Här på bloggen har det ofta under den senaste tiden, från kritikerhåll, lyfts fram allt det hemska som nämns i Gamla Testamentet - alla krigen, offren och Guds många gånger (måste också jag medge) hårda befallningar, till exempel när det gällde hur hans folk skulle behandla besegrade fiender. "Vem kan tro på en sådan Gud?" - för att citera Alan Aldas karaktär Arnold Vinick i TV-serien "West Wing".
Svaret är inte det som ges av president Bartlet, "att
man inte ska ta det bokstavligt", utan att man, tvärtom, verkligen ska
läsa bokstavligt och noggrant. Noggrannare, skulle jag vilja säga. För det
finns faktiskt ett svar, och ett svar som verkligen håller. Det svaret är
Golgata. Tiden före Golgata och tiden efter Golgata är två helt olika världar.
Det som skedde på Golgata förändrade människans ställning inför Gud i grunden.
Före Golgata stod vi, syndarna, helt blottade i alla vår syndaskuld och
syndasmuts inför Levande, Helige Gud. I oss själva. Och då blir det som vi
läser i Gamla Testamentet. Dom, straff och elände. Efter Golgata kommer nåden
in i bilden. Förlåtelsen. Gud låter, i ett nu, allt det elände som vår synd har
åstadkommit och förorsakat fokuseras till en enda punkt i världshistorien och
går själv in under detta brännglas och lider det straff som en samlad
mänsklighet har förtjänat och dragit över sig.
En sak i president Bartlets svar gillar jag dock skarpt. "I´m more of a New Testament-man myself", konstaterar han. Kanske hans karaktär ändå hade förstått lite av detta med Golgata-budskapet? För så är det faktiskt. Vi får alla vara barn av det nya förbundet. Efter Golgata finns detta erbjudande där för hela mänskligheten.
En sak i president Bartlets svar gillar jag dock skarpt. "I´m more of a New Testament-man myself", konstaterar han. Kanske hans karaktär ändå hade förstått lite av detta med Golgata-budskapet? För så är det faktiskt. Vi får alla vara barn av det nya förbundet. Efter Golgata finns detta erbjudande där för hela mänskligheten.
För i och med Golgata förändras alla spelregler och vår
situation som människor blir i grunden helt annorlunda. Därför kan vi, med fog,
säga att Golgata är den punkt i historien när allting vänder. Den punkt som
hela historien hänger på och är upphängd på. Det är därför jag menar att det
engelskspråkiga namnet på denna dag är så oerhört mycket bättre. "The Good
Friday". Indeed!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar