fredag 19 juli 2013

Kyrie eleison-folket



Jag fick en fråga, eller egentligen flera, i samband med den senaste diskussionen: ”Kan en som lever ut sina homosexuella böjelser vara en kristen?” ”Hur är det med en som har begått en abort? Kan den människan vara en kristen?”.

Det här är mycket bra frågor som långt fångar och speglar själva centrum av denna diskussion. Innan jag besvarar frågorna skulle jag vilja ställa några tilläggsfrågor. Kan den som har lurat skattemyndigheterna var en kristen? Eller kan den som har mördat en annan människa vara en kristen? Eller den som har spridit skvaller och förtal? Eller som har porrsurfat på Internet? Eller den som har snattat i en butik? Eller den som har tänkt illa om sin medmänniska?

Jag tror att du förstår vart jag vill komma med mina tilläggsfrågor. Och ja, jag tror att alla som läser detta finns har gjort sig skyldig till åtminstone något av det jag nämnde här ovan.

Att vara en kristen handlar inte om vad vi har gjort eller inte gjort. Vi är alla syndare, utan undantag, så om syndfrihet skulle vara ett kriterium på vem som kan vara en kristen, ja då är det ute med oss alla. Vi är alla syndare, men skiljelinjen mellan en kristen och en icke-kristen visar sig när vi ställer frågan hur vi förhåller oss till denna vår synd och hur vi ser på den. Är vi plågade av vår synd och vårt uppror mot Gud och hans bud och vilja? Inser vi att vi har gjort fel och ångrar vi våra felsteg? Kämpar vi mot våra onda begär och mot frestelserna? Eller försvarar vi vår synd och våra felsteg och menar att det inte kan vara så farligt? Eller ännu värre: Räknar vi inte alls det som Guds ord kallar för synd som synd?  

En kristen människa hör till Kyrie eleison-folket. Alltså till dem som plågas av sin synd och som kommer inför Herren med bönen: ”Herre förbarma dig över mig, arma syndare!” Kyrie eleison-folket är sällan bättre människor än de som inte hör till detta folk. De är också syndare. De gör galna saker. De bryter mot Guds ord och Hans heliga lag och vilja. Men skillnaden består i att de plågas av sin synd. Vissa gånger t.o.m. så att de gråter över den. Och framför allt så att de ger Gud rätt. Speciellt när de har gjort fel. Kyrie eleison-folket lever av Guds nåd. I Kristus. Där de vet att det finns förlåtelse för den som misslyckats. Där det finns förbarmande och barmhärtighet. Och ingen fördömelse. I Kristus, men endast i Kristus.

Nu har jag faktiskt svarat på de två frågorna jag fick. Hängde du med? Jag hoppas det. Och jag hoppas att du hör till Kyrie eleison-folket! Om du ännu inte gör det så ska du veta att det ännu finns rum. Här är ännu inte fullsatt. Välkommen med bara! Guds nåd räcker till också för dig. Oberoende av vad du har med dig i ditt bagage i form av synder och förbrytelser. För sådan är Gud, och sådan är hans nåd.

Till sist en liten, fin sång av en av mina favoritartister som handlar om just detta. Lyssna, och njut!   

8 kommentarer:

  1. Tror du Hitler slapp till himmelen om han hann med en ”Herre förbarma dig över mig, arma syndare!” före han sköt sig? om inte? varför?

    SvaraRadera
  2. "Antikrist". När jag predikar om den universella rättfärdiggörelsen brukar jag kunna säga något i stil med att "När Kristus gick upp till korset bar han med sig hela världens samlade syndaskuld. Alla synder som någon någonsin begått eller kommer att begå. Där var alla dina synder med, liksom alla mina. Alla människors alla synder. Moder Teresas synder, även alla de synder som t.ex. en Adolf Hitler begick..."

