tisdag 25 januari 2022

1700-talet i repris

När jag studerade (mitt huvudämne är kyrkohistoria och som biämne studerade jag historia) intresserade jag mig speciellt för 1700-talet och de separatistiska rörelser som drabbade vårt land och speciellt (svenska) Österbotten. De båda bröderna Eriksson från Kelviå (med starka släktband i Esse) stod ganska långt i händelsernas centrum, och deras rörelse kom att orsaka ett flertal rättsprocesser, både i domkapitlet och i de världsliga domstolarna. Vid denna tid, alltså tiden efter 1727, levde de i Konventikelplakatets tid och alla privata andliga sammankomster var förbjudna, varför allt sådant - och alla avvikelser från kyrkans lära - kunde leda till rättsprocesser. Och inte så sällan också gjorde det.

När man läser om dessa rättegångar är det intressant att se hur domstolarna mycket noggrant tvingades gå in på teologiska frågor och sätta mycket tid på att gå igenom de bibliska grunderna för olika teologiska synsätt. På denna tid var dock domstolarnas medlemmar, även och faktiskt i vissa fall i synnerhet de världsliga domstolarna, mycket väl rustade för en sådan genomgång och rättslig prövning. Rättegångarna blev, med några undantag, goda genomgångar av vad den kristna tron är och står för och det vi idag kan läsa om dessa rättegångar ger oss en bra bild av den kristna trosläran. Framför allt fanns det, i de allra flesta fall, en tydlig vilja hos alla inblandade att verkligen se och förstå vad det hela handlar om och få en korrekt bild av de åtalades syn på de aktuella frågorna.

Intressant nog ser vi i gårdagens rättsliga prövning något av en upprepning av det som hände på 1700-talet. Åklagaren tvingades gå in på bibelteologiska frågor för att utröna vad Räsänen och Pohjola hade sagt och står för. Skillnaden är dock avgrundsdjup när man jämför med det som utspelade sig i rättssalarna på 1700-talet. Då, på 1700-talet, fanns det som sagt teologisk bildning och kunskap i domstolarna. Idag är denna, åtminstone vad gäller åklagaren och hennes frågor, helt obefintlig. Och därmed blev det hela inget annat än en synnerligen obehaglig uppvisning av inkompetens. Som Pohjola konstaterade: "Åklagaren gick in i en teologisk diskussion och gjorde amatörmässiga misstag". (Iltalehtis rapportering 17:52.)

Det värsta var emellertid ändå kvar. Likt så många gånger här på bloggen när teologiskt illitterata kommentatorer beskyller mig för både det ena och det andra (som alltså går tillbaka på deras egen okunskap och ovilja att ens försöka förstå vad det hela handlar om) gick åklagaren efteråt ut till pressen och beskyllde Räsänen och Pohjola för "intellektuell oärlighet". Detta eftersom "den pamflett Räsänen skrivit inte kan anses stå för både de homosexuellas rättigheter och deras människovärde". Detta går givetvis tillbaka på detta med att göra och att vara, något som åklagaren helt tydligt inte begriper eller ens vill begripa. 

Kan det faktiskt få vara så här, år 2022, att en åklagare kan anklaga människor på basen av egen okunskap och ovilja att försöka förstå? Och dessutom gå ut med detta i pressen och därmed ytterligare försöka förklena de åtalade? Ja, och så själva saken. Ska åklagaren och en domstol, som uppenbarligen totalt saknar teologisk kunskap, bedöma teologiska utsagor och kyrkans lära (om synden)? 

Det vi ser nu är 1700-talet i repris. Det är bara det att på 1700-talet klarade man av att göra detta. Nu blir reprisen inget annat än en sjuk parodi. 

 

Tillägg 08:43: Jag ser nu också att juridikprofessorn Matti Tolvanen också förundrat sig över de teologiska inslagen i förhandlingarna och frågar sig vad denna rättegång egentligen handlar om. Min bild är att, trots att det uttryckligen sades att det INTE skulle vara fråga om någon inkvisition, det ändå är just det som åklagaren vill få detta till. Här tar hon hjälp av media och folkets okunskap i teologi för att ytterligare stämpla Räsänen och Pohjola. Och då hittar vi inte längre paralleller i 1700-talets rättegångar utan i just inkvisitionen och i 1600-talets häxprocesser.   

 

10 kommentarer:

  1. Skillnaden är att tidigare var det föräktenskapliga sexuella förbindelser,äktenskapsbrytare och otuktiga som var bundna av lagen och det hetsades mot "horungar" och domarna och smädeorden mot dem som överträdde normerna var hänsynslösa. När dessa grupper sedan skyddades abv lagen genom att den i folkväldet blev förändrad och tillåtande så sköljde synden fram som en gyttjeslamflod över länderna oxh blev en liderlighetens rapapott eller dypöl som aposteln Petrus skriver. Den befläckar allt och alla och endast genom Guds på förhand verkande nåderening finns det rättfärdighet. Äktenskapsbrytarna och alla slags brottslingar lagölsa och syndare behöver alla förmana såsom Kristi Lära och bl a Räsänen och Pohjola förmanat. 1734 års lag på gott och ont var redan påverkad av upplysningen och folkväldet när vi bl a annat ser hur lindriga domarna mot barnaskändande blev. Hur man dömde före det vet jag inte men anar att då det ännu på 1600-talet var dödsstraff för offentlig hädelse mot Gud så ser vi hur folkväldet har brutit ner normerna och lagarna så att nästan alls ingenting döms fast Kristi Predikan och Allsmäktiga vilja regerar som förr mitt i världen som han tuktar hela tiden. Vi enskilda kristna vittnen har det svårt men Jesus säger att den helige Ande läs Gud ännu försvarar alla människor och de kristna så att Hans vilja skall ske och att Guds och Lammets vredesdag är nära när alla som svikit och försökt vinna tid och förändrat lagar och tider och seder inte mera ka göra som nu: dömer över Gud Ord och vittnen. Men detta sker dagligen i hela världen och den helige Ande är tröst och seger även för blodsvittnen överallt.

    SvaraRadera
  2. Många enskilda från väckelserörelserna dömdes också på 1800- talet. Vi kan inte räkna med att världen av idag som förnekar Guds Rätt över människorna och BIBELEN att den skulle accepera enskilda vittnesbörd i den helige Ande. MEN INGEN SKALL DÖMAS UTAN LAGLIG RÄTTEGÅNG. för vi har alla små privata domar och sätt att i små kretsar kränka rätten och enskildas liv. Det har skett ganska många " andliga och själsliga och kroppsliga mordförsök genom lögn och gifter" och endel mord har lyckats. Fast Gud inte dömer till döden varje dag när han vet hur okunskapen utnyttjas och vi som kristna inte har rätt att hämnas oss själva så vet vi att summan av synderna också i vår tid leder till krig och då är alla människors liv i livsfara och endast Guds förlåtelse kan hindra att vi far till helvetet när vi dör. Syftet med alla förmaning mot all synd är att vi skall söka Guds nåd också enskilt och när vi har den får vi om vi vittnar vara beredda på förföljelse. Men små inkvisitoriska rättegångar mot ensilda avskiöjda kristna misslyckas ty Gud ser längre än all vår synd och skuld. HAN ser till att Hans vilja sker ty många vill nog ha ett långt och evigy liv men de vill inte upphöra med vantron,morden stölderna otukten laglösheten och hedendomen och de fariseiska bland oss kristna ställer så svåra hinder för enskilda som ville vara lydiga i allt i kraft av syndernas förlåtelse att jag själv säger: tack käre Herre Jesus Kristus att du så länge förbarmat och låtit predika att ingen kan säga: vi visste inte. Själv var jag så glömsk i ungdomen att jag gång på gång glömde att jag bara till det yttrea hade helgat vilodagen ty jag hade inte lytt budet att gå i Gudstjänste eller höra Guds ord och jag räddades och frälstes med knapp nöd fast jag också senare gjort ungdomens delsynder och fått dem förlåtna i den fortgående förlåtelsen. När vi dör så kommer vi inför Jesus och då placerar han oss i väntrummet till Paradiset eller himlen eller i väntrummet till himlen. Farliga människor är de som har denna kunskap men inte gör bekännelsen rätt då de ännu vill dölja vad de själva gjort i uppstudsighet och gensträvighet mot Gud. Men Nya Testamentet ger oss ingen rätt till laglöshet och brott mot vår nästa. Men världen tror att den kan göra vad den vill. Det är allvarliga saker och väldigt lite kan vi göra när vi anfäktas av vad som ljuges mot allt och alla. Mänskligt sett har Gud svårt att göra det Han gör att Han hindrar våld och brott och list och hot så länge som möjligt. När vi som unga drog oss till ensamheten för att inte komma in i gänglögn och andra synder trodde man att vi blivit schizofrena eller homosexuella då vi inte öppet och ohämmat gick och skröt med otukt och superi och andra synder. De få ggr vi drack så ökades ändå syndabördan och den släppte inte förrän vi gjort vad Gud ville. Torsten Nils Ulrik

