tisdag 3 januari 2017

Rom 1:5


Jag fortsätter under det nya året, har jag åtminstone planerat, att fördjupa mig i Hebréerbrevet, men samtidigt tänkte jag att jag också skulle vilja titta lite på Romarbrevet. Det är ju så med Guds ord – det finns så oerhört mycket att ta in och som man borde/skulle vilja fördjupa sig i att en livstid inte riktigt vill räcka till. Gud vare tack för hans rika gåva/gåvor!

Nå, nu läste jag Rom. 1, och där hittade jag flera saker som var mycket intressanta. Paulus beskriver, i den femte versen, sitt apostlaämbete och vad detta går ut på. "Genom honom har vi fått nåd och apostlaämbete för att bland alla hednafolk föra människor till trons lydnad för hans namns skull."

 Detta med "trons lydnad" är intressant. Många, speciellt idag, menar att detta ordpar innebär någon form av contradictio in adiecto, alltså att ordparets adjektiv på något sätt står i konflikt med det ord det beskriver eller att dessa två ord, i detta fall alltså tron och lydnaden, på något sätt skulle utesluta varandra. Så är det naturligtvis inte, utan i själva verket är det så att tron är den enda vägen till en fungerande lydnad. För det är så att om vi försöker bli rättfärdiga inför Gud genom vår egen lydnad blir denna lydnad både krampaktig och felriktad. Alltså fullständigt misslyckad. Om vi däremot inför Gud blir förklarade rättfärdiga utan egen förtjänst, av nåd genom tron, står vi efter denna rättfärdigförklaring fria att lyda Gud, hans vilja och hans ord. Inte för att vi måste för att kunna bestå inför Gud, utan av kärlek och tacksamhet gentemot Gud på grund av hans stora gåva till oss. Ser du den oerhört stora skillnaden?

Jag har skrivit en kommentar i marginalen i min Bibel just vid denna vers: "Djävulen tolkar, en lärjunge lyder!" Här syftade jag förstås på Bibeln, Guds ord. Visst kan man, ochkså sokm en kristen lärjunge, tala om att bibelordet alltid måste tolkas, men idag har ordet "tolka" långt blivit synonymt med att försöka komma förbi obekväma bibelord och bortförklara dessa. I ordet finns också, i de flesta fall, inbyggt det moderna påfundet att det är tolkaren, inte skribenten, som har den yttersta nyckeln till att definiera betydelsen och innebörden av en skriven text. Alltså: Om en text säger något/betyder något för mig så är detta textens betydelse – trots att kanske författaren avsåg något helt annat med sin text. Av denna orsak undviker jag att tala om "tolka" i samband med Bibeln. I stället använder jag ordet "förstå" i meningen att vi som bibelläsare ska söka att förstå vad Gud avser med det som står skrivet. Bibeln är Guds ord, och detta ord är riktat till oss. Med sitt ord vill Gud förmedla kunskap till oss människor, och då är det viktigt att vi verkligen försöker förstå vad Gud vill förmedla till oss. Det står inte oss fritt att "tolka" de bibliska texterna och genom denna tolkning få dem att betyda vad som faller oss in och som vi tycker att de borde betyda. Detta vill Fienden gärna få oss att tro, och således kan man, menar jag, tala om att "Djävulen tolkar, en lärjunge lyder."

23 kommentarer:

  1. ”För det är så att om vi försöker bli rättfärdiga inför Gud genom vår egen lydnad blir denna lydnad både krampaktig och felriktad. Alltså fullständigt misslyckad. Om vi däremot inför Gud blir förklarade rättfärdiga utan egen förtjänst, av nåd genom tron, står vi efter denna rättfärdigförklaring fria att lyda Gud, hans vilja och hans ord. Inte för att vi måste för att kunna bestå inför Gud, utan av kärlek och tacksamhet gentemot Gud på grund av hans stora gåva till oss.”

    Den logiska slutsatsen av dessa påståenden är att människan inte kan ha någon fri vilja när det gäller frälsningen. Det är alltså Gud som väljer ut vem som tror på honom, och vem som förkastar honom. Gud vill alltså, att en del av hans skapelse skall hamna i paradiset, medan resten åker till helvetet. Gud belönar således en del av sin skapelse, medan han straffar den andra.

    Varför måste en del av skapelsen straffas? På grund av att de inte är ”rättfärdiga” inför Gud. Varför är de inte ”rättfärdiga”? Därför att de inte tror. Varför tror de inte? Därför att de Gud inte gett dem tron. Allt beror således på Gud. Det är på Guds ansvar att människor kommer till tro på honom. Det är således Guds vilja, att en del inte skall tro på honom, samt att dessa skall åka till helvetet.

    Detta är nog kristendomens kärna: Jesus måste dö och uppstå för att försona den fallna världen med Gud. En ytlig tolkning av kristendomen (vilket Kristian naturligtvis kommer att anklaga mig för, utan att komma med anledningar varför den är ytlig), är att den ger mänskligheten dess moral och etiska riktlinjer. Utan Gud är ju vadsomhelst tillåtet! En mer sofistikerad teologi påpekar då att ”moralen”, eller människans ”samvete”, är inpräntad i våra hjärtan. Således behöver man nödvändigtvis inte vara kristen för att inse vad som är rätt eller fel i moraliska spörsmål. En annan sofistikerad teologisk hållning, är att Bibeln inte är ämnad till naturvetenskapliga ändamål. Alla naturvetenskapliga (eller historiska) grodor som finns i Bibeln skall därför inte tolkas bokstavligt, utan mer som en metafor för något annat. Det finns alltså en djupare sanning i t.ex. Skapelseberättelsen – Gud vill säga oss något om mänsklighetens tillvaro.

    SvaraRadera
  2. (forts.)

    Nu infinner sig genast frågan – om kristendomen inte är nödvändig för vare sig moralen, naturvetenskapen, historien eller något annat världsligt, varför då alls vara kristen? Det finns visserligen s.k. kulturella kristna, som går i kyrkan och deltar i församlingsarbetet eftersom det är socialt givande och kulturellt berikande. Jag själv anser att gamla kyrkor och stora katedraler är bland de vackraste byggnaderna i världen. Men vi tror inte ett dugg på kristendomens lära. Precis som vi uppskattar Stonehenge, eller Erechtheion i Aten, utan att tro på de gudar eller myter som dessa tempel representerar (huruvida Stonehenge var ett ”tempel” vet vi dessutom inte).

    Men vad behöver vi då kristendomen till? Enligt de kristna teologerna (åtminstone en del av dem) kan jag vara en ytterst godhjärtad person utan att vara kristen. Jag kan leva mitt liv på ett nästan helgonlikt sätt, utan att vara kristen. Är jag då rättfärdig inför Gud? Nej! Enligt kristendomen blir man rättfärdig inför Gud om man tror att Jesus dog för mänsklighetens synder. Varför måste man tro detta? Enligt kristendomen har mänskligheten fallit i synd, vilket innebär att det finns en avgrundsdjup klyfta mellan Gud och hans skapelse. Denna klyfta kan enbart överbryggas av Jesu offer. Kristendomens frälsningslära vilar således på en ytterst mörk syn på mänskligheten. Människan är förlorad, djävulsk och syndig, men Gud räddar människan. Gud är nådig, kärleksfull och rättvis.

    Denna naiva bild faller sönder så fort man petar på den. Kan en människa i Indonesien leva hela sitt liv utan att vara medveten om denna klyfta mellan Gud och hans skapelse? Svaret är ja. Denna klyfta, eller arvsynden, är en fantasiprodukt. Vi måste således först tro på fantasin om en klyfta mellan Gud och människan. Dessutom – vem orsakade denna klyfta? Om Gud är allsmäktig, så orsakade Gud syndafallet (eller åtminstone tillät detta). Vi måste vidare tro på att denna klyfta enbart kan överbryggas av att en människa torteras och dör – d.v.s. att en människa offras för Gud. Gud förlåter alltså mänskligheten om en enda människa offras till honom? Denna människa förmodas dessutom vara Gud själv. Gud offrar alltså sig själv till sig själv? Varför? Finns det någon lag, högre än Gud själv, som säger att detta måste ske? Är det inte Gud som bestämmer allt detta? Varför behöver Gud förlåta oss – var det inte hans vilja att syndafallet skulle ske, eller är han inte allsmäktig?

    SvaraRadera
  3. (forts.)

    Förklaringen till denna märkliga fantasi är naturligtvis att den uppfanns av judar. Gamla Testamentet är fullt med djuroffer (och åtminstone ett människooffer). Många religioner runt om i världen baseras på olika offerriter.
    Jesu offer är således det Totala Offret. Tanken om offer är dock omoralisk. Att offra (d.v.s. döda) ett oskyldigt djur eller en människa för något brott som begåtts av någon annan individ är motbjudande och totalt förkastligt. Ett brott kan inte sonas genom blodsoffer. När man läser Gamla Testamentet inser man dessutom hur tydligt dessa offerriter höjer prästerskapet till en högstatusgrupp i samhället. De drog nytta av folkets dumhet och rädsla, och skrämde dem med tal om ”Det Allra Heligaste” i templet, och olika straff som skulle drabba dem om de inte lydde Guds (alltså prästernas eller leviternas) befallningar. Att döda något oskyldigt (såsom Jesus) tar inte bort det ursprungliga brottet. I själva verket är kanske själva offerriten ett större ont än det brott som begåtts!

    Hela tanken om föroning i kristendomen är absurd. Förlåter Gud en seriemördares synder? Ja, om han kommer till tro på Jesus. Förlåter Gud en helgonlik buddhists synder? Nej, inte om han eller hon inte tror på Jesus. Nu svarar naturligtvis den kristne att vi inte vet vad Gud har för planer för människan efter döden. Så att tro på Jesu offer är alltså ingen garanti för Guds förlåtelse? Vi vet alltså inte alls vad som händer efter döden? Vi vet alltså inte om tron på Jesus leder till en evighet i paradiset?

    Om Gud är allsmäktig är det således inte människans fel att hon är fallen. Gud behöver inte förlåta oss. Om Gud är allsmäktig bör vi skylla allt på Honom, både det goda och det onda. Allt är Guds vilja. Kärleken, glädjen och freden är Guds vilja. Men även det överflödiga och aldrig sinande hatet, lidandet och krigen. Alla sjukdomar är Guds vilja. Satan är Guds vilja. Helvetet är Guds vilja. Terrordåden, mördandet, de kristnas förföljelse, homosexualiteten – precis allt som Kristian här i sin blogg ständigt bekymrar sig över, är i själva verket Guds vilja, om Gud är allsmäktig. Varför bekymra sig över någonting alls? Går inte allt enligt Guds plan? Kan universums slutresultat blir något annat än vad Gud visste och orsakade i Tidernas Begynnelse?

    ”Med sitt ord vill Gud förmedla kunskap till oss människor, och då är det viktigt att vi verkligen försöker förstå vad Gud vill förmedla till oss. Det står inte oss fritt att ’tolka’ de bibliska texterna och genom denna tolkning få dem att betyda vad som faller oss in och som vi tycker att de borde betyda. Detta vill Fienden gärna få oss att tro, och således kan man, menar jag, tala om att ’Djävulen tolkar, en lärjunge lyder.’”

    Är det inte lustigt hur hela Guds planer för mänskligheten beror på en antik text, som kan tolkas, förstöras och redigeras? Det är nästan som om Gud inte ville att en stor del av hans skapelse skulle tro på honom. Varför lämnar Gud utrymme för tolkning? Bryr han sig inte om att hans älskade skapelse skall få den mest korrekta bilden av hans meddelande? Varför valde Gud att tala med mänskligheten genom ett antal ofullständiga, motsägande och lätt bortkomna pergamentrullar? Kan Gud inte hindra ”Fienden” från att sprida ”inkorrekta” tolkningar?

    Humanisten

    SvaraRadera
  4. Tack Humanisten, bra analys!!

    SvaraRadera
  5. Humanisten. Du bygger halmbockar för att sedan kunna bränna ner dem. Det är ju också ett sätt... Några saker bara - resten av dina skriverier är på en sådan nivå att jag inte bemödar mig om att bemöta dem. Läs det första du skriver, och det sista. Ser du inkonsekvensen?

    "Kristendomens frälsningslära vilar således på en ytterst mörk syn på mänskligheten." Hallå! Läser du alls tidningar och ser du alls på nyheterna? Nåväl, vi som gör det påstår nog snarare att kristendomens syn på mänskligheten är mycket realistisk.

    "Den logiska slutsatsen av dessa påståenden är att människan inte kan ha någon fri vilja när det gäller frälsningen. Det är alltså Gud som väljer ut vem som tror på honom, och vem som förkastar honom. Gud vill alltså, att en del av hans skapelse skall hamna i paradiset, medan resten åker till helvetet. Gud belönar således en del av sin skapelse, medan han straffar den andra."

    Om vi bortser från det faktum att dina påståenden och slutsatser innebär en förenkling nästan in absurdum, varför skulle detta med nödvändighet vara fel? Om Gud finns, om han har skapat oss - hur kan du mena att det är fel av honom om han frälser en del och skickar en del till förtappelse? Har inte han, som den suveräne Skaparen och alltings Herre, den rätten? Eller menar du att du vet bättre? Har du dessutom insyn i allt som sker bakom alla människors beslut? Kan du, med säkerhet, påstå att du vet bättre än Gud själv vem som borde frälsas och vem som borde dömas till förtappelse?

    Du sätter dig på ganska höga hästar, vill jag påstå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Visast är den som vet vad han inte vet."

      Radera
    2. ”Du bygger halmbockar för att sedan kunna bränna ner dem.”

      Nej, jag tänder en ynklig tändsticka och tänder ett enda halmstrå, vilket får kristendomens lättantändliga halmbock att brinna ner till grunden. Istället för att påpeka att jag tänker fel eller drar felaktiga slutsatser, bör du direkt visa var mina felaktiga resonemang ligger. Problemet är naturligtvis att det inte finns några fel. Resonemanget håller vatten. Det här är vad man måste brottas med om man vill vara kristen. Vi kan väl skämtsamt säga att mängden tro är omvänt proportionell mot mängden förnuft – ju mer förnuft desto mindre tro.

      Humanisten

      Radera
    3. delar av Julsång: "sök ej bland världens visa; i värdens tempelhus. Bland dem som högljutt prisa, sin egen tankes ljus..." h läsaren T n U

      Radera
  6. Humanisten. Du är blind för dina egna missgrepp. Dessutom är du blind för de påpekanden jag har gjort tidigare angående bristerna i ditt resonemang - t.ex. angående det jag skrev om ditt feltänk i frågan om Guds allmakt. Eftersom jag har begränsat med tid väljer jag att inte slösa den lilla tid jag har för bloggande på att diskutera med dig emedan det inte leder någon vart. Men om du vill kan du gå tillbaka till gamla diskussioner och se vad jag skrivit då. Det gäller ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humanisten,
      Ett ord av Martin Luther att reflektera över!
      "När Gud vet allting,varför har han inte då hindrat människors syndafall?Varför ser han på och låter världen dra fördömelse över sig,när han ändå kunde avstyra den och omvända henne så att hon blev from?
      Den som med sådana frågor vill börja lära känna Gud,han bryter halsen(nacken) av sig."

      Radera
  7. Kan ingen bemöta Humanisten argument? på riktigt så är det hen skriver vettigt och förnuftigt jämfört med den religiösa jargongen..

    SvaraRadera
  8. Luther var kanske en god rebell mot den redan tokiga katolska kyrkan, men någon större tänkare var han nog inte. Hans antisemitism (vilket för övrigt utläggs utan förbehåll i hans motbjudande verk ”Om judarnas och deras lögner”) bidrog troligtvis till det judefientliga hatet i Tyskland. Ett annat yttrande från Luther är följande:

    ”Förnuftet är Djävulens sköka som inte kan göra något annat än att förtala och skada vad Gud än säger och gör.”

    Luther erkänner alltså här, liksom Paulus, att kristendomen är helt oförnuftig. Ju mer förnuft, desto mindre tro. Vi kan väl då dra den den slutsatsen, att Luthers och Paulus’ funderingar är totalt oförnuftiga, och därmed skjuter de sig själva i foten. Vi bör väl inte tro på sådant som är oförnuftigt? Är det inte så, att själva orsaken till att överhuvudtaget tro på något, är att det är förnuftigt att tro på detta? Om kristendomen då är oförnuftig, bör vi inte heller tro på den.

    Det är oftast så här det går till hos teologerna. Alla argument och alla empiriska bevis som strider emot deras stolliga teorier om en påhittad översinnlig varelse, avfärdas med påståendet att människan inte kan sätta sig upp emot Guds allmakt och allvetande. För att kunna använda sig av argumentet, att människan inte får ifrågasätta eller förkasta en viss idé eller teori eftersom den är av gudomlig härkomst, måste man först visa att denna idé eller teori faktiskt är av gudomlig härkomst. För att kunna visa att ett påstående, en idé eller en teori är av gudomlig härkomst, måste alltså en individ veta vad Gud vill och tänker. Jag personligen vet inte vad Gud tänker eller vill. När jag läser en text eller hör ett påstående har jag ingen aning om vad som möjligtvis kunde vara ett meddelande från universums förmodade Skapare. Jag är alltså så pass ödmjuk att jag erkänner att Gud inte talar direkt till mig, eller genom mig, vilket en del predikanter och religiösa personer verkar tro. Det är alltså högst märkligt att vi ateister anklagas för högmod, när de som anklagar oss själva tror sig känna till Guds vilja.

    Vi kan till exempel byta ut ordet ”Gud” mot ”Allah”, ”Zeus” eller ”Brahman” och varje gång vi stöter på en orimlighet eller motsägelse konstatera att orsaken till att orimligheten eller motsägelsen uppkommer, är att vi människor inte förstår oss på ”Gud”, ”Allah”, ”Zeus” eller ”Brahman”. Religionen går nu inte längre att motbevisa, eftersom alla motbevis avfärdas som ”dumma tankar” från ”dumma människor”. Vad de religiösa inte inser, är att de börjar med premissen att deras religion är sann, varför alla motbevis a priori måste vara falska.

    SvaraRadera
  9. (forts.)

    "När Gud vet allting, varför har han inte då hindrat människors syndafall? Varför ser han på och låter världen dra fördömelse över sig, när han ändå kunde avstyra den och omvända henne så att hon blev from? Den som med sådana frågor vill börja lära känna Gud, han bryter halsen (nacken) av sig.”