    Så, som svar på din fråga: Den möjligheten finns, åtminstone i teorin. Även hans synder var nämligen sonade i.o.m. Jesu golgatagärning. MEN. När man läser i Guds ord angående detta så kommer man att hitta ett litet ord som är nog så allvarligt. Det är det lilla ordet "förhärdelse". Det fungerar nämligen så att en människa som visar ifrån sig Guds nåd tillräckligt många gånger och som dödar sitt samvete genom att framhärda i upproret mot Gud och hans Smorde (=Messias, Kristus, se Psaltaren 2.) kommer att bli så förhärdad att hon inte längre klarar av eller ens vill höra när Gud kallar henne den där sista gången.

    Detta med förhärdelsen är en fara för oss alla, även för dig. Och när jag läser det du har skrivit här är jag på allvar orolig för dig. Du ska ta dig till vara för att bli förhärdad. För kommer det därhän finns det tyvärr ingen återvändo.

    SvaraRadera
  3. Okej, och vad säger bibeln om att jobba söndagar som du? blir du inte automatiskt förhärdad?!? till och med i dom 10 budorden står det att "Var noga med att hålla sabbatsdagen helig, så som Herren, din Gud, har befallt dig" i 5 Mos) Sex dagar skall du arbeta och sköta alla dina sysslor, men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete, varken du eller din son eller din dotter, din slav eller din slavinna, din boskap din oxe eller din åsna eller något annat lastdjur du har". hur tolkar du det? du borde ju brinna i helvete själv med alla andra syndare? Vad är det egentligen som skiljer dina synder mot en som är homo? hur i själva helvetet kan homosexuella vara större syndare än du? dina synder blir nämnda i dom 10 budorden och homosexuellas synd blir endast nämnd som en synd ibland andra synder. föklara för mig hur ert jävla hyckleri fungerar? din synd är ok men inte en annans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrift ska med skrift förklaras. Läs gärna vad Jesus säger om sabbatsbudet! Och se - det att du inte har (eller ens vill?) förstå en sak gör inte mig till hycklare...

      Radera
  4. Vilken religion dödade den nordiska tron och några tusen mäniskor? Vems religion tog livet av den Amerikas urbefolkning? vilken tro orsakade hungersnöd, krig och förstörelse i Afrika och Asien? Vems gud och religion orsakade miljoner tals döda i ww2? Dina ord "Detta är en sådan sak där det gäller att vi bör lyda Gud före människor"..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blandar du ihop saker och ting på ett sätt som inte är riktigt sunt, menar jag. Det var inte religionen/tron som gjorde något av detta, utan det klarade vi människor av bra på egen hand. (Läs: Vår girighet, vårt högmod och vårt hat.)

      Radera
  5. Jag som icke kristen men hemmahörande i bibelbältet (läs: Jakobstad med omnejd), har många gånger förundrat mig över hur medlemmar ur väckelserörelsen laestadianerna ofta är de som beter sig värst ute på bygden och stan men även hemma. Några exempel på detta är t.ex. stjäla pengar av föräldrar för att köpa tobak som 10- åring, mobbning som försiggick under min högstadietid och som ofta utfördes av laestadianer, slagsmål, sprit och droger på stan. Naturligtvis inte bara laestadianer som dricker alkohol och slås på stan men, enligt mig förvånansvärt många.
    Det du säger här uppe, betyder det att så länge man ångar sina synder och är med i bönehuset på söndagarna för att få herrens förlåtelse så är det ok bete sig som idioter på lördag kväll på stadens torg!? För mig är laestadianismen höjden på skenhelighet och dubbel moral. /Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jonas. Nej, det menar jag inte. Verkligen inte. Den fria nåden kan missbrukas, och om någon beter sig på det sätt du beskriver (vilket säkert sker/har skett) är det nog väl det som det handlar om. Åtminstone till en del. Dessutom handlar det väl också om vad vi brukar kalla "båånveti" - alltså att dessa barn/unga handlar på ett sätt som de inte skulle göra om de visste bättre.

      Vi ska emellertid akta oss för att generalisera. Det du nämner förekommer säkert (åtminstone förekom det när jag var yngre), men det betyder ingalunda att alla barn/ungdomar som är verksamma inom denna rörelse skulle bete sig så här. Förhoppningsvis handlar det om en liten minoritet.

      Radera