söndag 8 mars 2020

Recept på illamående och samhällskatastrof

Idag är det internationella kvinnodagen, och innan jag börjar klaga på den fruktansvärda artikel ÖT publicerade av denna anledning ska jag konstatera att det finns mycket som kunde vara bättre. Framför allt när det gäller männens aktning och respekt för kvinnor och när det gäller ansvar för det gemensamma projektet familjen. Liksom när det gäller (de unga) männens ansvar för sexualiteten och dess följder. Samt även på detta område när det gäller respekten för (de unga) kvinnorna.

Men så till ÖT-artikeln. Det var framför allt två saker jag reagerade starkt på i artikeln. (Förutom på själva andan i den som var kraftigt feministisk.) I artikelns första mening hävdas att "skilsmässan har fortfarande ett feministiskt syfte när äktenskap missgynnar kvinnor". Denna mening ger uttryck för en fruktansvärt egoistisk syn på livet. Det är jaget, mitt självförverkligande och min ekonomiska fördel som är det viktigaste. Vart försvann kallelsen att vara mor? Vart försvann ansvaret för barnen och för deras välmående? Vart försvann ansvaret för ett friskt och välmående samhälle? (Som byggs upp av välmående individer.)

Sedan regerade jag också på summeringen. "Gift dig rätt, skilj dig om du vill, bryt normerna och kommunicera." Det första och det sista är viktigt, ja. Men de två mittersta råden är inte recept på ett välmående äktenskap eller på ett välmående samhälle med människor som fått växa upp i ett tryggt sammanhang. (Läs: En stabil familj där de båda föräldrarna inte har dörren på glänt om de skulle känna för att gå.) Nej, detta är snarast ett recept på katastrof. Såväl personlig som samhällelig.

Det finns nog en beställning på en kvinnodag. Men inte på det här sättet. Inser inte de som skrev artikeln och de som lät sig intervjuas att det de ger uttryck för är precis det som gör att många människor mår så oerhört dåligt idag?

44 kommentarer:

  1. Sorry men du är ute och cyklar igen... Du påstår att det artikeln tar upp gör kvinnor egoistiska och pratar om ett jag-tänk men vem är det som är egoistisk? Jo det är ju männen som likt troll här på bloggen tidigare tycker kvinnor ska göra endast som männen vill utan nån som helst självinsikt. Det är så jävla tragiskt. Och lever man i ett äktenskap där man förväntas inte bara vara projektledare utan även en ömsint omhändertagande mor till sina barn och till sin partner så förstår jag att man vill skilja sig.
    Du tror det är skilsmässor som gör att människor mår dåligt? Fel igen. Vi måste sträva till en tid där vi inte behöver fira nån kvinnodagen, en tid där jämställdhet mellan människor avsett etnicitet, kön, sexuell läggning är lika självklar som att jorden är rund

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det är ngn som är "ute & cyklar" så är det Mimmi ! "Förväntas vara projektledare", vad exakt menar du med det ? Det ska aldrig ligga på en kvinnas ansvar att vara en "projektledare" (eller familjens överhuvud)! Mannens ansvar är att ta i beaktande "tak över huvudet" och "mat på bordet" för sin familj ! "Du tror det är skilsmässor som gör att människor mår dåligt? " Jag kan personligen intyga att jag själv,inklusive mina/våra två gemensamma barn mår allt annat än väl efter en skilsmässa för x-antal år sedan !

      Radera
    2. Minns ännu som igår då min dotter som just lärt sig prata rusade emot mig i farstun efter arbetsdagens slut utropandes "Pappa" ! .... Idag är hon fyllda x antal år och har inte behövt sin pappa sedan dess.. Tror du man känner sig behövd eller ens ngt "som katten släpat in" ?

      Radera
    3. Förvånande också att ngn tngsrätt kan utdöma skilsmässa utan att höra en i högsta grad varande delpart i målet ! ( 1995) !

      Radera
    4. Anonym 23:47 och 23:53. Det är ledsamt att läsa det du skriver. Jag beklagar det du tvingats gå igenom. Jag har förstått att när det gäller domstolar och skilsmässor finns det mycket kvar att göra innan situationen är jämställd.

      Radera
    5. Mimmi. "Du tror det är skilsmässor som gör att människor mår dåligt? Fel igen."

      Du borde läsa om och läsa rätt! Det är barnen jag talar om. Men du har ju tidigare visat att du inte bryr dig om dem (abortfrågan) så varför skulle det förvåna när du fortsätter på samma linje här.

      När det sedan gäller skilsmässor och de vuxna kan det förstås finnas situationer där en skilsmässa är det mindre onda av två onda ting. (När det t.ex. handlar om fysisk och/eller psykisk misshandel.) Men aldrig så som det sägs i artikeln: "Skilj dig om du vill".

      Radera
    6. Anonym8 mars 2020 23:27
      Din kommentar gav precis svaret på varför du skilde dig....

      Kristian
      Sluta säga att jag ska läsa om då jag i princip rakt av citerar dig. Jag bryr mig mera om barn än vad du gör. Och det att du tar hand om din familj är också ett skämt....

      Radera
    7. @Mimmi 9 mars 2020 07:09 "Din kommentar gav precis svaret på varför du skilde dig...." Jag har inte skilt mig ! Jag vägrade delta i den prosessen eftersom jag då / och fortfarande,anser att man löser inga problem genom att fly dem ! Det enda jag gjorde var att kvittera ut rekommenderade brev från tingsrätten... Har alltid därefter haft problem vid ifyllandet av "civilstånd", det närmaste vore kanske "avskild" men det alternativet finns ju aldrig...Ett litet råd till dig, du kunde gott försöka att ens LITE försöka förstå andra människor ! Ganska fräckt att insinuera att Kristian's sätt att ta hand om sin familj är ett skämt !!! MEN, det bevisar bara på vilken nivå DU rör dig !

      Radera
    8. @Mimmi 9 mars 2020 07:09 Frågan är väl närmast om inte din kommentar fyller kriterierna för "ärekränkning" ?

      Radera
    9. Anonym9 mars 2020 23:43
      Låt mig omformulera mig; "din kommentar gav just svaret på varför du är skild" för joo skild är du.



      Anonym9 mars 2020 23:55
      Min kommentar är lika mycket ärekränkning som denhär bloggen är hets mot folkgrupp

      Radera
  2. Kristian. Och, vart försvann mannens ansvar... Frun sköter barn, hem och arbete medan mannen sitter och bloggar sitt skitprat?

    Q

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Q, du kan vara absolut lugn för att Kristian tar sitt ansvar angående fru & barn !

      Radera
    2. Anonym 23:56

      Nu handlar det inte bara om Kristian.
      Men, personligen skulle jag nog skämmas om jag hade en far som satt och provocerade människor och fantiserade om homosexualitet och bibelverser hela dagarna, istället för att göra något vettigt.


      Q

      Radera
    3. Q. Jag har inget behov att försvara mig på något sätt inför dig, men ändå. För din information så är jag en morgonmänniska som inte behöver så mycket sömn. Om du kollar så ser du att de flesta av mina bloggtexter är publicerade före klockan sju på morgonen. De är således skrivna medan resten av familjen (för det mesta) fortfarande sover. På dagarna gör jag nog "vettigare" saker.

      Radera
  3. Du lyckas Kristian göra allting så underligt tvärtom varje gång, på självaste kvinnodagen väljer du bland alla ämnen att skriva om sex. Det är alltså vad som ploppade ur ditt huvud då du tänkte på vad du ska skriva för att hedra kvinnan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 08.32. Har du alls läst min text?

      Radera
    2. Kristian. Första stycket I din text får ett aamen upphöjt I tre jämte övriga. Ack bleve det frukt

      Radera
    3. "Liksom när det gäller (de unga) männens ansvar för sexualiteten och dess följder."

      Du kunde alltså inte undvika sex då du skulle skriva om kvinnodagen.

      Men låt oss fortsätta då, under resten av ditt inlägg förebrår du kvinnan. På den internationella kvinnodagen? För propagandaministern är nog ingenting heligt, allt kan trampas på för att betjäna ditt eget syfte.

      Radera
    4. Anonym 18:14. Jag undrar, verkligen, om det är avsiktligt eller om det är slarv som gör att så många anonyma kommentatorer här inte klarar av att läsa en text och få ut korrekt information ur den. Nu hände det igen.

      "... under resten av ditt inlägg förebrår du kvinnan."

      Är det faktiskt så här svårt? Det är verkligen inte kvinnan jag förebrår, utan (de radikala) feminismen som kommer till uttryck i artikeln i ÖT. Men om man vill se något så tycks det inte finnas några gränser för hur galet man kan läsa.

      Radera
    5. Kristian:
      "Det är verkligen inte kvinnan jag förebrår, utan (de radikala) feminismen som kommer till uttryck i artikeln i ÖT. "
      Men de är ju just kvinnor?

      Radera
    6. Mimmi. Ja, de är kvinnor, inte kvinnan. Jag kritiserar det de säger, inte för att de är kvinnor utan för att det de säger är så fruktansvärt galet.

      Du skulle vinna mycket på att läsa lite noggrannare.

      Radera
    7. Så det är skillnad på kvinnor och kvinnor? Kvinnor som lever efter din norm är okej men kvinnor som strider för jämställdhet är enligt dig farliga för samhället?

      Kan du snälla sluta upp med att beskylla inte bara mig för att läsa dåligt? Det borde väl du förstå att man kan skriva så att det inte finns utrymme för misstolkningar.

      Radera
    8. Mimmi. När man som du aktivt går in för att missförstå finns det ingen möjlighet att skriva så att det inte skulle finnas "utrymme för misstolkningar". Sedan, ännu en gång, handlar detta om åsikter, inte om personer. Klarar du av att förstå det? Vill du förstå det?

      Radera
    9. Kristian:
      Du svarade inte på min fråga.
      Jag försöker inte aktivt missförstå, jag försöker förtydliga vad du säger. "Handlar om åsikter, inte om personer" vilket syftar du på då? Det handlar väl visst om personer som har vissa åsikter, precis som du är en person med åsikter?

      Radera
    10. Mimmi. Visst är det alltid personer som har åsikter, men man kan kritisera åsikter/strömningar utan att någon fördenskull behöver förstå det som att man kritiserar personen som har dessa åsikter. Om man är så ömhudad att all kritik tas som kritik av personen bakom åsikterna omöjliggörs all diskussion. Så kan vi förstås inte ha det.

      Radera
    11. Krestian:
      nee hördu. I din text angriper du de personer som skrivit texten samt låtit sig intervjuas. Kanske är det för att du är man som detta är så svårt för dig att inse.
      Även fast jag är gift och lever relativt jämställt med min man så förstår jag dessa kvinnor till 110%. Det är inte konstigt att det är flera kvinnor än män som begär skilsmässa. Jag har sett det i så många äktenskap och relationer runt om kring mig. Hur en kvinna i ett hetero-äktenskap alltid ska dra det tyngre lasset och där männen alltid saknar självinsikt och förmåga till att kommunicera och jobba på sig själv och förhållandet. Och tro inte nåt annat än att ett sånt äktenskap påverkar barnen negativt. Ingen som har barn skiljer sig lättvindigt och skulle du ha läst artikeln ordentligt skulle du också insett det. Poängen med artikeln var ju
      1. att man ska försöka gifta sig rätt så man inte behöver skilja sig
      2. ifall äktenskapet inte fungerar och inte kan räddas på nåt sätt ska man skilja sig
      3. bryt normerna innebär att kvinnor som i hetero-äktenskap med barn offrar sin karriär, jobb, kropp, sociala liv för att inte tala om hur kvinnor uppoffrar sig för sin familj. Den normen behöver brytas för kvinnor ska inte behöva dra det tyngre lasset.
      4. Kommunicera. Hit hade vi kunnat tillägga ha självinsikt och jobba med dig själv.

      Men din superkraft verkar vara att hitta på saker som passar/inte passar din egen tro.

      Radera
    12. Mimmi. Jag håller med dig i en del av det du skriver om arbetsfördelningen i familjer. Det är en skam att många män lassar över allt arbete i hemmet på kvinnan. Men det är absolut ingen orsak till skilsmässa!

      Men som sagt så omöjliggörs diskussion när man gör som du gör här. Tyvärr. Dessutom tycks du ha ett starkt behov av att demonisera dem du "diskuterar" med. Det är inte heller något som främjar en bra diskussion.

      Radera
    13. Kristian:
      Men den ojämna arbetsbördan leder ju till skilsmässa då män saknar självinsikt och vägrar att ändra på sig. Det är visst en orsak till skilsmässa! Du kan inte sitta och diktera vad som är en lämplig orsak till skilsmässa.

      Sluta sätta ord i min mun och ta en titt i spegeln. Du säger att jag demoniserar den jag diskuterar med och på det kan jag bara svara genom sig själv känner man andra...

      Radera
    14. Du är nog en makalös kappvändare Kristian, du får dina klumpiga tankar nedskrivna, och då andra påpekar hur klumpiga de är så försöker du med semantiken slingra dig ur knipan.

      Det är så fruktansvärt enkelt: antingen skriver man högaktande om kvinnor (kvinnor överlag, om man inte begränsar det så då begränsar man inte det), eller så skriver man inte högaktande om dem. Du skrev inte högaktande om kvinnor. Du insinuerar att det är negativt att kvinnan har en egoistisk syn på sitt liv. Tips: det är inte en högaktande tanke. Du insinuerar att ett välmående samhälle bygger på att kvinnan ska underställa sig. Tips: inte heller det är högaktande.

      Dock är det inget nytt under solen, du höjer dig själv och dina insikter till skyarna (oberoende du vet att du aldrig fördjupat i ämnen i fråga) och ser alltid ner på alla andra. Påpekar man så vänds kappan och du försöker förklara att du menade nånting annat (som du ändå inte kan förklara).

      Demonisera betyder att man framställer någon som ondskefull, kanske du har lätt att identifiera dig, men här försöker vi nog bara klargöra vad du egentligen menar med din kvinnofientliga text på kvinnodagen. Hur du riktigt fick tänkt till det igen...

      en man

      Radera
    15. "en man". Du tycks också ha problem med detta att skilja mellan en åsikt och personerna som har dessa åsikter. Det här har alltid varit en självklarhet så länge det gick att föra balanserade diskussioner, men dagens värdeliberala pk-folk tycks ha gått miste om denna förmåga av någon anledning. Jag beklagar!

      Radera
    16. Anonym 13.58/ Vaddå klumpiga tankar och semantik? Det här är så fruktansvärt enkelt. Bloggaren kritiserar feminism inte kvinnor överlag. Alla kvinnor är tack och lov inte feminister. Inte på långt nära heller så det är inte alls samma sak. Men om man inte klarar av att förstå är det jobbigt.

      Radera
    17. Kristian:
      men kom med nåt konkret nångång... Du har aldrig tänkt tanken att kanske en del av problemet ligger hos dig? Du skyller endast på andra och vägrar svara på frågor och då folk ber dig förtydliga "näää jag menade inte såå, du läser feeeeel"

      Anonym10 mars 2020 18:19:
      Det var ett starkt påstående. Har du nåt för att backa upp det du säger?



      Sen råkade jag se ett reportage idag om Kyrkoherden Åke i Sverige som kom ut som transsexuell för 10 år sen. Det har inget med just detta inlägg att göra men då jag såg inslaget så tänkte jag på alla skriverier i denna blogg och så fylldes jag av hopp, det finns hopp! Det finns acceptans, kärlek och empati även hos kristna. Det var ett sånt fint inslag.

      Radera
    18. @Mimmi, visst finns det hopp om vi likt Runeberg tar till oss vad han skriver + att vi sätter vår tillit till Herren i "Vår Gud är oss en väldig borg" ! "Söner av ett folk, som blött På Narvas hed, på Polens sand, på Leipzigs slätter, Lützens kullar, Än har Finlands kraft ej dött, Än kan med oväns blod ett fält här färgas rött! Bort, bort, vila, rast och fred! En storm är lös, det ljungar eld och fältkanonens åska rullar; Framåt, framåt led vid led! På tappre män se tappre fäders andar ned. Ädlaste mål Oss lyser på vår bana; Skarpt är vårt stål Och blöda är vår vana. Alla, alla käckt framåt! Här är vår sekelgamla frihets sköna stråt. Lys högt, du segersälla fana, Sliten av strider sen en grånad forntids dar, Fram, fram, vårt ädla, härjade standar! Än finns en flik med Finlands gamla färger kvar. Aldrig skall vår fosterjord Av våldets makt ur oförblödda bataljoners armar ryckas; Aldrig ljuda skall det ord, Att Finlands folk förrått sin fria bygd i nord. Falla kan den tappre blott, Ej rygga för en faras hot, ej svika, böjas och förtryckas. Falla, sköna krigarlott, Bliv vår, sen för en seger än vi kämpa fått! Vapen i hand Och käckt vår ovän nära! Dö för vårt land Är leva för vår ära. Rastlöst fram från strid till strid, Ty nu är stunden vår och nu är skördens tid! Glesnare leder vittne bära Härligt om mod och bragder, om vårt lands försvar. Fram, fram, vårt ädla, trotsiga standar! Omkring dig än din trogna finska vakt du har." Här gillas bara "äkta finska män" !, "inga kvinnliga soldater på våra gator" ! Man skäms över finnar och danskar som inte kunnat försvara europas gränser....

