måndag 24 januari 2022

Obegripligt

Jag har följt dagens rättegångsförhandlingar i Helsingfors tingsrätt lite med ena ögat eftersom arbetet kräver sitt. Men jag kunde konstatera att det sätt åklagaren beter sig är fullständigt obegripligt - och synnerligen skrämmande. Det är främst tre saker jag reagerar på. 

Först tvingas jag konstatera att åklagaren lider av samma snedvridna syn på människan och det människan gör som diverse förvirrade kommentatorer här på bloggen gör. Åklagaren klarar inte av att förstå, eller vill kanske inte göra det, att människan inte är vad hon gör. (Se Iltalehtis rapportering kl 11:06) Någon sådan "helhet" finns inte som skulle innebära att vi människor inte kan skiljas från det vi gör. Fråga t.ex. AA! En människa kan vara en alkoholist, men det betyder inte att hon dricker för det - och i synnerhet betyder det inte att drickandet är acceptabelt. Det finns nyktra alkoholister. På samma sätt med synden och syndaren. Alla människor är syndare, men det betyder inte att vi behöver acceptera synden för det. Att göra är inte det samma som att vara. Men, som sagt, detta är något som åklagaren vägrar att inse. I själva verket är det, när man följer med vad åklagaren sade, som att höra en representant för hbt-rörelsen tala. Det är synnerligen beklämmande. 

Åklagaren försökte också inledningsvis hävda att det inte är Bibeln och den kristna tron som står åtalade och att det som sker i Helsingfors just nu inte är fråga om någon inkvisition. Detta visade sig snart vara ren lögn, för vid samma tidpunkt som det ovannämnda ondgjorde sig åklagaren över det kristna syndabegreppet och det blev här fullständigt klart vad åtalet egentligen handlar om. 

När försvaret sedan fick komma till tals påtalades tydligt det fullständigt horribla i att åklagaren i åtalspunkterna förvanskat det Räsänen sagt och tillvitit henne sådant hon inte har sagt eller avsett. Frågan är om detta handlar om att åklagaren är andligt illitterat eller om det är fråga om ett avsiktligt handlande. Jag hoppas och tror att det är fråga om det första i kombination med den blindhet för dessa frågor som flera kommentatorer ständigt ger exempel på här på bloggen också. Jag vågar nämligen inte ens tänka mig att det skulle vara fråga om det andra.

Hur som helst är det, som jag skrev i den föregående texten, en enorm skamfläck att detta mål överhuvudtaget prövas i rätten. 

33 kommentarer:

  1. "Någon sådan "helhet" finns inte som skulle innebära att vi människor inte kan skiljas från det vi gör"

    Du har så rätt Kristian, en religiös person kan bli nykter och strunta i de religiösa fantasierna i bibeln. Då behöver hen inte hata homosexuella längre.

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Varför bär du falskt vittnesbörd? Här finns, vad jag vet, ingen som hatar de homosexuella. Och om det finns det har jag något att säga honom/henne.

      Radera
  2. Varför är det bara "kristna" hycklare som tror de har rätt att kritisera andra människors sexualitet? Vem annan bryr sig om man är hetero eller homosexuell än sk kristna människor?

    Gissa varifrån de hämtar ideérna till att man ska förakta homosexuella? Vetenskapliga tidskrifter eller stenålders sagorna om molngubbar i himlen?

    Vi har ju åtskilliga exemplel på präster som basunerar om hur syndiga homosexuella är och blir ofta själva fast med att blåsa skinntrumpet.

    Katolska kyrkan är välkänd som världens största pedofilnätverk var biskopar och präster skyddar varandra för att fortsättningsvis kunna våldta barn. Samma fenomen har vi sett i våra trakter också i modern tid.

    Batikhäxan får skämmas för sina uttalanden och det är bra att hon åtalas för sina hatiska utlåtanden. Hon trodde säkert hon var säker när hon "bara citerade bibeln"

    Å andra sidan får jag tacka hycklaren för att hon såg till att jag sparar över 1000 euro i året ;)

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. "Kritisera", "förakta", "batikhäxa", "hatiska", "hycklaren". Du försöker verkligen försvara dig mot den kristna tron med en massa invektiv. Och tänk att det bara beror på att du gått på lögnen. Jag beklagar!

      Radera
  3. Har också följt rapporteringen via Iltalehti, märkligt att man inte kan skilja på person och handling... En kleptoman är en kleptoman men han syndar inte förrän han stjäl liksom en homosexuell är en homosexuell men han syndar först då han utövar/utlever sin böjning !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 21:46. Detta att hävda att det inte går att skilja på en person och de handlingar denne utför är ett modernt påfund som hbt-lobbyn antingen har uppfunnit eller så bara drar full nytta av. Men man ska nog vara väldigt indoktrinerad för att gå på denna lögn.

      Radera
  4. Kristian,

    Intressant att läsa om detta fall. Tack för tipset. Bara hålla tummarna för att rätt beslut fattas och att detta slutar med fängelsestraff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christian. Jag noterar ditt förakt för yttrandefriheten och religionsfriheten och ditt stöd för en stat som kontrollerar och bestraffar folk för vad de säger. Jag hoppas att du tillhör en mycket liten minoritet, annars är det nog väldigt illavarslande för oss alla.

      Radera
    2. Kristian,

      Varken yttrande- eller religionsfriheten ger dig rätten att fritt få framföra hatprat.

      Som du säkert märker.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Christian. Här förekommer inget hatprat, och Räsänen har inte heller gjort sig skyldig till något sådant. Men gränserna flyttas ständigt, och snart kommer det tydligen t.o.m. att vara förbjudet att säga hur Skaparen tänker om oss människor.

      Radera
    5. Kristian,

      Att kalla homosexualitet en utvecklingsstörning är att framföra hatprat. Det faktum att du och dina gelikar hämtat detta hatprat ur en religiös urkund förändrar ingenting.

      Radera
    6. Christian. Hur skulle det vara det? Alla torde vara överens om att traumatiska upplevelser (t.ex. övergrepp) under de allra första åren ofta leder till olika former av störningar i utvecklingen. Alla blir givetvis inte homosexuella, men störningarna kan arta sig på olika sätt. Eller vad skulle du kalla det om inte en störning i utvecklingen?

      Radera
    7. Så var det med mig också. Jag ville ibland förälska mig i någorlunda jämnåriga flickor men oftast kände jag mig präglad på femtioåringar redan vid 16-18 års ålder och hade sällskapande med en jämnårig vid 19 års ålder men då vi levde i otukten så var där inte så mycket glädje. När jag var 34 år gammal gifte jag mig med en femtioettåring och åldersskillnaden var aldrig något problem. Hon behagade mig men hon hade andra så att det till slut blev skiljsmässa. Och då hon hade varit i ett ansvarsyrke hade hon bytt identitet och kom till mig som vaar medicinerad med en falsk historia om sitt änkestånd och det har jag fatta först nu. Men då vi sade inför samhälle präst,vittnen och Guds ord: i nöd och lust i lust och nöd tills döden skiljer oss åt så håller jag det och friar inte ens i hjärtat med någon mera tills saken är klar. Därtill hjälpe mig Gud Herren Herren Jesus Kristus allsmäktig säger torsten nils ulrik. Samma situation kan flyktingar och papperslösa ha så mitt undantagsäktenskap kan vara till hjälp för andra bedragna offer för lögnaren och lustan. Stör ej. Lägg på minnet. Snytulrik och ....anne

      Radera
  5. Det gäller att hitta den rätta informationen i allt. Blir ofantligt mycket mera påtagligt, när det gäller frågor som har med tro att göra. Slutresultatet blir att man slingrar sig från Bibelordet och håller sig till de gurus och teologer som är inne just nu (t.ex. biskopar Irja Askola, ärkebispen Luoma, Laajasalo, Åstrand, Vikströmarna ..), läser de texter som får störst uppbackning i media (TV, radio, HS, SK, Vbl/ÖT ..)
    Handen på hjärtat: läser vi Bibeln? Regelbundet, envist, i samtal med andra? Eller gör vi det inte? Redan för länge sedan ansåg man inte Bibeln vara krånglig, man tog det lästa som ett tilltal från Gud själv. I stället för att fastna i svårigheterna frågade man sig vad ordet hade att säga. Ordet var otroligt viktigt och är det fortfarande idag, inte bara för Päivi Räsänen Men bibelordet tycks inte ha blivit levande för stora delar av kyrkan/frikyrkorna idag, utan man vill behandla de homophila med silkesvantar. Förhärligandet och lovprisandet tar ingen ända; få vågar fördöma UTLEVD homosex som perversion.
    Rätta mig om jag har fel, men jag påstår att vi läser Bibeln väldigt litet nuförtiden. När en kontroversiell fråga dyker upp är kyrkans och de "kristnas" förhållningssätt vilset och nymornat.
    Jag påstår att mycken vilsenhet skulle elimineras, om vi igen skulle bli de "läsare" vi en gång var. Jag vet, att ganska få ropar halleluja åt detta nu, men jag vet också, att vi som troende kommer att inse vikten av bibelstudiet framöver. Vi kommer att tvingas till det.
    F.ö. tror jag knappast Päivi blir dömd till villkorligt fängelse, möjligen kommer den otäcka åklagaren att yrka på böter, men Räsänen har möjligt att överklaga till hovrätten och HD. Hela rättegången har utomlands gett Finland en märklig bild. Man funderar huruvida vi inte har åsikts- och yttrandefrihet mera och kommer Bibeln att börja censureras. En organisation (CitizenGO) har samlat över 200 000 underskrifter till Päivis stöd, försökte överlämna dem åt den hemska åklagaren (Toiviainen) i H:fors, men hon vägrade ta emot dem!! Hon är en "Sclappschwanz", fegis med andra ord. De äckliga och obskyra hbt-krafterna jublar förstås nu, men det kan till slut "ta in stjitinan ända" för dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allan. Viktig poäng! Vi får börja med oss själva och försöka prioritera bibelläsningen.

      Radera
  6. Den här rättegången blir intressant därför att den försöker komma till rätta med frågan om vilket utrymme de religiösa och livsåskådningsmässiga övertygelserna skall ha i ett sekulärt och multikulturellt samhälle.

    Finland är ju ett i religiöst avseende värdeneutralt samhälle, där det gemensamma livet utformas genom lagstiftningen så att alla behandlas lika och alla har samma rättigheter och möjligheter att förverkliga sig själv utan att kränka varandras integritet.

    I Finland hyllas principen om religionsfrihet. Det här tolkas positivt: man har rätt att bekänna vilken tro som helst, och negativt: man har rätt att låta bli att bekänna någon tro alls. Båda aspekterna är viktiga, för det handlar om att skydda individens rätt.

    Fallet Räsänen blir till sist en fråga om konsekvenserna av denna värdeneutralitet: vilka uttryck får individers eller samhällsgruppers övertygelse ta? En övertygelse måste man ändå få uttrycka och dela med andra.

    Det värdeneutrala samhället kan inte bygga på vare sig Bibeln, Koranen, Mormons bok eller några andra religiösa skrifter, men om den positiva religionsfriheten ska vara en verklig rättighet måste man väl ändå kunna citera dem. Därmed är det inte klart att man i den offentliga debatten ska kunna utgå ifrån att samhället, dvs även de som inte bekänner tron i fråga, skall bygga på någon viss religiös skrift, för detta innebär ju politisering av tron i fråga, vilket vi ju ser bl.a. i olika grader av tvingande politisk islamism.

    Fallet Räsänen handlar om det västerländska samhällets grundvärderingar och är en oerhört svår fråga i grund och botten. Därför kommer den att diskuteras länge än, i sista hand i människorättsdomstolen.

    Spectator

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spectator. Jag tror också att detta fall kommer att gå hela vägen. Din kommentar är bra, men jag skulle ändå vilja tillägga detta med samhällets utveckling och de påtryckningar och den propaganda vi utsätts/utsatts för. Det är ett faktum, som Räsänen skrev, att homosexualitet är en störning. Inga vetenskapliga fynd har kullkastat detta utan förändringen i synsätt beror på just dessa påtryckningar jag nämnde. Så ytterst handlar detta också om vad som är sanning. Och för att hålla fram sanningen om manligt och kvinnligt och om äktenskapet behöver man faktiskt inte utgå från Bibeln.

      Radera
    2. När du skriver att "det är ett faktum... att homosexualitet är en störning" uttrycker du din egen syn på saken, en syn som du visserligen delar med många andra.

      Men frågan om sexualiteten är nog inte avgjord med det. Det finns många andra sätt att se på saken. Ett sätt beskrevs i den artikel i Suomen Kuvalehti jag hänvisade till i en annan tråd, där hormonernas roll för utvecklingen beskrivs som mycket större än vi tidigare förstått. Och de rent biologiska faktorer som formar oss till de varelser vi är, med personlighet och annat, kan vi inte bara vifta bort. För någon annan än dig är det här vad du skulle kalla "faktum". Det finns andra förklaringsmodeller än den här.

      Vi vet, med betoning på kunskap, oerhört mycket mer om det biologiska livet i allmänhet och människan i synnerhet än man visste för hundra eller tvåtusen år sedan. Det är fel att ställa religion och kunskap som varandras motpoler. Det religiösa bygger på det anade, det enkla, förment självklara, varför inte det påstått uppenbarade medan vetenskapen baserar sig på kunskap, låt vara bitvis bristfällig, men likafullt kunskap. Ställ tro och vetenskap mot varandra i frågor där vetenskapen kan påvisas ha rätt så är det tron som lider domänförlust, åtminstone hos reflekterande människor.

      Samhället förändras, även i Finland. Nu är det inte längre kyrkan som har tolkningsföreträde när det gäller människans väsen. Även andra röster hörs, och de andra rösterna representerar inte nödvändigtvis lögnen, även om du tycks hävda det.

      I vårt samhälle behöver många röster höras. Just nu verkar det som om alla ropar i kapp och räknar med att den som ropar högst får sin röst hörd. Nu behövs det nya regler för dialogen. Dels för vem som får säga vad och när, dels regler för vad man kan få höra utan att ha rätt att känna sig kränkt. Det är vad Räsänen-rättegången ytterst handlar om.

      Spectator

      Radera
    3. Spectator. Som sagt ska vi inte blanda ihop äpplen och päron. Nyanser inom könen finns och kan givetvis påverkas av olika saker. Men könen är två, och det kan inget förändra.

      "Det är fel att ställa religion och kunskap som varandras motpoler."

      Så är det givetvis. Men i denna fråga handlar det inte om kunskap, och förmerad sådan, utan om en förändring i samhällets sätt att se på dessa saker som i sin tur bygger på propaganda och inte på kunskap.

      "Nu behövs det nya regler för dialogen. Dels för vem som får säga vad och när,"

      Oj, oj. Nu blir jag verkligen mörkrädd! Det du föreslår kan knappast förstås som annat än en kraftig kringskärning av yttrandefriheten. Men ja, det ÄR vad den här rättegången handlar om, och därför är den så oerhört viktig. Och ödesmättad.

      Radera
    4. Du missförstår allt, men du har ju full rätt.

      Ha en bra dag!

      Spectator

      Radera
    5. Spectator. Vad exakt är det du menar att jag missförstår? Kan det i stället handla om hur oerhört olika vi ser på dessa saker? Ha du också en bra dag!

      Radera
    6. Tja, angående din låtsas-("oj, oj")-mörkerskräck: Min tanke var att rättegången skulle klarlägga förslagsvis vad du men din referensram kan uttala dig om eller sätta till pränt offentligt utan att de som tänker annorlunda ska ha rätt att betrakta sig påtrampade (utsatta för hatbrott) och tvärtom, men du verkar/låtsas vara rädd för att få dina rättigheter inskränkta.

      Det verkar som om du skulle betrakta dig som ägare till både verkligheten och alla rättigheter, med hänvisning till (din tolkning och tillämpning av) Guds ord, och alla andra skulle ha skyldighet att rätta sig därefter.

      Det är i så fall en problematisk hållning i ett samhälle som betraktar sig som multikulturellt. Det är bara i det pluralistiska samhället som tankar kan mötas och värderas utifrån sin egen tyngd. Om det inte finns någon neutral mötesplats betyder det ju att alla andra har fel vad de än säger och då blir ju kommunikationen en annan och samtalet i grunden meningslöst. Då inställer sig ju frågan vad som är meningen med den här bloggen. Alla som inte håller med dig verkar missförstå dig eller annars bara ha fel. Det är som om du skulle signalera: "Bemöt inte mina tankar, för du kan ändå inte övertyga mig om att jag skulle ha fel."

      Angående samhällets syn på homosexualitet: du har rätt i att det handlar "om en förändring i samhällets sätt att se på dessa saker". Tycker du alltså att vi borde vrida klockan tillbaka drygt 50 år till 1971, då homosexualitet betraktades som ett brott, som i - väl att märka - världslig domstol kunde ge två års fängelse? Om ja, varför då? Om inte, varför då?

      Spectator

      Radera
    7. Spectator. Jag är i grunden liberal, i en klassisk mening. (Även om det finns dogmer inom liberalismen jag inte skriver under på.) Min paroll kunde vara "lev och låt leva". Således vill jag verkligen inte vrida klockan tillbaka till 1971. Men det betyder samtidigt att jag menar att vi som samhälle måste kunna tolerera också det att alla inte godkänner allt. Att försöka förtrycka samhällsdebatten så som sker idag är INTE något som anstår ett liberalt samhälle.

      Det stör mig inte att det finns sådana som tänker annorlunda. Det som däremot stör mig är när dessa tankar baserar sig på lögner och på propaganda. Och framför allt när dessa tankar får ensamrätt i det offentliga samtalet.

      Radera
    8. Kristian. Klockan inför Gud är redan tillbakadragen till läget 1967-68. Då stod vi på randen av kärnvapenkrig och de kristna och alla människor bad och sjöng så gott de kunde och Gud gav oss intill idag 55 år av möjlighet till nåd. Den borgerliga världen har fått på punkt efter punkt ge efter för laglösheten och antikristendomen medan vi kristna har försökt hålla oss till Ordet. Det stämmer att antikristi tid på allvar började intränga i norden i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotale som fjällstedt antyder. Vi har ju stalinismen och den lösaktiga hippie och knarkrörelsen och den våg av orent sexuellt prat och utövande i samhället som svämmade ända in på skolgårdarna.

      Radera
    9. Kristian 08.08. Bra. Men vi har ju bloggarna och some där vi kan vara som 'samisdat' i sovjet😇🤨😐🙄🤐😧😨😰😰🤒

      Radera
  7. En sak jag inte förstår är varför Päivi under rättegången sagt såhär,"Itseasiassa Räsänen myönsi pamfletin olevan monilta osin vanhentunut. Hän kertoi taannoin löytäneensä kotoaan pölyttymästä laatikollisen painettuja kopioita pamfletista siivouksen yhteydessä ja oli tuuminut, ettei niitä ”kehtaa enää jakaa”" Tacksamt nog länkar Iltalehti till pamfletten på 24 sidor vilka kommer att printas på papper ;) !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 23:15. En snart 20 år gammal text blir tyvärr föråldrad och kommer att på flera ställen vara sådan att den inte längre håller. T.ex. förändras lagstiftningen och hänvisningar till denna kommer därför att vara föråldrade.

      Radera
  8. Konstigt att ingen lagt till i åtalen mot Päivi, hennes och makens bok "mistä on kysymys? Avioliitto" tryckt 2016. Beställt och delat vidare till mina barn. Rekommenderas !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 23:40. Om åklagaren får "rätt" dom id etta fall torde det säkert bara vara en tidsfråga innan åtalen börjar hagla både till höger och vänster.

      Radera
  9. PS. Ännu ett boktips, "I frihetens gränsland" av Hans Ahlskog

    SvaraRadera
  10. Ännu en gång. Hur är det? Om vi dömer efter Guds Lag så är äktenskapsbrott lika styggeligt och dödligt som homosexuellt samlag eller annan styggelse. Då nu Gud förbjuder bådadera både otukt och äktenskapsbrott samt homosexsynden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har vi då glömt bort att förmana för äktenskapsbrott som blivit allt vanligare i församlingarna också. Man skall lika skarpt förmana för äktenskapsbrott som för homosex. Problemet är att bland samhällsmajoriteten är otukten och äktenskapsbrotten så vanliga så att de människorna inte mera kan förmana för homosex. Gud säger ju till varje människa som brutit. Icke heller jag dömer dig. Gå och synda inte härefter. Då nu allt visar att Gud vill nåd ännu när Lagen dömer och vill straffa så Är DET STÖRSTA FELET I VÄRLDEN ATT MAJORITETEN AV MÄNNISKORNA GJORT ALL SYND OCH OTUKT LOVLIG OCH MED DET TRÄNGER MAN OCKSÅ IN MOT KRISTI FÖRSAMLINGAR OCH FÖRSÖKER ÄNDRA PREDIKAN. DET ÄR HELLER INTE BRA ATT MAN GLÖMMER ÄKTENSKAPSSYNDEN OCH I DEN NUVARANDE LÄGET BARA FOKUSERAR PÅ HOMOSYNDEN. GUDS SYNDALISTOR I NYA TESTAMENTET BÖRJAR OFTA MED OTUKT.... SÅ DET ÄR CENTRALT SANT ATT FÖR GOD ORDNING OCH FRID BLAND MÄNNISKORNA OCH I FÖRSAMLINGARNA ÄR ATT MAN RESPEKTERAR GUDS MORALETIK.

      Radera