torsdag 18 juli 2013

Simola, kyrkan och ockupationen



Det tycks aldrig bli någon ände på reaktionerna på Päivi Räsänens tal på Folkmissionens årsfest. Den senaste i raden av starka, negativa reaktioner är ledareskribenten i Huvudstadsförsamlingarnas tidning ”Kirkko ja Kaupunki” som menar att det kristdemokratiska partiet helst skulle läggas ner. ”Partiet samlar bara drygt 100 000 röster i valen. Likväl är det kyrkan, med sina 4 miljoner medlemmar, som får folkets dom p.g.a. partiets representanters dumma uttalanden. Bäst skulle det vara om hela partiet slutade existera, eller att det skulle ledas av någon annan än Räsänen – eller att hon åtminstone skulle förstå att hålla käft.”

Det är högsta anmärkningsvärt att en ledarskribent i en kyrklig tidning på detta sätt nedvärderar människornas rätt att organisera sig och t.o.m. själva demokratitanken. Anmärkningsvärt är också hans ord om att någon (i detta fall Räsänen) borde förstå att ”knipa käft”. Visst förstår jag hans drivkraft. Liksom i biskoparnas fall handlar det här om värnandet om kyrkans medlemstal och om skatteintäkterna. Men hur mycket är kyrkans ledning och andra (i detta fall Seppo Simola, chefredaktör för nämnda blad) beredda att offra för att behålla skatteintäkterna? Nå, redan tidigare har vi sett att Guds ord och lydnaden för ordet kan offras. De kristnas enhet likaså. Nu ryker också tydligen de demokratiska rättigheterna och yttrandefriheten. Vad kommer näst? Frihetsberövande?

Jag tycker reaktionerna på Räsänens tal är ytterst skrämmande. Dels för att de är så massiva och hårda, men också för att de på detta sätt ”bryter ny mark”. I en mening är det som sagt förståeligt att de som anser att det viktigaste i alla väder är skatteintäkterna reagerar så här skarpt. Men samtidigt avslöjar dessa reaktioner också vad klockan är slagen. Observera, ännu en gång, att Räsänen inte sade något i sitt tal som inte vilken normal kristen människa som helst skulle kunna, och borde!, säga och anse. Men likväl får reaktionerna dylika proportioner. Skrämmande är ordet.

Jag blir mer och mer övertygad om att vi på allvar borde gå in för att uppmana alla som inte vill omvända sig till Herren, hans vilja och hans ord, att gå ut ur kyrkan. Det är inte ärligt att på detta sätt med främmande läror och obibliska ställningstaganden ockupera en kyrka som i sin kyrkoordnings huvudparagraf säger att Guds ord ska vara dess yttersta norm. Det är oärligt, det är falskt, och det kommer att få oerhört tragiska följder för den kyrka man på detta sätt förför och leder vilse. (Upp. 2:5)

Så, alla biskopar, präster, Seppo Simula och alla vanliga kyrkomedlemmar: Omvänd dig/er, eller ta konsekvenserna! Detta kan idag göras väldigt enkelt på www.eroakirkosta.fi. Med några få klick kan du/ni göra kyrkan en oerhört stor tjänst! Så kan ni starta en ny kyrka där ni själva får bestämma vilken trosgrund som gäller och där ni kan införa vilka nyheter som helst utan att behöva gå emot de grunddokument ni har valt att följa.   

21 kommentarer:

  1. Bara av pur intresse: tror du personligen att Bibeln är bokstavlig sanninng, till punkt och pricka? Följer du varenda ett påbud utan minsta undantag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marcus. Jag tror att Bibeln är sådan som Gud vill att den ska vara, och sådan som han själv genom Kristus bär vittne om den: "Ditt ord är sanning". Så, ja, jag bekänner mig till verbalinspirationen.

      Om jag sedan följer varje "påbud till punkt och pricka" är väl en annan fråga, eller hur? Fullkomlig lydnad kräver två saker. För det första fullständig kunskap om vad som är rätt och för det andra en förmåga att alltid göra det som man vet är rätt. Jag, liksom alla andra, saknar bådadera. Men vi får försöka lära oss och jobba på det! Här handlar det om att - i stor ödmjukhet - läsa Guds ord, be om ljus över ordet och att, när vi hittar saker i vårt liv som är på kant med vad Gud säger och vill, ödmjuka oss och ändra uppfattning. Och så får vi minnas att lydnad i första hand inte handlar om att alltid göra allt rätt, utan om att GE Gud rätt. Speciellt när vi har misslyckats och gjort fel. Och över allt detta GUDS NÅD och ordet om att det för den som är i Kristus inte finns någon fördömelse.

      Radera
    2. Stämmer precis som du säger KN, finns inget konstig i Räsänens tal, kort sagt törs jag säga om vi inte sätter tro till ordet så går det illa för den människan den dag dä var och står in för domen

      Radera
  2. Jag har en känsla av de största missförstånden skapas när människor börjar utgå från formeln "Bibeln = Herren, hans vilja och hans ord". Om människor fick gå fritt i kyrkan och opartiskt lyssna till Herrens ord och inte till selektiva recitationer från ett tusentals år gammalt epos, skulle de antagligen veta bättre huruvida de vill följa kyrkan, eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att Bibeln är herrens ord borde väl vara en självklarhet för alla kristna? Tyvärr har vi människor ju en tendens att vela sätta oss upp mot Gud och påstå vi vet bättre, och därmed dyrka oss själva som avgudar.

      Radera
    2. Jag trodde att Kristnas självklarhet var att bejaka Jesus som Guds ende son. Nu kan jag ju inte boken utantill, ens lite grann, men finns det skrivet någonting i stil med: "Jag är Bibeln din ende bok. Innan du följer Guds ord i ditt hjärta, måste du gå via mig, ty jag är det enda rätta"? Jag har en vag känsla att så är inte fallet. Man ska inte behöva känna Bibeln, tro på den, eller följa den för att vara Kristen. Man ska tro på Jesus och följa hans bud om kärlek. Det är hur enkelt som helst, men ändå väldigt svårt.

      Radera
    3. Kristian. Bibeln är Guds särskilda uppenbarelse till oss människor. Där, i Bibeln, berättar han för oss vad vi behöver veta om Gud, om oss själva och framför allt om frälsningen i Jesus Kristus. Därför är det när vi går bort ifrån det som står skrivet som det blir fel och skapas missförstånd. Visst är det Kristus vi som kristna tror på, inte Bibeln som sådan, men i och genom Bibeln - och endast i och genom Bibeln - kan vi få en rätt kunskap om vem Gud är och vad han har för ärende åt oss. Regeln är att det är i och genom Bibeln vi lär känna Kristus.

      Radera
    4. Det låter faktiskt vettigt. Så länge det är Guds ord som står i Bibeln, så håller jag med om att boken fungerar väl som vägledare till en kristen på dess väg genom livet. Att vi dessutom lär känna Jesus via Bibeln är en bra sak. Däremot är det inte längre Guds ord när en människa använder dem i ett offentligt uttalande, eller i en debatt. Då är det en människas ord. Ingen människa, inte ens en präst, kan avgöra vad Guds vilja är när det gäller andra människor. Var och en måste finna ut det för sig själv. Vi kan bara hjälpa varandra utgående från vad vi lärt oss ur skrifterna, men så fort vi börjar recitera Bibelns texter för att uppmana våra medmänniskor, så förlorar det hela sin betydelse.

      Radera
  3. Intressant men även mycket oroväckande att intelligenta människor reagerar på kritik av en chefredaktörs önskan att sätta demokratin ur spel, på det sätt som ateisterna här ovan gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Kan du snälla definiera "ateist" för mig?

      Radera
  4. Jag ska på riktigt jävlas med alla konservativa och fortsätta vara medlem i kyrkan. Dessutom ska jag göra den ännu mera liberal så att de riktigt konservativa extremisterna blir tvungna att skriva ut sig. Jag kan gott tänka mig att ställa upp i ett kyrkoval. Och det Kristian ger du mig drivkraft till!! Mattias Granroth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mattias. Gör du det! :) För dig skulle det nu, tror jag, vara viktigt att på sätt eller annat komma in under ordets hörhåll. Om inte annat så som medlem i ett församlingsråd. Vad jag har sett av dig så har jag förstått att du är en bra människa, och jag är fullständigt övertygad om att Gud har en god plan och förberedda gärningar också för dig. Det som behövs först är detta med att vända om. Men vi ber för dig, och Herren är god!

      Radera
    2. Tänk att gud har olika planer för folk, vissa har han planerat att skicka till helvetet, och andra har han goda planer och förberedda gärningar för. Fy fan för gud.

      Radera
  5. Jepp separera på kyrkan och stat och lägg 18år åldersgräns på dop. så får ni troende finansera dårhuset själva. Religion är som omskärelse.
    Väntar du tills någon blivit 20 år innan du introducerar konceptet,
    kommer de förmodligen inte vara intresserade

    SvaraRadera
  6. Antikrist. Kyrka och stat ÄR separerade i Finland. Dessutom utgår du ifrån det feltänket att en religionsfri uppfostran är en neutral uppfostran. Inse gärna att det inte finns något sådant som en "neutral" uppfostran i detta hänseende. Ger du inte de unga en kristen uppfostran så ger du dem in icke-kristen uppfostran. Båda innebär att du för vidare värderingar. Av det ena eller det andra slaget.

    Dessutom: En 18-års åldersgräns för det kristna dopet skulle leda till att vi skulle hamna mitt uppe i det som Räsänen nämnde i sitt numera berömda tal, nämligen civil olydnad. Av stora mått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kan du kläcka ur dig nått sånt? Civil olydnad av stor mått? hur tänkte du nu? förklara?
      Sist jag kollade runt i världen så bottnar dom flesta konflikter just av religion och i andra fall är religionen en ursäkt för dessa handlingar. Det krävs inte mycket till att bevisa hur jävla korkad religion är tex; ingen skulle tex spänna på sig en bomb och smälla av den i en hög av oskyldiga människor eller flyga in i skyskrapor och all annan galenskap utan en religiös övertygelse. Påven behöver bara säga att man inte ska använda kondom sen kan du kolla upp aids statistiken över Afrika. Räsänen bevisade också att religion leder till konflikter. Och det som stör mig mest när människor talar om gudar och religion hur folk borde leva för att inte brinna i helvetet inte själva lever upp till vad bibeln säger till punkt och pricka. Och jag kan slå vad om skulle du vara född i Saudiarabien skulle gud inte ha nån plan för dig, men Allah däremot skulle ha många planer för dig!

      Radera
    2. "Antikrist". Om någon, vara vem det vara vill, skulle säga åt mig att jag inte får döpa mina barn skulle jag definitivt göra det ändå. Och det samma gäller nog, vågar jag påstå, de allra flesta av de som hör Herren till. Detta är en sådan sak där det gäller att vi bör lyda Gud före människor. Och detta är en sådan stor och viktig sak att jag då också skulle vara beredd att ta smällen om det skulle finnas någon sådan att ta för att begå civil olydnad. Barnen behöver få komma till Jesus, barnens vän, redan som små och i det heliga dopet.

      "Räsänen bevisade också att religion leder till konflikter". Det Räsänen visade var att dagens finländare har blivit så distanserade från Guds ord att de inte längre klarar av eller ens vill höra Guds ords sanning. Skulle någon ha stigit upp och sagt det hon sade för, låt oss säga, 50 år sedan skulle ingen ens ha höjt på ögonbrynen. Så det Räsänen bevisade var snarast hur främmande vårt folk har blivit för den kristna trons sanningar.

      Radera
    3. Helt av samma åsikt

      Radera
    4. "Skulle någon ha stigit upp och sagt det hon sade för, låt oss säga, 50 år sedan skulle ingen ens ha höjt på ögonbrynen." Du menar efter krigstiden när alla sökte tröst nånstans? svagt argument av dig, för att ställa samma idiotisk fråga som du, så tror du att du skulle ha huvudet kvar ifall du skulle ha ställt samma fråga som Räsenen för, låt säga för 1000 år sen här i Finland?

      Radera
    5. "Antikrist". Om vi skulle få tag på en tidsmaskin och du och jag skulle resa 1000 år tillbaka i tiden och för dåtidens människor presentera våra åsikter undrar jag vem av oss som skulle klara oss bättre. Jag har en stark aning att det åtminstone inte skulle vara du... :) Men nu är jag faktiskt inte alls intresserad av något tusenårsperspektiv. Det jag ville visa med det jag sade var hur rasande snabb utvecklingen är i vårt land idag. Jag kunde faktiskt lika gärna ha skrivit "för 20, eller bara 10 år sedan". Redan det räcker till. Tyvärr.

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera