torsdag 17 juli 2014

Evangelium enligt "Eflop", eller "Utan Hopp och utan Gud i världen".



I den senaste texten sade jag att jag nästa gång skulle ta fasta på en kommentar som har stannat kvar i mitt minne. Signaturen "Eflop" skrev för en tid sedan följande:

Kristian, förnuftiga människor försöker hitta svar på de stora frågorna genom vetenskapen och förnuftigt tänkande. För "oss" räcker inte övernaturliga historier om talande ormar, folk som blir till saltstod för att dom inte lyder änglar mm som förklaringar. Det finns ju ingen rim och reson med att leva i en sådan fantasivärld i dagens samhälle.

Det finns inga spöken, molngubbar, tomtar eller troll. Alla häxorna brändes på 1600 talet, så vi vet ju nu att dom inte finns mer..... Det finns ingen som hör böner eller kan utföra under eller mirakel. Julbocken vet vi att finns, men för honom har vi en bra förklaring i alla fall.

Vi lever här och nu, ingen av oss kommer till varken helvete eller paradiset.
Låt oss leva och njuta av livet med dess mot och framgångar.

"Var mot andra så som du vill de skall vara mot dej" det räcker för oss alla som regel hela livet ut. Vi behöver inga gudar eller andra övernaturliga spöken, för dom finns inte.....

Det står givetvis alla som föredrar det fritt fram att gå igenom livet med slutna ögon och fingrarna i öronen - som "Eflop" av allt att döma gör - men detta "Evangelium enligt Eflop" som du just läste är nog allt bra sorglig läsning. Apostelns ord om människorna som lever "utan hopp och utan Gud i världen" (Ef. 2:12) kom osökt för mig när jag läste denna kommentar.

Visst kan vi lura oss själva att tro att livet och allt som finns har kommit till av sig själv på något märkligt sätt, och kanske kan vi försöka leva ett liv här utan evighetsperspektivet och utan Gud. Men hur var det den före detta ateisten sade? Det går bra att vara ateist under dagens ljusa timmar, men när du vaknar mitt i natten och tankarna börjar rusa iväg, då är det inte alls lika enkelt. Eller när vi börjar närma oss livets slut. Då gäller igen samma sak. Eller alltid när vi möter olika motgångar och svårigheter. Eller när vi har sovit dåligt en natt. Eller...

Min poäng är att den som är fullkomligt ärlig inte kan skjuta ifrån sig frågan om livets mening, om Gud och om evigheten. Det finns de som försöker, som går omkring med slutna ögon och fingrarna (eller kanske hellre någon form av ljudåtergivningsutrustning) i öronen och försöker låta bli att höra och se tecknen på sin egen dödlighet och de spår Skaparen har lämnat efter sig i sin skapelse. Eller så kan man förstås låtsas. Som att man inte hör och inte ser. Men det är inte all som klarar av detta.

Samme "Eflop" har vid ett flertal tillfällen här på bloggen drivit tesen om att vi i denna mest sekulariserade del av världen har det på alla sätt bäst vad vi människor någonsin har haft det. Vi har minst våldsamma dödsfall per capita, vi har den bäst utvecklade samhällsinfrastrukturen och vi lever längst. Allt detta är förvisso sant, men att detta beror på avkristningen är ingalunda självklart. Lika bra, ja egentligen bra mycket bättre, går detta att förklara med det kristna arv som vi idag mera och mera tar avstånd ifrån. Om detta är sant, alltså att vi idag skördar frukterna av flydda dagars välsignelser, kommer vi först om några generationer att se de fullmogna frukterna av det avfall från den kristna tron vi idag lever mitt uppe i. Nåja, hur det är med detta lär framtiden få utvisa. En sak som dock är fullständigt klar är att vi människor, och framför allt unga kvinnor, idag mår allt sämre här i våra länder. Trots vårt välstånd och alla våra framsteg på alla livets områden. Forskarna konstaterar sakernas tillstånd, men kan inte förklara eller slå fast orsakerna till detta.

Jag vet ju förstås vad detta illamående beror på. Liksom alla andra som läser sin Bibel. Orsaken stavas "Utan hopp och utan Gud i världen". Vi människor är evighetsvarelser, och vi klarar helt enkelt inte av att leva i meningslöshet och utan evighetshopp. Vi kan försöka lura oss att det går - att vi "lever här och nu" och att det livet tar slut i.o.m. döden. En del kanske lyckas med detta självbedrägeri, men de allra flesta av oss är smartare än så. Men i dagens värld där kyrkans röst effektivt har tystats - om inte annat så av kyrkans representanter själva som på sin höjd talar om hur vi borde leva här i tiden för att vara så lyckliga som möjligt - finns det ingen som längre klarar av att nå ut till de hungrande och törstande med Guds ord. Så därför går dessa lidande och längtande själar till sjukvården för att få mediciner som dövar deras evighetslängtan och ropet om hopp och livsmening som ljuder i deras hjärtan. Statistiken är mera än tydlig. För den som bara vågar närma sig den med öppna ögon.

"Vi hr dödat Gud, vi är alla hans mördare. Ni och jag." som Nietzsches dåre utbrister. Och så fortsättningen: "Vem ska trösta oss?" Frågan är synnerligen aktuell. Vem ska trösta oss människor som lever i en tid, ett samhälle och en värld där Gud är död och vi människor därför är utan hopp och utan mening? Vem, och vad, ska ge oss meningen med livet tillbaka? Vem ska igen kunna tända hoppet så att vi vågar och orkar leva? De nya ateisterna och humanisterna? Sällan! De har inget annat att komma med än det som "Eflop" erbjuder i citatet ovan. "Evangeliet enligt Eflop."

Nej, kära vän! Öppna ögonen och ta ut fingrarna ur öronen och våga se dig omkring! Kristus lever, och han vill möta dig. Han älskar dig och vill dig enbart väl. Han vill upprätta dig och frälsa dig. Ge dig det evighetshopp som du tappat bort någonstans på vägen och skänka ditt liv mening igen. Det som citatet ovan ger uttryck för är inte verkligheten så som den är. Ateisterna, humanisterna och med dem "Eflop" och alla som tänker som han gör är inget annat än blinda som leder blinda. De är, i evighetsperspektiv, ensamma stackare som gör allt de kan för att lura så många som möjligt bort från Livet i tron att deras ensamhet på så sätt skulle lätta. Det kommer den inte att göra. Aldrig någonsin. Inte med mindre än att de lär känna honom som de förnekar och med all makt försöker fly bort ifrån. Låt dig inte luras av dem! Deras evangelium är inget glatt budskap utan tvärtom ett hopplöshetens och meningslöshetens budskap som lämnar alla som tror det i ensamhet, mörker och elände.

"Vem ska trösta oss?" Kristus ger oss svaret på dårens fråga: "Alla som Fadern ger mig kommer till mig, och den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut!" (Joh. 6:37)    

6 kommentarer:

  1. Utgår du Kristian från att en ateist föds icke-troende? Jag menar, de flesta ateister jag känner har varit kristna (graden av kristenhet går väl att diskutera), blivit konfirmerade och hela köret - men då de uppnått en ålder av ca 25-30 års ålder ändå valt att skriva ut sig ur kyrkan. Varför uppenbarar sig inte gud i all sin förträfflighet för dessa människor, så skulle kanske färre människor skriva ut sig ur kyrkan? Är gud selektiv, eller håller han koll på hur många söndagar man befunnit sig på gudstjänst? Eller är det som för min lillebrors låtsaskompis att bara han själv, lillbrorsan alltså, kunde se och tala med honom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 22:23. "Tron är inte var mans", som det heter. Svaret på din fråga finns i det du skriver inom parentesen. Jag menar att vi här bör göra skillnad på kristedom i sociologisk mening och kristendom som en livsgemenskap med Frälsaren. Sedan finns det givetvis också sådana (om än det inte är lika vanligt i denna grupp) som levt med Frälsaren och ändå avfallit av olika orsaker. Men de du pratar om hör nog till största delen (åtminstone) till gruppen sociologiskt sett kristna.

      Radera
  2. Oj, har ja ett eget evangelium? trevligt ☺. Tycker att det är positivt när du tänkt på vad jag skrev, ofta vägrar religiösa människor att ta till sig tankar om att en gud inte finns.

    Sällan finns det hopp för djupt religiösa personer att tänka utanför de bibliska mantran som de blivit intutade med sedan barnsben.

    Nå, samma gäller oss som så småningom fattat att ingen gud ser eller hör oss, det kan vara svårt att övertyga oss när vi kan tänka helt fritt utan bibelfilter.

    Du nämner att jag går genom livet med slutna ögon och öron. Det stämmer inte, jag är öppen för alla idéer, bara de grundar sig på fakta och förnuft.

    När det är mörkt om natten eller motgångar i livet behöver jag inte be åt nån, utan kan konstatera att det är livet jag lever med mot och framgångar och att jag själv är ansvarig för det jag gör. Jag vet ju förstås inte hur jag kommer att reagera vid livets slut, men tror inte jag behöver fantisera nåt då heller. Döden kommer för allt levande här på vår planet, vad som händer efter det vet ingen.

    Min käre mor som jag av hänsyn besparar mina tankar, anade i alla fall en gång hur jag tänker och sade ”men nåt (gudomligt) borde du ju väl tro på”, då tänkte varför då, och på vad?

    Jag har aldrig förstått varför vi borde leva för evigt? Vi lever här och nu, och skall ta vara på den tiden på bästa sätt! Ifall det finns nånting efter livet är det bara en bonus ☺

    Livets mening är en stor fråga. Kanske är vi helt krasst här endast som ett resultat av evolutionen, som genbehållare för nästa generation…hoppet finns i våra barn som för våra gener vidare.

    Det att vi har det så bra här i skandinavien beror nog inte på avkristningen, utan på att vi får en bra faktabaserad undervisning i skolorna och att vi blivit mindre vidskepliga.

    Svenska ungdomars illamående har inget med gud, hopp eller religionen att göra. Av nån orsak visar deras undersökning att endast svenska flickors välmående minskar jämfört med övriga skandinaven vilken är lite konstigt tycker jag. Om ni vill kan jag referera till mer data men här kommer 2 länkar. Om nån vill att jag förklarar statistiken kan göra det skilt, men jag tror att de som är intresserade ser att inget universiellt samband finns med flickors välmående och hopp om en gud eller religion.

    http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0005/53852/E91416.pdf
    Sid. 85 visar ungdomars välmående landsvis

    Och den här länken visar religionens betydelse landsvis.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Importance_of_religion_by_country

    Snälla vänner, jag lever inte i någon hopplöshet eller meningslöshet, utan njuter av livet varje dag. Jag förstår varför det åskar, varför regnbågen finns (till skillnad från människorna på bibliska tiden) och njuter av den härliga naturen. Visserligen har jag sämre och bättre dagar som alla andra, men inte behöver jag nån fantasivän att dela den med. Jag lever inte heller i ett mörker, ensam eller elände, tvärtom ☺

    Njut av sommaren, era nära och kära!

    Tänk förnuftigt, tänk själva och ifrågasätt allting!

    Sommarhälsningar, evangelisten Eflop ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Olika människor reagerar på gudlösheten och hopplösheten på olika sätt. Och vid olika tider i livet. Det ska jag ändå tillägga att de unga kvinnornas illamående givetvis har flera orsaker. Men jag hävdar alltjämt att avkristningen är den stora orsaken.

      Radera
  3. Kristian har du någon gång reflekterar över den saken att vårt liv inte nödvändigtvis har någon större mening, bara för att vi kanske skulle vilja att vårt liv, just Vårt liv skulle ha en större mening så ger ju det i sig ingen mening åt ditt liv.

    Det att folk mot slutet av livet har en tendens att "bli religösa" är antagligen helt naturligt, när ens liv börjar närma sig sitt slut blir man antagligen rädd, rädd för att dö, dom flesta vill ju leva och man tar till sig alla medel för att minska på rädslan, så är människan funtad, det kanske ger en ro att be till en gud när man närmar sig döden men det gör väl guden inte mer sann?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Gud blir inte mera eller mindre sann av om vi tror på honom eller inte, där har du givetvis rätt. Han är den han är oberoende av om vi tror på honom eller inte.

      Vad sedan gäller benägenheten att börja tro på äldre dagar så kan det säkert i vissa fall vara så som du skriver. Det ska inte förnekas. Snarare tror jag dock att det handlar om att människan blir visare med åren i den meningen att hon ofta i unga år ännu inte har sett så mycket av livet och vad det har att erbjuda i termer av lidande och smärta. Lidandet är, som Lewis säger, den megafon med vilken Gud försöker väcka en sovande värld. Så jag tror att detta mera än något annat handlar om vishet och livserfarenhet som driver människan att inse att det kan vara bra att fundera på de stora frågorna.

      Radera