Men likväl är det så oerhört lätt att göra just detta. Det
är så väldigt mänskligt att göra så, nämligen. Alltså att se på nådens verk
inom oss människor och blanda in detta i frälsningen. Om inte annat så för att,
för egen del, känna eller se efter om jag verkligen är frälst. Men nåden måste
få vara nåd. Och för att den ska vara det kan vi inte på något sätt blanda in
oss själva i frälsningsverket.
Så, hur blir jag frälst? Frågan är oerhört viktig. Svaret är
kort och gott att Jesus tog min och hela världens synd på sig och bar den upp
till Golgata och sonade den genom sin död på korset. Han har tagit den på sig
och därför binder synden inte längre mig till döden. Genom Jesu död har jag
gått från att vara dödsdömd till att vara fullständigt frikänd. Detta
friköpande är en objektiv verklighet som jag inte kan påverka det minsta. Min
tro gör den inte gällande, och min otro gör den inte om intet. Det kan den
inte. Jag blev frälst för snart 2000 år sedan, troligtvis klockan tre på
eftermiddagen den 3. april år 33. Ser du varför jag inte kan påverka
frälsningen med något jag gör eller inte gör? Hur skulle jag kunna göra det,
jag var ju inte ens född när frälsningen blev klar! Den är helt och hållet
"extra nos", och ett fullständigt objektivt faktum.
Sedan var jag knappt mera än född när jag i dopet bars fram
inför Gud och fick del i frälsningen för egen del. På det sättet kan vi också
säga att jag blev frälst när jag blev döpt – i den meningen att jag då fick del
av den frälsning som Jesus vann också åt mig i sitt offer på Golgata. Då var
jag ännu så liten att jag inte heller, trots att jag var född, kunde göra något
själv för detta. Också här är och behöver nåden få vara nåd.
Men, kanske någon vill protestera, betyder detta då att alla
är frälsta? Det borde det ju göra om det är så som jag skriver att Jesus tog
alla synder på sig och sonade dem i sin korsdöd. Eller? Nej, faktiskt inte.
Alla synder ÄR sonade, ja, men alla människor vill inte veta av Jesu försoning.
Frälsningen är inget vi människor förfogar över. Den finns hos Jesus, och
endast hos Jesus. I gemenskap med honom har och får vi del av hans frälsning.
Ställer vi oss utanför denna gemenskap ställer vi oss också utanför
frälsningen. Den skänks oss i dopet, men för att kunna ha nytta av den behöver
vi leva i vårt dop i daglig ånger och omvändelse. Så om vi tar avstånd från
vårt dop och från Jesus tar vi samtidigt också avstånd från frälsningen. Gud
tvingar nämligen ingen människa in i sin himmel. Men han kallar alla människor,
och med denna kallelse följer också förmågan att svara ja på kallelsen. Men
igen: Vårt "ja" till Guds kallelse gör inte frälsningen gällande. Den
var klar långt innan dess.
Vi är nu inne i stilla veckan, och under stilla veckan
kommer vi ihåg och begrundar Jesu lidandesväg som kulminerar i långfredagens
händelser på Golgata. Det var då världen blev frälst, och med den både du och
jag. För det var för dig och mig han gjorde det. För dig och mig han gick vägen
upp till Golgata. Det var för dig och mig spikarna drevs genom hans händer och
fötter. Det var för dig och mig som han, den syndfrie, helige och evige, gav
upp andan och gick i döden. Det var för oss han uppstod igen på den tredje
dagen eftersom döden inte kunde behålla honom, och för att döden inte kunde
behålla honom kommer den inte heller att kunna behålla någon enda människa som
lever i gemenskap med honom.
Detta är vad den kristna tron handlar om, och detta är vad
påsken handlar om.
Tack, det var en viktig påminnelse inför en påsk utan sammankomster !
SvaraRaderaDet finns ännu både nya och gamla Guds Ords predikningar ochbpsalmrr sånger och visor i media böcker och motsvarande. Bästa vaccinet mot allt helvete och sjukdomm är att avstå från otron och alla gärningar som är onda: den godskrivande Arndt som t o m var barmhärtig trots total Bibeltrohet sade att bästa syndabekännelsen eller bikten,'bättringen' är att sluta med brotten och synderna lögnerna och modigt varna andra när man åsamkat andra döpta svårigheter genom i högmod och lösaktig girighet och oren lusta gjorda syndigabrödraförbund för att för ekonomi och makts skull tysta förmanande enskilda och offer för de synder och t o m grova nertystade brott man gjort och när de som avslöjade t o m fortsatt att göra och förhärdats i. Int är de konstit att Herren nu genom yotalsekulära myndigheter ger oss tid till eftertanke hemma då t o m fädernas kyrka vilket inte är lika med evangelislutherska kyrkan i finland utan den rätta kyrkan definieras som det avskiljdas=de heligas samfund vilket är stridande och skingrad över hela jorden i alla församlingar kyrkor och samfund denominationer ex lutherska samt hos grupper och enskilda som är kallade till eller döpta till Jesu tro och frälsning; alla med olika grad av kunskap om storkyrklighet och bibel och med varienda praktiska seder och beteenden sammanhållna dock av tron på den levande Gud Frälsaren Jesus Kristus: Vägen Sanningen och Livet som frågade sig och Fadern inför folket; skall jag väl finna tro på jorden när jag kommer? Jo endel som kan läran och varit aktiva ' kristna' som ändå gör ogärningar i girighet och utövad begärelse av alla slag i lättsamhet i sin grupptillhörighetstrygghet och därmed kanske utan att vetat det övergetts avGuds Helige Ande de finns då: men de gåt till helvete. Jag vill nog tro att det kan finnas av och genom tron fromhålletbevarade på jorden då. Men hos många som talat och t o m predikat gott om detta hopp har i mångenstans fallit i grova andliga och brottsliga och kränkande förtryckande lögnaktigt beteende mot andra människor och inte insett mera vad sanning ödmjukhet rätt och nåd är. De brott som dömts i domstol är ofta under tvång att inte få talas om och kyrkans så kallade säkerhetsventil tystnadsplikten är något som inte fanns i urförsamlingarna. Den mer socialt pastoralt eller ekonomiskt eller gruppmässigtkäraste äktenskapsbrytande mannen eller kvinnan får i all tysthet avlösning av satanisk vänskap eller nångång av präster och enskilda kristna som egentligen borde säga: det är inte förlåtet i förrän du talat om det för din make eller maka på det att den skall få pröva om den äktenskapsbrytande parten som många ggr nog är så noga att säga varnande vid början av förhållandet: Det blir skiljsmässa eller boskillnad vid första samlaget med annan än den äktade i äktenskapet mellan man och kvinna; eller vad tror nån att äktenskap är. Redan att säga trots sin ungdoms c a tre olika frivilliga sexulla synder att man dock inte vill gifta sig med en frånskild har redan första gången jag sade det renderat mig en urledsparkad höft, andra gången en långsint och hämndlysten trosfrände som förser de öppet nikolaitiska förnekarna med kunskap och mediciner tvång med vilket de från 1997 till ca 2019 kunde dölja för mig att jag faktiskt ändå gift mig med en frånskild; så ni kunde alla vara glada över det. När jag låg i boskillnad blev samma grupper rädda att jag kanske skulle få ett 'rent gifte' och jag fick till rätt tung psykmedicinering något tillägg genom maten eller dryckerna så att ja skulle vara svinad i någon eventuell kristlig människas tycke men höjden av församlingsförfall upptäckte jag när en grupp på två par fr jeppistrakten på kombinerat lestadianskt och mentalvårdstungomål frågade i tystnad av mig: hur mår de förförlovade medan fyra vita själstrimmor åsamkade mig stor oro och då andra styggeliga taktiliteter redan gjort mig mogen för ytterligare eltortyr och medicin på sinnesjukhuset.0aåå
RaderaEn allmänmänsklig iakttagelse i sekulär mening. Västerländska horkarlar våldsnyttjande av kvinnor leder ofta till samma effekt som den så kallade omoraliska varianten av österlandets missbruk av kvinnor och män med syftet att göra dem så kränkta att de åtminstonen efter drogande i många fall ger efter för den satanisiska anden som i nya testamentet kallas nikolaitisk och de blir slavar som horor eller homosexuella för andra utnyttjare eller följande vad de kan ernå genom den lustans tvingande ande som kan göea dem t o m förföriskt nyttiga så att de kan ingå äktenskap eller partnerskap under icke så tvingande omständigheter som förslavade tvångsprostituerade. Men den demoniska ande som kränkte deras mänsklighet och moral ande har ofta nått det målet att de inte medvetet vill tycka om den Gode Guds Namn i en värld där trons lydnad var upprätta och lögn samt girighet som är roten till allt ont är så total och vanlig att de t o m börjar liksom privatföretaga sig andra onda brott synder och omanligt och okvinnligt beteende för att vilja 'straffa' eller 'ta ut' hämnd på någon i enskild sak oskyldig då de nu själva kanske fått både guddstraff ssmhällsstraff och förmaning som de inte vill lyda. En fanatisk släktin i en släkt som tyckte att en lovande frispråkig ung människa blivit lite tystlåten och bdklämd passade på att vilja ställa frågan åt två mera ' uppkäftiga' i samband med söndagskolan: den frågan som jesus ställde åt johannes och jakob; kan ni dricka den kalk jag dricker o s v. De två pojkarna i en släkt voro imponerade av den också för dem smickrande frpgan sade ännu vid återkomsten från mötet med glad röst: ' det kunna vi'. Den som hörde det drabbades av fruktan ångest och avundsjuka av att genom människors utväljande vafa berövad den roll som han visste att varken jakob johannes eller släktingarna eller han kunde dricka den kalken och det lidande som Jesus drack till Frälsning. Förskräckt över övermodet hos de andra gossarna och rasande över samma ambitionskonflikt som andra klenmodiga hade tänkte han; jag. Deet kan ni nog inte. Inte jag heller............
SvaraRadera