      Radera
    19. PS. Om du läst ens lite om historia ska du finna att det lite överallt fanns "ryssh***r som förrådde vårt folk... Kvinnan bara behöver ha en underordnad ställning !

      Radera
    20. "This song is about Finnish volunteers fighting against Turks in 1877 war between Ottoman Empire and Russia, and has nothing to do with WW2." https://www.youtube.com/watch?v=1nehkhIOa-0

      Radera
    21. Lyssna till denne veteran ! Speciellt mot slutet har han många bra tankar ! https://www.youtube.com/watch?v=P3rFTrLlJEY

      Radera

    22. Anonym11 mars 2020 03:00
      PS. Om du läst ens lite om historia ska du finna att det lite överallt fanns "ryssh***r som förrådde vårt folk... Kvinnan bara behöver ha en underordnad ställning !

      Du verkar int bara sakna självinsikt utan också verklighetsförankring.
      Ditt påstående bevisar ju endast att kvinnorna var smartare än männen som bara tänkte på sex oavsett konsekvenser. Kvinnan ska absolut int ha en underordnad ställning, männen ska ha en underordnad ställning. Och ska du använda ordet hora kan du ju skriva ut det helt eller så helt låta bli att använda det.

      Radera
    23. Menar du verkligen att kvinnorna var smarta som förrådde sina landsmän genom att berätta för fienden var de gömde sig efter att ha flytt till skogs från sina byar ? Man blir alldeles mållös....

      Radera
    24. Anonym11 mars 2020 12:21
      Jag trodde du med dina rysshoror syftade på de ryska kvinnor som infiltrerade finländska soldater under andra världskriget :) Ser du jag kan nog historia men tydligen använde du ordet rysshora fel.

      Radera
  4. Ett äktenskap som inte funkar gynnar ingen, speciellt inte barnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Det beror säkert på hur det inte fungerar. Om barnen får välja så väljer de garanterat alla gånger ett fortsatt äktenskap (ett fungerande sådant) framom skilsmässa. Men vissa gånger kan det förstås gå så illa och så långt att det inte längre går att reparera och få det att fungera igen. Ingen vet ju vad som ligger bakom en skilsmässa, så därför är det bäst att inte uttrycka sig kategoriskt om enskilda fall.

      Men. Tankar som dessa som framförs i artikeln är nog sådana, vill jag påstå, som inte främjar förståelse, försoning och ett fungerande äktenskap.

      Radera
    2. Nej, bäst att inte uttrycka sig kategoriskt, där har du rätt för en gångs skull. Kanske du skulle sluta uttrycka dig kategoriskt?

      Radera
    3. Om barnen får välja, men det får dom inte, om barnen får välja så äter man godis till morgonmål, lunch, mellanmål och kvällsmål. Jag har gått igenom en skilssmässa, det har inte du, det finns lika många olika skilsmässor som det finns par, alla är olika, det är helt omöjligt att påstå någonting. Det är ju klart att barnen väljer båda föräldrarna ifall möjligt men nu är det så att det inte är möjligt. Jag och min exfru växte isär, inget dramatiskt, varit tillsammans nästan 20 år, rent parförhållandemässigt borde vi ha skilt oss för över 10 år sedan. Vi har en mycket bättre relation idag när vi bor åtskillda och har barnen vecka vecka jämfört med då vi bodde tillsammans. Visst barnen saknar den andra föräldern från och till men vi har utgått från barnen och försöker göra det så gott det går, besöker varandra när den andra ha barnen, hjälper till osv. Vi hade som sagt aldrig bråk, skrik eller nåt annat besvärligt emellan oss och jag tror ärligt att detta är en bättre lösning för alla parter jämfört med att vi skulle ha fortsatt äktenskapet. Vi får se hur vi lyckades sedan när barnen blir vuxna, att lämnande det några sår eller blev det ok till sist.

      Radera
    4. Anonym 13:59. Skilj på sak och person! När vi diskuterar sak kan, och bör, vi uttrycka oss kategoriskt när det finns skäl att göra det.

      Radera