Motiveringarna
för en tidig datering, som ofta ogillas av bibelkritiken och -kritikerna, är
däremot både bra och hållbara. Låt mig i det följande redogöra för några av
dessa. Vi börjar med Lukasevangeliet. Lukas skrev två verk som vi har bevarat i
vårt NT, nämligen evangeliet som bär hans namn och Apostlagärningarna. (Det
torde råda långtgående konsensus bland bibelforskarna om att Lukas är
författaren till dessa båda verk.) Apostlagärningarna är det andra av dessa,
och det är långt en berättelse om aposteln Paulus och hans missionsresor. Detta
så till den grad att man kunde säga att Apostlagärningarna är en biografi över
aposteln. En biografi slutar naturligt med den persons död vars liv beskrivs,
förutsatt att verket inte är skrivet före personen i fråga har dött.
Apostlagärningarna slutar med att Paulus är fånge i Rom, och helt tydligt har
Lukas slutat sin berättelse där eftersom det var situationen när boken skrevs.
Vi vet att Paulus dog (efter att han möjligen rest till Spanien före det)
under kejsar Neros förföljelse åren 64-65. Detta innebär att Apostlagärningarna
bör vara skriven några år före det. Om Paulus reste till Spanien före sin
slutliga fångenskap och martyrdöd borde boken vara skriven senast år 62.
Detta innebär att
Lukasevangeliet, som är den första delen av Lukas redogörelse, måste vara
skrivet före år 62. Konservativa bibelforskare har föreslagit år 58, och det
låter enligt mig som ett mycket gångbart förslag. Detta innebär att detta
evangelium skulle vara skrivet endast 25 år efter Jesu död och uppståndelse. Förutsatt
alltså att Jesus dog år 33. Här finns det olika uppfattningar, men konsensus
råder om att det skedde någon gång runt år 30. I det här sammanhanget ska vi också
noggrant lägga märke till de uppgifter som Lukas ger oss i början av sitt
evangelium när han skriver: "Många har sökt sammanställa en
skildring av de händelser som har inträffat bland oss, så som det har berättats
för oss av dem som redan från början var ögonvittnen och Ordets tjänare. Sedan
jag noga efterforskat allt från början har även jag bestämt mig för att skriva
ner det i ordning för dig, högt ärade Teofilus, för att du ska veta hur tillförlitlig
den undervisning är som du har fått."
Så skriver en sann historiker! Och så arbetar en sann
historiker. De som hävdar att NT, evangelierna inberäknade, enbart är myter
och sena beskrivningar av vad de första kristna trodde har antingen helt hoppat
över detta avsnitt eller så har de drabbats av någon form av tillfällig
blindhet när de har läst detta avsnitt. Här placerar Lukas sitt evangelium
bland de främsta historiska redogörelserna vi har från antiken. Hans skrifter,
och i själva verket alla NT:s historiska skrifter, kvalificerar som antik
historieskrivning. Ja, i själva verket framstår dessa skrifter, om vi ser
nyktert och fördomsfritt på dem, som mycket goda exempel på antik
historieskrivning. Vi ska i de följande texterna se hur de i själva verket står ut från
mängden i positiv bemärkelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar