När det gäller Matteusevangeliet finns det en god hållpunkt
vi kan använda för dateringen, nämligen templets förstörelse år 70. Det faktum
att Jesus förutsäger templets kommande förstörelse har av bibelkritiken använts
som en motivering för en sen datering. Jesus kunde ju inte, enligt deras på
naturalismen baserade hållning, ha vetat att templet skulle förstöras. Därför
är detta något som måste ha skrivits EFTER år 70. Bland konservativa
bibelforskare har man helt naturligt svängt på detta. Här anser man att en
hållning man a priori har inte ska tillåtas påverka hur man förstår texten, och
detta är givetvis helt riktigt. Resonemanget är som följande: Matteus skrev
sitt evangelium i första hand för judar, och därför var det viktigt för honom
att framhålla detta med profetior och deras uppfyllelse. Det är därför Matteus
ofta använder orden "och detta uppfylldes när..." Därför kan vi
mycket väl sluta oss till att ifall han skulle ha skrivit sitt evangelium efter
templets förstörelse skulle han absolut ha påpekat, i samband med Jesu
förutsägelse om detta, att dessa ord gick i uppfyllelse när templet förstördes.
Detta gör han emellertid inte, och det är ett mycket starkt bevis för att
Matteus måste ha skrivit sitt evangelium före år 70 och templets förstörelse.
Traditionen placerar dessutom Matteusevangeliet någonstans nära
Markusevangeliet, och det innebär att också detta evangelium kan ha varit en av
de sammanställningar som Lukas nämner i början av sitt evangelium. Detta skulle
då också placera Matteusevangeliets tillkomst runt år 50.
Johannesevangeliet är det evangelium som har varit utsatt
för den fränaste kritiken av bibelkritikerna. Detta eftersom det blir tydligast
i just Johannesevangeliet att Jesus framställer sig själv som Gud. Eftersom
detta att Jesus sågs som Gud, igen enligt bibelkritiken, var något som växte
fram under årens lopp behöver Johannesevangeliet få en sen datering. Då bortser
man givetvis från att Jesus tydligt framstår som Gud också i de synoptiska
evangelierna, men tydligen är detta inget som bekymrar dem som vill förvränga
den bild av Jesus som vi har i Bibeln. Hur som helst finns det god historisk
dokumentation också på att Johannesevangeliet är av, åtminstone relativt,
tidigt datum och att också det är skrivet av ett ögonvittne, nämligen aposteln
Johannes. Denna dokumentation står Johannes lärjungar, kyrkofäderna Papias (som
troligtvis skrev sina verk runt år 100) och Polykarpus (ca 69 - ca 155) för.
Papias, som var kiliast och vars verk därför inte har bevarats för eftervärlden
annat än som notiser hos den förste kyrkohistorikern Eusebius av Caesarea,
säger att aposteln Johannes var författare
till Johannesevangeliet, att Markus, som var Petrus följeslagare, skrev
Markusevangeliet, att läkaren och Paulus följeslagare Lukas skrev
Lukasevangeliet och att skatt/tullindrivaren och aposteln Levi-Matteus skrev
Matteusevangeliet. Här ger oss Papias dessutom en mycket intressant uppgift:
Matteus skrev sitt evangelium på "en hebreisk dialekt", och först
senare blev det översatt till grekiska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar