torsdag 9 maj 2024

Gårdagens Slaget efter tolv

Jag råkade av en händelse lyssna till gårdagens "Slaget efter tolv" och gjorde det med sort intresse. Frågan som diskuterades var huruvida den laestadianska väckelsen ska fortsätta inom kyrkans väggar eller inte. Det som lyfte diskussionen var (framför allt) det faktum att redaktören var sin uppgift mogen, och det är verkligen ingen självklarhet när dylika frågor är på tapeten. 

Bo-Göran Åstrand deltog också i diskussionen, och det blev klart (ännu en gång) att kyrkans ledning inte har något som helst intresse av att ta hand om väckelsens folk och komma väckelserörelserna till mötes. Att på detta sätt förvägra de grupper som under hela Borgå stifts inte så långa historia har burit upp vårt stift rätten att få präster som de kan ha förtroende för är något alldeles oerhört och givetvis det som ligger till grund för hela den nuvarande situationen. 

Åstrand säger att "Skulle det gå så att väckelserörelsen går in för att på sikt lämna den evangelisk lutherska kyrkan, det är ett stort fenomen i sig. Av tradition har de flesta väckelserörelser hört till kyrkan. Tar man det steget så betyder det att man separerat." 

Det är sant att vi i Finland (i motsats till t.ex. situationen i Sverige) har den traditionen att väckelserörelserna har verkat inom kyrkan. Men detta är förstås ingen orubblig naturlag. Orsaken till dagens situation - och det verkligt stora fenomenet - är att kyrkan har gått bort från Guds ord. Det alla behöver förstå är att detta är orsaken till dagen situation och att orsaken till den oro som Åstrand lyfte fram i debatten står att finna hos kyrkans ledning och därför delvis hos Åstrand själv. 

Vår kyrka måste helt enkelt välja hur man vill ha det. Antingen går man i takt och armkrok med världen och Djävulens lögner, eller så följer man Guds ord och hamnar i opposition gentemot världen. Några andra alternativ finns helt enkelt inte. Och om vår kyrka väljer det första alternativet kommer de som ännu vill gå den andra vägen att tvingas ut. Om inte rent organisatoriskt så åtminstone praktiskt. 

Jag har själv tagit det beslutet att jag förblir medlem i kyrkan så länge det går och så länge kyrkan har kvar sin bekännelse - om än inte i praktiken så åtminstone i teorin. Men jag har konstaterat att jag numera är en strikt kongregationalist. Det betyder att jag, i praktiken om än inte i teorin, inte längre är medlem i Finlands Evangelisk-lutherska kyrka utan endast i Pedersöre församling. Detta innebär också att jag inte längre ser biskoparna som några andliga auktoriteter. Auktoriteten sitter nämligen inte i färgen på en persons skjorta utan i hur denne agerar och förkunnar. Och det innebär att jag betraktar t.ex. Bo-Göran Åstrand närmast som en clown i lilafärgad skjorta - helt enkelt för att det är så han beter sig.

"Dörren är öppen och lampan lyser i hemgården", säger Åstrand avslutningsvis. Tyvärr är det på många håll i vår kyrka idag så att det är en främmande eld som brinner i den lampa han talar om. (3Mos. 10:1) Men hoppet är givetvis ändå inte ute. Vi får ta Gerd Snellmans uppmaning till oss och be för vår kyrka och dess framtid. Det går nämligen alltid att vända om och göra rätt det som blivit fel. Gud är nämligen en nådig och tålmodig Gud. 

14 kommentarer:

  1. Bra där om clown.Tyvärr inskränker sig inte clownskapet bara till det lila och kyrkan utan även till det världsliga och där förekommer de med många olika skjortfärger.Kommer först på en som ofta brukar uppträda i grön t-shirt och numera tydligen har mr pepsodent,en annan clown,som sin främsta vapendragare i sina tiggarfärder runt världen för att fortsätta mission impossible.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 10:57. Ursäkta, men det där gick mig förbi...

      Radera
    2. Ledtråd Kristian:syftar i aktuellt exempel på presidentx2.

      Radera
  2. Även jag lyssnade. Och blev mycket nedstämd. Debatten framkallade nämligen gamla minnen och djupt obehag. Notera att endast LFF diskuterades. För 40 år sedan ansågs den evangeliska rörelsen (SLEF) vara en bastion för bekännelsetrohet i Borgå stift. Dagens kyrkoherdeinstallation i Vörå visar att utvecklingen varit sådan som biskopen efterlyser: att unga män som samtycker till hans och domkapitlets krav också ska bli fullt erkända av rörelserna. Den utveckling som B-G Åstrand lett under de senaste 30 åren har blivit en framgångssaga. SLEF är ett typexempel på undergivenhet. Det finns dock vissa ljusglimtar: verksamhetsledaren och hemlandsledaren undertecknade nyligen ställningstagandet för en biblisk äktenskapssyn (https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/769104), däremot inte styrelsens ordförande eller vice ordförande som t ex i systerföreningen SLEY.

    Jag efterlyser en synnerligen viktig forskning kring denna händelseutveckling. Kanske din uppgift?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ola. Jag tror att jag är för gammal. Vi är ännu mitt i en utdragen process, och även om saker och ting kan gå snabbt tror jag att det kommer att dröja en tid innan hela perspektivet är synligt. Vad gäller undergivenheten hos Slef är jag inte riktigt så säker på att det som ser ut som undergivenhet verkligen är det. Visst går det för sig att slå igen dörrar med en högljudd smäll, och ibland behövs också det. (Du och jag är mer den typen, tror jag att jag vågar säga, även om vårt dörrsmällande har tagit sig olika uttryck.) Men det behövs också sådana som är "listiga som ormar" och som klarar av att navigera i ett mycket stenigt landskap. Där fungerar inte dörrsmällandet nämligen så alldeles bra.

      Radera
    2. Kristian: (1) "Listigheten" kan tyvärr fungera som tillvänjning, vilket nu är fallet med SLEF. Just nu skulle det vara viktigt att öppna ögonen på folk. (2) I Bibeln förmanas en ung man (Jeremia): "Säg inte: Jag är för ung, utan gå vart jag än sänder dig och tala vad jag än befaller dig." Det samma gäller också din undanflykt: "Jag är för gammal." Det är inte ovanligt att man doktorerar efter pensioneringen. Kanske viktigare för Guds rike just nu än att skriva romaner?

      Radera
    3. Ola. Som sagt kan det dröja innan vi har hela bilden. Så just nu är jag helt tillfreds med att skriva romaner.

      Radera
    4. Tiden blir kortare hela tiden. Skit i forskningen och prediikin bättring och syndernas förlåtelse. Många är döda Andligt, många svälter oxå fysiskt och blir fyllda av världens drav Andligt men mat får de ibland. Förstår av er diskussion att vi har haft det för bra. Ulrik

      Radera
  3. Nå lässarna har ju sina egna konvent där den rena läran sprids. Så de behöver ju inte vara rädda för att bli ""smittade"" av/i kyrkan. Då kan de ju höra till kyrkan för att påverka den innifrån om de anser sig vara en väckelserörelse. Fast själv tycker jag de mer är en släktrörelse som förökar sig biologiskt snarare än att deras teologi och framtoning har framgång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 19:29. Risken att "bli smittad" finns nog där ändå. Och kommer att göra det också i framtiden, oberoende av vilken väg som väljs. Vi lever nämligen alla i världen där lögnen regerar.

      Radera
    2. I alla religioner regerar lögnen, så inget annat med lässare heller..

      Radera
    3. Anonym 14:55. Du är grovt missunderrättad. Jag beklagar!

      Radera
    4. Anonym 19:29. Den finlandssvenska laestadianismen är läromässigt ganska heterogen och delvis även egendomlig rörelse, naturligtvis lite beroende på vad man betonar och av vem man frågar. En motivering för att bilda s.k. föreningsbaserade församlingar har varit, att man behöver vidta åtgärder för att bönehusfolket inte skulle bli påverkad av utvecklingen i folkkyrkan. Huruvida den tanken är riktigt genomtänkt och ens teologiskt hållbar är dessutom en fråga i sig.

      Det är värt att notera, att bara en del av rörelsens medlemmar för tillfället är villiga att helt lämna folkyrkan samtidigt som en del vill medvetet stanna kvar i folkkyrkan. Starkaste stödet för en brytning med folkkyrkan hittas hos vissa bönehus och hos en del predikanter även om de flesta av oss är bekymrade över det som man brukar kalla kyrkans andliga förfall.

      Annars önskar jag, att Du i fortsättningen skulle sluta att kalla oss "lässar" och tala nedvärderande om en "skäktrörelse". Och vad hindrar Dig att kommentera med eget namn?
      Marko Sjöblom

      Radera