    Som jag tidigare sade var Luther ingen stor tänkare, vilket blir tydligt när man läser citatet ovan. Luther går naturligtvis till angrepp mot personen (s.k. ad hominem-argument, som är ett klassiskt argumentationsfel), eftersom det inte finns några svar på den förnuftiga frågan. Därför är Luther (och kristendomen) också så fientligt inställd till förnuftet, som förmodligen också är en gåva från Gud, och som de kristna inte tvekar att använda då de läser själva Bibeln. Luther menar alltså att personer som ställer sådana obekväma frågor är litet bakom flötet. Luther gör här det stora misstaget, att han antar att kristendomens läror är sanna, varför alla förnuftiga frågor och motargument a priori måste vara falska. Luther ifrågasätter aldrig Guds existens eller Bibelns auktoritet – om han gjorde det skulle han inte vara teolog längre. Att Bibeln är falsk, eller att Gud inte existerar är tabu för Luther. Denna intellektuella feghet inför de obekväma frågorna skiljer honom och andra teologer från djupa filosofer som bl.a. Sokrates, som inte tvekar att förkasta förutfattade sanningar om de visar sig vara falska vid närmare undersökning. Framsteg görs när förutfattade sanningar förkastas vid närmare undersökningar. Galilei förkastade grekernas antaganden efter noggranna undersökningar. Einstein förkastade Newtons antaganden efter noggranna undersökningar. Teologerna och religionen kommer aldrig att förkasta den förutfattade sanningen – Bibeln. Därav behoven av de teologiska bortförklaringarna, de teologiska dimridåerna och metaforerna. De antar att vissa påståenden är sanna, och försöker sedan anpassa verkligheten till dessa påståenden. Där har ni teologin i ett nötskal.

    Humanisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Käre humanisten.
      Ett förnuft benådat och upplyst av Guds Ord och den Heliga Skrift är oövervinneligt( framförallt i själens andliga frälsnings och överlevnadsfrågor.) Alla judar med sina framstående nådegåvor och "naturgåvor" både praktiska och intellektuella som kommit till Jesu Tro är som morgonstjärnor uppståndna ur mörkret och vitnnar Gud till Ära att Skriften Är Evig Sanning (t ex Adolph Saphir med bl a annat Boken Bibelns Gudomliga Enhet)
      Man känner sig så och är förnuftigt och logiskt enhetlig när man läst den så man låter gärna Luther och Laestadius och andra på sitt jordnära sätt uttala sitt förakt mot mörkret.
      Luther och Laestadius visade och gjorde stora kärleks och omsorgsgärninar i sitt Liv som alla kristna men de tog inte själva äran åt sig ty den Tillhör Gud och Lammet som köpt dem i sitt Blod; det som du utan att känna smädar; eller gör du; DÅ ÄR KLOCKAN SLagen- och de messianska judarna fattar dessutom att Bibeln är Frälsningsboken utandad av Gud och att allt människoverk skall avbrännas och räknas som intet inför Herren vid Hans andra Ankomst.
      Vi kan ju tvista om den saken också.
      Herren har nog fått både positivistisk framtidstro och framgångstro på fall också logiskt och rentav "naturligen konkret".
      Ni kan bara inte se det och vl inte se det ty ert förnuft är förmörkat av gemenskap med ert eget och djävulens mörker; säger Torsten Nils Ulrik

      Radera
    2. Humanisten. Du talar om förnuftet som du har förnuft till. Kristendomen är ingalunda någon fiende till förnuftet. Problemet är det förmörkade förnuftet. Ett naturligt förnuft behöver upplysas av evangelium, och då (och endast då) kan det fungera oss till fördel. Du är själva typexemplet på hur ett förmörkat förstånd kan dra ner människan i mörkret.

      Radera
    3. "Problemet är det förmörkade förnuftet."

      Mycket intressant. Vad är nu skillnaden på det "förmörkade" och det "naturliga" förnuftet? Inte är det väl så enkelt att alla slutsatser som gjorts för att försvara kristendomen är en produkt av det "naturliga" förnuftet, medan alla slutsatser som gjorts för att kritisera kristendomen är en produkt av det "förmörkade" förnuftet? Du förutsätter alltså att kristendomen är sann, varför alla motargument a priori är falska eller uppkomna ur det "förmörkade" förnuftet?

      Du Kristian menar att jag är en "människa i mörker". Detta är ännu ett exempel på hur kristna börjar attackera personen när deras argument inte längre håller. Vi kan diskutera hur länge som helst vem av oss som sitter i det svartaste mörkret, men detta leder ingen vart.

      Humanisten

      Radera
  10. Käre humanisten!?
    Om den inomvärldsliga logiken och förnuftet är de "högsta goda";jag använder nu religionsvetenskaplig term:-); Varifrån kommer då Detta Högsta Goda och dessa enheter förnuftet och logiken som du någon gång sagt att leder till att vi människor förstår att vi gör gott i att verkligen älska varandra och "bruka och vårda "naturen".
    Ur ett urdjurs puttrande i urhavet måhända??? Varifrån kom Urhavet och Hur uppstod urdjuret och dess puttrande och hur blev det så självmedvetet och förvetet glupskt att hävda sig själv och sina förmågor samtidigt som det envetet försöker förneka Den Skapare som med tecken under och rent Ord och Uppenbarelse;Jesus;Jeschua;=Maschiah=Messias;Den Smorde; Guds Utvalde;Judarnas Konung och Frälsare för dem som Tror och som Är Var och Skall Komma även att för förnekarna som fördes och hatades vilse Uppenbara sin Makt och Ära och en sådan Kärlek och Rättvis Dom som ingen annan än Han kan ge och visa.
    Varför är det så viktigt att skriva upproriskt mot Denne Livets Historiens och Uppenbarelsernas Gud och Herre som man förnekar???+
    Frågar en som sett Kärleken få reminiscenser av den grekiska visdomen att halka hit ut till kalla mörka norden där räven överraskar grisen eller vad man nu sjunger humanistisktsekulärt vid vintersolståndet.
    frågan/frågorna ställdes av en halvbildad torsten nils ulrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humanisten,
      "Luther ingen stor tänkare","fientligt inställd till förnuftet" osv.är avslöjande för din fördomsfulla okunnighet om Luther och den reformation som vi i år firar 500 års jubileet av.
      Du gör tvärsäkra påståenden,brist på självkritik,lyssna på argument och uppvisar stora brister i din kristendomskritik.Den som "varit med" och följt dessa debatter i årtionden till i dag,inga nya argument och det som du tillför är "gammal skåpmat" och "inget nytt under solen",bara mer högljutt och aggressivt.Instämmer i Kristians slutsats,"slöseri med tid att diskutera med dej eftersom det inte leder någon vart"!
      "Oaktat den dvärgalåt,som understundom vågar höja sig även mot Luther,torde det vara överflödigt att här säga något till hans beröm.Vad Luther har talat och skrivit innehåller det djupsinnigaste,saligaste och bästa som är predikat i Guds församling efter apostlarnas dagar.Ingen kan läsa hans skrifter utan att till någon mån beröras av den väldige ande som i dem talar".(förord från Lutherboken,"Trösteord i livets strid)

      Radera
  11. Ole, du anammar Luthers judefientliga texter lika självsäkert och okritiskt som mormonerna dyrkar Joseph Smith och Scientologerna L.Ron Hubbard. Du ser väl mönstret eller hur? När det gäller religion kan man tro på vilka fantasier som helst utan att ifrågasätta och kritiskt granska sanningshalten i påståendena.

    Du har blivit intutad Luther "läror". Hade du umgåtts i andra kretsar hade du trott på Joseph eller Ron. Fantasier som inte har nån vetenskaplig grund och baserar sig på korkad spagetti logik utan like.

    Humanisten har varken varit aggressiv eller högljudd, endast konstaterat självklara fakta och presenterat det åt er på ett sätt som ni borde kunna förstå.

    Tyvärr är religiösa människor så insnöade i sina oförnuftiga fantasibubblor att de inte ser verkligheten som den är utan lever i ett falsarium med dödsångest, fruktan och rädsla för helvetet, många stackare hela livet ut.

    Tänk själva och var kritiska till allt, särskilt till korkade religiösa ideér vars resultat vi ser i nyheterna varje dag.

    God fortsättning på nya året!

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag anammar också Luthers "judefientliga" texter, har läst "Om judarna och deras lögner" och förstår precis vad Luther menar. Läs gärna denna länk ! http://luk.se/LuthJud.htm Tror för övrigt att det just var Gud själv som såg till att ca.6 miljoner judar fick sätta livet till i koncentrationslägren pga. deras ohörsamhets skull! Och lika mycket att Nazityskland led nederlag efter att ha utfört vad Gud hade i sinnet! Har nyligen sett "Der Untergang" på Dvd och även "making of", där kom fram väldigt många bra aspekter av skådespelarna! En ganska unik film trots alla versioner av Hitler på youtube...

      Radera
    2. Nu börjar nog nivån vara låg på kommentarerna. Anonym 22:12 en av de verkliga bottennoteringarna. Fast nåja, den grymma gud som ofta beskrivs här på bloggen kunde säkert ha haft Hitler som sin högra hand... Det här är ett praktexempel på hur illa det kan gå när man tar kristendomen och Luther på för stort allvar.

      Personligen anser jag att kommentaren är ytterst kränkande.

      Radera
    3. Eflop,
      God fortsättning på det nya året,"Giv o Jesu fröjd och lycka!" för året 2017 efter vår Frälsares Kristi födelse.
      Joh.3:16-17

      Radera
    4. GÄLLANDE LUTHERS förmenta JUDEHATANDE UTTALANDEN är det känt att det alltid finns judefientliga krafter som tar varje tillfälle i akt att utnyttja olika auktoriteter för att klämma åt Judarna fast de semitiska barnen och judarna i sig själv inte är syndigare eller mera lögnaktiga än andra folk eller endel lögnkristna:-(
      Inför GUDS LAG FÖRKLARAS vi alla som syndiga och syndare.
      Lagen bör driva oss till Kristus, därför är den Helig, Rättfärdig och God fast den täpper till truten på oss ifråga om vem av oss vore mer eller mindre värd.
      DET ÄR OCKSÅ KÄNT att LUTHER på Äldre dar var skadad i hjärnan på alzheimerliknande sätt och alla vet ju att många alzheimersjuka, sinnessjuka och andra hjärnskadade kan tala som rabiata mot dem som de älskar mest.
      Han hade ett ju haft ett vänligt översättningssamarbete av Gamla Testamentet med lärda judar men kanske någon graekofil blev avundsjuk och sådde hat I Luther efteråt när Guds Sanning kom i den tappningen som Helige Guds Ande genom Luther lät komma Trons folk till del.
      Nog spelar det en roll vad vi säger men det är vad vi gör som gäller och är vi Nådebarn så äts svadan upp och vi är snälla som lamm förutom möjligen i försvar. Men Den antisemitiska strömningen i de stora kyrkorna och staterna läste aldrig hela Bibeln som skulle ha gjort att Judekristna inte skulle ha behövt skämmas och undanskymmas för att de i Tro på Nåden i Jesus ändå nitälskade för sunda Ting och vanor och den bestående ordningen i världen genom goda stadgar högtider och traditioner. Och så gick det som det gick.
      Tillskriv den onda saken Luthers hälsa och straffa dem som använde hans tillstånd till att låta hatet fortgå.
      P.S. Det var annars en artikel som berättade att Tyska läkare inte lät i Hitler dö i sina sjukdomar utan höll honom vid liv för att de hade vinning av det? och den förlängda tiden ledde ju då till mera dödande av judar, kristna och andra minoriteter i lägrena.
      Självklart tar jag avstånd från all antisemitism och människohatande som är så nära oss alla genom att Åkalla Herrens Jesu Nåd.
      Inte heller gjorde Luther rätt att publicera onda skrönor. Gjorde han det själv eller vilka krafter hade månne intresse att stöda sådant prat???++¤¤!! frågar Torsten Nils Ulrik

      Radera