tisdag 21 januari 2020

Om gårdagens "Slaget efter tolv"

Jag lyssnade på Slaget efter tolv igår. Eller egentligen borde det i detta fall inte ha hetat "slaget efter tolv" utan kanske snarare "klubben för inbördes beundran efter tolv" eller "en studie i hur man förvränger verkligheten för att få tyst på obekväma åsikter efter tolv". I stället för att ha en ärlig debatt om yttrandefrihet – och om ÖT:s beslut att gå in för en oerhört inkonsekvent hållning i sållandet av insändare där man gallrar ut sådant som någon kan uppleva som kränkande i EN fråga men inte i andra – hade man samlat ihop en panel som var ense om det mesta. Framför allt om att det var ett bra beslut från ÖT:s sida.

Beslutet ÖT tog var verkligen inte något bra beslut. Förutom att, som sagt, vara oerhört inkonsekvent är beslutet fullständigt förödande för hela diskussionen om äktenskapet. Detta i en situation där vår kyrka – som fortfarande en stor majoritet av ÖT:s läsare hör till – är mitt i denna diskussion. Var har ÖT tänkt att denna debatt ska föras? Inte på ÖT:s sidor i alla fall. Nu är det förstås en dålig bild på flera sätt, men jag tänker mig bilden av en duell. Problemet är nu bara att den ena duellanten tvingas duellera med båda händerna bakbundna. Det är vad ÖT nu har åstadkommit i äktenskapsdiskussionen.

Hur oerhört galet detta beslut, och de motiveringar som ligger bakom det, är illustreras mycket tydligt av Sofie Staras ledare i dagens ÖT. Staras oerhört vinklade hållning syns i hur hon beskriver den debatt som startade med hennes fullständigt groteska ledare i ÖT 13/8 2019. Denna debatt beskriver hon nu som en "hätsk debatt utgående från en ledare som tog avstamp i i utredningen av Päivi Räsänens inlägg på twitter". Jag vill påstå att det som var hätskt i den debatten först och främst var Sofi Staras attack på Päivi Räsänen och på kristna människor överlag. Samma sak återkom i gårdagens "Slaget" – Stara vurmar för de homosexuella till den grad att inget som ens kan uppfattas som kränkande av den mest tunnhudade människa ska få sägas eller skrivas, men Päivi Räsänen får och kan kränkas hur mycket som helst. Det är tydligen skillnad på människor här. Stor skillnad, dessutom.

Men riktigt galet blir det när Stara hävdar att "Det ska inte vara fritt fram att i ÖT ifrågasätta, kränka och mobba andra människor med hänvisning till heliga böcker".

Att det ska vara så här oerhört svårt att se skillnad på SAK och PERSON? Om denna svårighet beror på att de inblandade inte vill se skillnaden eller på att de har blivit så fullständigt förblindade av den propaganda de simmar i att de helt enkelt inte längre klarar av att göra det må kanske vara osagt. Men faktum är att, åtminstone så långt jag kan se bakåt i tiden, det ALDRIG har hänt sig att någon har kränkt eller mobbat någon på ÖT:s sidor "med hänvisning till heliga böcker". Det som däremot har hänt, och som måste tillåtas i en öppen debatt i ett fritt samhälle, är att FENOMEN diskuteras. Det är vad som har hänt, men det ska alltså numera gallras ut om fenomenet i fråga är homosexualitet. Givetvis finns det alltid en möjlighet att individer tar illa vid sig när ett fenomen som kommer nära ens person diskuteras, men det är en risk vi måste kunna ta i ett fritt samhälle. Om vi alltså vill att samhället fortsättningsvis ska vara fritt. Börjar vi idka censur på basen av att någon kan tänkas bli kränkt, ja då får vi som sagt helt sluta debattera. Frågan är: Är det faktiskt ett sådant samhälle vi vill ha? Ett samhälle där en mediaelit driver sin värdeliberala agenda helt utan mothugg? Det är dit vi är på väg, och det är uppenbart att det är ett sådant samhälle Sofie Stara, ÖT och den igår ihopsamlade klubben för inbördes beundran i slaget efter tolv vill ha.

Men åtminstone jag ställer inte upp på det.

11 kommentarer:

  1. Vilken fruktansvärt dålig text.

    Kommer att tänka på en händelse från min ungdom som verkar passa väldigt bra in på den här bloggen.

    Utanför ortens skola satt ibland några små barn ca 5-7 år. De satt ofta och kastade sten efter bilar och ifall någon gick eller cyklade förbi, skrek dom "apo, apo, apo...". Ibland stannade någon äldre dam eller herre och försökte säga att så där får man inte säga. Tonen ändrades genast och blev många gånger värre. Apo, apo... gammel gubben, gammel gubben... gammel gummo gammel gummo... Sedan kastade dom sten och sprang skrattande bort och gömde sig. Ibland stannade någon bil som just fått en svärm stenar över sig och den elaka tonen från barnen var den samma. Elakheter, mer sten och sedan sprang dom skrattande iväg. Man kan förstå att små barn uppför sig illa ibland och i något skede fick de här barnen tillsägelse hemifrån (antar jag), eller så växte dom bara upp och insåg själv sitt dåliga beteende eftersom elakheterna upphörde. Kanke det här inte är viktigt, men barnen kom från djupt kristen familj med många barn. Kanske de där barnen bara saknade uppmärksamhet.
    Men, att en vuxen man, nära 50 år uppförsig på liknande sätt är ju bara tragiskt att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 10:50. Det är fritt fram att argumentera mot min ståndpunkt. Men att så som du gör bara säga att du ogillar den är inte särskilt övertygande.

      Radera
    2. Anade lite att min text var för svår för dig att förstå. Men, där finns faktiskt en poäng om man är mogen nog att förstå den.

      Radera
    3. anonym 15.07 De förstod väl alla annars sku du väl inte ha satt tid på att skriva. Men sen är det en annan sak om den träffar annan än dig själv.

      Radera
    4. hahhaa låter som sektens barn i skolan när jag gick. De uppförde sig som djur tills det var dags för religionstimmen. Då satt de som ljus och var rädda. Hycklare...tycker samtidigt synd om dom...

      Radera
  2. Tack Kristian för ännu ett djupt och analyserande inlägg!

    Ha en välsignad dag!

    SvaraRadera
  3. Heips Kristian,

    det hör med sak och person är en problematisk sida av det hela, upplever jag. De flesta vill kritisera sak men det stannar inte där; utan när det blir frågan om det mera personliga kommer man onekligen in på känslig mark. Då blir någon sårad förr eller senare, och det är ju inte mycket bevänt med det? Nej: i något skede förstår jag att diskussionen måste begränsas eftersom den börjar föra mera ont än gott med sig, och det vill man ju gärna undvika á kristet tänkesätt? Paulus riktgiver detta på många ställen i Nya Testamentet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 793Inkky. Problemet idag, som jag ser det, är att många har så oerhört svårt att se skillnad på sak och person. Trots att man samtalar om sak så tar personen åt sig som om det som diskuterades var person och inte sak. Men vi vet ju alla att det kan vara svårt att hålla den egna personen utanför om den sak som diskuteras kommer oss nära. Så det är väl kanske inte så konstigt. Men ändå måste det alltid vara möjligt att diskutera sak. Om inte så är vi nog i en mycket svår och konstig situation.

      Sedan förstår jag kanske inte vilka ställen i NT du hänvisar till där Paulus ger riktlinjer för att vi inte ska såra någon. Tvärtom var han inte rädd att ta tag i också mycket känsliga saker om det handlade om fall där människor gick emot Guds vilja. (T.ex. 1Kor.5:1) Men ge gärna några exempel om det är så att jag har missat något!

      Radera
    2. Hej igen Kristian.
      Nu har jag inte de där bibelställena utantill, men i sina brev till församlingarna uppmanar Paulus till undvikande av "oordnade diskussioner". Han uppmanar också sina lärjungar till att vakta sina ord (dvs inte säga sådant som leder till splittring). Samtidigt är han också mån om att tillrättavisning, i mån sådant äger rum, ska ske "i kärlek". Vilket är en svår konst i nästan allt mänskligt umgänge. Så mycket splittring denna fråga skapat, kan det behövas en del reservation just kring detta.

      Radera
    3. 793Inkky. Det är sant att denna fråga har skapat mycket splittring, men det beror inte i första hand på att tillrättavisningarna inte har skett i kärlek (det har förstås nog också skett, men det är inte så vanligt), utan på att det har undervisats för lite i kyrkan om den här frågan och människorna i stället har drabbats av och förletts av den propaganda som media ständigt öser över oss. Så orsaken till splittringen är snarast att det har funnits för mycket reservation i den här frågan från deras sida som borde ha talat sanning i kärlek.

      När man ser vad Paulus skriver om enheten så handlar det alltid om en enhet på sanningens grund. Det handlar aldrig om en enhet där man kompromissar med sanningen. När man kompromissar med sanningen blir det nämligen alltid splittring. Om inte annat så mellan Herren och människorna (om det skulle visa sig att vi människor går 100% mot sanningen) eftersom Herren ÄR sanningen och därmed aldrig kan gå emot den.

      Så när Paulus varnar för splittring är det i själva verket avfall från sanningen han varnar för. Det kan vara bra att hålla i minnet.

      Radera