    SvaraRadera
  3. Om man hela tiden inom sig vittnar att man är kristen och ibland hela sitt dopnamn undkommer man att bli ett offer för sekteristers och världen " tysta" utfrågningar. Råd till dem som är villrådiga i en farlig värld. Ulrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jesusbönen är i sådana lägen också bra. Den kan vara nästan hur som helst och vad som helst då när andeligt nyfikna vill utforska enskildas böneliv så att den berörda blir värre än schizofren. Ulrik. Icke gränslös men medveten om många slags nåd och många slags fasor. Torsten Nils Ulrik

      Radera
  4. Fråga. Skäms man när man rodnar eller ronar ma för att man skäms? Ulrik

    SvaraRadera
  5. Idag har den perfekta datorn bestulits på två s ur texterna och ett d och ett n. Kom då att titta på dagens nyheter( tidningen i sverige). Bland rubrikerna idag fanns ingenting om fallet Päivi Räsänen och Juhana Pohjola men kanske det stod något där igår. Jag tittar oerhört sällan på rikssvenska tidningar. Ulrik. De två stulna s:n kvitterar jag idag med att lyssna till Sions sånger istället för att kräva tillbaka den finska marken som valuta i vårt land. Förresten? Har man kronor eller euro i sverige nuförtiden eller går det med båda frågar Ulrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sverige har ännu Svenska Kronan som valuta förstod jag efter en kort kontroll på internät!!!! Kronblom

      Radera
  6. Sist och slutligen. Vad är det så mycket att oja sig över att två vittnen ställs inför världslig domstol. Många och även vi i den tidigare barndomen fick lida i de här frågorna och kvinnoprästfrågan för att våra föräldrar var gammaltroende. I andra nejder i Finland har det varit ännu hårdare mot kristna barn än i österbotten också kyrkkristna barn och tonåringar har varit svårt förföljda. Själv umgicks jag i högstadiet med en mobbare som hade specialiserat sig på svaga och lite annorlunda väckelsekristna. Jag har bett om förlåtelse för den enda gången jag gick med honom öppet ty innerst inne visste jag att de var orätt. Ännu då när jag inte ofta själv var med på mötena och t o m drack öl och sprang med tjuvpojkar ville man kalla mig laestadian och stryk och en spark på skräpporna fick jag då ännu av de folk som hatade lessare. Men inte har jag ngn hämndlystnad för det; jag har haft lätt att glömma och förlåta i hjärtat. Och när jag som ung vuxen råkade ut för arbetsplatsmobbning tänkte jag att de gör så för att jag hade umgåtts mycket med pojken som ofta mobbade den enas dotter i högstadiet och det hade jag förlåtit fast det är mycket svårt att förlåta kristna som inte borde svara med samma mynt åt sina förföljare.
    Men sedan när jag fått syndernas förlåtelse själv genom avlösningen och Gudstjänsten för mina egna synder och ångesten ändå bara tilltog trots att jag inte blandade mig mycket i andras affärer utan höll mig ensam så visste jag att jag behövde både den enskilda och offentliga Gudstjänsten. Fast jag sedan förstod att jag ändå hela tiden haft nåd av Gud och då jag varit på fylleriets farliga vägar förrän jag återvände med far och mor till bönehuset som Herrens ängel hade uppmanat mig 7 år tidigare då vi alla tonårsdrinkare och andra varit i livsfara. Vad jag vill säga är att vi skall arbeta med att sprida Nådens Ord och Sanningens ord så länge vi kan verka ty natte kommer säger Jesus då ingen kan verka. Det är den fullbordade antikristiska världsrikets tid fram till Hans återkomst; den tid då ingen mera kan omvända sig; men kristna eventuellt kan hålla sig vid liv på ngt sätt trots förbudet att köpa och sälja utan vilddjurets märke. De kan behålla tron då men den förmedlas inte vidare. Det här må predikanter och präster tänka på när de menar att väckelse till frälsning kan ske intill Jesu andra ankomst. Men nej det kommer en dag ibland för enskilda när Nådetiden tar slut och sedan kommer den för folk och länder också. Då bör ma ha tron klar och när vi vet hur länge folk i våra länder vägrar omvända sig och ge Bibeln rätt så skall vi inte vara hårda mot utländska envisa hedningar och antikristna heller men de skall veta att den Gyllene regeln och den borgerliga ordninge är densamma i nästa hela världen. Man har inte rätt att göra otukt äktenskapsbrott och andra laglösheter och om man inte kan försörja sig på arbete så har vi i norden ett socialskydd som räcker till de mest nödvändiga; bostad mat och dryck och dit räknar jag själv som fattig också tobaken för den blir till synd bara när man begår brott för att få den. Men att man höjer tobakspriset i absurdum och förbjuder snuset är mera än jag kan förstå. MEN JAG ÄR SJÄLAGLAD ÖVER ALLA SOM INTE VILL PRÖVA PÅ TOBAK ELLER SNUS OCH GLAD ÖVER ATT DET MINSKAR BRUKET. DÅ KUNDE MAN JU SÄNKA PRISERNA ISTÄLLET FÖR ATT HÖJA DEM. SJÄLV RÖKER JAG PÅ GRUND AV PSYKMEDICINSTVÅNGET DET ÄR LÄTTARE I LIVET DÅ MAN RÖKER DÅ. JAG HADE SLUTAT MED PSYKMEDICIN OCH TOBAK 1993 PÅ HÖSTEN TILL 1994 DÅ MAN TOG MIG PÅ TVÅNGSVÅRD FAST JAG INTE ALLS VAR PSYKOTISK OCH LÄKAREN INTE ACCEPTERADE MITT VITTNESBÖRD ATT " JESUS KRISTUS HAR HJÄLPT MIG FRI FRÅN MITT BEROENDE AV TOBAK OCH PSYKMEDICIN.". SEDAN DESS HAR JAG JAG HAFT KORTARE PAUSER SOM MEST 12 DAGAR MEN DÅ JAG MÄRKTE ATT JAG DÅ GIRIGT BÖRJADE FUNDERA ATT VAD SKALL JAG SKAFFA MIG FÖR PENGARNA SOM BLIR ÖVER DÅ. DÅ GICK JAG TILL BUTIKEN KÖPTE RULLTOBAK OCH RÖKTE NJUTNINGSFULLT. OCH DÅ JAG INTE NU KÖR BIL HAR JAG SOM PENSIONÄR BÅDE RÅD ATT RÖKA OCH FÖRSÖKA BETALA TIONDE TILL HERRENS ARBETE SÄGER TORSTEN NILS ULRIK

    SvaraRadera
  7. Vi måste i Räsänefallet inse att vi har en värdlig folkkyrka och ett världsligt folkväldesdomstolsväsen. Många Goda både gamla och nya paragrafer finns ännu med i kyrka och stat men tidsandan tolkar den som folkväldet eller demokratin vill. Inte kan vi ju mera annat än i församlingarna och från församlingarna förvisa dem som inte vill leva och lära efter Luthers lilla Katekes av äldre årgångar. Men vi kan kräva av alla i länderna kräva att man följer den Gyllene regeln som ger rätta borgerliga lagar mot brott och terrorism och annat.

    SvaraRadera
  8. Ännu en Söndag med möjlighet ångra synderna att lyssna till läsa och tro Guds ord och ändra liv leverne och vittnesbörd enligt det när man tagit emot syndernas förlåtelse i tron, anden,ordet och sakramenten och genom Guds förutfattande nåd. Ulrik

    SvaraRadera