söndag 8 september 2019

Staras korståg fortsätter

Sofie Stara fortsätter sitt skoningslösa korståg motkonservativa värderingar i dagens ÖT. Jag ids inte kommentera det hon skriver desto mera – det mesta faller på eget grepp. Bland annat det som tycks vara hennes huvudärende denna gång, alltså pengaströmmen till de konservativa lobbarna i Bryssel. Det hon inte säger (men som skiner igenom i hennes text) är att den motsatta sidan (t.ex. olika hbt-rörelser) har haft sina lobbare på plats mycket längre och att de satsar minst lika mycket pengar på sitt lobbande. Men det är tydligen inget problem enligt Stara.

Det jag däremot starkt reagerar på är orden hon avslutar sin ledare med: "Alla dessa ansträngningar och miljoner för att normalisera hätskhet". Märk väl vad Stara här säger: Konservativa, välbeprövade, samhällsbärande och sunda normer är "hätskhet"! Hur fruktansvärt förvriden kan en människas föreställningsvärld vara? Jag blir närmast chockad av att läsa dylika utdunstningar. Finns det ingen på ÖT:s redaktion som kunde tänka sig att ta ett litet vänligt samtal med denna människa? Helt tydligt förstår hon inte vad hon håller på med, och när så är fallet borde någon som hon har förtroende för berätta det för henne.

Ja, och igen visar hon att hon inte klarat av att ta in det faktum att dessa konservativa och samhällsbärande normer INTE nödvändigtvis behöver basera sig på en religiös övertygelse, något hon igen basunerar ut. (Underförstått: Dessa normer är både irrationella och passé.) Det Stara inte vill se och godkänna är att dessa normer kan lika väl basera sig på vetenskapliga fakta och ett sunt tänkande. Men det är lättare att skjuta ner saker som man inte gillar om man får ge sig på en nidbild i stället för att ta sig an det som finns i verkligheten.

42 kommentarer:

  1. "Jag hade redan beslutat att ta en ordentlig paus här på bloggen från allt som har med den "moraliska revolutionen" att göra efter de intensiva dagarna efter Sofie Staras fruktansvärda ledare i ÖT/Vbl".

    Kristian ljuger alltså igen. Ingen "paus" blev det.

    Allt tydligare blir det att de aggressiva affirmationerna är som en tandvärk som de "konservativa" (eller, vad de nu väljer att kalla sig för dagen) är tvungna att genomlida varje dag. Och, alla vi andra ska tydligen tvingas höra på deras barnsliga klagoskrik. Kanske tvångsvård vore ett alternativ för "bakåtsträvarna".



    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 10:40. Jasså, det är att ljuga? Intressant! Jag får igen påpeka att jag inte agerar utan REagerar. Med andra ord: Det var Staras bedrövliga ledare som orsakade denna text. Eller menar du att vi alla bara ska le och ta emot de4nna skit?

      Radera
    2. Alltså, du ljög.

      Sedan var hennes text saklig och välskriven.

      Radera
    3. Definitionen på att ljuga är att medvetet förvränga sanningen. Om man har bestämt sej för en sak men sedan ändrar sej kan man inte anklagas för lögn.

      Radera
    4. Han visste hela tiden att han inte kunde sluta hetsa mot sina medmänniskor. Alltså, ljög han när han sa att han hade planerat att ta en paus. En sådan plan fanns aldrig.

      Radera
    5. Anonym 13:46. Här finns ingen som "hetsar". Sofie Stara gör det eventuellt, men jag ids inte försöka bedöma det. Men som sagt tycker jag att vi behöver reagera på hennes utdunstningar.

      Radera
    6. Anonym. För övrigt: Om vi ska börja diskutera vem som ljuger så har du nog inte riktigt bra på fötterna. "Sedan var hennes text saklig och välskriven."

      Det är nog det närmaste en lögn vi kommer här just nu.

      Radera
  2. Anonym 10.40. Det doftar sovjet och Kina natsityskland och Kina runt dig. Kristians och våra ' barnsliga plågoskrik' har fiskat fram att ni gjort djävulen till bög. I de nämnda länderna visste man att enda orsaken till totalt landsfördärv är att göra böger lovligt. Gav ni satan en finsk mark så han gav efter???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på Sodom och Gomorra är det för varje land och enskild en överlevnadsfrågaöveatt inte göra synden lovlig.
      För att ändå visa hyckleriet i sovjet och tyskland så nog fanns där både vakter och andra med bögeri och den styggelse mot barnen som fortsatte in i fredstid en. Ogudaktighet av vilken sort som helst i majoriteten eller statsskicket drar sådana ris över människorna att det är helt befogat att uppmana: Se tiden är fullbordad för Herren Krist ge rum, gör bättring ifrån synderna,tro evangelium. Och det gör inte en själ synden lovlig utan kallar oss att lyssna ångra och Tro en Rätt Bibelpredikan.

      Radera
    2. Ulrik, du fortsätter att bryta mot de tio budorden på löpande band. Ändå förväntar du dig att alla andra ska lyda Bibelns ord. Skäms på dig!

      Sedan, klarar du inte av att hålla dig till ämnet, men nog att kasta svordomar efter folk. Trollaktigt...

      Radera
    3. Tanken är att Jesu Ord skall frälsa alla till Trons lydnad där lagen är gällande och för dem ångrar och tar emot Jesus i Ordet Anden Dopet eller Nattvarden och Tron. Därför kom Jesus att frälsa mig för att jag också skall hålla lagen kunnig fast jag då vi enligt bibeln bryter mot ett bud är alltid inför Gud både skyldig och förlåten och vill sällan bryta med vett och vilja. Det enda jag ' kräver' är att ingen säger att något som helst som Bibeln ja nya testamentet håller som synd vore lovligt. I övrigt behöver vi alla förlåtelse och håller Förlåtarens Skrifter som Han Jesus konfirmerade heliga jämte apostlarnas som i Helig Ande konfirmerades i församlingarna då kristtron var ung. Berätta hurdan svordom jag nu kastat ' efter folk' och begrunda ditt eget sinne över en fyra veckors period. Ser ni svordomar som jag inte ser frågade patienten storögt.

      Radera
    4. Min tanke är sällan att hålla mig till ämnet utan försöka predika så gott jag kan efter Bibel och historia. Har sagt detta åt K och sagt det i nån kommentar. Men nu vet jag, du är säkert en ' farise', fast de hur skulle med satans hjälp skrivit om lagen för eget bruk så vill de vara så fina att de inte tål höra fula ord; annat än när de bannar i sin lya. Ursäkta, Satan är krossad och i himmelen kommer att finnas ,' en skara som ingen kan räkna av alla folk,folksslag stammar och av alla språk. Och de har undkommit Satan genom Kristi blod och sitt vittnesbörds ord. Sorry att jag retas om Satan är dig besvärlig. Han kallas så för att han kastar sanningar och naturligheter ifrån varandra söndrande Guds skapelseordning både mentalt och praktiskt. Men Gud är alltid starkare fast vår små sinnen har svårt att fatta det annat än när Nådens Gud ger en inblick.

      Radera
    5. Ulrik, du sitter och speglar dig själv.

      Radera
    6. O nej! Pajkasta nu bara. Jag avbryter. Ugh jag har predikat.

      Radera
  3. Uppmanar alla kristna och övriga som vill stå upp för traditionella värderingar att rösta med plånboken dvs. sluta stöda blaskan genom prenumerationer och annonser. Finns ingen som helst anledning att bidra till lönen åt såna som avskyr allt som man själv står för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 13:28. Prenumerationsbojkott är givetvis en möjlighet. Men då går man miste om mycket annat också. (Förutom Staras ledare.) Så jag är nog lite tveksam till det. Men det står givetvis var och en fritt att göra så. Minskade inkomster brukar vara det enda språk som dagens mediemänniskor förstår.

      Radera
  4. Kristian. Betraktar du dej själv som bokstavstroende?

    L

    SvaraRadera
    Svar
    1. L. Och det har att göra med detta på vilket sätt? Men nej. Jag är inte bokstavstroende. Jag är Jesustroende. Med allt vad det innebär.

      Radera
    2. Så, det kallas för "Jesustroende" just nu. Det ändrar så ofta för Kristian att jag har svårt att hänga med...

      Förövrigt var den Bibliska Jesus en förnyare på sin tid. Om han levt i dag, så hade han fortfarande varit en förnyare och helt säkert varit både feminist och gått med i Prideparader i första ledet!

      Men, kanske Kristian tänker på någon annan Jesus. Kanske någon knarkbaron i sydamerika?

      Radera
    3. Anonym 09:52. Nej, det skulle han inte göra. Han skulle ta emot de homosexuella och äta med dem - vilket vi som kristna också gärna gör - men han skulle säga samma sak som åt synderskan: Gå och synda inte mer.

      Men någon förnyare var han inte, och det är han inte idag heller. Inte i den meningen att han kommer med något nytt. Men ibland kan det gamla, äkta och hållbara te sig som nytt när det står fram mot den nutida dekadensen. Detta gäller idag, och det gällde för 2000 år sedan.

      Radera
  5. Det finns förstås svart på vitt att hbt-lobbyn har miljoner? Kan du Kristian länka till de källor där man ser vilka summor det är fråga om?

    Sen väntar jag på bekräftelse om du faktiskt menade med "skadan", att det är de homosexuellas fel att de närstående tvingas acceptera synden? Förstod jag dig rätt?

    d

    SvaraRadera
    Svar
    1. d. Vem har talat om att hbt-lobbyn har spenderat sådana summor? Du läser in sådant i det jag skrivit som inte finns där. Men de värdeliberala krafterna har lobbat länge och att lobba i Bryssel kostar mycket. Så att att dessa satsat "minst lika mycket" är inte någon behöver tvivla på.

      Radera
    2. Citrerar dig Kristian:
      "den motsatta sidan (t.ex. olika hbt-rörelser) har haft sina lobbare på plats mycket längre och att de satsar minst lika mycket pengar på sitt lobbande."

      Den stora skillnaden här är att Stara har svart på vitt, eftersom det finns, att det lobbas, du har bara tvivel trots att du kunde använda samma källor som Stara för att åtminstone försöka bekräfta dina påståenden.

      Hur var det med "erfarenheter från centraleuropeiska länder", och frågan ovan där jag frågar dig om jag faktiskt förstod dig rätt?

      Du borde Kristian sluta med att bara hitta på fakta, det blir rätt pinsamt...

      d

      Radera
    3. d. Det är inga påhitt. Alla vet att det lobbas i Bryssel. Utom kanske du då.

      Radera
    4. Så länge du varken verifierar eller vågar svara på frågor, är det påhitt.


      d

      Radera
    5. Till "d", jag ska ge dig en uppgift ! Läs detta på "Iltapaska" https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/c5cbd464-09a5-43d9-af12-cfbadd6d95d9 + alla kommentarer ! Världen idag är HELT SJUK och ingen bättring i sikte... Det heter "Den som söker han finner" gäller dig med ! Frågan är bara VAR man väljer att söka ! Varför antasta Kristian med en massa ovidkommande frågor igen och igen ?

      Radera
    6. Herren har fördolt detta för "de visa" ( I egen mening visa.. ) ! I dopet gav Han oss ALLT vad vi behöver för att kunna leva trygga och oförfärade vad som än händer !

      Radera
    7. d. Det att du inte gillar mina svar eller att du kanske inte ens klarar av att se att jag svarat innebär inte att jag inte skulle ha svarat. Det enda du tycks vara intresserad av är att hålla igång en "evighetsdebatt". Det var f.ö. tacksamt att du avslöjade dig när du skrev att du önskar en sådan här på bloggen.

      Radera
    8. Visst, ingen orsak för mig att inte vara uppriktig. Men jag förväntar mig samma av dig.

      Du påstår att du har svarat men de svaren finns nog inte här på bloggen.

      1) Menar du att det är de homosexuellas fel att nära och kära måste acceptera synden? Eller förstod jag dig fel?
      2) Var finns "erfarenheter från centraleuropa"?
      3) Var står det att hbt lobbar i Bryssel?
      4) Hur kopplar man samman neuros och homosexualitet?

      Listan över dina påhitt kan göras hur lång som helst, men orkar inte lista mera än så. Det är möjligt att du Kristian är helt övertygad om att dessa påståenden gestaltas som sanning i ditt huvud, men utanför saknar dessa belägg. Än så länge.


      d

      Radera
    9. d. Som jag sade så kan jag inget åt ifall du väljer att inte se/missförstå mina svar på dina frågor.

      En sak kan jag dock tillägga angående fråga nr. 3. Stara skriver att de konservativa lobbarna har tillkommit/intensifierat sin verksamhet under de senaste åren. Redan när jag gick i skolan för länge sedan talades det om lobbare i Bryssel. Vem tror du att dessa var, utgående från det som Stara skriver? Som sagt, det är nog bara du som tror/ibillar dig att det inte under en lång tid har försiggått värdeliberal lobbning i Bryssel. Också i hbt-frågor.

      Radera
    10. Ok, 1) du står inte längre för vad du sa, 2) det finns inga erfarenheter från centraleuropa, 3) du hittar nånting mellan raderna som ingen annan hittar, och 4) du kan inte koppla ihop homosexualitet och neuros.

      Tackar och bockar för de svaren.

      d

      Radera
    11. d. Nej, det var inte alls vad jag svarade. Men om du tycker att du mår bättre om du får dilla ihop dina egna svar, så fine by me.

      Radera
    12. d. Du skulle vara uppriktig? Det var det roligaste jag läst på länge. :);) Det går liksom inte riktigt ihop med att skriva anonymt och vara uppriktig...

      Radera
    13. Det var det bästa jag läst på länge när d försäger sig och ärligt förklarar att han inte är uppriktig ROFL :D Ett d gör gör nämligen varken till eller ifrån ifråga om att vara anonym eller framträda med eget namn !

      Radera
    14. Nej, du vågar ju inte svara. Eftersom du varken bekräftar eller dementerar, utan ger dig på halmdockan igen så får alla dra sina egna slutsatser.

      Ovanstående två anonyma är per deras egen definition inte uppriktiga själva? Eller hur menar ni :D

      Grammatik och meningsbyggnad kan vara svårt, samma sak kan man säga så här "har ingen orsak att vara oärlig". Läs rätt.


      Jag är uppriktig i den mening att det enda jag är ute efter att låta Kristian själv visa hur undermålig hans "kunskap" och argumentationsnivå är. Det har väl alla fattat för länge sen, det ska jag väl inte behöva säga ens? Och mycket riktigt, han vet att han inte kan ge sig in i denna diskussion som han förlorat för länge sen. Ni anonyma kan inte heller diskutera sak utan ger er direkt på halmdockan. Ingen har nånsin vunnit en debatt med det.


      d

      Radera
    15. d. För mig är det inte att ' vinna debatten' utan att från bibliskprästerligt perspektiv hålla fram Sanningen som i det fallet är Bibelns fakta. Ibland använder jag därtill litet nyhetsgods,allmänbildning och luthersk svidande uttrycksätt. På det sättet är det inte många som svarat mig eller försökt kullkasta budskapet. Nullifiera nog. Attacken mot Kristian har varit speciellt hätsk på några trådar. Kan ni inte göra som jag. Jag gick s g s aldrig in och dividerade på homoprästbloggarna. Är ni rädda att Kristians åsikt får rätt bland för många om ni inte nagelfar honom som nu???. U

      Radera
    16. Om du Ulrik försöker läsa bara det jag skriver, så kommer du att se att jag inte går åt Kristian som person, jag kallar honom inte för nånting, försöker inte distansanalysera honom, skriver inte om varför han tycker si eller så. Jag försöker inte omvända hans åsikter heller, han får tycka vad han tycker, det är allas rätt. Inte har jag erbjudit mina egna åsikter heller, de är knappast intressanta för nån. Det jag gör är att exponera påhitt, osanningar, lögner som används som slagträ mot minoriteter.

      Hur är det själv Ulrik, tycker du själv att det vore trevligt om du skulle bli påverkad, ändra din ställning till nån sak, bara för att du litat på nån som förser dig med osanning? Du skulle inte känna dig lurad?

      d

      Radera
    17. Vilken gentleman du är "d". Tyvärr, kan man inte säga det samma om Kristian. Han är nog mer av typen bang, bang, bang... Slå alla på käften på löpande band.

      Ibland är det bra att sura gubbar får smaka sin egen sura medicin.

      Radera
  6. Ett litet tips för var och en av oss på vandringen till himmelen, https://www.youtube.com/watch?v=OVrCrhblzSo

    SvaraRadera
  7. Har aldrig gillat den redaktörens skriverier . Oftast saknar hon förmåga att se helheten och förvanskar gärna fakta. Inte bara i moralfrågor har hon problem i sitt resonemang. Blev mera övertygad om att allt inte står rätt till då jonglerarens fru och en avdankad politiker rusar till hennes försvar. En stark svans borde alla seriösa skribenter ta avstånd från för den föder osunda band.

    /Fd vbl läsare som bytt till finska blaskan

    SvaraRadera