Emellertid kan
jag inte låta bli att påpeka att igen en gång syns det allt för bekanta
mönstret: Svåra hemförhållanden (som Tiainen inte desto mera berör i sitt
sommarprat) med en påföljande störning i den sexuella läggningen. Detta är mera
regel än undantag, liksom även att det är så förtvivlat svårt för de drabbade,
liksom för media när de återger dessa livsberättelser, att se sambandet. Förklaringen
är givetvis den att man inte vill se något samband. Att det helt enkelt inte
FÅR finnas något samband. Homosexualiteten bara måste vara medfödd!
När jag lyssnade
till Tiainens berättelse slogs jag också av hur oerhört stor skada det som han
kallade för "bögdemonutdrivning" kan orsaka. Jag vet faktiskt inte om
det finns några sådana "demoner", men att skylla på demoner när
orsaken är en helt annan, och fullt naturlig sådan, skapar mycket mera problem
än det löser. Vilket den som lyssnar på Tiainens berättelse med öppna öron
självklart inser.
Vidare kan jag
inte låta bli att konstatera att framgångsteologin är så oerhört farlig. Om och
när allt lidande och alla svårigheter är något vi som kristna ska vara befriade
från blir det lidande vi råkar ut för ett bevis för att allt inte står rätt
till med oss och vår tro. I stället för att, som både Bibeln och den lutherska
bekännelsen konstaterar, lidandet är något som hör till det att vara människa i
tiden efter syndafallet. Oberoende av om vi lever våra liv i tro på Herren
Jesus eller inte. Livet är ingen dans på rosor. Det är många gånger svårt, och
vi är alla trasiga på sätt eller annat. Detta innebär att vi FÅR lida. Vi har
tillåtelse att lida. Det är verkligen inget fel på oss om och när vi tvingas
utstå lidande. Det är heller inget fel på vår tro eller på vår relation med
Herren när så sker. Det är helt enkelt något som hör till det mänskliga livet.
Vi har nämligen alla våra kors som vi har fått att bära.
Med detta sagt
kan jag inte hävda att jag förstår varför en människa som till exempel Patrick
Tiainen har fått ett sådant kors som han har fått att bära. För mig ter det sig
som allt för tungt för en människa att utstå. Men ändå gäller det samma för oss
alla: Det är inte korset som är problemet, utan vad vi gör med det. Hur vi bär
det. Eller för att tala med de ord Tiainen använde mot slutet av sitt
sommarprat: Det går att vara kristen och homosexuell. MEN, och där for det fel
för honom: Det går inte att vara kristen och leva ut sin homosexualitet.
Nu kan jag redan
höra protesterna, och de går förstås på linjen: Men det var ju det som skapade
alla hans problem! Att han inte bejakade vem han var och vad han var! Men nej.
Det var det inte, och det är det aldrig när det gäller detta kors. Orsaken till
att detta är så oerhört svårt för dagens människa att förstå är att vi sätter
likhetstecken mellan att vara och att göra. Och att vi gärna sätter till något
om rättigheter. Att vi har rätt att leva ut det vi är. Det måste vi ju ha! För
Gud har ju skapat mig just så här! Och det var där det for käpprätt åt skogen.
Med lidanden här i tiden som följd, och med ännu större och allvarligare
följder i evigheten.
Det är den
största orsaken till att jag blir både berörd och beklämd när jag lyssnar till
en berättelse som Patrick Tiainens – speciellt när jag vet vilka strömningar
som råder i dagens samhälle. När vi inte får tala om vad homosexualiteten är, vad
den (ofta, men knappast alltid) beror på och att det finns möjlighet till både
helande och upprättelse så låser vi dörren till både helande här i tiden och
till Guds himmel för de som tvingas bära detta kors. Vi låser dörren och kastar
bort nyckeln. Och detta gör mig så oerhört sorgsen.
Vi får inte tala om helande Kristian. Man kan bli homosexuell från att tidigare ha varit heterosexuell, men andra vägen går det inte! Det är helt omöjligt, tro nu bara. Det hjäloer inte med mänskliga bevis för kejsaren har så vackra kläder!
SvaraRadera@Anonym9 juli 2018 13:24 Och man kan plötsligt mörda ngn fast man hela livet klarat av att hålla sig i skinnet... Eller så kanske man efter tjugo års äktenskap faller för frestelsen att vänsterprassla med grannens fru... Kleptomanen har säkert också sin benägenhet att stjäla från födseln, varför ? Jo, pga av syndafallet och därefter är det så illa ställt med oss människor att vi VILL synda fast vi vet att det är fel, så illa är det ställt med oss människor ! Tack och lov finns det ändå räddning för den som tror på Guds ord och inte förlitar sig på egna gärningar och inte heller är så stursk att man menar sig vara beredd att stå för sina egna gärningar ! https://www.youtube.com/watch?v=XrLzYw6ULYw
SvaraRaderaJa, det verkar ju finnas de som tänker som så att ifall saken skulle vara medfödd så är det ett avgörande argument då man driver pro-lgbt+ frågor, men jag tycker att ur ett kristet perspektiv så behöver det inte alls vara avgörande för argumentationen. I och med syndafallet så finns det ju en massa som gått fel i skapelsen och folk föds med olika missbildningar eller benägenheter till det ena eller det andra. Likaså kunde man tänka sig med homosexualiteten att det är nåt som gått fel i utvecklingen redan i livmodern och som man har med sig från födseln. Det betyder däremot inte automatiskt att man skall omfatta och acceptera allting som kommer fram. Även arvssynden och allt vad det innebär har vi med oss från födseln.
SvaraRaderaMen som vi nu vet enligt rådande forskning så spelar ju både gener och miljö in på varför folk är som de är. Kanske vissa är mer känsliga? Alla med hemska uppväxter är ju inte homosexuella.
Det var mina funderingar om saken.
Också de kristna ogifta heterosexuella låter bli att leva ut sina lustar i otukt eller äktenskapsbrott eller hor. Såvitt jag vet strävar ock de avhållsamma även till återhållsamhet och tvager både i Ande och Ord och vatten bort all orenhet. Vad gäller frestelser anfäktelser och plågor så har varje kristen en mycket större front än bara sexualiteten men i Ånger och tro under bikt och bön och predikan visar Jesus att HAN FRÄLSER.... Ulrik Torsten Nils
SvaraRaderaHomosexualitet är en av arvsyndsegenskaperna som kommer för det första som ett straff för ogudaktighet och hädelse av värre slag och förakt För Gud fast Han kunde förstås genom Skapelsen som Romarbrevet första kapitel förkunnar. När en homosexuellt praktiserande förleder en oskyldig så blir densamma egenskapen en plåga eller lust eller en skada i den människans personlighet också och skadan går ofta vidare som när den av dopet inkapslade oändliga arsyndsnaturen genom världens förförelse rycker oss ur Nådens harmoni då den börjar verka i oss men Gud vare Tack lika långt som en normsexuell kan botas och helgas från begärelsens utförande till att leva och vilja tänka krisstligt ångrande och troende åkalla Jesus till frälsning och så kan en homo också bli en ny människa om hon eller han vill. Arvsyndens uttryck är oändliga vet alla med syndakännedom. Ulrik
SvaraRadera