måndag 28 juli 2014

Bönesvar!


Av allt att döma förlöpte Jakobs Pride-dagar lugnt och utan intermezzon. Jag tror inte att alla förstår hur oerhört tacksamt detta är. ÖT:s rapportering från Pride-festen (och den oerhörda mängd gratisreklam man gjorde för dagarna under flera månaders tid) kunde lätt ha provocerat fram något som alla parter, utom ÖT, kunde ha lidit stor skada av. Och ja, ÖT är en part i detta, det har redaktionen med all önskvärd tydlighet visat genom sina milt sagt klara ställningstaganden.

Här hos oss (och på många andra håll) har det varit ett angeläget böneämne före och under Priden att inget otrevligt skulle hända, och rent fysiskt kan man säga att vi faktiskt fick bönesvar. Den skada som Priden har åstadkommit för staden Jakobstad och för människorna som deltog är av sådan art att den inte syns och kan hänföras direkt till Priden, men likväl finns den och kommer att märkas av i framtiden. I vilken omfattning, och på vilket sätt, är det i detta skede svårt att uttala sig om, men om inte annat så åtminstone i form av en ökad polarisering och ett minskat anseende för vissa aktörer. (Och, misstänker jag starkt, i lägre prenumerationssiffror och annonsintäkter för ÖT.)

Av rädsla för att de provokationer som har förekommit skulle leda till något otrevligt uppmanade jag (och andra) sådana som inte omfattar det Pride står för att protestera genom att helt enkelt bli borta. Med facit i hand kan jag konstatera att vi var många, många som faktiskt blev borta. Uppgifterna om hur många som faktiskt deltog i paraden varierar kraftigt beroende på vem man lyssnar på. ÖT - som ju gärna vill få hela evenemanget att se ut som en stor succé efter allt arbete och alla spaltmetrar man offrat för sakens skull - talar om uppemot 2500 deltagare. En god vän som åsåg paraden på avstånd talar om drygt 500 deltagare, och Hbl talar om "hundratals". Det undandrar sig givetvis min bedömning vad som är den riktiga siffran,  men nog förefaller ÖT:s siffra innehålla en hel del luft. Räknandet torde vara gjort med regnbågsfärgade glasögon, helt enkelt. Men sanningen är uppenbarligen ett litet offer på Pridepropagandans altare!

Oberoende av vilken som är den riktiga siffran kan jag ändå, med stor tillfredställelse, konstatera att vi andra, alltså vi som stannade hemma,  var mångdubbelt fler. När man dessutom betänker att det i Pridetåget fanns en stor skara "prideturister" - alltså sådana som har lite, eller inget, att göra med Jakobstadsnejden annars men som kommit till staden enbart för detta evenemang - undrar jag hur många härifrån som överhuvudtaget gick med i denna parad. 200? Eller kanske ännu färre? (Hur stor procent av dessa jobbar på ÖT:s redaktion? Om siffran de facto blir så här låg blir procenten inte så alldeles liten...) Nå, jag var som sagt inte på plats så jag kan inte göra någon korrekt bedömning här. Men talet om den stora succén som Prideparaden var klingar nog lite falskt i mina öron...     

51 kommentarer:

  1. Som en från jakobstadsnejden som gick i paraden kan jag garantera att siffran 2500 låter mera sant än hundratals. Min gissning skulle vara 1500 eller dylikt. Och det var många lokala förmågor som gick. Och många som tittade på den och såg glada ut. Jag såg befriande få människor som såg irriterade ut, knappast någon överhuvudtaget. Paraden var en succé, det vet vi som gick. Och, även om man inte är liberal, så kan man väl välja att tänka att om paraden ens kan rädda livet på en person (bildligt talat, eller på riktigt) så fyller den sitt syfte. För jag är övertygad om att det där ute i bibelbältet finns en hel del ungdomar och vuxna som går omkring och är livrädda för att de inser att de är homosexuella, och du, Kristian har ett stort ansvar för dessa ungdomar. Låter det hårt? Det borde det göra. Du bidrar till att sprida ett budskap att de inte duger som de är och att de måste ändra på sin läggning, avstå från kärlek i sitt liv. Jag hoppas att du en dag ska inse ditt ansvar. Jag hoppas att det just nu finns några ungdomar i österbotten som tack vare paraden har sett hur fint det är med kärlek, och som just nu har fått hoppet tillbaka. Tro, hopp och kärlek. //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. M. Vad gäller antalet som gick är min poäng den att vi var mångdubbelt fler som INTE gick. Som helt enkelt höll oss borta. Jag var som sagt själv inte där, så jag får luta mig mot de siffror jag får höra. ÖT är enda källan som anger så höga siffror, och ÖT är som sagt part i målet. Men jag förstår att för er som engagerat er hårt i denna sak under en längre tid är det trevligare med höga siffror. Så skulle jag också se det om jag varit med i staben. Nå, den diskussionen kan vi säkerligen lämna därhän. Det hare ingen större betydelse om det var 500 eller 1500.

      Men så kommer du in på något oerhört intressant - och viktigt. Nämligen ansvarsfrågan. Den rör nämligen vid så oerhört mycket annat, förutom att den är viktig i sig. Nu lever ju du och jag i helt skilda världar. Din värld får jag nedtyngd i halsen varje gång jag öppnar ÖT - jag och alla andra. Jag brukar kalla det för propaganda. Men frågan är om du, och alla andra som ligger bakom denna propaganda och som har låtit sig luras av den (ursäkta de hårda orden, men så mernar jag att det här fungerar), om ni ens för en liten stund skulle klara av att titta in i den andra världen? I den värld där det att ta ansvar för de mest utsatta av sina medmänniskor INTE innebär att alla måste acceptera allt och därmed också låta bli att varna för sådant som är farligt och destruktivt? I den värld där man får erbjuda alternativ till att döma människor till ett liv i vad Skaparen kallar för synd och som, enligt Guds ord, slutar i fördärvet? I den värld där det att man bryr sig om sin mednmänniska innebär att man varnar? Inte för att man på något sätt skulle hata de homosexuella, inte för att man på något sätt skulle missunna sina medmänniskor rätten att själva välja vem man älskar och vem man vill dela sitt liv med, men där man, av omsorg och i kärlek, vill berätta att det faktiskt finns ett alternativ.

      För det är ju precis detta som Pride handlar om, eller hur? Att tysta de röster som vågar tala om att det finns alternativ - och om de inte låter sig tystas i stället förlöjliga och arbeta på att marginalisera dem. För det är så det fungerar idag. Om någon vågar tala om att homosexualiteten kanske inte alls är medfödd, att det kanske finns möjlighet till helande, att det faktiskt finns terapi som har visat sig fungera, att det finns homosexuella som i stället för att leva ut sin homosexualitet väljer att leva i avhållsamhet och (i biblisk mening) renhet - då ses dessa som ett hot. Det att det finns ett alternativ, det måste tystas ner. Alla homosexuella ska automatiskt dömas till ett liv i uppror mot Skaparen och hans vilja. Jag frågar bara: Är detta att ta ansvar för sina medmänniskor? I din värld är det helt klart det, men frågan är som sagt: Klarar du/ni av att se att det finns en annan värld också än den i vilken du/ni lever? Och så följdfrågan: Jag klarar av att acceptera att det finns sådana som lever i den andra världen, med andra värderingar och annan syn på detta än jag har, men klarar du av det samma?

      Radera
    2. Kristian, jag skulle heller inte ha tagit upp antalet deltagare om inte du skulle ha påstått att de var några hundra, men eftersom du verkar tycka att det är viktigt att poängtera att ni var många som stannade hemma vill jag också påpeka att det utöver de som gick i paraden också fanns massvis med mänskor som tittade. Och stödde den. Jag skulle vilja påstå att de som är neutralt eller positivt inställda till paraden är flera än motståndarna. Och självklart vet jag att vi kommer från helt olika förhållanden, och vi kommer aldrig att tycka lika, men jag tycker att det är tråkigt att du känner dej tvingad till detta ansvar som ingen har bett dej om. Förutom din gud då, men lika mycket som vi respekterar din tro (och det gör de flesta!) borde du respektera att vi andra inte tror lika. Vi tvingar er inte att bli homosexuella. Vi har religionsfrihet. Men jag undrar ju lite hur du värderar liv, om en tonåring som växt upp i en konservativ familj tar livet av sig pga ångest över sin sexualitet, är det då värt det? Om jag gör ett försök att tänka mej in i din tankevärld, kan du göra ett försök att tänka efter om det är värt att hela ovilliga människor och riskera depression, illamående och självmord bland de drabbade, som du skulle uttrycka dej. //M

      Radera
    3. M. JAg tyckte det var intressant att det fanns så oerhört divvergerande uppgifter angående numerären. Även bland media, samt att ju mera källorna hade med Priden att göra, desto större blev siffrorna. Men, som sagt, jag var inte där, så jag kan inte komma med några egna siffror. Så därför menar jag att vi med de kompletternade uppgifter som här har getts vi gott kan lämna detta.

      "men jag tycker att det är tråkigt att du känner dej tvingad till detta ansvar som ingen har bett dej om". Nå, nu var det j faktiskt du som kom in på anvarsfrågan. I min tankevärld hade jag inte kombinerat ordet "ansvar" med det jag skrivit om att någon måste ställa sig upp och försvara de homosexuella (och hela det uppväxande släktet) mot den propaganda som är i rörelse just nu. Detta är ju de facto biskoparnas och prästernas uppgift, men de är långt tysta, och när de säger något tenderar det att vara sådant som gör illa värre. I Bibeln finns det ett uttryck som kanske passar in på denna situation. "När barnen tiger kommer stenarena att ropa." Jag är väl en av dessa stenar. Motvilligt, men stenar är väl överlag motvilliga att ropa...

      "borde du respektera att vi andra inte tror lika". Men kära nån! Det har jag tutat ut hur många gånger som helst här på bloggen: Var och en få inrätta sina liv som de själva vill, men (som en vän konstaterade) när man väljer ett innebär detta samtidigt att man väljer bort något annat. Alla får tro som de vill, det ska ingen blanda sig i, men kom inte och kalla det uppror som idag pågår i denna sak (och på många andra håll) för kristen tro. Då reagerar jag!

      "Vi tvingar er inte att bli homosexuella." Nej, det gör ni förvisso inte, men propagandan ska nog ut, och den drabbar det uppväxande släktet. Den osäkerhet som alla tonåringar har inför de stora livsvalen späds på genom att de också ska tvingas funder på frågan "Vad är jag?". Detta kommern, menar jag, att få katastrofala följder.

      "om det är värt att hela ovilliga människor och riskera depression, illamående och självmord bland de drabbade..." Nu tillvitar du mig (och oss) åsikter som vi inte har. De som är ovilliga ska givetvis inte tvingas! Alla får leva som de vill. (Men valet har, liksom alla val, som sagt konsekvenser. man kan iinte både äta kakan och ha den kvar.) Det jag försöker göra, som jag skrev i den förra kommentarern, är att visa på att det finns ett alternativ. För de som vill ha det, märk väl. I dagens diskussion i och om denna fråga är det i det närmaste tabu att säga detta, och därför torde det finnas sådana homosexuella som lider oerhörda kval. Därför att de inte vill leva i uppror mot Skaparens vilja, men för att de ingenstans kan få stöd och råd i och till ett sådant val. De som är "ovilliga" bryr jag mig helt enkelt inte i (när det gäller just detta), så därvidlag kan du tagga ner. Men alla de som är villiga men som inte får något som helst stöd från ert håll, det är de jag känner för och bryr mig om.

      Radera
    4. Vill de homosexuella bli försvarade tror du? Har du frågat dem? "De som är ovilliga ska givetvis inte tvingas! " - har du frågat dej om själv om det kanske är möjligt att sådana som är kristna men inte är beredda att ge upp sin sexualitet kanske mår dåligt? det att de inte behöver ta till sig ditt budskap betyder ju inte att de inte skulle göra det. Och personligen tolkar jag ju inte information om homosexualitet som propaganda, men det beror ju helt enkelt på att jag inte tror att man "smittas" av homosexualitet. Jaja, det är ju uppenbart att vi inte kommer att komma till samförstånd, jag hoppas bara att du lite tänker efter om det eventuellt kan tänkas bidra till att unga i jakobstadsnejden mår dåligt av sin sexualitet, då de egentligen kunde vara lycklig och starka i den. Och på tal om propaganda som du får nedtyngd i halsen varje dag så har jag i starkt minne bevarat dina predikningar i nejden under konfirmationen. Det var frivilligt att konfirmera sig, men det fanns ju inga alternativ på olika församlingar direkt. Kommer man från esse så är man medlem i esse församling. Du och dina dåvarande kollegor (vissa, inte alla!) är en bidragande åsikt till att jag idag inte är troende och inte aktiv i kyrkan. Jag skulle väldigt gärna tro att det finns en gud som ser till oss här på jorden, men jag tror inte på gudar som fördömer någon som lever ut sin högst naturliga sexualitet. Och jag tror inte på präster, ungdomsledare och predikanter som gör det samma. Men fastän jag skulle hitta tron och leva enligt budorden skulle jag ju fortfarande vara förtappad enligt dej? //M

      Radera
    5. M. "har du frågat dej om själv om det kanske är möjligt att sådana som är kristna men inte är beredda att ge upp sin sexualitet kanske mår dåligt?"

      Givetvis har jag gjort det. Och det är ju just här detta blir en så svår fråga. Jag har bl.a. ett konfirmationsfotografi som jag brukar titta på nu som då för att påminna mig hur svårt detta kan vara. Jag kan ju inte tvinga dig att tro mig, men jag menar nog att jag verkligen inte tar lätt på detta!

      Som jag har skrivit vid ett fleratal tillfällen den senaste tiden så är vi människor i tiden efter syndafallet trasiga. Vi har tagit skada av synden som ligger som ett täcke över hela mänsklkigheten och det att vara människa. Detta kommer till synes på olika sätt, men vår sexualitet är ett av de områden som drabbas först - och hårdast. Lösningen här är ändå inte att plocka bort delar av Guds ord och "skriva ner" vårt skuldebrev, utan att i tro gå till Herren med vår trasighet och våra skador och bekänna och erkänna att Gud är Gud och att han vet bäst och har rätt också de gånger vi inte gillar det och gärna skulle vara av annan åsikt. Märk nu mycket väl att detta gäller ALLA människor och på livets alla områden. Just nu råkar bara homosexualiteten vara på tapeten.

      Sedan är och förblir det ett mysterium varför Gud helar vissa medan andra inte blir helade och därmed tvingas till ett liv i kamp med denna sak. Bibeln talar om olika kors vi får att bära, och jag måste erkänna att jag tror att det kors jag har fått att bära är lättare än det kors många andra har fått. Därför är det inte trevligt för mig att skriva om dessa saker. Men likväl behöver någon göra det. Helst skulle jag se att någon med egen erfarenhet av detta kors skulle träda fram och göra det, men vi måste förstå att det idag är mycket svårare att "komma ur den garderoben" än vad det är att komma ut som praktiserande homosexuell.

      Vad sedan gäller det sista du skriver så får du komma ihåg att det alltid finns nåd och förlåtelse för den som vill omvända sig och tro evangelium. Så länge det finns liv finns det alltså hopp, och ingen är, sett ur en mänsklig synvinkel, förtappad s.a.s. på förhand.

      Radera
  2. Man kan undra om den goda vännen deltog i paraden?! utifall att så var persoen i fråga ingen god räknare. Som sagt du var inte på plats så varför ens ids göra en bedömning, de ca 2000 pers son givk i paraden flankerades också med flera tusen personer längs med gatorna så dina glädje siffror kan du ju försöka lura i ngn annan, i din slutna krets kan du ju i vaje fall basunera ut detta. Med hopp om god skör i bärbusken. /Jonas

    SvaraRadera
  3. Hahha Kristian, du e nog lustig du, när du fick bönesvar i vinbusken :) kanske det var surret från bina du hörde. Skämt å sido, du är ändå nyfiken och skulle gärna vilja veta hur många som deltog. Du borde kommit å gått paraden med mig så skulle du fått all info :)

    Det finns siffror på ungefärliga antalet vid start, utefter alholmsgatan och sedan vid visasbacken på ottomalmsgatan. De siffrorna överstiger radikalt det väntade, och tusentals människor stod vid Jakobstads Kyrka, utmed visasbacken, gågatan och torget. Hela tiden var det folk som hakade på tåget. Såg även några av "ert folk" som hurrade på paraden.

    O jaa, Pridefolket fick bönesvar :)

    Fortsätt ni att gömma huvudet i buskarna, och kom ihåg skygglapparna :)

    Eflop

    SvaraRadera
  4. Efter öt:s totala ställningstagande för Pride och dess reportrars raljerande på FB om att förfölja lite kristna, så har jag stärkts i övertygelsen att aldrig mera prenumerera på den blaskan! Bra på ett sätt att de bekänner färg (FB) Istället för att som på öt tala om "kärlek och tolerans" (för de som tänker lika, men ve den som är bibeltrogen kristen).
    Bara det faktum att just nu världen över så förföljs över 200 Milj kristna för sin tros skull, så skämtar man inte om en sån sak, ifall man inte är djupt okunnig eller driver mörkare krafters agenda....Med hopp om sann Kristusväckelse för vårt vilsna folk.
    // Johan

    SvaraRadera
  5. Inser du att du ger den kristna rörelsen en otroligt dålig bild med dina inlägg och skriverier?
    Sysslar du alls med självkritik?
    //Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magnus. Exakt vad avser du i mina "skriverier"? Jag får hänvisa, både vad gäller diksussionen om det rätta antalet och vad gäller det andra, till mitt svar åt "M" ovan. Kan det vara så att den dåliga bild du menar att jag ger helt enkelt bara beror på att du sitter så oerhårt fast i den andra världens tankesätt att du helt enkelt inte kan förstå att det finns sådana som tänker annorlunda? Och märk väl: Inte p.g.a. hat, missunsammhet eller något annat liknande, utan för att vi bryr oss om våra medmänniskor?

      Radera
  6. Ja känner många som har sagt upp sin prenumeration på homotidningen och sina annonser för företaget i ÖT! Inklusive jag! Vi är många som håller med dig kristian!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 12:35. Det där är lite dubbelt. Jag skulle gärna, på ett sätt, ha sagt upp min pernumeration för länge sedan. Men jag vill gärna följa med vad som rör sig s.a.s i "världen". Och där ger ÖT faktiskt oss en plats på första raden...

      Radera
  7. Int böövä ni na tidning, ni har ju bibeln. Släng radio å tv å lägg tyyma i öörona å roop lalalalalalalalalala

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 12:40. Vem som går fram med fingararna i öronen kan man faktiskt fråga sig... I den debatt som har försiggått på ÖT den senaste veckan har de som har stött Priden visat prov på att inte alls ha förmåga att lägga sig in i hur vi som inte gillar Pride tänker. Detta t.o.m. så att man avsiktligt (?) har läst fel och läst in sådant i våra texter som överhuvudtaget inte finns där.

      Radera
  8. Kristna förföljs ju nog onekligen i vissa länder i runtom i världen (vilket är både sorgligt och tragiskt),men inte här i österbotten, i varje fall inte igenom att folk hänger ut regnbågstvät,t eller går med i prideparaden! Det är ju främst det ÖT-reportern raljerar sig över! Att så många av er verkar ta hela grejen som den vore riktad mot er! Tycker själv inte det var speciellt lyckat i det läge vi befinner oss i just nu! Just nu går den här typen av ironi så många helt förbi! Visade mest på brist ande omdöme från reportern sida, enligt mig! Faktum är dock att ingen är ute efter att förfölja er här, inte ÖT reportern heller. Denne raljerar sig över det att vissa av er verkar tro det! Säger som Kristian själv i ett annat inlägg: IS I HATTEN. Ingenting blir bra av att vi ställer oss på var sin sida av staketet och skäller på varandra! Jag för min del lämnar hellre grinden på glänt!
    Ingemar Hendrixon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 13:34. ÖT-reportern gjorde sig skyldig till att uppvisa oerhört dåligt omdöme. Detta är inget större brott, men det visar på vilken nivå hon rör sig. Mitt förtroende för nämnda reporter har försvunnit för länge sen, så detta ändrar i sak ingenting. Men värre är, menar jag, den nästan totala tystnad som ÖT uppvisar visavi det som sker i Syrien och Irak idag. När man samtidigt fyller tidningen med sida upp och sida ner med propaganda. Här är man inte längre nyhetsförmedlare utan enbart opinionsbildare.

      Radera
    2. Okej, vi är nog överens om det dåliga omdömet i detta fall! Men t.ex Flera från ert håll kommande insändare i ÖT visade visade nog likadan brist på omdöme från mitt håll sett. Nej, förresten det är nog värre. Då vissa av er skrivit era insändare, har ni nog troligtvis övervägt ganska noga vad ni skrivit. ÖT reportern slängde nog snarare ur sig misslyckad, men ändå inte så noga övervägd ironisk kommentar som privatperson på facebook! I nuläge får man akta sig så man inte målar in sig i var sitt hörn, eller ställer sig på var sin sida stängslet och bara gläfsar på!
      Ingemar Hendrixon

      Radera
    3. Ingemar. Problemet är att man inte kan säga allt i en kort insändare. Därför blir en hel del osagt, och det leder till att det finns utrymme för tolkningar. Dessutom har jag märkt att speciellt i denna fråga finns det en stark vilja att läsa mellan raderna och att läsa in sådant i texterna som inte finns där. T.ex. påståendet avv vi på något sätt skulle "hata" homosexuella eller att vi skulle blanda oss i vem som väljer att älska och leva med vem. Mig veterligen har något sådant inte uttryckts i någon insändare på ÖT den senaste tiden, men likväl är detta vad de som har läst fått ut av det.

      Radera
    4. Ok, precis på samma sätt har inte ÖT-skribenten heller sagt sig hata kristna, eller uttryckt någon avsikt att förfölja er! Denne har raljerat sig över det faktum att vissa av er verkar tro det! I detta känsliga läge som råder just nu, var den ironin ju inte särskilt lyckad. Men ni ser också saker som inte finns där!
      Ingemar Hendrixon

      Radera
    5. Ingemar. "Men ni ser också saker som inte finns där!" Nu generaliserar du nog en aning. "Ni" är sannerligen ingen homogen grupp här. Jag, t.ex. förstod nog ironin i det hela, och tog därför inte på det sättet illa upp. (Annat då än av det dåliga omdömet.) Men, som jag skrev i kommentaren åt Bo-Göran Åstrand, kommer inlägget plus kommentarerna väldigt nära en uppmaning till hemfridsbrott. Det har däremot nog stört mig en aning. Inte mycket, men en aning.

      Radera
    6. Jag erkänner att jag gör mig skyldig till en generalisering. Men den generaliseringen är ingenting i jämförelse med vad vissa konservativa kristna har gjort och skrivit t.ex på just facebook. En skriver bl.a följande:

      "Det är ett stort misstag om pridefestivalen blir en verklighet! Jakobstad kommer under en förbannelse utan like genom att ordna porrfestival som denna. Stackars barn som blir utsatta för denna förnedring. De kan ju bli skadade för livet rent emotionellt när de får se vidrigt klädda människor idka sex i olika former med varandra ofta helt öppet på stan. Så brukar det gå till där dessa festivaler hålls..."

      I föregående text finner vi så grova generaliseringar och rentav osanningar att man blir mörkrädd! ÖT-skribenten raljerade, men denne herre menar fullt allvar. Han borde kanske bekanta sig med videomaterialet från Jeppis Pride och se hur "vidrigt klädda" folk egentligen var, och hur mycket "sex i olika former" som de facto idkades "öppet" på stan....
      Kristian, vissa i ert läger verkar utgå från att alla homosexuella är a) olyckliga, b) har dålig relation till sina föräldrar, c) har ett promiskuöst sexliv med massa partners hit å dit d) har blivit utsatta för nånslags övergrepp. Märk väl att beskrivningen även stämmer in på många heterosexuella och hur de lever sitt liv! Man blir sårad och olycklig i själen av att bli orättvist behandlad, någonting som skribenten jag citerade tyvärr bidrar till...

      Ingemar Hendrixon

      Radera
    7. Ingemar. Jag kan tänka mig att den text du citerar var skriven före själva tillställningen och baserade sig på vad skribenten hört/sett om liknande tillställningar på annat håll. Nu var jag ju förstås inte där, men jag har förstått att Jeppis Pride var en städad tillställning på alla sätt, och det länder givetvis arrangörerna och deltagarna till heders. (Men jag undrar nog över 18-års åldersgränsen på vissa evenemang... Om det nu var så, du kanske kan belysa och förklara detta?)

      Vad gäller "förbannelsen utan like" så har jag numera aktat mig för att uttrycka mig på liknande sätt. Någon välsignelse följer ändå garanterat inte på ett dylikt evenemang, men hur detta sedan visar sig kan knappast någon säga. En sak som ändå torde stå ganska klar är att många som bär det kristna namnet i och med Pride och diskussionerna kring Pride kommit på kollisionskurs med Guds ord. För dessa människor kan detta bli ett stort elände eftersom det här finns en "inbygd funktion" som säger att den som gör uppror mot Ordet förr eller senare riskerar att komma på kollisionskurs med hörnstenen själv. (http://www.kristiannyman.blogspot.fi/2014/06/den-sondervittrade-grunden.html)

      Radera
    8. "Men jag undrar nog över 18-års åldersgränsen på vissa evenemang... Om det nu var så, du kanske kan belysa och förklara detta?"

      Ok, kan läsa en viss misstänksamhet mellan raderna här!? Kvällsfesten på Svenska Gården hade 18-års åldersgräns Min dotter var närvarande på ifrågavarande tillställning vars program bestod av tal och musikuppföranden av olika slag. Stämningen var till en början nog mer reserverad än uppsläppt, lite som på t.ex ett 50-års kalas bland släktingar man inte känner, beskrev dottern. Åldersgränsen berodde på att det serverades alkohol på tillställningen. Ingen "sex i olika former" eller andra obscena grejer. Till alla som har misstankar om dylika tillställning: Gå och se själv även om ni ogillar Pride, så slipper ni i fortsättningen spekulera i vad som försiggår dessa tillställningar. Det borde gå att lära sig och utforska utan att behöva understöda, tycker jag!
      Ingemar Hendrixon

      Radera
    9. Tack, Ingemar, för det klargörandet. Så behöver ingen spekulera mera om orsakerna. Vad gäller detta att "utforska utan att understöda" så ser jag inte hur det skulle gå att göra idag med de förutsättningar som finns. Är man där, ja, då stöder man tillställningen och så även målsättningarna. Eller så uppfattar åtminstone jag det.

      Radera
    10. Jag själv förväntas i mitt professionella liv hela tiden ta del av, lära mig och utforska saker som är nya, främmande och ibland sådana jag inte nödvändigtvis gillar. Det jag märkt är att jag hela tider lär mig någonting nytt. Jag börjar nödvändigtvis inte gilla alla grejer bara för att jag stiftat bekantskap med dessa.
      På jobbets vägnar har jag också sporadiskt sedan tidigt 90-tal hittat mig själv på regnbågstillställningar av olika slag. Jag hade väl från början nog en lite förutfattad uppfattning (möjligen en ganska typisk sådan för en finlandsvensk man på tidigt 90-tal) hur en sådan tillställning gick till. Väl på plats märkte jag att min bild inte alls stämde överens med verkligheten.
      Jag vet att jag inte kan ändra din syn på en könsneutral äktenskapslag, eller på att utlevd homosexualitet. Tänker inte ens försöka! Men det jag möjligen kan göra genom mina erfarenheter är att erbjuda en mer sanningsenlig bild av vad det innebär att vara förälder till en homosexuell, och hur dennes liv ser ut i verkligheten.
      Ingemar Hendrixon

      Radera
    11. Ingemar. Du har säkert rätt vad gäller dina möjligheter att förändra hur jag ser på dessa saker. Helt enkelt för att jag menar att läran ska in fluera livet och inte tvärtom. (Om jag får tala teologispråk...) Men all input som är sådana att den kan ge mera "kött på benen" är givetvis välkommen.

      Radera
    12. Jag ogillar starkt då folk baserar sina påståenden på spekulationer och osanningar! Har sett det förekomma väldigt mycket på senare tider just gällande hbt-frågor! Tänker för min egen del göra allt jag kan för att få ens lite ändring i det, så att man slipper "sex i olika former på öppen gata"-typs påståen i fortsättningen.
      Ett exempel: På tidigt 80-tal var det mycket snack om djävulen och rockmusik. Kiss var ett av banden som fick satanist-stämpeln. Men inte nog med det. I vissa kristna kretsar påstods det även att Kiss representerade Nazi-dyrkan p.g.a att de hade en pansarvagn på scen och fonten på bandets logo likande SS-uniformernas stil. De missade totalt att två av medlemmarna är judar, och att deras föräldrar överlevt koncentrationslägren. Är ingen absolut ingen Kiss-anhängare, men grejen illustrerar fint min poäng. Om man är väldigt starkt emot någonting så lönar det sig att ta reda på saker om det man är emot så att man inte trampar i klaveret som de som förde just denna kampanj i början på 80-talet.
      Ingemar H

      Radera
    13. Ingemar. Diskussioner mår alltid bäst av att vara faktabaserade, där håller jag helt och hållet med. Intressant nog ser vi, när vi står på olika sidor i detta, också olika på detta med var osanningarna bor. Detta helt säkert för att vi känner till den egna sidan bäst. Jag har stört mig något oerhört på det sätt som denna sak har debatterats den senaste tiden, både i ÖT och på social medier. De som stöder Pride-tanken har satt ord i våra munnar, läst sådant mellan raderna som inte finns där och (avsiktligt?) misstolkat det som har skrivits. Detta är inte bara oärligt och dålig debatteknik, utan under rådande omständigheter direkt farligt. (För de som blir misstolkade.) Nå, missgreppen tycks finnas på båda sidorna.

      Kiss-exemplet är för övrigt väldigt belysande. Det undandrar sig min bedömning huruvida det ligger något i sataniststämpeln, men faktum är ju nog att bandet inte precis gjorde något för att "tvätta bort" denna. Snarast då tvärtom. Men om det bara var en del av deras image, eller om det var något djupare, det kan jag som sagt inte uttala mig om. Belysande alltså då i den meningen att alla saker har mera än en sida, ofta t.o.m. flera, och den sida en väljer att se av ett fenomen kan (till den delen) vara lika sann som en anna sida som någon annan väljer att se. Alltså i klartext: Pride i Jakobstad var en städad tillställning, men det innebär inte nödvändigtvis att alla pride-tillställningar är det. Då handlar ens uppfattning om vad Pride är snarast om vilken tillställning man talar om.

      Radera
    14. Kiss hade nog inget intresse av att bli av med satanist-stämpeln. De har nog aldrig varit satanister, men spekulationerna kring detta gav dem gratis publicitet som var bra för deras affärsverksamhet! På samma sätt ger era skriverier om Pride och andra hbt-frågor publicitet åt saken som de som kämpar för de homosexuellas rättigheter kan dra stor nytta av! Såväl ÖT som Vbl har ju tystnat om saken redan, men ni håller ju fortfarande på! Det får ju nog i slutändan mer och mer folk att vända sig emot det ni står för. Om ni dessutom kör igång med en egen tidning med ur er synvinkel "opartisk" rapportering, slår ni nog sista spiken i kistan! men, vi bor ju i ett fritt land så det är nog fritt fram att måla in sig i ett hörn om man så vill!
      Ingemar H.

      Radera
    15. Ingemar. Jag skulle knappast tro att det blir någon ny tidning. Det har nämnts i diskussionerna att en sådan skulle behövas, men längre än så går det nog knappast. Men jag hävdar nog att en ny tidning ingalunda skulle innebära att "måla in sig" i något hörn. Vad gäller opartiskheten som du sätter inom citationstecken så kan du väl inte på allavar mena att ÖT varit opartisk i detta? De har definitivt varit en part i målet. Varför de har tystnat om saken torde väl för övrigt stå ganska klart. Om man har gjort bort sig så som ÖT har gjort här och nu är det bästa man kan göra att helt enkelt försöka förtiga hela saken och hoppas att stormen man orsakat blåser över. ÖT har heller inte sagt något om hur många prenumeranter man mist eller hur mycket annonsintäkter man har förlorat, men helt klart handlar det nog om så mycket pengar att vi snart torde kunna få vänta oss att HSS.media kommer med nyheter om samarbetsförhandlingar.

      Radera
    16. Patetiskt. Var på Åland under deras Pride och de rapporterade minst lika mycket om den som ÖT här. Men ingen gnällde över det.

      Radera
    17. Anonym 07:56. Patetiskt är ditt omdöme som du förvisso har rätt till. Men alla delar garanterat inte det omdömet.

      Sedan kan man inte, en smed bästa vilja, kalla det som ÖT gjorde för att "rapportera". Pride var en stor grej för en liten stad som Jakobstad, och ÖT skulle ha begått tjänstefel om de inte skulle ha rapporterat om det. Men det som nu hände var långt, långt förbi att "rapportera".

      "Men ingen gnällde över det." Åland är inte Österbotten, och Österbotten är inte Åland. Tack och lov!

      Radera
  9. Tror nog att du får flera människor att lämna kyrkan med dina skriverier än vad ÖT tappar prenumeranter för deras rapportering av Priden.
    //Bo-Göran

    SvaraRadera
    Svar
    1. det klarar kyrkan bra själv

      Radera
    2. Det är bara en del, men när en öt reporter skriver som hon gör på facebook så går hon över gränsen.

      Radera
    3. Bo-Göran. Det kan hända. Men jag tror faktiskt att ÖT nog kommer att lida en del ekonomisk skada av sin extremt ensidiga hållning i denna sak. Vad gäller kyrkan så menar jag att kyrkans enda räddning på sikt är att sådana som gör uppror mot Gud och hans ord omvänder sig eller skriver ut sig.

      Radera
    4. Bo-Göran Åstrand28 juli 2014 kl. 17:59

      Hej! Här är en kommentar från en annan Bo-Göran än ovanstående gällande ÖT.
      Så här skrev jag på FB (Bengt Björkskogs profil): "Kristna kyrkor (alltså inte endast lutherska) och olika församlingsaktiviteter har fått gott om spaltutrymme i ÖT. På den punkten ska vi nog inte klaga. Nu senast tänker jag på rapporteringen från stormötet i Larsmo och pingstkyrkans engagemang för nödlidande i världen. Rapporteringen har varit saklig och frågorna som ställts också i enlighet med journalistiska spelregler. Att säga upp prenumerationen för att någon gör fel en gång, tycker jag inte att är någon bra idé. Däremot är det viktigt att se till att feedbacken når fram till behöriga personer. Bäst talar man nog då som fortlöpande prenumerant."
      Och jag vill tillägga att jag inte kan se att ÖT som tidning någonsin skulle ha förföljt oss kristna. Vad en enskild journalist skriver i FB är ju inte tidningens linje. Däremot finns det sannolikt regler för vad en journalist kan säga utanför tidningshuset, precis som det också kan finnas regler för anställda inom samfund och företag. Sen kan man ju också tänka att den förföljelse det talas i det här sammanhanget inte är någonting att fästa sig vid överhuvudtaget i förhållande till vad lidande kristna råkar ut för på andra ställen. Här åker vi nog alla i "bekvämlighetsklassen" jämfört med dem. hälsar Bo-Göran Åstrand från Jakobstad

      Radera
    5. Bo-Göran Åstrand. Givetvis har ÖT inte förföljt några kristna, och inte har den aktuella journalisten gjort det heller. Men om man lite leker med tanken: Vad skulle det hela ha blvit till ifall någon skulle ha tagit henne på orden och kommit hit till Esse och hängt upp en tvättlina här vid vårt hus? Inlägget + kommentarer kommer, som jag ser det, väldigt nära en uppmaning till just det. (Det torde inte vara så alldeles oklart vem som avses...) I vilket fall som helst skulle det ha varit fråga om hemfridsbrott. Det blir i så fall om inte uppmaning till förföljelse, så åtminstone uppmaning till brott. Nå, lyckligtvis hade regnbågsfolket den gångna helgen annat för sig, och andra tvättlinor att fokusera på.

      Sedan måste säkerligen också du ha insett och kunna medge att ÖT:s rapportering om Jeppis Pride har gått till överdrift. Uppsägningsivern beror inte på journalistens hjärnsläpp, utan på det faktum att man de senaste måpnaderna inte kunnat slå upp tidningen utan att få åtminstone en artikel tyngd ner i halsen på sig i detta ämne. Tidningen har inte ens försökt ager nyhetsförmedlare i denna sak utan har helt gjort sig till tolk och reklampelare för hbt-frågorna. Jag misstänker nog skarpt att feedback i form av ett mail eller ett brev inte leder till någonting överhuvudtaget, men en uppsägningsvåg får nog, i dagens för tidningshusen redan hårt trängda läge, de ansvariga att svettas...

      Radera
  10. Jag var på plats och kan intyga (med väldigt många foton om så skulle behövas) att siffran som ÖT rapporterat är högst sanningsenlig. :) Oavsett hur många som stannade hemma var det en succé eftersom arrangörerna själva hade räknat med bara några hundra deltagare.

    SvaraRadera
  11. Är jag den ende som kommer att tänka på Henrik Dorsin:s karaktär Krister From från Grotesco (Bögarnas fel), då jag läser Kristians blogginlägg? http://www.youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A

    "Nej, det är bögarnas fel
    Bögarnas fel
    I Bibeln står det skrivet
    Det är bögarnas fel
    Jag vet inte vilken rad och vers
    Kapitel eller del
    Men nånstans här i står det
    Det är bögarnas fel"

    Men det är en underhållande kamp du för trots allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 19:01. Jag känner åtminstone inte igen mig själv och det jag skrivit. Dels för att jag aldrig använder b-ordet (jag anser att det är vulgärt och nedvärderande) och dels för att jag försöker att visa på det bibliska alternativet - med angivande av kapiel och vers. Dessutom är det media och propagandamaskineriet jag försöker lugga, och inte de homosexuella i sig. Men om man läser lite slarvigt och med förutfattade meningar går det säkert att missförstå också mina texter.

      Radera
  12. ja får vi kanske något bibelcitat? var i bibeln står det att homosexualitet är en synd ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 19:50 Du kan ju t.ex. försöka med 1 Kor. 6:9 eller 1 Tim 1:10. Det blir nog ganska klart - förutsatt att du är införstådd med begreppet synd.

      Emedan detta inte är något heltidsarbete måste jag vänta med att besvara resten av de kommentarer som kommit till ett lite senare skede. Jobbet kallar...

      Radera
  13. Precis som e sku va skriva från dagis....men papp ir starkari en tenn papp

    SvaraRadera
  14. Där var ungefär 300 pers ännu. Man ser den vita minibussen som körde sist, om man pausar vid 12.40 i videon.

    SvaraRadera
  15. Jag räknade deltagarna innan starten vid Pursisalmi och slutade vid 1800, för då hade redan fören hunnit tåga iväg. Jag räknade under marschen, noggrant 50 pers åt gången och kom fram till att från Skata till torget var det lite på 2500 som stod och tittade på och klappade i händerna.
    De här siffrorna är antagligen de som nådde fram till media, eftersom jag deltog i arbetsgruppen för Pride och därför rapporterade mina iakttagelser, i egenskap av ordningsvakt till mina kollegor i arrangörs-teamet. Om vi plussar till 200 pers (de som hann smita runt hörnet innan jag räknade klart och de som gick med på vägen, så jag inte hann räkna dem, eftersom jag gick längst bak), så är vi uppe i ca 2000 deltagare. Med 2500+ åskådare, så kan vi konstatera att ca 4500 personer var närvarande under Jeppis Pride 2014.
    Jag är oerhört tacksam för alla som stannade hemma, för som en av sex ordningsvakter, kände jag mig gaska liten på jorden med så mycket människor på mitt ansvar.
    Oavsett om det var två eller hundra gånger mer människor, som stannade hemma, så gick budskapet hem, för de hade nog knappast kommit till staden i alla fall. Under de planeringsmöten som jag har suttit på under våren, hade ingen i arbetsgruppen kunnat hoppas på att ca 2000 pers skull vara med och marschera. En enorm mängd människor, varav merparten jag kände igen ansiktet på och kan således konstatera vara hemma från Jakobstads-nejden.
    Alla utomstående "Pride-turister" var ett trevligt plus, eftersom de deltog i och bidrog till Jakobs Dagars festligheter, som ju ordnades samtidigt.
    Fatta 4500 personer!!

    SvaraRadera
  16. Tack Kristian Snellman! Jag och mitt gäng på ca 15 personer hann inte med till starten utan hoppade in i tåget vid Strengbergs port, så vi är antagligen inte med i räknandet av folk. Skulle gissa att vi inte var de enda som hoppade på närmare centrum. Det var hur som helst en veritabel folkfest och att försöka få det till det som Nyman här skriver är ju helt patetiskt. Succé är det minsta man kan kalla paraden, både i stämning och antal deltagare.

    SvaraRadera
  17. Ja du Kristian det är nog tur att man inte har din livsåskådning. man undrar faktiskt hur länge du levt och om du har minsta uns av livserfarenhet, och har du så måste erfarenheterna ha varit väldigt traumatiska.
    Ett tips; sluta skriva och skaffa dig ett meningsfullt liv istället. Om du nu har så stort hjärta. Lämna Esse och res ut i världen. Hjälp nödställda i u-länder istället för att racka ned på vanligt gott folk.Skulle göra gott att få möta den verkliga världen istället för din lilla värld som ter sig alltmer psykotisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tjaa... svar på fråga nr1. profilen visar 41år . fråga 2.torde vara 41års livserfarenhet och hur traumatisk den har varit är inte vår sak . och tipsen visar på.....ja a

      Radera
    2. Anonym 20:11. Lyft fram argumenten och bemöt dem. Påhopp på min person leder ingenvart. Men för din information kan jag säga att jag väldigt långt har undgått traumatiska upplevelser.

      Skriva kommer jag aldrig att sluta med så länge jag kan tänka någorlunda klart och kan hantera ett tangentbord, så du behöver inte vara orolig!

      Men, som sagt, sluta hoppa på person och argumentra i stället! Du kan börja med att komma med exempel på när, var och hur jag har "rackat ner på vanligt gott folk".

      Radera