Lägg dessutom
till att vi har nästan 5800 olika manuskript, hela eller delar, av de bibliska
texterna på grekiska, och det vi idag kallar vårt Nya Testamente kommer att
framstå som en enastående säker källa till kunskap om de händelser som det
beskriver. Detta till och med så att ifall vi vill ifrågasätta trovärdigheten
och den historiska tillförlitligheten hos de nytestamentliga texterna behöver
vi först förkasta all kunskap vi menar oss ha om den antika världen. Om Caesar,
om Augustinus, om Alexander den Store, om Aristoteles, Platon och om Sokrates.
Ja, allt. Detta helt enkelt för att det bibliska historiska vittnesbördet är
helt i sin egen klass. I klartext: Om vi alls menar oss veta något om den
antika världen måste vi erkänna att det som Nya Testamentets historiska texter
berättar för oss är både trovärdigt och tillförlitligt. Eller som John
Montgomery, något krasst, uttrycker saken: Vilken historiker som helst som har
specialiserat sig på antiken skulle sälja sin farmor för att få ha en lika bra
dokumentation över de händelser han studerar.
En ytterligare
garant för att det evangelierna hävdar är sant är det faktum att dessa skrifter
redan tidigt cirkulerade i den unga kristna kyrkan. De lästes och lyssnades
till medan ögonvittnesgenerationen ännu fanns kvar i livet. Om författarna skulle
ha farit med lögn skulle ögonvittnena ha kunnat opponera sig. Det är nämligen
så det fungerar när man har ögonvittnen. Speciellt om man har många
ögonvittnen. Det absolut centrala i den kristna tron är Jesu uppståndelse från de döda. Detta till och med så att Paulus hävdar att om den inte har skett, ja då faller hela kristendomen. Men det går helt enkelt inte att få igenom en så här stor konspiration – som det
här skulle handla om ifall Jesu uppståndelse skulle vara påhittad – med en massa ögonvittnen till själva händelserna
överallt. Förr eller senare brister bubblan. Men det gjorde den inte. Dessutom
skulle denna opposition sannolikt ha nått fram ända till vår tid i form av
skriftliga spår i någon form. Några sådana finns inte. Givetvis är det att inga
spår finns inget vattentätt bevis för att någon sådan opposition aldrig skulle
ha funnits, men motsatsen är ändå bra mycket mindre sannolik. Om någon vill
argumentera för en sådan position tvingas man till spekulation inte bara utan
skriftliga källor utan också mot de skriftliga källor som finns.
Men, kanske någon vill invända, Bibelns texter talar om under och mirakler och framför allt om Jesu uppståndelse. Texter som innehåller sådant kan ju inte anses vara tillförlitliga och trovärdiga? Vi vet ju att sådant inte händer! Eller vet vi det? Fortsättning följer!
Men, kanske någon vill invända, Bibelns texter talar om under och mirakler och framför allt om Jesu uppståndelse. Texter som innehåller sådant kan ju inte anses vara tillförlitliga och trovärdiga? Vi vet ju att sådant inte händer! Eller vet vi det? Fortsättning följer!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar