Jag brukar försöka att inte läsa Kyrkpressen - det brukar visa sig att det som står där för det mesta (men inte alltid) bara höjer pulsen i onödan. Men nu läste jag insändarsidorna i det senaste numret, och Erik Vikströms insändare gav mig en bekräftelse på det vi alltid har sagt: Avfall i ämbetsfrågan är porten till avfall i alla andra frågor.
Vikström försöker göra det samma som biskopsmötet, nämligen att köra fram två parallella (och oförenliga) syner i äktenskapsfrågan. Dels ger han ett klart och tydligt vittnesbörd att äktenskapet är ett förbund mellan en man och en kvinna, dels säger han att "tiden [är] mogen för att öppna också en alternativ kanal för sådana för vilka det nuvarande vigselformuläret inte kan användas".
Jag kan inte begripa varför normalt sett fullt begåvade personer menar att kyrkan på detta sätt kan, och borde, säga både ja och nej. Tvärt emot sunt förnuft och tvärt emot Jesu klara och tydliga ord.
En ledtråd kan eventuellt hittas i det som Vikström skriver i början av det sista stycket i sin insändare: "Inte bara de kyrkliga väckelserörelserna utan hela vår kyrka står nog nu inför en sådan etisk utmaning som till exempel aposteln Paulus inte fick möta i den form som vi nu har den hos oss."
Detta är genomfalskt, men det visar eventuellt hur tanken går. Sanningen är den att den värld som de första kristna levde i inte var främmande för någon synd eller något avsteg från Guds bud och ordningar. Där fanns allt som vi upplever idag, och mer därtill. Och i den världen tvingades den unga kyrkan orientera sig. Skillnaden mellan då och nu är att vår kyrka idag har tappat bort sig själv och tycks tro att det går att komma framåt genom att glömma bort eller t.o.m. trampa Guds ord under sina fötter. När man gör så blir det som på Paulus tid var en icke-fråga till "en etisk utmaning".
Det har alltid funnits homosexuella människor i den kristna församlingen. Detta har aldrig varit någon "etisk utmaning" eller ens något problem. Detta eftersom alla har vetat vad som gäller: Alla är välkomna, men allt är inte välkommet. Men idag gäller inte längre detta, och då blir det förstås svårt. Igen ser vi detta: "Life is simple. It´s nog always easy, but it´s simple. If we don´t complicate it." ("Livet är okomplicerat. Det är inte alltid lätt, men det är okomplicerat. Om vi inte komplicerar det.")
Orsaken till att kyrkan har hamnat i denna situation är att kyrkans ledare och präster har gått bort från det klara bibelordet och struntar i Kyrkoordningens första paragraf. Det började givetvis inte med ämbetsfrågan, men den var den första stora frågan där olydnaden kom in och formaliserades. Det var den port som, när vi gått igenom den, öppnar porten till allt annat avfall. Det här ser vi tydligt i Vikströms insändare och i hans exempel.
Sedan gör sig Vikström skyldig till ännu ett kardinalfel i sin text. Han lyfter fram frågan om "vilken lösning som i det rådande läget befrämjar spridandet av räddningens evangelium". Underförstått: Vi ska gå hand i hand med världen (också) i denna fråga, då får vi ut evangeliet.
Fel! Evangeliets framgång är beroende av Andens verksamhet. Utan att Anden öppnar människornas hjärtan kan evangeliet inte ha framgång. Om vi på ett så här flagrant sätt trampar Guds ord under våra fötter kan vi inte räkna med att Gud välsignar vårt arbete. Ja, saken är väl närmast den att vi i så fall kan räkna med att han INTE gör det. Anden och ordet är nämligen intimt förenade. Kastar man ut det senare följer den förre med. Nej, om man gått fel är inte lösningen att göra fler fel. Lösningen är att gå tillbaka och korrigera det ursprungliga felet. Gör man inte det kommer man att hamna i situation efter situation där man frestas till och upplever att det skulle vara fördelaktigt att göra ännu ett felval.
Jag kan som sagt inte begripa hur normalt sett begåvade människor kan fara så här vilse.
Det är ju inte bara ( fallna) prästerskapets och biskoparss fel. Folkkyrkans folks ljumhet och likgiltighet för Guds Ord enligt vad Bibeln lär samt otukten lögnen stölderna och alla andra saker som räknades upp i den så kallade stockholmsprofetian är ett faktum och vi som vilja kristna förbli får nog göra själv bättring och bot i många frågor... i politiken brukar man säga att folket och dess leverne får sådana ledare som de förtjänar men vi kan låta budet om syndernas förlåtelse och strävan efter nykterhet och sedlighet gå ut så ofta vi kan och uppmanas i Ande och orkar och att veta att det är 40 år sedan som sthlmprofetian till Finlands folk gavs och allt verkar stämma med den så vi gör som den ursprungliga evangeliska väckelsen vi vet att Guds glada budskap står redo för alla levande och som t ex lestadianer hugenotter lutheraner pingstvänner försöker vi göra det känt och älskat Att Jesus Kristus ger förlåtelse I sitt Namn och blod ger förlåtelse och gör Lag; Kristi Lag; som inte föraktar Mose Lag gällande. Låt O Herre många ännu ångra söka och troAmen Amin Aamen.. ulrik
SvaraRaderaUlrik. Helt riktigt. Men frågan är (om det sen är viktigt att ställa den...) vad som kom först och vad som möjliggjorde det senare. .
RaderaPräster och biskopar vågade inte eller hindrades från att försvara Bibelsynen ens gällande vanligt äktenskap efter kriget. Endels på grund av krigets söndringar och synder men det är Antikristi Ande som drivit det så intill sodom och gomorraanda att vi må arbeta och bedja i Ande och sanning. Det jag tycker är att man inte borde hänga fast vid folkkyrkan ihopp om att biskoparna nu skulle stå fast vid Guds Ord över hela spektrum.
RaderaDu ställer dig utanför kyrkans gemenskap med texter som denna. Vad vinner du med att göra det?
SvaraRaderaAnonym 11:28. Om kyrkans gemenskap står mot Kyrkans gemenskap väljer jag absolut den senare!
Radera