Den nyblivne pensionären (från ÖT), Bengt Rönnback, skriver
en intressant kolumn i fredagens ÖT (22/2) – en betraktelse om den gränslösa
nåden och om spänningen mellan nåden och de ”frälsningens villkor” som han menar
sig hitta i den kyrkliga förkunnelsen.
Rönnback tar avstamp i en artikel skriven av Antti
Kylliäinen (”Armo kuuluu kaikille”, HS 15/8 2004) i vilken den illfamösa
pastorn skriver att vi inte kan tala om nåd ifall vi ställer några som helst
randvillkor. Då, menar Kylliäinen, handlar det om att vi ”köpslår” med Gud.
Problemets kärna är att alla villkor (tro, goda gärningar, dop eller bättring) förminskar
nåden som då inte längre är gränslös. ”Detta motstridiga budskap får teologerna
ta itu med ifall de vill ställa nåden i centrum”, skriver Rönnback. ”Men
Kylliäinen är optimist på sin kyrkas vägnar och tror att kristendomen ännu kan
bli en religion som tar nåden på allvar.”
Intressant var ordet. Men samtidigt väldigt ensidigt. Min
första tanke var att så här blir det när man glömmer bort heligheten - och detta
gäller för både Rönnbacks och Kylliäinens resonemang. Men visst måste vi ju
erkänna att det finns en spänning här. När vi läser Bibeln ser vi denna
spänning så gott som på varje blad – alltså spänningen mellan den helige och
den nådefulle Guden. Och vi kan också konstatera att denna spänning inte gärna går
att få ihop i vårt tänkande – om det inte skulle vara för korset. För där går
det ihop. När den ende helige och syndfrie görs till synd och spikas fast på förbanndelsens
trä - då och endast då, och där och endast där, ser vi hur Guds helighet och
Guds nåd går ihop. På korset och i Jesu offerdöd.
Ett av de härligaste vittnesbörden om Guds ovillkorliga nåd
finns att läsa i Joh. 8. Här möter vi en stackars kvinna som har ertappats med
äktenskapsbrott (var är f.ö. mannen?!), och som de skriftlärda och fariséerna
kommer släpande med till Jesus. Jesus ritar i sanden och uttalar de odödliga
orden om att ”den av er som är utan synd må kasta första stenen på henne” – och
lite senare, när han lämnats ensam med kvinnan – ”inte heller jag dömer dig, gå
och synda inte mera”. Här ser vi hur nåden, den ovillkorliga, fungerar. Den
förlåter. Utan randvillkor. Men sedan kommer FORTSÄTTNINGEN. ”Gå och synda inte
mera”. För ett Guds barn finns det alltid detta FÖRE och EFTER. Nåden innebär
villkorslös förlåtelse. Ja, absolut! Men den innebär också förändring, för där
nåden tas emot, tros och blir till frälsning, kommer den att åstadkomma
förändring. Eller som Paulus uttrycker det i Tit. 2:11-12: ”Ty Guds nåd har
uppenbarats till frälsning för alla människor. Den fostrar oss att säga nej
till ogudaktighet och världsliga begär och att leva anständigt, rättfärdigt och
gudfruktigt i den tid som nu är".
Att ta emot nåden innebär alltid en kapitulation. Människan
konstaterar att hon och det hon har att erbjuda inte duger inför Levande,
Helige Gud, och att hon, om hon ska kunna bestå inför honom, tvingas acceptera den
frälsning han erbjuder henne. En frälsning av nåd, och endast av nåd. Men i
denna kapitulation läggs inte bara de egna ansträngningarna ner vid korset. På
samma gång tvingas människan också konstatera att hennes egen vilja, inför Gud
och i ljuset av hans helighet, i allt är lika fördärvad som hennes egna ansträngningar.
Så när människan kapitulerar inför Gud och tar emot nåden får hon i inte bara
en ny början utan också på samma gång en ny vilja. En vilja att låta Gud vara
Gud och att ge honom rätt - speciellt de gånger vi har gjort fel. Jesus blir
inte bara människans Frälsare utan också hennes Herre. Här bör, å det
kraftigaste, poängteras att detta är början på en lång vandring – en vandring
som inte alltid går rakt och rätt, men som är en vandring i en nåd som vill
förlåta, och som förlåter, de felsteg människan i sin svaghet gör. En vandring
där alltså Jesus är både Frälsare och Herre.
Där nåden inte åstadkommer denna förändring, utan där man,
likt Kylliäinen, börjar ställa krav på Gud och på den kristna tron, sådan den
meddelas oss genom Guds ord, och uppställa villkor för hurudan Gud bör vara för
att i sanning vara en nådig Gud, där har nåden uppenbarligen inte tagits emot
och fått verka den sinnets förändring som den vill verka. Då har man av allt
att döma skapat sig en egen avgud som förvisso är gränslöst nådig men som inte
är helig. En gud som inte behöver något kors för att få det hela att gå ihop.
Och en nåd som inte är nåd i biblisk mening eftersom den inte verkar någon
förändring.
Ditt inlägg väckte några tankar. Mina frågor här är inte riktade till dig utan tänkt att hjälpa till med eftertanke för var och en.
SvaraRaderaHur tas nåden emot? Är nåden något som fungerar helt löskopplat från mig och min relation till Jesus? Fungerar nåden också för den som nonchalerar, föraktar eller hatar Jesus? Hur fungerar nåden för en ateist t.ex.? Om nåden fungerar automatiskt så måste ju nåden påtvingas dem som inte räknar med att de behöver någon nåd.
Nåden kan inte frigöras från de andra delarna av den kristna tron. Det finns en koppling mellan de olika delarna av tron (trosinnehållet).
För det andra. Man har undrat mycket över vad Jesus skrev i sanden eller på jorden. När Jesus sa eller gjorde något så var det ofta baserat på Gamla Testamentet. Så också här. Åtminstone ett ställe i GT passar in på den situation som beskrivs i Joh. 8. Det stället är Jer 17: 13.
”HERREN är Israels hopp. Alla som överger dig kommer på skam.
De som avfaller från mig liknar en skrift i sanden.
De har övergivit HERREN, källan med det levande vattnet.”
Översteprästerna och fariseerna förstod vem Jesus avsåg när han konkretiserade Jer 17 för dem. De kunde ju stora delar av GT utantill. Historien upprepar sig idag.
Boris. Tack för din kommentar! Dina frågor visar på skevheten i resonemanget i Kylliäinens (och Rönnbacks) text.
SvaraRaderaJag har också funderat på Jer. 17:13 i samband med det att Jesus ritade i sanden. Det som förvånar mig är att de skriftlärda och fariséerna kör på utan att låta sig hejdas av detta. För, som du helt riktigt konstaterar, de visste helt säkert vad Jesus hänvisade till!
Ja, det tog en stund innan de skriftlärda och fariséerna accepterade att det var dem som Jesus dömde. Det var först när han hade sagt "den av er som är utan synd må kasta första stenen på henne" och skrivit i sanden för andra gången som de drog slutsaten av vad Jesus menade. De avlägsnade sig en efter en annan. Hade de bekänt sin synd så skulle de ha fått höra samma kärleksfulla ord som kvinnan fick höra.
SvaraRaderaKanske ni skulle ägna er åt andra aktiviteter än religion och dylikt dårskap. Det skulle vara väldigt nyttigt tror jag för Kristian att leva som en hedning och verkligen få leva ut livet. Njuta. Utan att tänka på Guds nåd, vrede och hot om påföljder för än det ena än det andra. Släpp bibeln och lev livet Kristian.// Livsnjutaren
SvaraRaderaLivsnjutaren. Visst lever jag livet! Det finns garanterat inget bättre än att leva med Jesus! Du kan fråga vem som helst som har prövat på båda sorterna.
SvaraRaderaDet finns nog otaliga exempel på religiösa som lämnat tron och mår mycket bättre idag.
SvaraRaderaSå sant Hanna. //Livsnjutaren
RaderaHanna. Jag är inte övertygad. Jag tror nog att du har svårt att producera så värst många som har haft en tro på Jesus som idag inte har det och säger sig må bättre. Säkert hittar du sådana som påstår det, och, vad vet jag, kanske någon som talar sanning också... (Och då kan det säkert brista i första ledet av ekvationen...) Men det vet jag att det finns miljoner som har gått den andra vägen - och som definitivt mår bättre idag än vad de gjorde förrän de kom till tro!
SvaraRadera