fredag 12 augusti 2016

Motstånd



Jag läste ut en mycket bra bok igår, "Motstånd" av Hanna Christenson. Boken sägs vara en ungdomsbok, men den passar nog lika bra för äldre läsare. Boken handlar om en långt avkristnad, fiktiv, ort i Sverige där ett nytt parti (Mellandemokraterna) vinner kommunalvalet och går in för att besätta alla viktigare positioner i kommunen med sina egna. Det visar sig sedan att partiet har en dold, kristendomsfientlig, agenda och försöker med alla medel motarbeta de få kristna som finns kvar i kommunen. Detta motarbetande/motstånd får fem, till en början desillusionerade och modlösa, kristna ungdomar/unga vuxna känna på ett speciellt sätt när de försöker få igång en kristen ungdomsverksamhet på orten.

Jag rekommenderar denna bok, och jag kan konstatera att den långt kunde beskrivas som en korsning mellan min egen bok "Pastorn" och Frank E. Perettis bok "Ondskans nederlag". Om det tillåts mig att säga det. Den som läser boken - och samtidigt har läst de båda andra - inser nog säkert hur jag tänker här.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar