lördag 20 augusti 2016

John Lennox och de förtvivlade paleontologerna


Jag lovade för en tid sedan att klistra in ännu ett sista citat från John Lennox bok "Guds dödgrävare, har vetenskapen begravt Gud?". Detta citat (nedan) är hämtat från sidorna 151-153 och är oerhört avslöjande: Det finns inga övergångsformer bland alla de fossil man har hittat! Den enda slutsatsen som de förtvivlade paleontologerna kan komma till är att evolutionen måste ha pågått någon annanstans eftersom det aldrig går att finna några övergångsformer bland de fossil som hittas just där de håller på att gräva. Problemet är bara det att detta tycks gälla överallt och på alla ställen det grävs och har grävts. För den som inte är blint evolutionstroende blir slutsatsen självklar, men den blint troende kan givetvis inte hålla med.  

Uppfattningen att mikroevolutionen bara har en begränsad räckvidd bekräftas av Paul Wesson och andra som säger att fossilmaterialet inte rymmer några otvetydiga exempel på makroevolution. Detta kommer kanske som en överraskning för många, eftersom det är en allmänt utbredd uppfattning att ett av de starkaste bevisen för utvecklingsläran kommer från fossilmaterialet. Ändå stämmer inte detta synsätt med allt som står i den vetenskapliga litteraturen. En del av Darwins starkaste motståndare i början var faktiskt paleontologer. Darwin förklarade själv orsaken till detta: det handlade om att det saknades övergångsformer i fossilmaterialet, vilket man borde kunna förvänta sig utifrån hans teori. Så här skriver han i Om arternas uppkomst: ”Men samtidigt måste ju antalet mellanliggande varieteter, som existerat på vår jord, vara helt enormt. Varför är då inte varenda geologisk formation full av sådana intermediära länkar? De geologiska vittnes börden visar förvisso inte upp någon sådan fingraderad organisk kedja; och detta är kanske den allvarligaste invändning som alls kan riktas mot min teori.”

Den brittiske zoologen Mark Ridley kommenterar situationen så här: ”Det fossilmaterial som visar på evolutionära förändringar inom enskilda utvecklingsgrenar är synnerligen magert. Om evolutionsteorin stämmer, uppstår arter genom förändringar av närbesläktade arter – detta borde då gå att spåra i fossilmaterialet. Men faktum är att det är ytterst sällsynt. Darwin kunde år 1859 inte ange ett enda exempel.” Vad har då 150 års intensivt arbete efter Darwin gett för resultat? Den amerikanske paleontologen David Raup vid det naturhistoriska Chicago Field Museum, som rymmer en av världens största fossilsamlingar, har sagt: ”Nu har det gått 120 år efter Darwin, och kunskapen om fossilmaterialet har ökat ofantligt. Vi har numera en kvarts miljon fossilarter, men läget har ändå inte ändrat sig nämnvärt. Evolutionsteorins vittnesbörd är fortfarande förvånansvärt ryckigt, och vi har ironiskt nog ännu färre exempel på evolutionära övergångsformer än vad vi hade på Darwins tid.”

Stephen Jay Gould säger: ”Att det fortfarande finns så ytterst få övergångsformer i fossilmaterialet är paleontologins stora yrkeshemlighet.” Hans paleontologkollega Niles Eldredge vid Amerikanska naturhistoriska museet tillägger: ”När vi väl stöter på någon utvecklingsmässig nymodighet, dyker den bara upp helt plötsligt och ofta utan några säkra belägg för att fossilerna har utvecklats på platsen och inte någon annanstans. Evolutionen kan ju inte hela tiden pågå någon annanstans. Men det är just så som fossilmaterialet framstår för många förtvivlade paleontologer som vill lära sig något om evolutionen.” Faktum är att Eldredge i detta sammanhang gör ett häpnadsväckande medgivande. ”Vi paleontologer har sagt att historien om livet stödjer teorin om adaptiva, stegvisa förändringar, fastän vi hela tiden varit medvetna om att den inte gör det.” Men varför i all världen då? Vad har medlemmar av ett akademiskt samfund för anledning att förtiga sanningen – såvida det inte handlar om fakta som stöder en världsåskådning som man redan på förhand bestämt att man inte kan acceptera? Vad visar då fossilmaterialet? Så här skriver Gould: ”De flesta fossila arter uppvisar två egenskaper som inte passar ihop med gradualismen:  

1. Stillastående. De flesta arter uppvisar inga riktade förändringar under sin tid på jorden. När de försvinner ser de ut ungefär som de gjorde när de först uppträdde i den fossila historien; de morfologiska förändringarna är vanligen begränsade och oriktade. 

2. Plötsligt uppträdande. En art framträder inte i ett visst lokalt område genom en gradvis omvandling av föregångaren; den uppträder plötsligt och i den färdiga modellen.”

30 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Kristian,

    Det finns mängder av övergångsformer bevarande i den fossila databasen. Archaeopteryx har ju till exempel kommit upp under våra tidigare diskussioner, och jag väntar fortfarande på ett svar från dig på den här punkten: varför skulle inte Archaeopteryx utgöra ett lysande exempel på en mellanform som styrker tanken på att fåglar härstammar från de theropoda dinosaurierna? Hur skulle annars en tillfredsställande mellanform istället behöva se ut, menar du?

    Det stämmer inte heller att Stephen Jay Gould ansåg att det skulle saknas mellanformer. Så här uttrycker han sig på annan plats:

    "Since we proposed punctuated equilibria to explain trends, it is infuriating to be quoted again and again by creationists—whether through design or stupidity, I do not know—as admitting that the fossil record includes no transitional forms. Transitional forms are generally lacking at the species level, but they are abundant between larger groups."

    (http://www.stephenjaygould.org/library/gould_fact-and-theory.html)

    Jag citerar den sista meningen igen, med versaler:

    "Transitional forms are generally lacking at the species level, BUT THEY ARE ABUNDANT BETWEEN LARGER GROUPS".

    Teorin om punkterad jämvikt beskriver alltså hur ARTBILDNING (som kan ske enormt hastigt) går till, och har ingenting med makroevolution att göra. Har du själv läst någonting av Gould, eller litar du helt och hållet på lösryckta citat du hittat i kreationistlitteraturen?

    SvaraRadera
  3. Jag har som redan sagt slutat diskutera med denne "Christian". Det lönar sig helt enkelt inte. Men det hindrar mig förstås inte från att bemöta de felaktigheter han kommer med. Här påstår han att det finns rikligt med mellanformer. (Observera ordvalet! Som "mellanformer" kan man tolka i princip vad som helst, men om vi uttryckligen talar om ÖVERGÅNGSFORMER blir det hela mycket knepigare. Observera att Christian slirar med dessa benämningar. Avsiktligt? Säkert.) Hur som helst påstår han alltså att det finns rikligt med mellanformer, och så nämner han Archaeopteryx. Frågan blir då: Varför ska jag tro på honom framför t.ex. Colin Patterson som säger att "Låt mig tala klarspråk: Det finns inte ett enda sådant fossil (föregångs- eller övergångsfossil) som kan anföras som ett oantastligt bevis". Och varför ska jag tro på denne Patterson då? Kanske för att han jobbade vid Naturhistoriska museet i London och där bland annat hade hand om Archaepteryx-fossilen? "Christian" är nog en lättviktare i sammanhanget...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristian,

      Istället för att bara hänvisa till någon som du uppfattar om en auktoritet -- kan du inte presentera några egna tankar istället? Varför menar du Archaeopteryx inte skulle utgöra ett utmärkt exempel på en övergångsform? Och om Archaeopteryx nu INTE duger som en övergångsform -- vilka egenskaper skulle en övergångform behövt ha istället, menar du? Eller är det så att du helt enkelt bestämt dig för att ingenting någonsin kommer att kunna duga som en övergångsform?

      Har du några tankar om citatet från Stephen Jay Gould förresten? Kommer du lägga in någon slags rättelse i texten här ovan, nu när det blivit uppenbart att du missrepresenterar honom?

      Radera
    2. http://www.talkorigins.org/faqs/patterson.html


      Because creationists lack scientific research to support such theories as a young earth ... a world-wide flood ... or separate ancestry for humans and apes, their common tactic is to attack evolution by hunting out debate or dissent among evolutionary biologists. ... I learned that one should think carefully about candour in argument (in publications, lectures, or correspondence) in case one was furnishing creationist campaigners with ammunition in the form of 'quotable quotes', often taken out of context.[8] " från wiki

      Radera
    3. Kjällkritisk,

      Det är precis så kreationismen fungerar. I brist på någon som helst form av verkliga argument förlitar man sig helt och hållet på vilseledande citat, som ryckts loss ur sitt sammanhang. Man försöker alltså få det att se ut som att Stephen Jay Gould ansåg att det inte fanns någon som helst form av övergångsformer, trots att han i själva verket ansåg att de fanns i ett överflöd.

      Radera
    4. Kristian,

      Det hade varit intressant, för övrigt, om du kunde precisera vart någonstans Colin Patterson formulerat det citat du presenterar här ovan. I sin bok Evolution uttrycker han sig ju till exempel på det här viset just om Archaeopteryx på sidan 131-133:

      "In several animal and plant groups, enough fossils are known to bridge the wide gaps between existing types. In mammals, for example, the gap between horses, asses and zebras (genus Equus) and their closest living relatives, the rhinoceroses and tapirs, is filled by an extensive series of fossils extending back sixty-million years to a small animal, Hyracotherium, which can only be distinguished from the rhinoceros-tapir group by one or two horse-like details of the skull. There are many other examples of fossil 'missing links', such as Archaeopteryx, the Jurassic bird which links birds with dinosaurs (Fig. 45), and Ichthyostega, the late Devonian amphibian which links land vertebrates and the extinct choanate (having internal nostrils) fishes. . ."

      Jag citerar nyckelpassagen ytterligare en gång:

      "There are many other examples of fossil 'missing links', SUCH AS ARCHAEOPTERYX, the Jurassic bird which links birds with dinosaurs".

      Det verkar alltså som att Patterson i allra högsta grad ansåg att Archaeopteryx passade alldeles utmärkt som en fossil övergångsform. Varifrån får du uppfattningen om att han var av en annan uppfattning i den här frågan?

      Radera
    5. Signaturen "Christian" frågar efter källan till citatet av Patterson. Det ifrågtavarande citatet finns i Davies och Kanyon, "Of Panbdas and People". Jag känner inte desto mera till denna bok, men får anta att citatet ändå är rätt återgivet. "Christian" ondgör sig för övrigt tidigare över att kreationister inte har kunnat enas om huruvida några funna benbitar har tillhört en apa eller en människa. Det är kanske inte så konstigt att tolkningarna kan skilja sig från varandra - det handlar ofta bara om små benfragment, och näre det gäller sådana fragment brukar det krävas en evolutionists fantasi för att få det att bli sådant att det passar in perfekt i det utvecklingsträd där man vill ha det. Men, som sagt, det är inte alls förvånande att tolkningarna kan skifta och att alla inte är överens om allt. Vad som dock är mera förvånande är att vissa evolutionister, i detta fall Patterson, inte tycks kunna vara överens med sig själv ens om hur han ska ha det...

      Radera
    6. "Pandas" ska det givetvis vara.

      Radera
    7. Kristian,

      Varifrån har författarna till "Of Pandas and People" fått citatet då? Var leder deras källhänvisningar? "Pandas" är ju en ökänt opålitlig bok, och du själv har ju flera gånger på denna blogg betonat vikten av KÄLLKRITIK. Hur självkritisk var du själv i det här avseendet? Var du källkritiks överhuvudtaget, eller svalde du bara allting som sades med hull och hår?

      Och ännu viktigare: hur skall du nu försvara din uppfattning om att Archaeopteryx inte är en fungerande mellanform, nu när du inte längre bara kan hänvisa till Patterson som en auktoritet i frågan? Med någon form av egna argument eller tankar kanske?

      Jag provar att upprepa den fråga jag ställde dig här ovan:

      "Och om Archaeopteryx nu INTE duger som en övergångsform -- vilka egenskaper skulle en övergångform behövt ha istället, menar du? Eller är det så att du helt enkelt bestämt dig för att ingenting någonsin kommer att kunna duga som en övergångsform?"

      Det hade varit intressant med någon form av svar här, Kristian: min uppfattning av dig är ju att du helt enkelt har bestämt dig för att alltid, under alla omständigheter, förkasta alla tänkbara förslag på övergångsformer, och HELT UTAN DISKUSSION eller argument. Det får du naturligtvis göra, men jag hoppas du förstår att det blir omöjligt att ta dig på allvar när du påstår att evolutionsläran är felaktig eftersom det saknas övergångsformer. Det tycks ju inte ens vara teoretisk möjligt att identifiera en övergångsform i din värld, och du vägrar att ens diskutera vad som skulle kunna utmärka en övergångsform, ens i princip.

      Radera
    8. Kristian,

      PS.

      ""Christian" ondgör sig för övrigt tidigare över att kreationister inte har kunnat enas om huruvida några funna benbitar har tillhört en apa eller en människa. Det är kanske inte så konstigt att tolkningarna kan skilja sig från varandra - det handlar ofta bara om små benfragment,"

      Alls icke. Här har du till exmepel bilder på Homo Habilis- och Homo Erectuskranium:

      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_transitional_fossils#/media/File:Homo_habilis.jpg

      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_transitional_fossils#/media/File:Homo_erectus_tautavelensis.jpg

      Apor, säger vissa kreationister (som t ex Gish) och människor, skapade i Guds avbild, säger andra kreationister.

      Hur kommer det sig, Kristian? Hur kommer det sig att dessa kreationister, som menar att alla djur skapats inom ett antal självklara slag, inte kan avgöra huruvida ett kranium hört till en simpel apa eller en människa skapad i Guds avbild? Verkar det inte som att man hittat kranium som, på något egendomligt sätt, påminner om BÅDE apor och människor? :)

      DS.

      Radera
    9. Observera här att signaturen "Christian" ansluter sig till den "autopilotiskt" framkomna kritiken av "Of Pandas and People". Han kallar den en ökänt opålitlig bok". Givetvis säger han det, och är någon förvånad? Hade någon trott att denna bok skulle duga åt honom? Saken är den att denna bok, som ju är en lärobok i ID, har fått ta emot en hel del kritik. Men denna kritik handlar i huvudsak om just det att den är en lärobok i ID. Sådana får inte finnas, och om de finns så ska de kritiseras och nedskrivas på alla möjliga sätt. Denna bok ifrågtasätter de evolutionstroendes allra heligaste trossatser och utmanar evolutionismens läromonopol, och då är inga kanoner för små. Men när man bekantar sig med kritiken så inser man att denna "ökänt opålitliga bok" inte har fått kritik för t.ex. att ha förvanskat citat. (Så mycket för "Christians" källkritik...) Kritiken går som sagt i huvudsak ut på att den är en lärobok i ID - och således per definition "ökänt opålitlig". I evolutionistkretsar, vill säga.

      Radera
    10. Kristian,

      Visst är "...Pandas" en okänt opålitlig bok. Den började ju som en rent kreationistisk bok, i vilken man till exempel definierade kreationismen på följande sätt:

      "Creation means that the various forms of life began abruptly through the agency of an intelligent creator with their distinctive features already intact. Fish with fins and scales, birds with feathers, beaks, and wings, etc."

      Men 1987 blev ju den här formen av (så kallad) "vetenskaplig kreationism" föremål för en uppmärksammad rättegång, där domaren, till slut, konstaterade att den (så kallade) "vetenskapliga" kreationismen är en religiös tro, som inte har någonting med vetenskap att skaffa, och som sådant inte har någonting i skolans biologiundervisning att göra...

      ...varpå "Pandas" författare helt enkelt stuvade om i sitt manuskript och gjorde om "Pandas" till en bok om intelligent design genom att helt bara ersätta ord som "creation" med "intelligent design", på följande vis:

      "Intelligent design means that various forms of life began abruptly through an intelligent agency, with their distinctive features already intact. Fish with fins and scales, birds with feathers, beaks, wings, etc."

      Och sedan hävdade man att boken enbart handlade om Intelligent design, som var en strikt VETENSKAPLIG teori, som inte hade någonting med vare sig religion eller kreationism. Boken är alltså, från början till slut, en del av ett fullt medvetet bedrägeri, och är naturligtvis, som sådan, fullständigt opålitlig i de flesta avseenden. Den som vill läsa en mer utförlig recension, kan man fördel bege sig hit:

      https://ncse.com/library-resource/gross-misrepresentation

      Jag noterar för övrigt din fullständiga brist på svar på min fråga om hur en tillfredsställande övergångsform skulle se ut, gissningsvis eftersom du inte har något svar att erbjuda. Du har bestämt dig för att det helt enkelt inte KAN finnas några övergångsformer, och alla besvärliga frågor och argument som du inte kan svara på, hanterar du, i vanlig ordning, genom att låtsas som om de inte finns.

      Radera
  4. Christian säjer,"istället för att hänvisa till någon som du uppfattar som auktoritet-kan du inte presentera några egna tankar istället",ett märkligt uttalande,vad är det du själv gör?!Den egna tanken du möjligen har,"Gud finns inte" (och Richard Dawkins är hans profet).detta tror också
    de onda andarna och bävar.Jakob 2:19 .Så frågan blir om denna tro ens är någon egen tanke?!

    SvaraRadera
  5. Kristian,

    Kommer du nu lägga in någon rättelse i texten här ovan, nu när det blivit uppenbart att Stephen Jay Gould ansåg att det faktiskt fanns ETT ÖVERFLÖD av övergångsformer?

    "Transitional forms are generally lacking at the species level, BUT THEY ARE ABUNDANT BETWEEN LARGER GROUPS".

    Gould tyckte ju också att det var enormt irriterade att hela tiden, av kreationister, behöva bli tillskriven den här uppfattningen om att det skulle saknas övergångsformer.

    "Since we proposed punctuated equilibria to explain trends, it is infuriating to be quoted again and again by creationists—whether through design or stupidity, I do not know—as admitting that the fossil record includes no transitional forms."

    Jag utgår ifrån att du tar bibeln på allvar när den betonar vikten av att inte bära falsk vittnesbörd, och hoppas att du korrigerar ditt misstag här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. PS.

      Jag kollade upp några av citaten från de andra paleontologerna som Lennox citerar. Raup uttrycker sig ju till exempel på det här viset i Principles of Paleontology, på sidan 306:

      "The fossil record does occasionally provide what might be termed as a 'missing link,' a species that appears to represent a transitional stage between higher taxa. One such form is the reptile-like bird Archaeopteryx, of the Middle Jurassic,... Archaeopteryx possessed both reptilian and avian characters. Its possession of feathers suggests that it was warm-blooded, like modern birds, but it also had large teeth, solid bones, and other reptilian skeletal features."

      Det verkar alltså som att han, precis som Pattersson, (och Gould), ansåg att det FANNS övergångsformer, och att Archaeopteryx var att alldeles utmärkt exempel.

      Jag förstår inte riktigt det här, Kristian: är det verkligen så här man argumenterar, tycker du? Genom att ta citat från forskare, ryckas loss dem ur sitt sammanhang, och på så vis få det att se ut som att dessa forskare formulerat åsikter och uppfattningar som de i själva verket aldrig hyst?

      Radera
    3. Signaturen "Christian" ger sig inte. Jag beklagar att hans auktoriteter, som t.ex. Gould, inte tycks veta vad de riktigt ska anse utan tycks säga än det ena och än det andra. Jag finner detta lustigt, men skulle jag vara "Christian" skulle jag finna det ytterst besvärande. Vad sedan gäller hans långa orering om "Of Pandas and Persons" ovan så konstaterar jag att han helt glider undan från det som diskussionen handlade om (bristen på kritik mot citatförfalskning) för att i stället koncentrera sig på en fullständigt ovidkommande termskiftning som författarna ägnat sig åt. En termskiftning som detta sagt inte alls är ointressant. Var det någon som lade märke till varför författarna ändrade i boken? Svaret är synnerligen beklämmande men samtidigt avslöjande för hur de evolutionstroende arbetar. Det blev helt enkelt, genom domstolsbeslut, FÖRBJUDET att använda ordet "creation". Vad ska man göra i en sådan situation när makten, för att skydda den uppenbart väldigt sköra tron hos de evolutionstroende, FÖRBJUDER undervisning i skapelsetro? Ja, man måste använda andra ord. Det var det som skedde. Men observera orsaken!

      Radera
    4. Kristian,

      “Jag beklagar att hans auktoriteter, som t.ex. Gould, inte tycks veta vad de riktigt ska anse utan tycks säga än det ena och än det andra”.

      Gould ansåg att övergångsformerna fanns i ÖVERFLÖD. Det är bara du och Lennox som ryckt hans ord ur deras sammanhang, och på så vis få det att SE UT som han anser någonting annat än vad han i själva verket anser. Det här hade du känt till om du faktiskt LÄST NÅGONTING Gould skrivit, vilket jag utgår ifrån att du inte har.

      När det gäller Pandas författare, sedan, visar naturligtvis Pandas tillkomsthistoria att författarna inte är att lita på. Men om du nu menar att citatet är äkta: var kommer det då i från, i sitt ursprung. När, var och hur formulerade sig Patterson på det här viset?

      Du skriver också att

      "Det blev helt enkelt, genom domstolsbeslut, FÖRBJUDET att använda ordet "Creation".

      Men det är naturligtvis inte sant. Det är inte förbjudet att använda sig av ordet "Creation" -- däremot är det naturligtvis olagligt att föra in religion i en biologiundervisning som (enligt lag) skall vara icke-konfessionell och vila på vetenskaplig grund.

      Men det är ju någonting helt annat.

      "Vad ska man göra i en sådan situation när makten, för att skydda den uppenbart väldigt sköra tron hos de evolutionstroende, FÖRBJUDER undervisning i skapelsetro?"

      Ett alternativ är ju att man respekterar rådande lagstiftning.

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  6. Kristians tystnad är nog så talande.
    Att dra sig ur en kritisk debatt och bojkotta motparten är ett tecken på fullständig kapitulation. Särskilt när det är han själv som initierat diskussionen med att publicera sina ståndpunkter.
    Har sagt det tidigare, men tål att upprepas: Kristians trovärdighet är totalt förbrukad. Det är väldigt mycket snack men ytterst lite verkstad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 11:22. Du tycks vara helt blind för signaturen "Christians" fräcka sätt att debattera. Dels lyssnar han inte alls på vad jag har försökt säga, inget duger någonsin för honom och dessutom kommer han, som gäst, hit till min blogg och kommenderar mig vad jag bör skriva och försöker på det sättet styra diskussionerna. Sådant accepterar jag inte, och dessutom har jag, sent om sider, insett att det bara är slöseri med tid och tankeenergi att besvara hans kommentarer. Därför har jag valt att helt enkelt ignorera honom och det han skriver. Det handlar givetvis inte, som du felaktigt och illsinnat sluter dig till, om någon kapitulation. Det handlar i stället om sunt förnuft och insikt om vad som lönar sig och vad som är helt lönlöst.

      Radera
    2. Kristian. Du är själv precis lika blind för ditt fräcka sätt att debattera. Du är en mästare på att idiotförklara andra med kommentarer om att de inte vill se eller inte klarar av att se det du vill föra fram.
      Det är på tiden att du får smaka på din egen medicin.
      Att du bojkottar en diskussion med en bloggläsare som inte på något sätt är mer fräck i tonen än du själv, gör ju din bojkott bara mer löjlig.
      Om du är så rädd för att debattera, eller så trött på det, varför bloggar du alls? Eller tillåt inga kommentarer om du inte vill kommunicera med dina läsare.

      Radera
    3. Anonym 12:36. Det att konstatera att någon inte klarar av eller vill se är inte att idiotförklara. Sedan kan jag inte låta bli att påpeka att du tydligen inte alls brydde dig om att läsa min senaste kommentar. Men det är ju frivilligt...

      Varför jag bloggar? Ja, delvis för att jag vill diskutera, visst. Men jag låter inte någon annan sätta agendan. Men diskussionen är inte huvudsaken. Den är att ha en kanal för att kunna föra fram ett alternativ till det politiskt korrekta och till det idag i media (och samhälle) totalt dominerande och allt annat kväsande vänsterliberala och många gånger kristendomsfientliga paradigmet.

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    5. Kristian,

      Du återkommer gång efter gång till den här uppfattningen om att ingenting någonsin "duger" åt mig. Men jag undrar fortfarande vad det egentligen är som du anser att jag borde ha nöjt mig med. Låt oss till exempel bara titta på dina argumentation i frågan om dessa övergångsformers varande eller icke-varandra. Du har så vitt jag kunnat avgöra enbart:

      1) PÅSTÅTT -- helt utan närmare diskussion -- att det inte finns en enda övergångsform bevarad i den fossila databasen.

      2) FÖRSVARAT denna uppfattning genom ett simpel auktoritetsargument:

      "Och varför ska jag tro på denne Patterson då? Kanske för att han jobbade vid Naturhistoriska museet i London och där bland annat hade hand om Archaepteryx-fossilen? "Christian" är nog en lättviktare i sammanhanget..."

      Vi skall alltså acceptera ditt påstående om att det saknas övergångsformer eftersom en AUKTORITET, anställd vid naturhistoriska museet i London, håller med dig på den här punkten.

      Dessvärre visade det ju sig att den auktoritet du hänvisade till inte ens hyste de uppfattningar du tillskrev vederbörande, varför det hela, på ett ännu mer patetiskt vis, föll ihop som ett korthus.

      Du har slutligen också:

      3) FULLSTÄNDIGT IGNORERAT alla önskemål om att du skall precisera hur du anser att en tillfredsställande övergångsform skulle behöva se ut för att du skulle acceptera den just som en övergångsform.

      Jag förstår inte det här, Kristian: förväntar du dig verkligen -- på fullaste allvar -- att någon annan skall anse att du presenterat en stark argumentation i den här frågan, Kristian? Borde jag verkligen nöja mig med det här, tycker du? Tomma påståenden och meningslösa auktoritetsargument?

      Radera
  7. Kristian. Visst läste jag din kommentar. Och igen är du framme och hugger med en fräck kommentar.
    Om att konstatera att någon "inte klarar av att se" det du vill föra fram inte är en ren och skär idiotförklaring, hur försvarar du då att det är att "kommendera dig vad du ska skriva" när någon ställer raka följdfrågor på ditt inlägg?
    Den logiken haltar mer än betänkligt.
    Undrar om du ens bemödat dig om att läsa Christians kommentarer överhuvudtaget.
    Ditt påpekande om att inget duger som svar åt denne Christian gäller lika mycket dig själv. Inget som han, eller nån annan för den delen, skriver duger åt dig heller. Förklara gärna skillnaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 13:59. Fräckheten tycks sitta i betraktarens ögon...

      Radera
    2. Kristian. Rabbla exakt de orden högt för dig själv nästa gång du hävdar att inget duger som svar åt någon annan.

      Radera
    3. Anonym 14:49. Jag har skrivit en ny text som förklarar detta om varför inget jag skriver någonsin kommer att duga åt de evolutionstroende. Liksom givetvis tvärtom.

      Radera