torsdag 12 december 2019

Nu blir det rabalder!

Webbplatsen Sveriges Domstolar har tillkännagivit att Sveriges regering har tillsatt en rad nya domare till bland annat Svea hovrätt. Detta att regeringen utser domare har visat sig vara oerhört kontroversiellt och en sak som tidigare har lett till att EU har klämt åt åtminstone ett medlemsland. Så nu får vi alltså vänta oss att EU kommer att sända en mycket allvarlig not åt Sverige. Kanske på EU:s ordförandeland Finlands initiativ? Ett ordentligt rabalder lär det åtminstone bli!

Eller så inte. Det att regeringen tillsätter domare är kanske bara kontroversiellt när den polska regeringen gör det?

10 kommentarer:

  1. Kanske du inte riktigt vet vad du pratar om nu. Både i Finland och Sverige förbereds val av domare, av tuomarivalintalautakunta och Domarnämnden, och valen fastslås av presidenten och regeringen. Precis som i de flesta länder.

    I Polen har det nionde tillägget skapat oro, men ta själv reda på hur och återkom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 18:04. Fel. Läs texten jag länkade till. I praktiken kanske det för det mesta fungerar så som du säger, men det ÄR regeringen som utser. Inte fastslår redan fattade beslut.

      Sedan vet jag inte vad "det nionde tillägget" (tillägg till vad? Grundlagen?) syftar på, men jag kan tänka mig att det handlar om domarnas pensionsålder. (Det är vad som har skapat en del kontroverser.) Men i sig är det inget märkligt. I de flesta civilicerade länder finns det en obligatorisk pensionsålder inom den offentliga sektorn.

      Radera
    2. Självklart är det som jag säger, och jag vet att du inte vet vad du pratar om. Visa mig ett EU-land där inte regering eller kung fastslår ett förslag som gjorts upp av en nämnd. Jag förstår inte vart du vill komma med att måla upp en skandalös bild av ett normalt förfarande.

      Är du smart nog att förstå bakgrunden och sammanhanget, så förstår du vad en politisk tvångssänkning av pensionsålder för en domare i Högsta domstolen innebär.

      Radera
    3. @ 19.42
      Tror jag knappast läst nån så självgod kommentar tidigare. Vem vet , kanske har du nån kunskap om saken men ingen kan ens ta dej på allvar.
      Jag och jag och självklart är det som jag säger. Och för att riktigt visa ditt rätta jag ifrågasätter du om andra är smarta eller indirekt påstår att de inte är smarta nog. Underbar debatteknik .
      /Odd

      Radera
    4. Anonym 19:42. Jag menar mig förstå vad detta handlar om, ja. I Polen sitter ännu domare kvar i Högsta domstolen som tillsattes under kommunisttiden. Folket, och det ledande partiet, vill ha bort dessa. Därför har man gått in för en fast pensionsålder och valt att, precis som i t.ex. Sverige, tillsätta domarna politiskt. Frågan, som du undviker, är varför detta är ok i Sverige men inte i Polen.

      Radera
    5. Fortsättning. För övrigt håller jag med signaturen Odd ovan.

      Radera
    6. Frågan är irrelevant eftersom man inte kan jämföra Sverige med Polen.

      Radera
    7. Anonym 11:59. Sant. Sverige har inget kommunistiskt förflutet som de behöver göra upp med.

      Radera
    8. Precis man kan inte jämföra Sverige och Polen. Av den anledningen att Polen verkar vara ett land på uppgång som bryr sig om sina medborgare och landets framtid. I Sverige däremot är de flesta samhällsstrukturer i fritt fall.
      Talande och tragikomiskt var det sommaren 2018 under de svenska skogsbränderna när "MSB" sgs hade kapitulerat. Då fick man se polska brandMÄN på motormarsch genom Svea, på väg att släcka bränderna. Var märkligt tyst åtminstone ett par veckor efteråt om det "hemska landet", i media....
      J

      Radera
    9. Skillnaden mellan Sverige och Polen är nog större än så.

      Kort: PiS i Polen skrämmer domare på olika sätt; sänkt pensionsålder, uppsägning, straff som politiker kan utfärda, kandidater som en gång sökt och inte fått kan inte överklaga eller söka domartjänst nånsin igen, och allt för att domarna inte ska våga döma emot PiS-partiets ideologi, för att PiS ska kunna kontrollera alla domare.

      I Sverige kan det finnas en hypotetisk möjlighet att då ett parti har enkel majoritet, kunde gå emot Domarnämnden och välja en annan domare som partiet vid valögonblicket kunde anta döma förenligt med partiets ideologi. Efter valögonblicket har dock partiets önskemål ingen effekt.

      PiS-partiet är mycket konservativt, önskar bla återinföra dödsstraff och lagen får ge vika för ideologin. Omsorg för sina medborgare är det nog inte.

      Radera