärr har hbtq-lobbyn sedan länge lyckats med sitt uppsåt att få människor att tro detta som ngn medfödd egenskap då det egentligen endast är en i raden av synder vi människor gör oss skyldiga till !

      Radera
    12. Kristian, du vet inte nånting överhuvudtaget vad hbqt är, inte vet nån annan i din sekt heller och det är räddningen för dig eftersom du kan ljuga i dem precis vad som helst.

      Ditt tjat om att det drabbar har du inte heller klarat av att precisera hur eller vem det drabbar. Bara propaganda från början till slut.

      Radera
    13. -->hbqt-lobby 19 augusti 2020 22:07, hbtq är synd från början till slut ! Det drabbar den uppväxande generationen ! Den upp -och nedvända världen, se följande -https://www.youtube.com/watch?v=RfBwEChsbSY Alla som förmår se så klart det är möjligt i denna värld inser det horribla i detta !

      Radera
    14. Här följer ingen ordning på kommentarerna... lobbyisten har fått respons som han tydligen inte sett....

      Radera
    15. Lobbyisten. Nu är det inte sådana som du som har förblindats av propagandan som avgör sådana saker. Lyckligtvis.

      Radera
    16. Varför skulle det vara nån som avgör? Än mindre att det skulle vara nån från en marginell sekt som likt Anonym använder en sunken dramatiserad video som referens istället för att lära sig känna ens EN hbqt-person? Jag har inte förblindats av nån propaganda eftersom jag inte utsätts, för nån, jag har mina hbqt-vänner och de är inte propaganda. Men du Kristian kommer aldrig nånsin att nå den insikten eftersom du är så rädd.

      Radera
    17. Lobbyisten. "Jag har inte förblindats av nån propaganda eftersom jag inte utsätts, för nån,"

      Detta är det mest skrattretande påstående jag har hört på mycket, mycket länge. Nu ska du scrolla uppåt och igen läsa texten längst upp. Kanske några gånger. För somd et nu är är du helt ute och cyklar här!

      Radera
    18. Eftersom jag känner hbqt-människor ser jag igenom hbqt-propaganda. Det är förstås svårt att begripa sånt eftersom man inte känner hbtq-personer.

      Inte för att du tar till dig nånting, men Dunning-Kruger-effekten är ett intressant fenomen :D

      Radera
    19. Lobbyisten. "Eftersom jag känner hbqt-människor ser jag igenom hbqt-propaganda."

      Igen ytterst skrattretande påstående. Sanningen är ju uppenbart den motsatta.

      Radera
    20. Du får ju skratta bäst du vill, då skrattar du även åt hbtq-människorna som du menar att du i kärlek vill visa sanningen åt. Och din "sanning" är givetvis och uppenbart det motsatta, och ska citera en av dina vapendragare: källor på det?

      Läs om Dunning-Kruger, det går ut på att man undersökt och konstaterat att människor som är totalt på noll nivå kunskapsmässigt i ett visst ämne tror sig veta bäst om just det ämnet. De som kan lite, anser sig kunna väldigt lite om ämnet eftersom de lärt sig hur omfattande ämnet är, medan de verkligt kunniga vet att de kan mycket. I motsats till de som ingenting kan, Kristian.

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten

      "Dunning–Kruger-effekten är en felaktig självbild som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent"

      Jag inser ju att det är onödigt att fortsätta diskutera med en fullständigt inkompetent i denna fråga.

      Radera
    21. Lobbyisten. Du har nog en synnerligen märklig syn på kunskap. Det är faktiskt som föriga gubben sade: Man måste inte ha trampat i skiten för att veta att den luktar. Men det menar du alltså. Nåja, det får stå för dig.

      Radera
  6. Det är ju vida känt att vänster-gröna sympatier är överrepresenterade hos journalister (också hos kvinnopräster). De brukar säga att anledningen till varför all världens perversion får så mycket spaltutrymme är att folket är intresserade av det, men vad är orsak och vad är verkan? På detta sätt får man ju lockat med många att bli intresserade, då det serveras dag in och dag ut.

    Ja men tänk om man skulle få se sådana rubriker som "Blev kvitt sina sadomasokistiska begär med hjälp av KBT", "Pelle slutade äta bajs, vill nu varna andra.", "Fanny levde i homosexualitet i över tio år, men tack vare professionell hjälp lever hon nu ett lyckligt familjeliv."

    Då kunde man tala om nyanserad rapportering, men just som Kristian säger, propaganda måste vara enkelriktad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyanserad är inte vad Kristian skriver, upprepade gånger har jag påpekat att han har ingen som helst kunskap om hur hbqt upplever det, varpå han konstaterat att "man behöver inte veta". Allt Kristian skriver är synnerligen enkelriktat, och därmed förtjänar Kristian sin titel propagandaminister.

      Anonym: även till dig: kan du visa var det serveras dag ut och dag in? Det är samma sak jag försökt få Kristian att berätta, VAR är dessa artiklar som får er att varje dag, i varje tidning, känna ett drag till homosex?

      Radera
    2. Lobbyisten. Igen far du med falskt vittnesbörd. Vänligen sluta med det.

      Radera
    3. Vad är falskt vittnesbörd? Känner du inte igen dina påståenden?

      Radera
    4. -->hbqt-lobby 19 augusti 2020 22:08, falskt vittnesbörd - http://katekesen.fi/10buden/8.html "Vår uppgift är att hjälpa dem att bli fria från det förgångna och att uppmuntra dem att söka en ny inriktning för sitt liv." Hur förstår du hbtq-lobby detta ?

      Radera
    5. -->hbqt-lobby 19 augusti 2020 22:08, Du tror dig jämt komma med det sista ordet... Ditt sista ord kommer att vara det du säger ögonblicket förrän vår Herre släcker ditt liv ! Tänk på det och vad det innebär !

      Radera
    6. Lobbyisten. "Känner du inte igen dina påståenden?"

      Nej, faktiskt inte. Inte sedan du har misshandlat, klippt och skurit i dem och vänt dem mer eller mindre upp och ner.

      Radera
    7. Ditt minne sviker, har många gånger undrat varför du inte frågar hbqt-personer direkt, dem som vet vad det handlar om. Då har du varje gång svarar att "man behöver inte ha erfarenhet för att förstå". Det är mer eller mindre ordagrant vad du skrivit.

      Men ifall jag skulle ha fel, betyder det att du faktiskt vill kolla upp med hbqt-personer för att försäkra dig om att du har rätt i dina inbillningar. Vill du att jag upprättar kontakt med några? Du kommer att tvingas revidera en hel del men det finns ju en chans att du kan bevisa att hbqt-personer har fel i sina upplevelser om sina liv. Vad säger du Kristian, är du redo för denna utmaning?

      Radera
    8. Lobbyisten. "har många gånger undrat varför du inte frågar hbqt-personer direkt, dem som vet vad det handlar om"

      Här har vi det grundläggande felet i ditt resonemang. Varför ska vi fråga sådana som sitter fast i detta om vad som är rätt? Skulle de veta det skulle de knappast sitta fast i det! Och nej, en viss typ av erfarenhet gör inte en människa mera förmögen att förstå. Tvärtom kan vissa typer av erfarenhet förvränga ens bild av vad som är sant och rätt. Och gör det också ofta.

      Sedan var det jag reagerade på inte saken. Utan att du förenklade och förvanskade det jag skrivit.

      Radera
    9. "Varför ska vi fråga sådana som sitter fast i detta om vad som är rätt?"

      Ja, varför månne? Förstår du inte det Kristian?

      Varför ska man fråga en marathonlöpare om marathonlöpning?
      Varför ska man fråga en alkoholist om alkoholism?
      Varför fråga en tjuv om stölder?
      Varför fråga Kristian om kristendom?

      Säg det du.

      Har inte förvanskat, du har svarat på samma sätt och upprepade gånger. Har jag alltså fel? Vill du komma i kontakt med hbqt-personer eller inte?

      Radera
    10. Lobbyisten. Dina frågor är riktigt bra, faktiskt. "Varför ska man fråga en alkoholist om alkoholism?"

      Ja, varför ska man göra det? "Jag har inget problem med alkoholen! Absolut inte!"


      Radera
    11. Och följaktligen ska vi inte fråga Kristian om kristendom:

      "Jag har inget problem med kristendomen, men det är alla andra präster, påvar och biskopar som har det..."

      Du tycks inte önska kontakt med hbqt, vilket gör att jag hade rätt i mitt påstående, vilket du vet, och ändå beskyller mig.

      Radera
    12. Lobbyisten. På vilket sätt skulle kontakt med hbtq hjälpa mig? Har du alls läst vad jag har skrivit? Nej, det har du inte. Det visar du också i det påstådda citatet. Men nu har du faktiskt gått över en gräns med dina beskyllningar mot mig. Jag begär att du antingen ber om ursäkt eller så visar var jag har skrivit det du påstår dig citera. Så, upp till bevis!!!

      Radera
    13. Orkar inte börja gå igenom kommentarer, vilket du vet, och för att slippa besvara min fråga så låtsas du vara stor karl med att begära ursäkter. Funkar inte så.

      Du vill inte träffa en enda hbqt-person, vilket gör det helt onödigt att söka upp dina kommentarer där du påstår att du inte behöver träffa hbqt-personer för att lära dig om hbqt, eller hur?

      Vill enkelt, hastigt och lustigt bevisa att jag har fel, så berättar du att du gärna träffar en hbqt-person.

      Radera
    14. Lobbyisten. Om man citerar någon felaktigt och denne ber den som stått för det felaktiga citatet antingen styrka sitt citat eller be om ursäkt gör man endera. Så, var så god!

      Radera
    15. Du har redan bevisat att jag hade rätt, så tänker inte lägga en massa tid på att gå igenom dina inlägg och kommentarer.

      I klimatdiskussionen har du också kommenterat att man inte behöver ha kunskap i ämnet för att veta bättre. Egentligen borde du ju som helt okompetent epidemiolog lyckas med att skapa ett covid-vaccin i så fall :D

      Radera
    16. Lobbyisten. Ditt citat var falskt, och igen fortsätter du att tillvita mig saker jag inte sagt. Du är inte lite falsk du, men lyckligtvis blir det om inte förr så nu klart för alla som orkar läsa denna onödiga diskussion.

      Radera
  7. Angående propaganda så har ju VBL öppet sagt att man inte publicierar "vad som helst"... Man låter alltså inte längre "oppositionen" komma till tals när det gäller "vissa" frågor ! Antar att det var under denna insändare, https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/231402

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är en två år gammal insändare, där det framgår att Streng (oppositionen) hade redan kommit till tals två månader tidigare, med samma smörja.

      Radera
    2. Må så vara att det är en två år gammal insändare men pointen är att VBL inte längre publicierar "Vad som helst" ! Jag har ännu inte sett Streng komma med ngn "smörja" !

      Radera
    3. På goda grunder nedkallar jag Herrens välsignelse över oss alla ! Om det sker över ngn orättfärdig så skall välsignelsen återvända över den som åkallat densamma ! Detsamma gäller den som önskat ngn Guds frid, friden skall återkomma om inte mottagaren är värdig !

      Radera
    4. Anonym 20:54. Ja, det blir hela tiden mera trångt om i ankdammen. Speciellt när det gäller dessa frågor får man idag i princip bara säga sådant som uppfattas som positivt. Annars blir man censurerad på sätt eller annat.

      Radera
    5. Kristian. Jag tycker att det är bra att mobbing och hatet censureras. Tydligen är du av annan åsikt. Kanske du själv, eller dina barn aldrig blivit mobbade eller misshandlade i skolan.

      Även kloka ord som "tala är silver, tiga är guld" och så vidare, har sin härstamning från bibeln. Kanske du medvetet har missat även det?

      Har man inget vettigt att säga, kan man hålla käft, så sa man förr. Det vill jag skicka som en hälsning till Kristian!

      Q

      Radera
    6. Q. Så du menar att vi som vet vad som är rätt och sant när det gäller denna fråga ska "hålla käft" så lögnen och förförandet får fortsätta obehindrat? Det var i och för sig ingen överraskning att du tycker det, men det är ändå bra att det blev klart och tydligt.

      Radera
    7. "...vi som vet vad som är rätt..."

      För de flesta som "vet" att de har rätt i en sak, kan vara förnöjda och behålla det för sig själva. Hat blir det då man en mobbare inte klarar av att hålla det för sig själv, utan bara måste berätta om det.

      Jag har för länge sen bildat mig en uppfattning om religiösa människor, men inte står jag på torget för det utan konstaterar det för mig själv. Jag har inget behov att trycka ner religiösa människor. Jag är inte här och visar dina brister för att du är religiös, utan för att du är elak.

      Radera
    8. Lobbyisten. För femtielfte gången: Här trycker ingen ner någon! Det som finns här är försök att hjälpa alla att se sanningen.

      Sedan: Om alla som hade vetat sanningen (i någon fråga) skulle ha hållit det för sig själv skulle vi ännu bo i grottor och äta rå mammut.

      Radera