Tyvärr har praktiken blivit en annan. I stället för att
lyssna till och rätta oss efter Guds ord har vi i stället börjat lyssna till
och låta världen berätta för oss vad som är sanning och vad som gäller. Orsaken
till varför vi gör på detta sätt är självklar, men den kan beskrivas på olika
sätt. Vill man vara positiv kan man säga att vi inte vill alienera dagens
människa från kyrkan. Vill vi vara elaka (eller realistiska) så handlar det om
att vi inte vill eller vågar vara det jordens salt vi är kallade att vara. Dels
kan det handla om feghet, dels om att vi kyrkans präster och arbetare inte
längre tror på det budskap de är satta att sprida och det Guds ord som ligger till
grund för detta budskap.
Men hur som helst blir resultatet gräl, söndring och direkt
splittring. Oberoende av om det är en minoritet eller en majoritet som låter
världen diktera kyrkans budskap och förhållningssätt gäller detta. Dessutom har
det visat sig att alltid när en kyrka börjar tolererar falsk lära och obiblisk
praxis så kommer denna falska lära att så småningom ta över och i förlängningen
utmanövrera den rätta läran och den bibliska praxisen. Heresin blir norm och
ortodoxin blir olaglig, om vi talar kyrkiska.
Detta syns allt för tydligt i synen på kvinnan och
prästämbetet. Först öppnades prästämbetet för kvinnan – med försäkringen om att
båda synerna skulle kunna samsas i vår kyrka. Det skrevs och fogades till och
med en kläm till beslutet som skulle säkerställa detta. Denna kläm har
sedermera fallit bort. Var och när detta beslut att klämmen inte längre ska
gälla togs blir åtminstone inte jag klok på. Mig veterligen har inget sådant
beslut tagits, men likväl har klämmen avskaffats. Tågordningen var dessutom den
att klämmen först tolkades om så att den i stället för att säkerställa att
också sådana som ansåg att den nya ordningen inte var korrekt kunde bli
prästvigda kom att innebära ett krav på samarbete trots olika åsikter i
ämbetsfrågan. Detta innebar så att ett prästvigningsstopp infördes för alla som
meddelade att de inte kunde tänka sig att samarbeta med kvinnliga präster.
Liksom också ett befordringsstopp för redan prästvigda som inte kunde tänka sig
att skriva på ett papper som garanterade att de samarbetar med alla
prästkollegor oberoende av kön (och lära). Vill man vara elak kunde man säga
att den prövning av prästkandidater som tidigare fanns numera har begränsat sig
till en och endast en fråga: Är du beredd att samarbeta fullt ut med alla
präster oberoende av kön? Läran är således oviktig numera i vår kyrka, det enda
som har betydelse än beredskapen att samarbeta. Det är så världen vill ha det,
och således är det så det har blivit.
Nu tycks dessutom tiden vara mogen att gå vidare, eller så
tycker åtminstone de mest radikala. Ann-Mari Audas-Willman satte denna vecka ner foten riktigt bestämt och krävde att det måste bli ett slut på toleransen
gentemot ÅSIKTEN att kvinnan inte kan fungera som präst i vår kyrka. Detta i
samband med att den nye Korsnäs-kyrkoherden tillträdde sin tjänst och i en intervju gav uttryck för sin syn på saken som går ut på att han, trots att han
är beredd att samarbeta med kvinnliga präster fullt ut, menar att det inte finns
något stöd i Bibeln för att kvinnan kan fungera som präst.
När vi låter världen säga vad som är rätt går det så här.
Vår kyrka blir gisslan hos världen och världens antikristliga åsikter och
strömningar och hos kyrkliga ledare som mer än gärna springer världens ärenden.
Frågan tål att upprepas: Varför låter vi som kristna världen diktera för oss vad som är rätt och
sant? Om och när vi gör så leder det bara till
splittring, elände och ytterst till att Evangeliet tystnar.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaDet torde väl vara så att splittringen ska komma "inifrån", från de egna leden... Är inte även detta förutsagt ngnstans ?
RaderaAnonym 23:34. I sak håller jag helt och fullt med dig, men tyvärr tvingas jag ändå radera din kommentar. Som sagt inte för att det du skriver skulle vara fel, utan för att jag är rättsligt ansvarig för det som skrivs här på bloggen - också när det gäller kommentarerna. Om du vill får du gärna frisera din kommentar en aning och återkomma med den.
RaderaKristian. Du frågar varför. Det är våra vidlyftiga näringar och kärleken till människoverk på jorden. Parat med en rejäl dos eftergivenhet mot våra egna felste och girigheten som är roten till allt ont. Ulrik
SvaraRadera