onsdag 11 mars 2020

Om polygami i GT

Signaturen "Alma" skrev för en tid sedan en kommentar som jag inte bemötte desto noggrannare eftersom den uppenbart var sådan att den handlade om vad personen bakom den ville att Bibeln skulle säga om äktenskapet snarare än var Bibeln verkligen säger om det. Men en sjuk tå lyckades dock kommentatorn trampa på när det gäller Bibeln och äktenskapet. Det handlar då alltså om de fall av polygami som GT omnämner. Om polygami förekom i GT, hur kan det då vara fel?

Svaret på den frågan är samma svar som vi kan ge på frågan "eftersom äktenskapsbrott förekommer bland präster i vår kyrka, hur kan det då vara fel med äktenskapsbrott?" Om vi vill ge svaret på teologiska skulle det lyda så här: I GT:s narrativa delar förekommer sådant som är deskriptivt men inte preskriptivt. Och samma på svenska: I de avsnitt av GT som berättar om vad som hände finns sådant som helt enkelt beskriver verkligheten sådan den var utan att för den skull vara exempel på vad Gud har föreskrivit eller tillåtit.

Polygami förekommer från och med patriarken Jakob framåt under några århundraden. Men, och detta ska vi notera mycket noggrant, det var inte så det var tänkt och det var inte så som Gud hade bestämt att det skulle vara. Här gällde då, och gäller alltjämt, det som sägs i 1 Mos. 2:24 om att det ska vara en man och en kvinna som håller sig till varandra (för hela livet). Vi kan också observera att polygamin aldrig förde något gott med sig. I Jakobs fall ledde det till avundsjuka, stridigheter och elände, och i Salomos (extrema) fall t.o.m. till avfall från Herren Gud. Så den som på basen av vad vi hittar i GT menar sig kunna frammana stöd för polygamitanken behöver nog tänka om. För lika lite som den polygami som förekom bland Israels folk under GT:s tid gör polygami rätt och i enlighet med Guds vilja gör de äktenskapsbrott som förekommer bland prästerskapet i Finland äktenskapsbrott rätt och i enlighet med Guds vilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar