Vi har redan sett att evangelierna är trovärdiga till den
del att de är skrivna av en del av dessa ögonvittnen. Den exegetiska
forskningen, med textkritiken i främsta ledet, har klarlagt att detta deras
vittnesbörd har förmedlats oförvanskat genom historien till oss i vår tid. Så,
hur är det nu då? Den moderna människan menar att under inte sker. Att döda
människor inte börjar leva igen. Men här har vi ett på alla sätt trovärdigt
vittnesmål att så har skett. Av människor som sett dessa händelser med sina egna ögon och som vi kunnat konstatera var sunt skeptiska
och verkligen inte några godtrogna och lättlurade idioter. Det här är fakta, så
långt vi kan tala om att något som har hänt i gången tid är fakta. Hur ska vi då
göra när vi ställs inför detta vittnesbörd, detta historiska faktum? Ska vi
skaka på våra huvuden och konstatera att vi vet att sådant inte sker? Det
innebär att vi behöver vara fullständigt säkra på att vi vet, verkligen VET,
och känner till allt som sker i vår värld och i det universum vi lever i. Men
kan vi, med säkerhet, säga att vi vet det? Att vi med säkerhet känner till allt
om det universum vi lever i? Eller ska vi, som ju borde vara det mest
naturliga, konstatera att vi här har fakta som talar om ett större och vidare
universum än det vi trodde att vi levde i. Ett universum där vi ännu kan bli
överraskade. Ett universum där det finns en Gud som kan och vill gripa in och
göra under. När han så önskar och finner det nödvändigt.
John W. Montgomery använder sig av en bild för att
illustrera detta. Han talar om den gamle jordbrukaren. Denne gamle jordbrukare
har levt hela sitt liv på sin gård med sina hästar, kor, höns, ankor och får.
En dag tar hans vänner honom med till en djurpark. Där få han, för första gången
i sitt liv, se en giraff. Den gamle jordbrukaren konstaterar att "Ett
sådant djur finns inte!" Han hade aldrig sett någon giraff, och han menar
att något sådant djur helt enkelt inte kan finnas. Där, ställd inför ett
empiriskt faktum (han såg giraffen framför sig) kunde han välja att göra en av
två saker. Antingen kunde han stänga ute det han såg och konstatera att
eftersom det inte finns något sådant djur så kan det han ser framför sig inte finnas. Eller
så kunde han låta sitt universum vidgas och acceptera att det finns sådant som
han trodde var fullständigt omöjligt. Ställda inför det historiska faktumet att
Jesus verkligen har uppstått – ett faktum som stöds av historiskt trovärdiga
källor innehållande trovärdiga vittnesbörd om saken, så trovärdiga att de utan
vidare skulle hålla i en prövning i en domstol där sanningshalten i dessa ögonvittnesskildringar prövas – kan vi, likt denne gamle jordbrukare,
välja att göra en av två saker. Antingen konstaterar vi att det inte finns
något sådant som mirakler och någon uppståndelse från de döda. Eller så låter
vi det empiriska faktum vi står inför här vidga vårt universum och låta
oss bli övertygade om att det faktiskt finns mera än vad vi i vår tidigare
inskränkthet hade trott vara möjligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar