onsdag 21 augusti 2019

Angående dagens insändarskörd

Det är oerhört beklämmande att se hur lögnen har spridit sig och infekterat breda lager av vårt samhälle och människors sätt att tänka. I dagens ÖT finns en rad insändare som alla på sitt sätt demonstrerar detta. Den mest beklämmande är insändaren av Annette Kronholm-Cederberg och Ulla-Maj Wideroos. Deras insändare är helt substanslös – det enda de säger är att de "inte känner igen sig" och att de "tar avstånd från den världsbild och den människosyn insändarskribenterna (alltså Göran, Kurt och bloggaren) ger uttryck för". Sedan finns det ytterligare 220 namn under deras text. Tror dessa människor faktiskt att lögnen blir sann bara för att det finns många som är beredd att skriva under den? Nej, sanningen är inget vi kan rösta om. Lögnen blir inte sann bara för att många har låtit sig bedras av den. Tror vi det visar det bara på hur oerhört vilseledda vi har blivit.

I de andra insändarna går samma tanke igen som Stara skrev i sitt svar på min insändare, nämligen att motståndet mot den moraliska revolutionen skulle bygga på tro, eller som Heikki Kurkiala skriver, "gudomlig ordning". Göran Ekströms insändare är sedan ett bra exempel på hur galet det blir när en människa tror på det som presenteras som vetenskap men inte är det utan i stället är ideologi klädd i vetenskapliga kläder. Han tycks tro att den moraliska revolutionen är resultat av vetenskapliga upptäckter och att motståndet mot den baserar sig på en tro som blundar för vetenskapen.  Så är det givetvis inte. I själva verket är det faktiskt precis tvärtom. Fakta är fakta, och sanning är sanning. Att sanning och fakta sedan stöds av Guds ord är ju bara logiskt eftersom det är samme Gud som ligger bakom skapelsen och som har gett oss sitt ord. Men det är ytterst intressant att detta med tron kontra vetenskapen dras fram gång efter annan, trots att ingen av oss tre ens har antytt att det vi för fram skulle vara fråga om en åsikt som bottnar i en tro. Men det är väl så att det är enklast att bygga halmgubbar och skjuta ner dem i stället för att ta tag i det som verkligen har sagts.

Som sagt finns det mycket i dagens insändare som är beklämmande och som vittnar om hur illa det är ställt i vårt samhälle. Yttrandefriheten ifrågasätts, och speciellt avslutningsorden i Kurkialas text är oroväckande: "Därför är jag också övertygad om att de röster som nu desperat höjs för att begränsa sexuella minoriteters rättigheter inom kort kommer att tystna". Vad som menas med "begränsa sexuella minoriteters rättigheter" specificeras inte, men orden om att rösterna kommer att tystna är olycksbådande. Rösterna kommer förstås inte att tystna, men parat med orden om yttrandefriheten får man förmoda att rösterna nog ganska snart kommer att tystas.

Det finns många exempel från historien på när sanningen har tystas, och spåren förskräcker.

42 kommentarer:

  1. Som jag har förstått det så är det Kristians och en del andra debattörers orubbliga uppfattning att homosexualitet är onaturligt och ett resultat av uppväxtmiljön. När man läser de senaste inläggen här på bloggen verkar dessutom homosexualiteten vara ett av de största hoten mot hela mänskligheten (åtminstone mot kristendomen), som finns för närvarande.

    Jag håller inte alls med Kristian & Co och erbjuder här ett sammandrag av studier relaterade till homosexualitet som en följd av hormonella störningar i fosterstadiet. I sammandraget sägs: "There is thus substantial evidence suggesting that sexual orientation, and homosexuality in particular, is influenced before birth by a set of biological mechanisms."

    Studien finns på NCBI's hemsida: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3138231/. NCBI= National Center for Biotechnology Information Search database, USA.

    L

    SvaraRadera
  2. L. Det är förstås möjligt att detta gäller i vissa fall. Det har jag inte möjlighet att förneka. Men det gäller inte i alla fall, och är (även om denna studie,i motsats till en uppsjö andra, skulle visa sig hålla för en kritisk granskning) ändå inget belägg för att homosexualitet skulle vara naturligt. Kromosomerna är nämligen omutliga och fortplantningsbiologin är vad den är.

    SvaraRadera
  3. ”Kromosomerna är nämligen omutliga”, njae, kanske inte riktigt. Skulle du bedöma ett barn med Downs syndrom som onaturligt?

    Att fortplantningsbiologin är vad den är kan vi nog vara överens om. Jag tror däremot inte att människans fortlevnad är hotad pga. homosexualiteten, de heterosexuellas antal lär nog räcka till för att befolka jorden ett bra tag än.

    L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till "L" Anonym 21 augusti 2019 21:33, du är ngt på "spåren här" ! Det sägs nämligen i den Heliga Skrift att "sådana" har förtur till Guds rike ! Se tex. https://www.youtube.com/watch?v=8WCavWZIUic ! Vem av oss är normala ?

      Radera
    2. L. Precisering: Jag har i tidigare texter den här veckan talat om könskromosomerna. Det var vad jag avsåg här också. Men om du inte har läst de tidigare texterna saknade du förstås den referensramen.

      Jag tror inte heller att vi människor riskerar att ta slut p.g.a homosexualiteten. Problemen inför framtiden är nog reella, men kanske inte av just den orsaken.

      Radera
    3. Dedär könskromosomerna är inte heller mycket att lita på. Ta t.ex. Turners syndrom där en flicka helt eller delvis saknar X kromosomer. Pointen är att naturen kanske inte är riktigt lika svartvit gällande sexualitet som du tror och kanske, kanske är homosexualitet inte bara ett resultat av uppväxt och miljö.

      L

      Radera
    4. L. Det finns också människor som föds med skador på könskromosomerna, ja. Men detta är fråga om något ytterst ovanligt och som därför knappast kan anföras som vittne i denna fråga. Det vi diskuterar här är människor som inte har några skador på sina kromosomer utan som är vad de är, könsmässigt, men där olika orsaker har lett till bl.a. könsdysfori.

      Radera
    5. Som sagt, pointen är att naturen kanske inte är riktigt lika svartvit gällande sexualitet som du tror och kanske, kanske är homosexualitet inte bara ett resultat av uppväxt och miljö. Turners syndrom förekommer på 1 av 2500 födslar.

      L

      Radera
    6. L. Jag tror faktiskt inte att homosexualitet bara är ett resultat av uppväxt och miljö. I de flesta fall torde det vara så, men att hävda att det skulle vara så i alla fall kräver nog ganska mycket forskning i ämnet först.

      Jag fick orsak att kolla upp Turners syndrom. Detta förekommer hos 2500-3500 nyfödda flickor, alltså på totalt 1 av ca 6000 födslar (5000-7000). Men här ser vi inte heller något annat än de två kön vi har - de som har Turners syndrom är flickor, även om de saknar en X-kromosom.

      Radera
  4. Tack Kristian för ännu ett klargörande blogginlägg ! Har också läst "insändarskörden" i VBL och man kan inte annat än beklaga mörkret som råder och insändarnas blindhet... 220 namn på listan..., skulle man få lika många på en lista med annat synsätt ? Betvivlar starkt, även om jag tror vi är många som i tysthet opponerar oss !
    E

    SvaraRadera
    Svar
    1. 220 namn, lite drygt 1% av tex J:stads befolkning. Betyder att majoriteten är av annan åsikt, men tiger tyvärr. Kunde lika gärna varit 2,2 miljarder namn på listan, men likväl hade det varit emot Guds Ord och Hans goda skapelseordning.

      /J

      Radera
    2. E och J. Tack för era kommentarer - och för att ni använder signatur! (Det tacket går förstås också till L och alla andra som hörsammat min uppmaning!)

      Antalet namn betyder ingenting, precis som J skriver. Det är beklämmande att se vissa av de här namnen, men många var ju inte oväntat av den här åsikten. Jag tror inte att det skulle vara svårt alls att få ihop lika många namn för det motsatta synsättet, men det är ingen idé att börja med någon "huutokauppa" (auktion, på finska: "Ropaffär") angående detta. Den som ropar högst har sällan rätt, nämligen. Då tror jag mycket mera på det som Göran skrev i sin insändare, alltså att låta sakargumenten tala.

      Radera
    3. Anonym22 augusti 2019 02:22

      Vilken sagobok har du fått sådana där skrattretande dumheter ifrån?

      Om Guds goda skapelseordning hade varit att sprida hatet och föraktet, hade människorasen redan varit utrotad. Tack och lov finns det goda empatiska människor som förespråkar allas lika värde som motvikt till ondskans vakthundar.

      Radera
    4. För tusende gången: hat mot synden så undviker vi att bli föraktliga; gäller både otukt och homosynd. Människan har rätt att veta vad som är synd. Därför är de mest föraktliga som skriver om Lagen i sin ' varma empati'; den empatin blir på sistone het som helvete medan en och annan utövare med ORDETS OCH ANDENS HJÄLP FLYTT SINA GÄRNINGAR OCH LEVAT I JESU TRO.

      Radera
    5. Och så svar till eflop som många ggr hävdade att man kunde våldta och sedan köpa till hustru enligt GT:s lag. Det var nog inte så: straffet för våldtäkt var döden, om några tillsammans förförts sig och kränkt ' jungfruns' dygd så blev mannen ersättningsskyldig och de måste ingå äktenskap som varade hela deras liv. Det är Lagen. Att den sällan hölls är just som i vår tid; man är likgiltig för allvaret i vad Gud gett som bud när Rätten kränkts.
      Kanske inte våldtäkter skulle minska genast om man tillämpade Guds lag men med möjlighet att få rätt till Frälsning som man försökte då vi hade dödsstraff.

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reklam raderas. Även om jag kanske tyckte att denna reklam var för en sådan sak jag kunde tänka mig att stöda.

      Radera
  6. Välskrivna insändare i ÖT av kloka människor som visar att det finns massor av godhet och empati ännu i den här världen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helveteshet empati i en snuskljum värld som kastat äktenskapen på slaskhögen med de andra till styggelse prisgivna. PS. Antar att du stöder den världsliga empatin. Om du skulle förstå och veta vems empati i Kristian och hans bröders inlagor finns skulle du gråtande be om förbarmande där ordet rätt predikas. Eller skulle du??

      Radera
    2. Ulrik, var vänlig och lämna bort svordomarna.

      Radera
    3. Vad folk skriver och förändrar i Guds Lag och nåd Är svordomar. Jag har starka färgrika ord men Inga traditionella svordomar. Lämnar domen åt Kristian. Han har inte alltid ärkt förr i tiden vad som gick i mina texter. Men mot en laglöshetsmaffia behövs både hovsamt förmanande och salt predikan. Inga svordomar trots allt. Jag lyder ej vad du befallt. Salthund Ulriks tårar är bokstäver. Guds Ord vill människans bästa och då jag fått del av det så textgråter jag salt empati: om någon skulle vilja bli fri. Tiden visar om det blir för syndigt för helt utan lidelse är jag inte

      Radera
    4. Anoinym 16:00. Adjektivet Ulrik använde är ingen svordom. Det är t.o.m. riktigt passande i sammanhanget. Dessutom är det ytterst graverande att du hänger upp dig på en detalj i en situation där demokratins grundbult, yttrandefriheten, diskuteras i ordalag som tyder på att den snart är ett minne blott.

      Radera
    5. Kristian Nyman23 augusti 2019 06:17

      Var är ditt sinne för humor? Fattar du inte att folk driver med er? :-D

      Du borde lugna ner dig lite tycker jag. Du stavar på som om du vore med i VM. Ingen tar ert skitprat på allvar ändå.

      Radera
    6. Men det är värt att kommentera??😁

      Radera
    7. Anonym, 10:08. Det att yttrandefriheten är allvarligt hotad är inte något att skämta om.

      Radera
    8. Det finns inget hot mot yttrandefriheten. Det är hatbloggarna ett tydligt bevis på. Däremot finns det ett hot mot medmänsklighet och hänsyn. Det är hatbloggarna ett bevis på också.

      Radera
    9. Anonym 14:33. Har du alls följt med i debatten? Den ursprungliga ledaren och många av svaren på insändarna har varit väldigt tydliga på den punkten. Det finns saker som inte borde få sägas. Om det är så, ja då är yttrandefriheten ett minne blott.

      Och igen: Ge gärna exempel på det "hat" du och andra så gärna pratar om!

      Radera
    10. Det ligger alltid i betraktarens öga. Om någon uppfattar din text som hat, då är det så, även om du själv tycker att det är roligt. Kanske du tycker att pedofiler och rasister också ska få skrika ut sina dumheter i offentligheten?

      Radera
    11. Kristian. Yttrandefriheten är inte hotad, inte det minsta. Du och dina gelikar fick era röster hörda i offentligheten och du har full frihet (som du alltid haft) att skriva ner dina åsikter här på din blogg.
      Era insändare fick svar och du får kommentarer här på bloggen. Diskussionen är igång.
      Var är problemet liksom? Du menar väl inte att problemet är det att du stöter på mothugg när du hänger ut din världsbild?
      XY

      Radera
    12. XY. Nej, mothugg får man räkna med. Men när man läser det som sades i dessa mothugg får man nog kalla kårar. Lägg då till den omfattande åsiktscensur som t.ex. Svenska Yle bedriver och bilden blir ganska skrämmande. Men du har helt rätt till den delen att yttrandefriheten är inte kringskuren ännu. Men med den här farten riskerar den att bli det.

      Radera
    13. Anonym 16:56. Nej, det gör det inte och så är det verkligen inte. Skulle det vara så skulle det aldrig gå att ge någon definition på vad som är hatprat och vad som inte är det. Det går inte att säga någonting idag utan att någon blir kränkt på ett eller annat sätt. Men det innebär inte att det som sägs nödvändigtvis är kränkande för det.

      Så uppmaningen kvarstår nog: Exempel!

      Radera
  7. Ulrik, du väljer själv vilken herre du kallar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Han som sade ' kommen till mig ni som arbetar och är tryckta av bördor' men som också sade Ve eder ni skrymtare och fariséer. Ve eder som med lögnpenna skriver om Lagen ..

      Radera
    2. Ulrik valde den herre som erbjöds i den omgivning han växte upp i.
      Hade Ulrik fötts i Iran skulle han tillbe vilddjuret Allah idag.

      Samma gäller för alla religioner, de sprids som virus från omgivningen till barnen. Ingen muslim föds i Larsmo, inte heller föds det Laestadianer i Pakistan.

      Eflop

      Radera
    3. Var inte så säker. Herren kallar och Herren föder till tro bland alla folk och länder. Du har inte följt med hur Evangelie segertåg har vittnen bland alla folk och släkter. Jesus har kallat mig och fött mig till tro. Jag vet på vem jag tror. Och jag vet att han inte generaliserar som du. Helig Barmhärtig Nådig och en straffare över ogudaktigheten bland annat. Och då han Är Allsmäktig har han tid med mig också. Och Ja Ja Ja jag är tacksam att jag fick växa upp där Han verkat så många hundra År och för mamma och pappa och släkten som lät oss få dopet och traditionen som gör att efter diverse kringelikrokar kan jag tänka ' vilken vän jag har i Jesus: fast jag nog helst tilltalar honom med Herre och åberopar och ser hans Allsmäktighet i alla rätta vittnesbörd och även i det bittraste vet man att han förlåter ångrande. Om de vill komma till sanningenSoch medge sanningen.

      Radera
    4. Joodu Ulrik, vi känner nog till de kristna korstågen, folkutrotningarna och slaveriet som du kallar Evangelie "segertåg". Vansinnet med vems religion är den rätta fortsätter ännu idag 2019 och vi dödar varandras barn i fantasigudars namn.

      Eflop

      Radera
    5. Eflop. Dina kommentarer visar med all önskvärd tydlighet att du blivit lurad av lögnen. Det är beklämmande att se.

      Radera
    6. Kristian Nyman23 augusti 2019 06:14

      Kristians hatfulla ton skiljer sig inte mycket från Ku Klux Klans vinande piskor. Det är beklämmande att se.

      Radera
    7. Nyord som idag används flitigt i media och debatter,är "klimatångest,homofobi" osv,man använder sjukdomstermer (psykiatriska) och på det sättet relativiserar begreppen.
      I gårdagens TV Nytt kl.19.30 (22.8)ställde reportern frågan "vad är klimatångest"? till två unga damer(aktiva i Gretas anda).
      Första gången jag hört att någon ställt frågan,svaren allmänt flummiga,"påverkar allt vad man gör, känsla av otillräcklighet,ger hopp" osv.titta gärna på nyhetssändningen ifall du inte sett den!
      "Faktaresistens" ett nyord som också ofta används flitigt,ja vad är faktaresistens.Ett utmärkt exempel på "faktaresistens" är signaturen Eflops kommentarer här på bloggen!

      Radera
  8. Ulrik, men sen kom svordomarna. Du vet väl att den man ropar efter, nog kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämn alla de svordomarna i dessa texter. 😇
      😪Jag har nog tidigare under stress använt de sedvanliga svordomar. Har förlåtelse.

      Radera
    2. Jag skyllde ifrån mig skickligt när jag efter många år plötsligt fann mig svära i äktenskapet. ' Om hon inte ville höra Trons prat så fick hon höra slaskprat, därmed jämt. Jag förblev i Nåd och sanning men nog ångrade jag och led över vad vreden över motståndet fick att komma ur munnen. Men det du försöker skrämma mig med är jag inte rädd. Jesus har triumferat över allt ont. han kommer ofta med sina lögner och råa språkföverfall men jag får gömma mig i Jesus. T o m en som sade sig vara muslim sade varnande att inte underskatta den onde. Stark är han men Jesus är starkare därför skall vi och hela vår regnbågstid i två varianter be och ropa och böja oss till omvändelse så att Herren Jesus inte måste prisge oss att tuktas av satan. Att jag svor hos frun var orätt ja, men om man är grundlurad och förväntas vara tyst gav det resultatet. Vi gav varandra kärlek så gott som två kantstötta kan men det var Gud som stod för den sammanhållande kärleken. Och den bröts inte förrän denssom hade lögn inte längre ville vara försonlig. Förundrad fick jag senare respass. Även om de lyckas döda mig så har jag lyckats bibehålla substansen i mina iakttagelser som förnekades med ett sådant blånekande som ibland mot Tron också. Och fast det var synd så var det bäst att svära. Lögn gör att jag nu mår bättre och inte svär nästan alls. Jag godtrogen svarar dig anonym så här barnsligt eftersom den hjälp jag fått i Jesus är så klar att du inte skrämmer men jag medger att du retar mig. Påminner om ..

      Radera